Galopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJessiica

Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:08

Hoi,

ik wil graag mijn pony galops wissel aanleren,
maar hoe vaak ik het ook probeer ( met balkje enso.. )
het lukt niet..
hij springt achter niet over..

heeft iemand tips?

alvast bedankt!

jarco

Re: Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:12

van s van hand veranderen
enkele pasjes draf tussen de e - b lijn
als dit goed gaat, minder pasjes draf ertussen
en uiteindelijk heb je de galopswisseling.
hopelijk met de achterbenen erbij, en anders de draaicircel kleiner maken zodat hij verplicht is om zn achterbenen erbij moet doen.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:14

of contagalop en in een bocht proberen over te springen
....

het zijn maar tips he, misschien doet iemand anders het ook heeeel anders dan ik

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:52

Wees maar heel voorzichtig met je wissels, vooral als je de M dressuur in wilt met haar (ik zie dat je L rijd)
Als je anders contragalop moet rijden, en je hebt niet goed de galopwissel aangeleerd, dan zal ze moeilijk in contra gaan en vanzelf al een wissel willen springen.
Een wissel is niet voor niks pas in de Z2 gevraagd (bij paarden nota bene!)

Taloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:55

ik heb toevallig mijn paard net leren changeren. ik liep stage bij een hele goede springstal en zij hebben mij geholpen.

ik reed gewoon op de volte, dan op x van hand veranderen op de andere volte, belangrijk is dat je je paard verzamelt rijdt. en dan stelling en buiging, en je buitenbeen eraan, en als het goed is springt hij om, als hij zijn achterbenen niet meeneemt, moet je op de volte blijven en met je buiten been een schopje geven of met je zweepje erbij, als hij het dan nog niet snapt, even terug naar draf en in de goede galop aanspringen, en dat blijven oefenen. die van mij deed het binnen 2 weken vloeiend!!
en is trouwens evengoed nog braaf in de contra galop, je paard moet gewoon de goede hulp snappen...

xJessiica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:59

Taloma schreef:
ik heb toevallig mijn paard net leren changeren. ik liep stage bij een hele goede springstal en zij hebben mij geholpen.

ik reed gewoon op de volte, dan op x van hand veranderen op de andere volte, belangrijk is dat je je paard verzamelt rijdt. en dan stelling en buiging, en je buitenbeen eraan, en als het goed is springt hij om, als hij zijn achterbenen niet meeneemt, moet je op de volte blijven en met je buiten been een schopje geven of met je zweepje erbij, als hij het dan nog niet snapt, even terug naar draf en in de goede galop aanspringen, en dat blijven oefenen. die van mij deed het binnen 2 weken vloeiend!!
en is trouwens evengoed nog braaf in de contra galop, je paard moet gewoon de goede hulp snappen...

okee bedankt! ik ga het proberen!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:44

Ik zou me liever met het correct aanleren bezighouden dan het hierboven voorgestelde 'ompleuren' op X of geknoei met een balkje.
In hoeverre heb je schouder- en heupcontrole en kun je je galoppade verkleinen en vergroten?

Taloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:38

Sonja schreef:
Ik zou me liever met het correct aanleren bezighouden dan het hierboven voorgestelde 'ompleuren' op X of geknoei met een balkje.
In hoeverre heb je schouder- en heupcontrole en kun je je galoppade verkleinen en vergroten?

ompleuren? weet je wel waar je het over hebt? en waarom geef je zelf geen voorbeeld dan, als je met een fjord rijd ga ik er niet vanuit dat je hier verstand van hebt...? en mijn paard doet de wissels nu keurig hoor, en dit was met behulp van twee proffessionals...? dus weet waar je over praat

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:43

Taloma schreef:
Sonja schreef:

ompleuren? weet je wel waar je het over hebt? en waarom geef je zelf geen voorbeeld dan, als je met een fjord rijd ga ik er niet vanuit dat je hier verstand van hebt...? en mijn paard doet de wissels nu keurig hoor, en dit was met behulp van twee proffessionals...? dus weet waar je over praat

Euhmm..dit niet aardig...Sonja weet heel goed waar ze over praat!! :D

Belachelijk dat jij er vanuit gaat dat iemand die met een fjord rijdt dit niet zou weten >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:37

Taloma, "dat fjordje" heeft zilver behaald op het NK in het onderdeel Westernriding. Springt series om de 3. En goed ook ;) Aan een lang teugeltje, toch verzameld, taktzuiver en geen gedonder met achter naspringen ed. Zelf aangeleerd overigens. Uiteraard met een goede pro op de grond, maar niet in mijn zadel. Dat doe ik zelf wel.
Voorbeeld geven is dus niet zo heel moeilijk, zowel op papier als in praktijk. Je bent van harte welkom om te komen kijken. Offfff het even na te doen, je mag er gerust op.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:42

Het kan ook zo zijn dat het paard achter nog niet sterk genoeg is en achter dus niet overspringt, dat heeft die van mij in het begin gehad. Nu is hij sterker achter en springt dus ook veel makkelijker over.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:35

ik vind ook dat iedereen het op zijn eigen manier doet ...

maar ompleuren vind ik ook wel erg negatief hoor,
ik spreek voor mezelf en vind dat fijn op zo'n manier, met de s van hand veranderen.
kan je het zelf ook nog gecontroleert houden door middel van de draf pasjes.
wanneer het beestje niet verzamelt en terug te rijden valt lukt het toch niet.
ook ben je verplicht om het te oefenen, gebeurd niet op één dag.
dus over ompleuren spreek ik niet.
vind het jammer dat jij het zo ziet, vind het trouwens wel knap dat jij dat kan
met een los teugeltje enz.
misschien kun je ons vertellen hoe jij dat voor mekaar hebt gekregen, volgens mij was dat ook
de vraag van de ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:42

Als je 't al dan niet dmv een S doet maar door draf, dan pleur je niet om. "Ompleuren" doe je door op X gewoon om te gooien en evt zelfs bij te tikken. Een goede wissel rij je pas als je je paard recht weet te richten en 't 'm makkelijk maakt om z'n wissel te springen. Niet als je 't 'm onmogelijk maakt om door te gaan.

Ik wil TS best vertellen hoe ik het doe, maar dan heb ik eerst antwoord nodig op de vragen die ik stelde. Hoever is ze met rechtrichten, schouder- en heupcontrole, en met vergroten en verkleinen van de galoppade? Als je dat nog niet onder de knie hebt zou ik nl absoluut nog niet adviseren om al aan wissels te werken.
(Let op, ik heb het over DRESSUURMATIG wisselen he, niet over functioneel wisselen in een springconcours)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:56

dat snap ik, en je hebt volkomen gelijk ....

maar ook ik voelde me een beetje aangesproken met het ompleuren.
gelukkig is dat dus niet zo.
maar dan heb ik ook een vraag aan jou :
is er zoveel verschil in het aanleren van wissels bij western dan bij dressuur ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:11

Nee, dat vind ik niet. Het enige wat "wij" willen is dat de wissel vrij vlak gesprongen wordt. Maar onze galoppade proberen we sowieso al meer "bij de grond" te houden dan in de dressuur.

Overigens zie je bij ons in de reining dat paarden vaak omgepleurd worden. Grote cirkel bij A, ompleuren op X en door op de grote cirkel bij C. De jury zit bij ons nl bij E of B, en eerlijk gezegd ziet de helft het niet eens als er achter nagesprongen wordt... En er zijn ook ruiters zat die gewoon overkruisd doorjakkeren en de strafpunten daarvoor maar gewoon accepteren...

Het echte zuivere wisselwerk zie je bij ons in de westernriding. Ken je dat? Is een proef die je helemaal in galop rijdt, met wissels op voorgeschreven plaatsen. Zie bv: http://www.angelfire.com/tx3/equinekids ... tern1.html voor een pattern. Denk er een rijbak van 45 meter lang bij en je ziet hoe ver de pionnen van elkaar af staan. Op de dikke stukjes moet de wissel liggen.
Zooooooo'n gaaf onderdeel :P

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:05

is het dat de wissel vlak wordt gesprongen omdat het vaak
met snelheid te maken heeft ?
die pattern ziet er heavy uit zeg !!! is het dan ook de bedoeling
dat je het op tijd doet ?
moet eerlijk zeggen dat ik het westen rijden er vaak spectaculair uit vind zien ... lijkt me ook wel
eens gaaf om te doen hoor, mischien toch ooit een lesje nemen.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:05

Ik lees dat je in de L zit, Ik zou me dan meer bezighouden met de contragalop
aangezien je pas galopswissels wat ook al verteld is in de Z2 pas komt. Maar als je denkt dat het
goed komt wens ik je veel succes met het overspringen. ;)

Ik ben er nog niet mee bezig I.V.M nog wat niet genoeg ervaren paard maar zou het
doen met de tips die hier boven gegeven worden en kijken
waar je paardje het beste op reageerd, weet echter niet hoe je paardje is.

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:11

Jarco, nee niet per sé met snelheid, meer met het feit dat we willen dat alles er heel makkelijk en "smooth" uit moet zien.

Als je 't een keertje wilt proberen en je bent eens hier in de buurt dan ben je van harte welkom hoor :)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:21

owkee ...

en wat is 'in de buurt' ?

lijkt me wel eens leuk, reis vaak door heel nederland heen, lijkt me hartstikke gaaf om eens te zien en misschien wel te proeven...

thanx voor de uitnodiging, en ik houdt het in mn achterhoofd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:27

Twente :)
Leuk, stuur ff een pb'tje als je een keer in de buurt bent :j

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:29

twente ..... ff denken

vlakbij enschede toch ?
ik kom vaak in drenthe, misschien een keertje een ommetje maken
ik zal je idd even een pb'tje sturen dan
vind het wel heel leuk, gaat zeker een keertje langskomen bij je.
ik wil die zwevende fjord wel eens zien en takt zuiver hé :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:19

'k Zou 'm VOELEN als ik jou was, is nog veel gaver :P

Maar ehhhh TS, where aaaaaare you????

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:47

Zoals al gezegd, als je na het L over wilt naar de M, zou ik nu zeker niet zelf wissels aan gaan leren, dan heb je een vrij grote kans dat je in de knoop komt met je contra galop. De kans is namelijk best groot dat je pony zelf gaat overspringen als je dan een wending maakt, helemaal als je je pony aanleert om over te springen door van volte te wisselen of in een hoek over te springen. In het M moet hij dan echt in dezelfde galop blijven.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:43

PriscaZ schreef:
Zoals al gezegd, als je na het L over wilt naar de M, zou ik nu zeker niet zelf wissels aan gaan leren, dan heb je een vrij grote kans dat je in de knoop komt met je contra galop. De kans is namelijk best groot dat je pony zelf gaat overspringen als je dan een wending maakt, helemaal als je je pony aanleert om over te springen door van volte te wisselen of in een hoek over te springen. In het M moet hij dan echt in dezelfde galop blijven.

dat is ook zeker waar ...

maar het is toch de bedoeling van niet, en dat het peerdje het op jouw hulpen doet ..

ik ben bang dat ts geschrokken is van het feit dat iedereen zegt dat ze beter even kan wachten.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:51

jarco schreef:
ik ben bang dat ts geschrokken is van het feit dat iedereen zegt dat ze beter even kan wachten.

Ik zou er ook van schrikken :D maar het is wel beter te wachten tot je er echt klaar voor bent en het kan leren van een instructrise. Soms wil een ruiter te snel gaan, dat ervaar ik zelf ook, logisch denk ik, maar goed dat we elkaar daar soms op wijzen :)