Hoek afsnijden+steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Hoek afsnijden+steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 12:26

Goed het klinkt alsof ik mijn paard niet voorwaarts kan houden, maar er is 1 hoe in de bak die Luna doodeng vind als je erop zit.
Als ik ernaast loop is er in die hoek niks aan de hand en ook als ze los in de bak staat komt ze daar gewoon.
Als ik bij de B rijdt voel je de spanning er al in komen, word ze "hard" loopt te kijken en is niet voorwaarts te krijgen en wil absoluut niet om je been heen buigen. Ze word zo mega sterk dat schoudevoor/schouderbinnenwaarts dus echt niet lukt.
Als ik doorzet en richting hoek ga gaat ze steigeren, de enigste manier om dit te voorkomen is dus die hoek met een grote boog afsnijden.
Heb al verschillende instucteurs gehad, de ene zegt, doorzetten en geef maar een klap tussen de oren als ze steigert. (niet mijn manier sorry) de volgende zegt, snij de hoek maar af, je moet de confrontatie niet aangaan want die wint ze toch wel. En weer een ander zegt steeds iets dichter bij de hoek komen.
Opzich is dit natuurlijk de beste manier alleen zijn we nu 3 jaar verder en komt ze geen cm dichter bij de hoek. Word een beetje wanhopig. Met springen heeft ze dit niet, dan gaat ze zonder moeite door de hoek.
Ook bij andere mensen doet ze dit, dus niet alleen bij mij.
Ik rijdt vaker "probleempaarden" en met wat gedult en soms met hulp is het vaak op te lossen of in iedergeval te verbeteren.
Maar ik weet het met Luna ff niet meer. Help.

Alicia2u

Re: Hoek afsnijden+steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:00

Ik zou inderdaad de confronatie niet aangaan, maar rijden tot het punt waar de de spanning nog goed onder controle hebt. Tijdens het rijden zul je dan misschien merken dat de spanning afvloeit en dat je wat dichter bij de enge hoek kan komen.

Mijn paard heeft ook last van enge-hoek syndroom en dit werkt voor ons echt heel goed. Ik kan altijd aan het eind van de rit gewoon de hoek door.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 13:12

thanx voor je reactie.
Dit proberen we ook, alleen zijn we na 3 jaar nog geen steek verder.
In de buitenbak heeft ze het niet, en met springen ook niet.
Ik snap dr niks van.
Als ik rijdt tot waar de spanning begint kom ik niet verder dan de B. Daarvoor is dr niks aan de hand en is ze heel normaal te rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:17

Dan rij je gewoon tot de B. Ruimte zat hoor :)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 13:27

maar niet als je een proef wilt rijden ;) , en ik wil gewoon normaal door de hele bak kunnen rijden met dr

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:29

Persoonlijk zou ik toch doorzetten, je zei er was eens een instructeur die zegt " sla hem maar eens tussen de oren als hij steigert" waarop jij dan zegt neeee zoiets doe ik niet, is niet mijn manier.
Ok, daar heb ik op zich alle begrip voor, ieder heeft een beetje zijn manier van aanpakken, maar als je dan daarna zegt we zijn ondertussen wel al 3j verder en dit dan zonder echt merkbare verbetering, dan zeg ik toch wel, tjaaaaa wees maar verder lief en geniet ervan, maar kom dan ook niet klagen hé.
Op deze manier denk ik dat het er naar lijkt dat het een beetje aangeleerd gedrag is, door jou dus.
Als je er voor de rest een goed en bestuurbaar paard aan hebt, dan zou ik niet weten waarom hij daar op die plek dan gewoon zijn zin mag doen.
En hiermee zeg ik niet van ja klop maar op zijn hoofd nee, dat heb ik niet gezegt, maar je moet wel doorduwen tot je doel bereikt is, zoals je nu bezig bent is zeker verkeerd.
Paardrijden is iets dat geleerd moet worden, zowel door het paard als door de ruiter, paarden werken niet volgens de klok, dus tijd speelt geen rol. Als jij die piste ingaat is het de bedoeling dat jouw paard de ganse piste uitrijd, dus je verlaat die piste niet voor je paard dit doet. Hij mag zelf kiezen bljven rijden en liefst echt aan het werk zetten of rustig rondstappen maar dan wel heel de piste.
" Make the good things easy the wrong things hard ".

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:36

ik zou voor de laatste instructeur gaan;)
en als ze dan dichterbij komt weer wegsturen en belonen (weet niet of dit bij jou paardje helpt maar je kunt het natuurlijk altijd proberen) als je de hoek steeds afsnijd heeft ze natuurlijk gewonnen.... wel raar dat ze dit met springen niet heeft....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:11

Tsja, dat is je eigen keuze. Ik wil ook door de hele bak kunnen rijden, maar niet ten koste van de emotionele fitheid van mijn paard. Ik heb liever dat hij er vol vertrouwen doorheen gaat, uit eigen vrije wil en niet alleen omdat ík zonodig vind dat dat moet.

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:25

ik heb dit ook eens gehad met mijn verzorgpaardje van vroeger,
ik zou graag wat meer willen weten, misschien dat ik je dan kan helpen, met deze een paar vraagjes:
Heeft hij dit als je alleen rijd of vanvoor rijd in een les of ook als je achter een paard rijd?
Heb je hem al miss is gelongeerd in die piste?
ik heb dit gehad als hij vanvoor reed en ik heb hem het afgeleerd door mijn stem een beetje te verheffen en door te rijden. groetjes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:12

Ik weet het wel " Alicia " maar ik ken jou ondertussen ook al een beetje hier op het forum dan bedoel ik, en ik ben er wel zeker van dat jij er zeker geen 3j genoegen mee zou nemen.
Dit is toch duidelijk niet echt een blinde angst reaktie hé , want dan zou hij het ook doen als hij vij in de piste stond of tijdens jumping, maar hier is het alleen tijdens het gewone bakrijden.
Hier heeft dit paard toch echt wel al ondervonden dat wanneer hij een beetje dreigt , er door de ruiter niet veel meer tegengewerkt wordt , en dat hij dus zo zijn zin wel krijgt.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:21

Ik zou gewoon zo veel mogelijk proberen door de hoek te blijven rijden. Laat je niet uit het veld slaan en blijf rijden. Probeer echter wel zo min mogelijk spanning op te bouwen en er zo min mogelijk aandacht aan te besteden. Gewoon onverstoorbaar doorrijden alsof er niets aan de hand is.

Desnoods ga je op de volte bij die specifieke hoek, probeer haar hier goed stelling naar binnen te laten geven en om je been heen te buigen. Probeer haar zo goed mogelijk af te leiden maar ga het niet vermijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:33

aeolusnr1 schreef:
Ik weet het wel " Alicia " maar ik ken jou ondertussen ook al een beetje hier op het forum dan bedoel ik, en ik ben er wel zeker van dat jij er zeker geen 3j genoegen mee zou nemen.
Dit is toch duidelijk niet echt een blinde angst reaktie hé , want dan zou hij het ook doen als hij vij in de piste stond of tijdens jumping, maar hier is het alleen tijdens het gewone bakrijden.
Hier heeft dit paard toch echt wel al ondervonden dat wanneer hij een beetje dreigt , er door de ruiter niet veel meer tegengewerkt wordt , en dat hij dus zo zijn zin wel krijgt.

Sorry hoor, waar slaat dat nou weer op?

Of dit angst is of dominantie kan ik zo niet opmaken, daarvoor moet ik het paard in levende lijve zien. Daarom kies ik voor de veilige optie: heb geduld en neem de tijd om het vertrouwen van het paard te winnen. Ik kan ook zeggen 'sla haar er maar doorheen', wat een geheel averechts effect zal hebben op een paard wat dit gedrag wél uit angst vertoond en een groot risico geeft op een enorme bokpartij bij een paard dat dit uit dominantie doet.

In mijn ervaring zijn paarden die steigeren in het algemeen paarden die graag voorwaarts zouden willen vluchten, maar die dat niet kunnen (door de ruiter, door het tuig, doordat ze pijn hebben etc.). Paarden die bokken zijn over het algemeen paarden die niet graag voorwaarts gaan, maar die zich toch gedwongen voelen (door de ruiter, door het tuig, doordat ze pijn hebben etc.). Verschil in karakter bij verschillende paarden heeft dus zo z'n uitwerkingen. Mijn gok is dan ook dat als dit paard schrikt, ze er normaal gesproken vandoorschiet. Ik heb een paard wat niet graag voorwaarts gaat en als hij schrikt, schrikt hij op de plaats of bokt hij. Maar zoals ik al zei: ik ken het paard niet, en de situatie ook niet, het blijft dus maar een gok.

Eerlijk gezegd denk ik dat tips van bokt meestal weinig nut hebben, omdat mensen de exacte situatie niet voor ogen hebben (tenzij er een filmpje van het probleem gepost wordt). De meeste mensen op bokt, waaronder ik dus, zullen gewoon gissen naar het goede antwoord. Maar eingelijk is het enige goede antwoord dat van een goede instructeur die ter plaatse is om de situatie te beoordelen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:41

Doorpakken en goed ook! Je paard heeft nu geleerd dat ze als ze steigert die enge hoek niet meer in hoeft, dat moet je dus recht gaan zetten voor ze de link legt dat steigeren stoppen met moeilijke oefeningen betekend. Jij bent de baas over je paard en niet andersom. Dus gewoon de hoek in zetten en als ze steigert dan een flinke klap op de achterbenen geven en gelijk voorwaarts rijden (galop). Als ze steigert, moet ze werken!

Als dat er eenmaal in zit kan je oefenen met het respect voor je binnenbeen, dat is kennelijk nog niet genoeg. Ga voltes openen en sluiten en let vooral op je hulp. Ze moet het op een klein kuitdrukje kunnen! :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:54

Als je je paard het steigeren wil afleren zul je hem toch echt moeten straffen dit kan met een zweep maar dat wil je niet en zou ik ook nooit aanraden aan mensen die niet weten hoe dat moet. Maar je kan ook een ei of een plastic bekertje met inhoud nemen, in de praktijk heeft t ei meeste resultaat. Je neemt een ei en je rijdt je paard gewoon naar de hoek zodra paard omhoog komt sla je het ei heel hard kapot tussen de oren. Door het gekraak van de schil denkt ze dat er iets breekt, door de klap denkt ze dat ze ergens tegen aankomt en door de inhoud denkt ze dat er bloed uit hoofd komt dus alles bijelkaar denkt paard dat ze hoofd gestoten heeft en doet ze het nooit meer. Doet ze het wel nog een keer dan moet je het ei harder stuk slaan. En wat Alicia2u zegt zou ik maar niet aannemen want zoals je zelf zegt ben je dus nu al 3 jaar verder en dan maar tot de B rijden want je hebt genoeg ruimte is wel een hele simpele oplossing, en dat zei niet op kan maken of het angst of dominatie is is ook wel heel duidelijk want als je erop zit met springen doet ze het niet, ze hoort gewoon te luisteren. Sucses ermee

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:17

thanx voor alle reacties.

Ik had dit geplaatst in de hoop dat mensen ideen of tips zouden hebben die ik nog niet kende ofzo vandaar. ;)

Verder, het is echt niet zo dat ik bang ben om hem eens flink door te pakken, heb het echt geprobeerd, maar (en dit is niet overdreven!! ) had ik serieus mega armspieren van het "vechten" met Luna. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Overgens wilde ze dan daatrna wel eens als een echte rodeoknol door de bak heen gaan. (heb wel leren zitten van dr :+ )
Als ik haar laat gaan rent ze dus keihard weg, maar steigert niet. Om dit wegrennen te voorkomen heb ik dus die armspieren gekweekt. Dus zodra ik haar belet weg te rennen of om te draaien steigert ze.
Het is geen angst, dat weet ik zeker. Als ze ergens echt bang voor is kan ik haar er langs praten. Duurt soms ff maar uiteindelijk , als ze echt bang is krijg ik haar erlang, gewoon met mijn stem, dus ik denk dat ze me wel vertrouwd.
Voel me best wel een sufferd dat het me niet lukt met haar, want verder is het een gewldig paard.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:06

Laat haar maar eens rennen dan! :D Jij begrenst haar nu de hele tijd maar probeer dit eens, als je de bak voor je alleen hebt.

Als ze weg gaat rennen, teugels LOS en been bijgeven. Ze moet zo hard als haar benen haar maar dragen kunnen (maar het moet natuurlijk wel veilig blijven). Maar, houdt die teugels los! Als je merkt dat je paard terug wil vallen ga je nog een paar rondjes door. Tot jij zegt dat ze mag stoppen! Dan stap je haar even een beetje op adem en loop je weer naar die hoek toe. Gaat ze weer rennen, gelijk weer doorzetten en kilometers maken. Bij mijn paard was na 3 keer het muntje gevallen dat wegrennen geen enkele zin had. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:53

Inderdaat das ook wat ik zou proberen " Shatered " ik denk da je met die tip echt niet kan misdoen, maar het zal even zwaar worden voor de ruiter , hou daar zeker ook rekening mee.
succes

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:55

beetje flauw, maar;

denk dat het aan de naam ligt :Y) Mijne stijgert ook ( ook in een hoek die ze erg eng vind in de bak) en heet ook luna :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:57

Shattered schreef:
Laat haar maar eens rennen dan! :D Jij begrenst haar nu de hele tijd maar probeer dit eens, als je de bak voor je alleen hebt.

Als ze weg gaat rennen, teugels LOS en been bijgeven. Ze moet zo hard als haar benen haar maar dragen kunnen (maar het moet natuurlijk wel veilig blijven). Maar, houdt die teugels los! Als je merkt dat je paard terug wil vallen ga je nog een paar rondjes door. Tot jij zegt dat ze mag stoppen! Dan stap je haar even een beetje op adem en loop je weer naar die hoek toe. Gaat ze weer rennen, gelijk weer doorzetten en kilometers maken. Bij mijn paard was na 3 keer het muntje gevallen dat wegrennen geen enkele zin had. :)

Dat heb ik dus ook een paar keer gedaan en het was zo over met wegrennen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:58

Dat heb ik ook al geprobeerd, heb meer dan 2uur (!) rondjes gejakkerd met dr. Het zweet droop letterlijk van haar af, helemaal gesloopt was ze, en toch bleef ze daar wegrennen en steigeren. Op het laatst was ze zo moe dat ze over dr eigen benen struikelde, en toch steeds weer wegsjeesen daar.
Heb dit iets meer dan 2 weken volgehouden.
Maar bedankt voor de tip. Ik weet het gewoon echt niet meer met dr.
Ik klink (en voel ) me net een beginner met dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:00

Ze steigert dus ook en heeft dit wellus-nietes spelletje al vele keren van je gewonnen, wat denk je ervan om haar toch maar een keer een welgemikte dreun tussen de oren te geven, mocht ze weer overeind vliegen? Het is duidelijk dat die aanpak van instructeur nummer twee niet werkt, dan zou ik voor de eerste optie gaan alleen is het zo jammer dat je dat niet gelijk de tweede keer al hebt toegepast!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:08

Heb je het tegengestelde weleens geprobeerd?

Ik ben ook van het: niet zeuren, luisteren. Maar op een gegeven moment was mijn pony heel erg geschrokken met buitenrijden en vond toen alles (echt alles) eng en kwam bijna het pad niet af. Ze pakte het bit vast, zette het op een rennen, draaide om en was weg. Op een gegeven moment kon ik haar met de neus in de goede richting houden en begon het steigeren.

Dit is een beetje hetzelfde als bij jou geloof ik of niet?

Ik heb de zweep geprobeerd (met het gevolg ze helemaal oncontroleerbaar werd) en heb een totaal andere aanpak gehanteerd en binnen een week was het afgelopen.

Op het moment dat ik ze ging rennen heb ik haar gewoon op de rem 'getrokken' met de neus de goede richting in. Het steigeren heb ik niet gestrafd (hooguit een keer heeey geroepen), maar wilde zo min mogelijk 'stress'. Op het moment dat ze met al haar benen op de grond stond heb ik haar beloond alsof ze de beste pony was en heb ik gewoon gewacht totdat zij een pasje voorwaarts in die richting wilde (duurde soms best een tijd, soms probeerde ik heel licht beetje been te geven en elke reactie heb ik enorm beloond (was best beetje stom, maar daar groeide ze enorm van)). 2 pasjes maar en draaide ik om al belonend en dat steeds een stukje verder. Soms gingen we er helemaal langs en soms een paar pasjes, maar dat voel je aan aan de situatie.

Bij jou zou het dan zijn, neus in de goede richting en elke pas die zij voorwaarts wilt doen (uit haarzelf, of slechts heel licht been) enorm belonen en na die tijd de hoek weer even laten. Wellicht helpt het? Zoek wel mooi weer uit, want het kan een hele tijd duren voordat ze überhaupt een pas voorwaarts willen :P . Geduld is een schone zaak :)
Laatst bijgewerkt door zap op 16-02-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:09

Wat je ook nog kunt proberen is daar vijf minuten stil staan. Stil staan en verder helemaal niets.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:14

Hoe doet ze het als je haar aan de hand hebt? Ik zit even hardop te denken. Als je haar aan de hand kunt leren dat ze in die hoek een brokje krijgt zou je dat ook kunnen gaan doen als je op haar zit. Vervolgens dat langzaam afbouwen. Tot ze daar goed aan gewend is die hoek gewoon negeren.
Ik heb wel bewondering voor je hoor. Ik zou al honderd keer zwaar over de rooie gegaan zijn.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:15

suleilitha schreef:
Ze steigert dus ook en heeft dit wellus-nietes spelletje al vele keren van je gewonnen, wat denk je ervan om haar toch maar een keer een welgemikte dreun tussen de oren te geven, mocht ze weer overeind vliegen? Het is duidelijk dat die aanpak van instructeur nummer twee niet werkt, dan zou ik voor de eerste optie gaan alleen is het zo jammer dat je dat niet gelijk de tweede keer al hebt toegepast!

Dat heb ik ook gedaan bij die instucteur, maar omdat ze hier alleen maar nog gekker vanwerd ben ik dr mee gestopt. Het is ook zeker niet mijn manier, maar ik wilde het toch proberen.
Met een springzweep met zo'n handje eraan heb ik dr toen echt een paar flinke oplawaaien tussen dr oren gegeven.(best moelijk trouwens :o ) Maar het werkte niet, ze werd alleen maar nog gekker, dus daar ben ik toen mee gestopt.
Zou het werken om het opnieuw te doen?
Als er andere paarden in de bak lopen doet ze het ook, ze loopt er niet achter aan, wel wil ze dr op een meter of 3 naast blijven lopen (dus iets dieper dan de binnenhoefslag) maar door de hoek gaat ze dus niet.