Een paard opleren, hoe begin je eraan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Butty_Tex

Een paard opleren, hoe begin je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 21:00

Het is nog niet zo ver, maar ik wil er toch wel goed voorbereid aan beginnen, informatie heb je nooit genoeg..
Ik heb een Welsh, die is nu nog geen 2 jaar (wil ze volgende zomer ongeveer beginnen opleren, niet deze maar de volgende)
wat voor tips kunnen jullie me geven?
heb al wel eerder pony's zadelmak gemaakt, ook 1tje opgeleerd, maar die had een heel ander karakter,
mijne is een pittige dame, die graag bokt :) ook is ze vooruits :)

ze is heel braaf met een dekje op, halstertje aan...

maar alle tips zijn welkom :) !

Groetjes Melissa, Texas & butterfly !

Cassidy

Re: Een paard opleren, hoe begin je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:02

Ik zou je willen adviseren om het uit handen te geven. Als je al advies moet vragen op bokt, heb je duidelijk niet genoeg kennis in huis om deze te beleren.

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 21:03

Cassidy schreef:
Ik zou je willen adviseren om het uit handen te geven. Als je al advies moet vragen op bokt, heb je duidelijk niet genoeg kennis in huis om deze te beleren.

Ik heb er al eentje beleerd, die loopt nu heel netjes,
maar tips kunnen altijd helpen het nog beter te doen he :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:05

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 21:07

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:14

Is die begeleiding er echt iedere keer bij als jij met dat paard gaat werken? Dan heb je onze adviezen niet nodig.

Cassidy schreef:
Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)? Echt goed zadelmak maken kun je pas als er een paar 100 gedaan hebt, en dan nog is ieder paard anders. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de goede dingen, maar eenmaal geleerde dingen afleren gaat heel moeilijk. Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad. Mijn paard hoeft dan geen proefkonijn te zijn. Wat een ander doet (om wat voor reden ook, maar negen van de tien keer is het een financiele reden) mag hij helemaal zelf weten. Ik ben alleen van mening dat je de toekomst voor een paard zoveel beter maakt als hij een goede en degelijke opleiding heeft gehad.

Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak maken, en doorrijden. Zadelmak maken is in mijn ogen, en even heel oneerbiedig geformuleerd: zadel op, gewicht van de ruiter in het zadel en stuur en rem erop zetten. Je kunt bokkers tegenkomen, maar ook paarden die niet zoveel problemen hebben met de eerste paar keren dat ruitergewicht in het zadel. De echte problemen komen dan pas als het paard zijn balans gevonden heeft, met ruitergewicht in het zadel. Of dat de ruiter gaandeweg meer gaat vragen, en dan als reactie "nee" krijgt van het paard. En ook die situaties moet je aankunnen, bokken moet je uit kunnen zitten, en als het nodig is, moet er even geknokt worden en kunnen worden. Iemand die geen ervaring heeft met het beleren en zadelmak maken van het paard, heeft dat soort kennis niet in huis.

Ja, maar het gaat zo goed, hoor ik dan. Jawel, voor het oog misschien wel, maar sommige dingen kun je niet zien, die moet je voelen. En iemand die 1 of 2 paardjes heeft ingereden, kan die dat voelen? Iemand die goed is in het doorrijden van een paard naar de Z en hoger, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken.

Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:36

Ik zou zeggen ga beginnen met grondwerk, dubbelen lijnen en handweerk, eerst het paard rechtrichten aan de hand,

Je kan het zeker wel zelf doen, ik geloof niet zo in profs, dat gaat naar mijn idee te snel en wat kun je dan zelf, als je de juist ebegeleiding hebt leer je ej paard zelf te trainen , daar krijg je tenslotte les voor om zelfstandig met af en toe een lesje je eigen paard te kunnen trainen ook een jonkie.

Lekker bij het begin beginnen en eerst de basis doorlopen en niet in een maand willen stappen , draven en galoperen.
Zoek iemand die jou kan begeleiden en jou kan leren te voelen en te trainen.
Ook heel belangrijk is vertrouwen in mekaar hebben.
Gewoon lekker op je gevoel afgaan en niet te snel willen gaan, stapje voor stapje .
Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl is een mooie manier om je paard te trainen, ook de freestyle manier is een mooie basis om met een jong paard te beginnen,

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 21:37

midgie schreef:
Ik zou zeggen ga beginnen met grondwerk, dubbelen lijnen en handweerk, eerst het paard rechtrichten aan de hand,

Je kan het zeker wel zelf doen, ik geloof niet zo in profs, dat gaat naar mijn idee te snel en wat kun je dan zelf, als je de juist ebegeleiding hebt leer je ej paard zelf te trainen , daar krijg je tenslotte les voor om zelfstandig met af en toe een lesje je eigen paard te kunnen trainen ook een jonkie.

Lekker bij het begin beginnen en eerst de basis doorlopen en niet in een maand willen stappen , draven en galoperen.
Zoek iemand die jou kan begeleiden en jou kan leren te voelen en te trainen.
Ook heel belangrijk is vertrouwen in mekaar hebben.
Gewoon lekker op je gevoel afgaan en niet te snel willen gaan, stapje voor stapje .
Kijk ook eens op http://www.paardenbegrijpen.nl is een mooie manier om je paard te trainen, ook de freestyle manier is een mooie basis om met een jong paard te beginnen,

dank je, daar kan ik zeker wat mee doen ! :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:51

ik ga met cassidy mee. Zelf heb ik eigenlijk geen recht van spreken want ben totaal onervaren op dit gebied, maar ben er geen voorstander van dat zoveel particulieren zelf hun paard inrijden. Je geeft zelf ook al aan dat het een pittig ding is en een heel ander karakter heeft dan de vorige die je hebt beleerd.

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 21:52

knuffeldier schreef:
ik ga met cassidy mee. Zelf heb ik eigenlijk geen recht van spreken want ben totaal onervaren op dit gebied, maar ben er geen voorstander van dat zoveel particulieren zelf hun paard inrijden. Je geeft zelf ook al aan dat het een pittig ding is en een heel ander karakter heeft dan de vorige die je hebt beleerd.

Ja, maar als iedereen er zo over denkt, worden er dus uiteindelijk geen paarden meer beleerd .. ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:53

En nu maar hopen dat je adviezen niet haaks staan op die van de begeleiding Midgie...:D

Je loopt weer te smijten met stopwoorden, maar verteld niet wat ze inhouden. En gezien de vraag van de TS durf ik te betwijfelen of ze het verschil weet tussen grondwerk en handwerk, en of ze wel weet hoe je je paard aan de hand moet rechtrichten. :Z

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:54

Butty_Tex schreef:
knuffeldier schreef:

Ja, maar als iedereen er zo over denkt, worden er dus uiteindelijk geen paarden meer beleerd .. ?

Wie zegt dat? Je geeft zelf aan dat je deze wat feller vindt dan je vorige.
Je vraagt om adviezen, terwijl je er al een hebt ingereden.
Wat is er mis om het stappenplan te volgen dat je bij de eerste hebt gevolgd?
Je zegt dat je begeleiding hebt.
Nu geeft Midgie je hier een advies dat weleens haaks kon gaan staan op dat wat de begeleiding hanteert.
Wat wil je nou? Meerder koks bederven het recept!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:57

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:00

Cassidy schreef:
En nu maar hopen dat je adviezen niet haaks staan op die van de begeleiding Midgie...:D

Je loopt weer te smijten met stopwoorden, maar verteld niet wat ze inhouden. En gezien de vraag van de TS durf ik te betwijfelen of ze het verschil weet tussen grondwerk en handwerk, en of ze wel weet hoe je je paard aan de hand moet rechtrichten. :Z

weetk wel.
En k krijg begeleiding,
Maar ik vraag gewoon tips om het beter te doen, die jullie kennen uit eigen ervaringen enzo,
niet om die dingen die jij zegt waar je niks over weet. hoe weet jij nu wa ik ken en wa nie enzo
sorry maar da vindk laag.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:00

Dit noem ik dus tyisch bokt. als iedereen zegt van je plant hier een topic dan heb je te weinig ervaring dus zoek een proff, dan leert niemand meer van elkaar. Zou jammer zijn van informatie. En aldoende leert men nog steeds.

Ik kan je zelf geen tips geven, heb er zelf te weinig ervaring in...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:01

Jij vraagt om tips om het beter te doen.
Om wat beter te doen?
Wij weten niet wat je de eerste keer hebt gedaan.
Lieve schat, we kunnen niet helderzien hier op bokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:03

pubelia schreef:
Dit noem ik dus tyisch bokt. als iedereen zegt van je plant hier een topic dan heb je te weinig ervaring dus zoek een proff, dan leert niemand meer van elkaar. Zou jammer zijn van informatie. En aldoende leert men nog steeds.

Start voor de lol eens een zoektocht op bokt hoe vaak mensen tips willen voor het inrijden en beleren van paarden, en lees dan ook de adviezen die in die topics worden gegeven even door.

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:04

Cassidy schreef:
Jij vraagt om tips om het beter te doen.
Om wat beter te doen?
Wij weten niet wat je de eerste keer hebt gedaan.
Lieve schat, we kunnen niet helderzien hier op bokt.

gewoon in het algemeen tips dus met wat je best begint enzo, kan ik nog zien wat ik kan verbeteren aan vorige keer

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:07

En hoe ben je de vorige keer begonnen dan?

Ik kan hier een paar kreten opnoemen, en jij zult niet weten wat het is.

Volgorde van beleren:

Grondwerk
Sacking out
Longeren zonder lijn in longeerkraal
Zadel erop
Longeren met zadel en zonder lijn in longeerkraal
Eerste ruitergewicht met zadel maar zonder hoofdstel, aan touwhalster in longeerkraal
Eerste rondjes stap, draf en galop in longeerkraal, met touwhalster
Hoofdstel in
Sturen in longeerkraal, stap, draf en galop, beide handen
Vervolgens de rijbak in, met zadel, hoofdstel, stap draf en galop.

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:17

Cassidy schreef:

(was wel niet van mij, van een goede vriendin)
ze was halster enzo gewend, liep mooi mee aan de hand, was al veel gewend zoals lawaai enzo ( was met haar moeder geregeld mee buiten geweest aan touw) dus ben ik vooral begonnen met haar vertrouwen op te bouwen, zodat ze me toch vertrouwde, en longeren (ben ik een 2 maand mee bezig geweest, heb me vooral niet gehaast) ook op stem leren reageren, kreeg ik veel hulp mee toen, en toen ze daar goed op reageerde, ook enkele keren mee naar buiten geweest, was ze al wel gewend, maar daar dan ook stemcommando's gegeven, waar ze goed op reageerde. dan haar laten wennen aan een zadel, natuurlijk niet meteen erop gelegd, maar bij haar in de wei gelegd ed, zodat ze het zelf kon apprecieren..
toen ze dan 3jaar en 2 maand was, heb ik voor het eerst het zadel opgelegd, niet aangesingeld, gewoon eens opgelegd.
ze reageerde er goed op, dus met begeleiding er even mee rondgewandeld, ze was heeel kalm, dus eens heel licht aangesingeld (raakte haar buik amper) en haar heel goed beloond, en zadel afgenomen, even wat gelongeerd en dat ging allemaal goed, reageerde altijd beter op de stemcommando's, zo ben ik dan een maandje bezig geweest, rustig zadel op, af, eens aansingelen .. toen heeft iemand het een maand overgenomen wegens ziekte van mij, en hij heeft haar dan ook gelongeerd enzo, hetzelfde werk als ik met haar deed. toen eens met mn hand op de zadel geduwd enzo, beetje aan gewicht laten wennen, zo elke dag een beetje meer, tot ik uiteindelijk op haar kon hangen zonder problemen. en zo dan blijven verderdoen, en dan stillaan ook aan hoofdstel laten wennen, alles op zn tijd, veel belonen. toen ben ik eens op haar gaan zitten, ging heel goed, oortjes wat op en neer en dat was alles..
dan leidde iemand haar rond met mij erop, en dat ging allemaal goed, en dan heeft iemand me lesgegeven tot ze grotendeels alles onder de knie had, en toen heeft de eigenaresse het overgenomen.

ik zal wel enkele stukjes vergeten te typen zijn ..

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:19

Cassidy schreef:

Ik kan hier een paar kreten opnoemen, en jij zult niet weten wat het is.

Volgorde van beleren:

Grondwerk
Sacking out
Longeren zonder lijn in longeerkraal
Zadel erop
Longeren met zadel en zonder lijn in longeerkraal
Eerste ruitergewicht met zadel maar zonder hoofdstel, aan touwhalster in longeerkraal
Eerste rondjes stap, draf en galop in longeerkraal, met touwhalster
Hoofdstel in
Sturen in longeerkraal, stap, draf en galop, beide handen
Vervolgens de rijbak in, met zadel, hoofdstel, stap draf en galop.

wie zegt dat ik niet zal weten wat dat allemaal is ? :s

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:20

Weet jij wat sacking out is, en hoe je dat doet?

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:21

Cassidy schreef:
Weet jij wat sacking out is, en hoe je dat doet?

Ja, het paard laten wennen, dus bv met je hand erover gaan , kan je evt ook doen met zweep, ....
zo hebben ze het mij toch geleerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:22

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-02-09 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:23

Cassidy schreef:
Bijna goed. Het is het desensibiliseren voor verschillende dingen, inclusief knetterende plastic zakjes.

Ja weet ik dat dat er ook bij hoort, maar dat kende ze al, is altijd veel mee beziggeweest, mee naar buiten genomen ed..