Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Taloma schreef:ik heb toevallig mijn paard net leren changeren. ik liep stage bij een hele goede springstal en zij hebben mij geholpen.
ik reed gewoon op de volte, dan op x van hand veranderen op de andere volte, belangrijk is dat je je paard verzamelt rijdt. en dan stelling en buiging, en je buitenbeen eraan, en als het goed is springt hij om, als hij zijn achterbenen niet meeneemt, moet je op de volte blijven en met je buiten been een schopje geven of met je zweepje erbij, als hij het dan nog niet snapt, even terug naar draf en in de goede galop aanspringen, en dat blijven oefenen. die van mij deed het binnen 2 weken vloeiend!!
en is trouwens evengoed nog braaf in de contra galop, je paard moet gewoon de goede hulp snappen...
Sonja schreef:Ik zou me liever met het correct aanleren bezighouden dan het hierboven voorgestelde 'ompleuren' op X of geknoei met een balkje.
In hoeverre heb je schouder- en heupcontrole en kun je je galoppade verkleinen en vergroten?
Taloma schreef:Sonja schreef:Ik zou me liever met het correct aanleren bezighouden dan het hierboven voorgestelde 'ompleuren' op X of geknoei met een balkje.
In hoeverre heb je schouder- en heupcontrole en kun je je galoppade verkleinen en vergroten?
ompleuren? weet je wel waar je het over hebt? en waarom geef je zelf geen voorbeeld dan, als je met een fjord rijd ga ik er niet vanuit dat je hier verstand van hebt...? en mijn paard doet de wissels nu keurig hoor, en dit was met behulp van twee proffessionals...? dus weet waar je over praat
Aan een lang teugeltje, toch verzameld, taktzuiver en geen gedonder met achter naspringen ed. Zelf aangeleerd overigens. Uiteraard met een goede pro op de grond, maar niet in mijn zadel. Dat doe ik zelf wel.

PriscaZ schreef:Zoals al gezegd, als je na het L over wilt naar de M, zou ik nu zeker niet zelf wissels aan gaan leren, dan heb je een vrij grote kans dat je in de knoop komt met je contra galop. De kans is namelijk best groot dat je pony zelf gaat overspringen als je dan een wending maakt, helemaal als je je pony aanleert om over te springen door van volte te wisselen of in een hoek over te springen. In het M moet hij dan echt in dezelfde galop blijven.

jarco schreef:ik ben bang dat ts geschrokken is van het feit dat iedereen zegt dat ze beter even kan wachten.
maar het is wel beter te wachten tot je er echt klaar voor bent en het kan leren van een instructrise. Soms wil een ruiter te snel gaan, dat ervaar ik zelf ook, logisch denk ik, maar goed dat we elkaar daar soms op wijzen