Spot schreef:Je mag pas VWNW als je paard recht is, anders heeft dit totaal geen zin. Daar moet je echt opletten. VWNW is voor veel paarden een grand-prix oefening (klinkt stom, maar toch is het zo). Eerst recht dan pas VWNW, en dan komt die achterhand vanzelf.
Beantsje schreef:Ik denk dat je in de war bent met LDR...
Spot schreef:Nee ik ben niet in de war. Een goed uitgeoefend VWNW, is niet zomaar iets. Als ik hier zo vaak op bokt kijk, en lees kijk eens hoe goed mijn paard VWNW loopt, omdat hij toevallig met zijn neus naar het zand gaat, wil dat nog niet zeggen dat hij VWNW loopt, 9 van de 10 keer, lopen die paarden dan gewoon kats op de voorhand.
Mijn paarden mogen pas VWNW als ze recht zijn, als dat namelijk niet het geval is, zullen ze gewoon op de voorhand gaan lopen.
Ik ben het totaal niet met je eens.
Grand-prixoefening? Waarom wordt het halsstrekken dan al in de B gevraagd?
Als je begint met rechtrichten dan doe je dat juist heel goed vanuit het VWNW rijden. Dat is een houding waarin een paard toch al gemakkelijk ontspant en door het rechtrichten lukt dat nog beter.
Een paard kan overigens altijd wel de buikspieren aanspannen, daar hoeft hij niet recht voor te zijn. Rechtrichten is juist bedoeld om die ontspanning in de bovenlijn te verkrijgen. Het ontspannen is inderdaad een probleem als hij niet recht is, omdat hij dan teveel spieren moet gebruiken om zijn balans te houden.
Enne - een paard dat VWNW loopt, loopt altijd op de voorhand. Er is namelijk totaal geen verzameling. Pas als je gaat verzamelen, komt er meer gewicht op de achterhand. (Wat niet wil zeggen dat de achterhand niet actief moet zijn).
Een paard dat actief gereden wordt en dat met zijn neus door het zand loopt, loopt automatisch correct VWNW. Hij is nl. voorwaarts EN neerwaarts.