Paard gooit hoofd onwijs hoog in de lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Paard gooit hoofd onwijs hoog in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:18

Mijn knol is met buitenrijden soms zeer druk en kan dan enorm de kop erop hebben en z'n kop dan ongelofelijk hoog houden, zodat ik bijna niets te vertellen heb. En zelfs zo dat omtrekken lastig gaat. Moet dan al m'n teugels een heel stuk naar voren pakken om hem goed om te kunnen trekken mocht dat nodig zijn. Ik houd altijd mn handen goed laag als hij z'n hoofd zoo super hoog gooit en geef dan hele strenge ophouding.

ook in de bak heb ik dit probleem wel, vooral in de galop wil hij weleens opeens z´n kop eruit gooien en dan extreem hoog houden. Hij vind het dan moeilijk denk ik. Maar goed, ik heb dan niets meer te vertellen. Ik houd dan druk op mn buitenteugel, gaat hij terug naar stap zelf, maar ik blijf gewoon druk houden want hij moet gewoon omlaag gaan met z´n hoofd (zodra hij dan een stukje omlaag gaat met z'n hoofd, geef ik lucht en vraag dan weer opnieuw) maar begint ook weleens te steigeren omdat hij het er niet mee eens/moeilijk vind. (deed hij de eerste les ook, toen moest hij die buitenteugel nog gaan accepteren omdat hij op de binnenteugel is gereden).

Ik moest er een martingaal aan doen van mn instructrice zodat hij zn hoofd niet zo extreem hoog kan houden.
Maar dat werkt alleen als je je teugels op maat hebt. En in 't bos rijd ik altijd met een lange teugel Mits hij zo druk is, dan rijd ik hem aan de teugel om hem bij me te houden en zijn aandacht te eisen. En ook wordt je met omtrekken zeer belemmerd als er een martingaal om zit,dat is niet zo goed mogelijk (en de martingaal zit absoluut niet te strak want z'n hoofd kan nog aardig hoog als ik mn teugels op maat heb).

Dus ja.. wat zou een goede oplossing zijn. Eventueel in de les/bak gewoon met martingaal rijden.

Het probleem ligt vooral bij 't buitenrijden, omdat het dan gewoon mogelijk moet zijn in een situatie dat ik hem om kan trekken. Ook als hij steigert moet ik hem om kunnen trekken.

Ik denk dan ook weleens... als hij z'n kop zo hoog erop heeft en hij gaat een keer aan de ren... dan heb ik niets te vertellen... Hij is dan ook nog eens erg sterk.

Lijkt nu net of t heel erg is. Hij kan ook prima heel rustig ontspannen aan een los teugeltje lopen hoor ;) Maar zodra we even wat galoperen, dan is hij warm :+ en dan begin het ;)

Wie heeft er een goed advies ? Zowel rijtechnisch als eventueel hulpteugel om het probleem op te lossen?

knooopje

Re: Paard gooit hoofd onwijs hoog in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:19

ik zou hem eerst even zijn mond en rug na laten kijken.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:24

Hij doet dit niet constant ofzo.. verder loopt hij wel fijn... maar soms gooit hij dan opeens z'n kop zo extreem hoog in de lucht. En met buitenrijden is het dus vooral als hij warmgelopen is, dan wil hij gewoon hard, is hij druk.. en is het dan niet eens met het tempo dat ik wil.

Ik heb er wel aan zitten denken.. omdat hij hiervoor meer op de binnenteugel gereden is, en niet heel goed over de rug gereden werd. En ik hem nu dus op de buitenteugel rij (uiteindelijk natuurlijk op twee teugels, maar eerst nageven op de buitenteugel en dan binnenteugel erbij) en nu meer over de rug loopt enz..
Bedoel dat is opeens hele andere manier van rijden. Misschien zit hij inderdaad dan wel iets vast in de rug oid of doordat hij hiervoor niet helemaal goed over de rug gereden werd..?

Maar denk dat het probleem met buitenrijden daarmee niet te maken heeft, het is dan gewoon dat hij zo druk is/hard wil en dat niet mag...

Mond is in orde. Heb er nog niet zolang gereden een tandarts bij gehad, voor controle en zijn toen haken weg gevijld.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:30

Als bovenstaande in orde blijkt zou ik inderdaad een tijdje met martingaal rijden, zowel in de les als ZEKER buiten. Als je martingaal correct zit en hij draagt zijn hoofd normaal kan je daar eigenlijk niets mee vernaggelen, want hij doet dan niets.

Mijn paard heeft dit ook heel erg gedaan, maar dan uit stress. Buiten gewoonweg gevaarlijk, je hebt ECHT niets te vertellen als ie er zo vandoor gaat en bovendien heb je het gevoel of je op een wiebelende balk zit omdat zijn rug dan onwijs strak gaat.
Ik heb nu zo'n 1,5 jaar met gereden, en ben hem sinds deze week (toevallig :D ) in de les er af aan het houden, gaat prima, zijn vertrouwen is er een stuk op vooruit gegaan, dus hij panikeert niet meer. Hij snapt ook: hoofd naar beneden = rust.

Ik heb een martingaal met clipjes, doe nu in de les het borsttuig gewoon om, mocht hij vervelend doen kan ik die tussenstukjes er binnen een minuut aan klikken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:30

zijn mond na laten kijken was ook mijn eerste ingeving.
mijn paard heeft dit in zijn pubertijd ook wel gedaan, en bij mij was een martingaal dus wel de oplossing, zo kon hij nog wel hoog met zijn hoofd maar niet meer zo hoog dat hij te sterk werd

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:33

Hij is 5 dus puberen zou ook nog kunnen inderdaad ;)
Maar vind met de martingaal dus het probleem dat je hierin belemmert wordt met sturen/omtrekken. Ook al heb ik de martingaal echt niet heel strak zitten. Zou eigenlijk wel een gaatje strakker moeten, maar heb ik geprobeerd en was met gewoon sturen al irritant. En daarbij heb je er sowieso niets aan als je met een lange teugel rijd (dat doe ik in het bos)

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:42

Zelf rij ik als ik naar buiten ga ook altijd met martingaal. Dit omdat die van mij zijn hoofd ook nog weleens omhoog wil gooien met de buitenritten, dan heb ik helemaal niks meer te vertellen.
Vind het belangrijker dat ik mijn paard in de hand hou, als dat het lastig is met rijden.
In de bak gebruik ik hem niet, dan rij ik zonder hulpmiddelen.

Ben 1 keer alleen naar buiten geweest, zonder martingaal, dat was geen succes, ben eraf gevallen en paard rende hard weg. Kwamen ergens langs wat hij heel erg eng vond, was toen ook nog maar 4 dus sloeg op de vlugt. Ook niet heel erg slim achteraf gezien om alleen naar buiten toe te gaan.
Gelukkig is het goed afgelopen.

Misschien is het ook niet verkeerd om er een keer een masseur bij te laten komen. Ze kunnen altijd komen kijken of hij ergens vast zit en daarom misschien zo in protest komt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:43

Afbeelding
Hier een foto waarop jullie kunnen zien hoe strak de martingaal zit. Is niet een hele duidelijke foto maar heb geen andere (even erop klikken dan zie je 'm groter ;) )

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:51

zo te lezen valt jouw paard op de voorhand en/óf is hij nog niet goed rechtgericht !
Je bent teveel met je handen bezig.....terug naar het begin....rechtrichten en balanseren!
Vooral géén getrek, alléén begrenzen op schouder hoogte en net voor de loodlijn, hij moet
achter werken,dus absoluut géén geslenter ! Benen erbij !
Laat hem op 4 benen lopen ,ook op de buitenritjes !
Je trekt de paard in de krul, daarom gaat ie omhoog ....met 5 jaar moet jij hem begeleiden,
altijd en overal tot hij gevormd (rechtgericht/in balans) is !!!
Zodra hij in balans is en recht loopt ,zal galop vanzelf gaan, tenzij hij een probleem heeft, waardoor
hij het niet kan......dus dat eerst uitsluiten......
Nu maak je hem alléén maar korter/sterker in de hals en verliest hij zijn lengte, met alle gevolgen van dien!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:00

Hij loopt niet heel erg op de voorhand, en slentert ook zeker niet. Hij had juist te veel activiteit met z'n achterbenen dat wordt nu wat rustiger juist, wat in zijn geval positief is.

Hij zal inderdaad nog meer balans moeten krijgen, dat is zeker zo. Dit gaat al beter. Eerder vond hij t al moeilijk in een normaal rustig tempo te galoperen en z'n benen vlogen alle kanten op.Hij wist ook door de vele activiteit van z'n achterbenen, gewoon niet waar die z'n benen moest laten :+ Maar dit gaat nu wel al veel beter. Tempo is ook al stukken beter nu.

Ik trek niet. Ik heb dit een paar keer gevraagd aan m'n instructrice en die zegt dat ik niet trek oid.
Ja als hij opeens z'n kop in de lucht gooit en ik niets te vertellen meer heb, dan ben ik wel streng ja.

Ik rijd hem juist veel met lengte in de hals en wat lager, omdat ik weet dat hij door zijn bouw makkelijk opgekropt kan gaan lopen.

Even beetje offtopic. Heb wel een goede trainingweek gezien, dat heel erg gericht op het rechtrichten. stalmireille.nl

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:03

de foto oogt goed, niet in de krul....maar de druk op de achterbenen is inderdaad niet goed!
hoofd iets hoger, begrensd op de schouder en net voor de loodlijn , achter rechtrichten vanuit
veel voltewerk! Sterker maken in buigingen van het lichaam af......
Gewoon een jong paard , die te snel naar beneden wordt gedwongen !!!
Hij kan dit achter nog niet !

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:10

Maar waarom het hoofd hoger? ik probeer hem juist wat langer/lager te rijden omdat hij juist vanwege z'n bouw wat snel opgekropt zal gaan lopen
Ik rijd veel voltes altijd.
Hij is geneigd z'n achterhand meer naar buiten te zetten (als ik het goed zeg)
En wat bedoel je met buigingen van het lichaam af?

Hij is hiervoor (bij de vorige eigenaar) dan ook aan de teugel gereden doormiddel van een ophouding met de binnenhand en dan liep hij in een houdinkje, voor zover ik gezien heb.
Ik heb hem nu een half jaar, waarvan ik de laatste maanden weinig tot niets heb kunnen rijden vanwege de slechte bak.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:14

zie trouwens in je profiel dat je fysiotherapeutisch longeren doet. Wist niet dat dit bestond, interessant :)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:57

Heb je foto's ,zoals hij door de vorige eigenaar werd gereden , waar hij dus zelf op het paard rijd, net als jouw foto ?
Ik ben benieuwd of hij daar wel goed op de achterbenen loopt.....
Het is een veelvoorkomend probleem bij paarden/pony's die "getrikt" hebben leren lopen ......werd hij op snelheid gereden
(zg.pittige pony) en voor kort ? Liep hij achter de teugel als je opstapte ?
Het vervelende is dat ze voor heel kort gehouden worden vanaf het begin en ze zelf uit moeten zoeken hoe ze dan verder moeten lopen.....
omdat de hals niet balanseren kan ,krijgen ze achter ook géén balans en worden niet sterker in het dragen.....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 08:55

De martingaal zou ik zeker niet gebruiken, is echt een dwangmiddel en denk dat je het alleen maar erger maakt op deze manier, denk aan wat zijn spieren moeten doen als het ding strak staat en hij er niet op ontspant en aks hij er wel op zakt dan is het ook dwangmatig en kan hij nooit aangeven als hij spierpijn heeft, dus je kan niet goed signalen opvangen, wat heel belangrijk is als je aan het trainen ben,
De pony loopt erg op de voorhand, is niet een kwestie van het hoofd op tillen, maar een kwestie van goed rechtrichten en de achterhand dragender te maken, zodat de schouder omhoog komen, als dat allemaal spiertechnisch in order is zal hij ook zijn hoofd niet meer zo hoog op kunnen tillen zelfs.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Dit gaat niet in 1 week gebeuren, train is een halfjaartje korte stukjes en werk ook eens aan de hand, neem eens les van iemand die jou kan vertellen hoe je dit wel op kan lossen, een instrutrice die een martingaal aan raad is in mijn ogen geen goeie, zij moet tips geven hoe je nooit zo ver hoeft te komen om zo`n ding te gebruiken , want zij moet jou tenslotte leren hoe je een paard moet trainen toch?
Een martingaal is onkunde van de ruiter en als je instrutrice de oplossing al niet weet , ja dan zou ik echt een ander zoeken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:36

mijn ervaring is dat handen laaghouden ervoor zorgt dat het een trekspel wordt. jij beweegt niet meer lekker mee, je paard komt er nog meer tegenin, etc. wat ik altijd doe is contact houden en handen mee omhoog zodat lijn elleboog bitring recht blijft en dan drijven, mijn pony komt namelijk daarbij terug in tempo of haar lopen stijgeren, galoperen etc op de plaats dus drijf zodat ze weer op het bit komt en ik weer wat te vertellen heb, en meestal komen ze dan ook gelijk nagevelijk naar beneden. Ik weet niet of dit voor jou paard een oplossing is maar bij mij werkt het

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:31

Citaat:
mijn ervaring is dat handen laaghouden ervoor zorgt dat het een trekspel wordt. jij beweegt niet meer lekker mee, je paard komt er nog meer tegenin, etc. wat ik altijd doe is contact houden en handen mee omhoog zodat lijn elleboog bitring recht blijft en dan drijven

Ik denk dat handen laag en breed wel kan werken, mits je jezelf niet vastzet in je schouder, elleboog of hand. Wat ik zo lees is dat je paard in galop begint te trekken en zijn hoofd omhoog gooit. Het lijkt mij dus dat hij tegen je hand komt op dat moment. Dit kan verzet zijn maar ook met balans te maken hebben. Het gevecht aangaan met hem is de slechtste keuze. Door je handen laag en breed te houden, waarbij je licht contact met de mond houdt zonder te trekken, en hem weer naar je hand toe te drijven kun je dit probleem veelal oplossen.

Mijn paard deed dit in de galop ook, zij was een tuiger en vond het gewoonweg lastig. Het bovenstaande werkte super voor ons en ik rijd mijn jonge paarden altijd van achter uit naar de hand toe ook al komen ze af en toe wat omhoog, door je handen laag en breed te houden en met een "zachte" hand te blijven rijden buigen te vanzelf weet af.

Die martingaal kan geen kwaad trouwens, snap dat je hem voor je eigen veiligheid eraan hebt zitten. Maar let wel op dat je hierdoor, als hij een spurt neemt, mogelijk eerder geneigd bent je hand omhoog te brengen omdat hij dan door de hefboomwerking weer wat naar beneden getrokken wordt.

Heel veel succes ermee!!

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:56

Heb hier toch hetzelfde probleem.
Hoofd in de lucht en ik heb niets meer te vertellen :o
Buiten in galop ook niet te houden. (stap & draf geen enkel probleem) alleen in galop zo enthousiast worden, dat ze
alleen maar sneller wil. :Y)

Heb nu toch ook sinds 1 week (op aanraden instructrice) er een martingaal met borsttuig om zitten
Heb er tot nu toe alleen nog maar mee in de bak gereden in de les
Ondanks dat ik in de bak niet zo echt probleem had merk ik toch een positief verschil, ze heeft in de bak 2x kort haar hoofd naar achter willen brengen en daarna niets meer. Moet zeggen dat ze naar mijn gevoel beter ontspant
Maar zoals gezegd rijden we pas 1 week hiermee en nog niet buiten gereden, dus daar moet ik nog verder afwachten wat het effect
zal zijn. Maar vind de 1e ervaringen dus positief (terwijl ik eerst een fel tegenstander was van hulpteugels voor mezelf :o , maar heb nu zelf gezien dat een martingaal redelijk vriendelijk is) Hij werkt pas als ze d'r hoofd naar achter gooit

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:12

midgie schreef:
De martingaal zou ik zeker niet gebruiken, is echt een dwangmiddel en denk dat je het alleen maar erger maakt op deze manier, denk aan wat zijn spieren moeten doen als het ding strak staat en hij er niet op ontspant en aks hij er wel op zakt dan is het ook dwangmatig en kan hij nooit aangeven als hij spierpijn heeft, dus je kan niet goed signalen opvangen, wat heel belangrijk is als je aan het trainen ben,
De pony loopt erg op de voorhand, is niet een kwestie van het hoofd op tillen, maar een kwestie van goed rechtrichten en de achterhand dragender te maken, zodat de schouder omhoog komen, als dat allemaal spiertechnisch in order is zal hij ook zijn hoofd niet meer zo hoog op kunnen tillen zelfs.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Dit gaat niet in 1 week gebeuren, train is een halfjaartje korte stukjes en werk ook eens aan de hand, neem eens les van iemand die jou kan vertellen hoe je dit wel op kan lossen, een instrutrice die een martingaal aan raad is in mijn ogen geen goeie, zij moet tips geven hoe je nooit zo ver hoeft te komen om zo`n ding te gebruiken , want zij moet jou tenslotte leren hoe je een paard moet trainen toch?
Een martingaal is onkunde van de ruiter en als je instrutrice de oplossing al niet weet , ja dan zou ik echt een ander zoeken.

Maar de martingaal staat niet zo strak.. Alleen als hij echt z'n hoofd enorm hoog in de lucht gooit, werkt die in, verder niet. Ook niet als hij z'n hoofd gewoon omhoog houd, maar alleen als hij z'n hoofd zo erg hoog heeft dat ik geen inwerking meer heb, dan pas werkt die in, om dat te voorkomen.

Hij loopt nog niet goed op de achterhand nee. Maar z'n achterbenen treden wel goed onder, maar hij moet zeker nog meer gewicht achter gaan dragen. Maar ik heb hem nu een half jaar, waarvan ik vanaf november al niet heel veel heb kunnen trainen omdat de bak gewoon slecht is, en we deze winter ook wel extreem slecht weer hebben (voor de bak dan ;) )
Maar hoezo het hoofd optillen... daar heb ik het niet over gehad? Ik wil juist geen hoge hoofd hals houding, maar hem eerst wat lang lager trainen.
Op die site heb ik inderdaad weleens gekeken. Heb die Marijke de Jong ook bij t horse event gezien.
Had laatste nog een site gevonden en in horsimo gelezen van iemand die traningweken doet gericht op het rechtrichten. stalmireille.nl

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:14

Maar dan moet ik m'n handen een halve hoger houden ofzo Dan zitten mn handen bij mn hoofd ergens :? Mijne komt ook terug in tempo als ik druk blijf houden op mn buitenteugel, als ik niets doe gaat hij vrolijk verder ;) En gaat dan ook stijgeren..

lailapri schreef:
mijn ervaring is dat handen laaghouden ervoor zorgt dat het een trekspel wordt. jij beweegt niet meer lekker mee, je paard komt er nog meer tegenin, etc. wat ik altijd doe is contact houden en handen mee omhoog zodat lijn elleboog bitring recht blijft en dan drijven, mijn pony komt namelijk daarbij terug in tempo of haar lopen stijgeren, galoperen etc op de plaats dus drijf zodat ze weer op het bit komt en ik weer wat te vertellen heb, en meestal komen ze dan ook gelijk nagevelijk naar beneden. Ik weet niet of dit voor jou paard een oplossing is maar bij mij werkt het

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:21

Hij begint niet direct te trekken of altijd in galop. Gaat misschien eerst 2 voltes goed en opeens gooit hij z'n hoofd in de lucht. En buiten doet hij het wat meer/constanter (maar dan is hij veel drukker/wilt harder).
Ik geef op het moment dat hij zo opeens z'n hoofd in de lucht gooit zeer strenge ophoudingen.
Maar zou inderdaad ook eens kunnen proberen om mn handen ipv alleen laag ook nog iets breder te zetten en dan licht contact en drijven... misschien werkt dat wel wie weet.. proberen kan altijd :)

Ik heb nog niet echt gehad dat ik mn handen dat ik ze hoger houd door de martingaal. Als reactie doe ik eigenlijk automatisch snel mn handen oplaag eerder, wanneer hij z'n kop in de lucht gooit.

bugpluisje schreef:
Citaat:
mijn ervaring is dat handen laaghouden ervoor zorgt dat het een trekspel wordt. jij beweegt niet meer lekker mee, je paard komt er nog meer tegenin, etc. wat ik altijd doe is contact houden en handen mee omhoog zodat lijn elleboog bitring recht blijft en dan drijven

Ik denk dat handen laag en breed wel kan werken, mits je jezelf niet vastzet in je schouder, elleboog of hand. Wat ik zo lees is dat je paard in galop begint te trekken en zijn hoofd omhoog gooit. Het lijkt mij dus dat hij tegen je hand komt op dat moment. Dit kan verzet zijn maar ook met balans te maken hebben. Het gevecht aangaan met hem is de slechtste keuze. Door je handen laag en breed te houden, waarbij je licht contact met de mond houdt zonder te trekken, en hem weer naar je hand toe te drijven kun je dit probleem veelal oplossen.

Mijn paard deed dit in de galop ook, zij was een tuiger en vond het gewoonweg lastig. Het bovenstaande werkte super voor ons en ik rijd mijn jonge paarden altijd van achter uit naar de hand toe ook al komen ze af en toe wat omhoog, door je handen laag en breed te houden en met een "zachte" hand te blijven rijden buigen te vanzelf weet af.

Die martingaal kan geen kwaad trouwens, snap dat je hem voor je eigen veiligheid eraan hebt zitten. Maar let wel op dat je hierdoor, als hij een spurt neemt, mogelijk eerder geneigd bent je hand omhoog te brengen omdat hij dan door de hefboomwerking weer wat naar beneden getrokken wordt.

Heel veel succes ermee!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:54

midgie schreef:
De martingaal zou ik zeker niet gebruiken, is echt een dwangmiddel en denk dat je het alleen maar erger maakt op deze manier, denk aan wat zijn spieren moeten doen als het ding strak staat en hij er niet op ontspant en aks hij er wel op zakt dan is het ook dwangmatig en kan hij nooit aangeven als hij spierpijn heeft, dus je kan niet goed signalen opvangen, wat heel belangrijk is als je aan het trainen ben.

Nou dat is mijn ervaring absoluut niet, ik ben hem er nu langzaam af aan het halen en dat gaat prima. Als ie bij normaal rijden strak staat, heb je hem veel te strak zitten. Mijn paard gaat er absoluut niet tegenin hangen, en ik denk dit paard ook niet, alleen als ie echt gaat sterrenkijken werkt ie in.
En hoezo kan ie niet aangeven dat ie spierpijn heeft? Als dat zo is merk ik dat aan veel meer als alleen zijn hals.
En hoezo als ie zakt is dat dwangmatig? Als paard niet rond loopt doet martingaal niks (mits goed afgesteld), alleen als ie echt omhoog komt.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:28

qua verhaal over de martingaal ben ik t eens met ikbenellen.

Mijn paard doet precies hetzelfde als het hem even te moeilijk word. Nu heeft hij weer zo'n periode.
Ik zet mn handen laag bij de schoft (nooit meeklimmen, dan werk je alleen maag harder in op zn mond en zal hij nare ervaringen krijgen, bovendien gaat hij dat winnen!) rij streng met mn been. Heel goed rechtrichten, tempo controleren, tempo varieren op jouw hulpen en zelf rustig blijven en niet gaat trekken. Ik houd contact, als hij zakt of iets anders waardoor de teugellengte anders word pas ik die weer aan totdat ik gewoon contact heb. Maak hem het erg moeilijk door niet in te gaan op zijn grappen.

Buiten rijden heb ik dan geen problemen mee, maar met springen wel en dan gebruik ik ook een goed afgestelde martingaal. Werkt prima.

Kan wel je buiten rij probleem begrijpen, mijn paard doet dat namelijk op buiten concoursen met losrijden. Kop in de lucht en keihard rennen. Dan heb je niets meer. Ik begrens dan 1 schouder (kies daarvoor zijn makkelijke hand) en geef een rotschop met mn binnenbeen om hem te buigen om mn been en zo weer contact te maken en te kunnen rijden.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:36

Ik heb de foto's bekeken en vond het echt niet leuk om te zien , vooral de laatste was héél duidelijk fout !
In een knik gereden, vol stress,bovenlijn verkortend ......dit paard kan zo onmogelijk gaan zitten en niet
vanuit een ontspannen houding aan de teugel lopen ....
Jammer dat je hem niet mag plaatsen , was weer heel leerzaam....
Als je hem op 2 teugels vraagt, dwing je hem om recht te gaan lopen....dan gaat de knik weg en moet hij kracht
vanuit zijn beide achterbenen halen....zodra dat moeilijk is haalt hij de kracht voor weg (onderhals) .
Ook zie je duidelijk voor wijd duwend en achter naar binnen zettend, al naar gelang de druk op voor of achter !
Dit paard werd niet goed rechtgericht en aan de teugel gedwongen (van voor naar achteren gereden i.p.v.andersom !!!)
Focus jezelf op de achterbenen, rechtrichten/sterker makend !
Zodra achter in balans is gaat alles véél makkelijker voor dit paard......ook springen is een goede oefening .....

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:19

@broadway

Het is niet dat ik de foto's niet mag plaatsen, maar ga niet zomaar foto's van een ander op internet zetten, dat vind ik niet zo netjes.
Dat hij aan de teugel gedwongen werd had ik wel gelijk gezien toen, en dat hij niet goed over de rug van achter naar voor gereden werd en hij echt alleen in een houding liep.
Ik merk inderdaad ook aan hem, dat hij z'n achterhand naar binnenzet, dat klopt. Hier moest ik toen in de les ook aan werken.

Als je hem op 2 teugels vraagt, dwing je hem om recht te gaan lopen....dan gaat de knik weg en moet hij kracht
vanuit zijn beide achterbenen halen....zodra dat moeilijk is haalt hij de kracht voor weg (onderhals) .

Hoe bedoel je dat als dat moeilijk is, hij de kracht voor 'weghaalt'?

Maar ik leer nu bij de instructrice waar ik les, dat hij eerst de buitenteugel goed moet accepteren en daarop moet nageven en dan met de binnenteugel erbij om hem recht te maken. Maar jij zegt, gelijk op 2 teugels vragen? En dan beide tegelijkertijd druk geven of bedoel je het niet op die manier?
Ik merk ook echt in de les zelf, dat hij aan het begin, wel aan de teugel loopt, maar... ik vraag dmv van ophoudingen met m'n buitenhand (geeft hij na daarop, dan ook binnenhand erbij) loopt hij naar beneden handen stil en alleen als hij omhoog wil komen een ophouding met de buitenteugel). Maar hij loopt wel zo, maar heel anders dan aan het eind van de les.
Zo aan het eind van de les (vooral na veel galoperen, daar gaat hij fijn van lopen) dan voel ik pas echt een constante druk op twee teugels, nog wel wat zwaar in de hand, maar wel een constante druk op beide teugels. En uiteindelijk zal hij dan nog lichter moeten worden in de hand uiteraard, maar ja niet alles kan tegelijk natuurlijk. Hij moet al een hele omschakeling maken van hoe hij eerst gereden werd en hoe hij gereden wordt, dus ja dat gaat met stapjes steeds beter. Want de eerste les accepteerde hij eerst heel de buitenteugel niet en kwam er alleen maar door omhoog. Hij leert gelukkig wel snel. :) Want elke les zie ik echt duidelijk verbetering.
Maar zou er niet een grote kans zijn dat hij nu misschien ergens vast zit in de bovenlijn, doordat hij hiervoor niet goed gereden is? Zou het misschien dan toch verstandig zijn om voor de zekerheid een fysio/osteopaat er naar te laten kijken voor controle. Want ja mocht hij ergens vast zitten, dan maakt het er voor hem ook niet makkelijker op nu natuurlijk.
Springen doe ik nog niet onder de man. Hij had hiervoor bij die mensen twee keer vrij gesprongen ofzo. Dus heb hem nu bij mij ook drie keer is een keer wat sprongetjes laten maken. En hij springt wel goed. Maar verder ben ik totaal geen held met springen, dus dat gaat niet werken met een onervaren paard die dat allemaal nog moet leren. Dus straks als de bak wat beter is, kan een vriendin dat weleens met hem gaan doen, die heeft daar veel meer ervaring mee en rijd ook erg netjes.
Zijn er nog meer goede oefeningen voor het rechtrichten en de achterhand sterker maken? behalve natuurlijk overgangen, in het bos en naar les moet hij altijd al een heuvel op stappen waar ze goede achterhand spieren van krijgen.