met een holle rug in het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magiccc

met een holle rug in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:08

Ik weet niet of hier al een topic over is maar volgens mij niet :+
ik heb een probleempje. Ik heb de laatste tijd best wel last van mijn rug. Ik heb pas een nieuw zadel gekocht, eerst laten passen door de zadelmaker, en hij zegt dat mijn rugproblemen komen doordat ik met een holle rug in het zadel zit. Dit schijnen heel veel vrouwen te doen, het is vrouw-eigen zegmaar.
maar ik moet dus mijn bekken kantelen ofzoiets :? ik moet wat meer op mijn gat gaan zitten. ik dacht, nou dan doe ik dat toch :P maar makkelijker gezegd dan gedaan. het lijkt wel alsof ik opnieuw moet leren paardrijden := vreselijk! ik kan niet meer doorzitten en het voelt alsof ik heel onderuitgezakt zit. En dan nog is de vraag of ik het wel goed doe.

heeft iemand hier ook ervaring mee? tips misschien?

ik vind het trouwens wel raar dat het nooit een instructrice is opgevallen, ik rijd toch al ongeveer 9 jaar en heb er al een aantal versleten :+ Het is me misschien ook verkeerd aangeleerd. nou lekker dan..

corientjuhh

Re: met een holle rug in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:09

ik heb zelf scoliose
als je een paar keer extra gaat rijden en er heel erg op gaat letten moet het wel lukken
ik stak me benen altijd af enzo
na een les er heel erg op gelet doe ik het niet meer
of heel soms nog

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:13

corientjuhh schreef:
ik heb zelf scoliose
als je een paar keer extra gaat rijden en er heel erg op gaat letten moet het wel lukken
of heel soms nog

jeetje je maakt me bang, misschien heb ik dat ook wel :=
maar ik zal wel eens een paar keer alleen maar op mijn zit concentreren tijdens het rijden, dan moet het toch wel beter gaan?! als ik het goed doe tenminste..

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:16

Ik had dat ook beetje met een holle rug rijden, je moet idd je bekken kantelen. Is wel lastig ja om er telkens aan te denken, maar een goed liggend zadel zorgt er wel voor dat je dat makkelijker kan.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:17

ik weet niet eens hoe ik mijn bekken moet kantelen _O-

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:18

De beste manier om dit te leren is zitles te nemen. Je hebt er echt helemaal niks aan als je nu zelf gaat lopen hannesen en je jezelf iets heel erg verkeerds aanleert. Dus even op zoek gaan naar iemand die zitlessen geeft, en dan bij voorkeur aan de longe.

Edit: vanuit hoogeveen is http://www.balingehof.nl nog wel te doen met de auto, is echt een aanrader. Eventueel kan je als je wilt ook op de equisimulator, maar ze geven ook zitlessen op hun eigen paarden. Echt superlessen zijn dat!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:22

Lalidan schreef:
De beste manier om dit te leren is zitles te nemen. Je hebt er echt helemaal niks aan als je nu zelf gaat lopen hannesen en je jezelf iets heel erg verkeerds aanleert. Dus even op zoek gaan naar iemand die zitlessen geeft, en dan bij voorkeur aan de longe.

Edit: vanuit hoogeveen is http://www.balingehof.nl nog wel te doen met de auto, is echt een aanrader. Eventueel kan je als je wilt ook op de equisimulator, maar ze geven ook zitlessen op hun eigen paarden. Echt superlessen zijn dat!

daar heb je gelijk in, als ik het mezelf verkeerd aanleer ben ik nog verder van huis.
Bedankt voor de tip ;) zal op de site kijken!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:24

Magiccc schreef:
corientjuhh schreef:
ik heb zelf scoliose
of heel soms nog

jeetje je maakt me bang, misschien heb ik dat ook wel :=
maar ik zal wel eens een paar keer alleen maar op mijn zit concentreren tijdens het rijden, dan moet het toch wel beter gaan?! als ik het goed doe tenminste..

ik hoefte er maar een kwartier op te letten :+
na een poosje lette ik er gewoon niet meer op :P
en sindsdien gaat het goed :P
misschien even naar de huisarts/ziekenhuis om het te laten conteroleren of je scoliose hebt
succes :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:28

balanszitles is heel erg van belang!
vanuit hoogeveen kan je misschien ook naar beilen, daar zit equixantos..

veel instructeurs letten er denk ik niet op dat je je rug goed houd.
plus dat het met bepaalde kleding ook niet altijd even goed te zien is, en misschien sommige niet eens weten dat je niet eens kan rijden met een holle rug.

heb je trouwens een holle rug van jezelf of alleen met rijden

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:28

Ik heb zo les, van een andere instructrice :o misschien kan zij mij helpen. Ik zal wel om een zitles vragen! Als de problemen blijven aanhouden kan ik misschien idd beter even naar de huisarts gaan ja..
maar eerst lessen nu! :D
bedankt he allemaal ;)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:30

@ siskeh: ik denk dat ik van mezelf een holle rug heb!
en het is nu winter, dikke jas aan met rijden.. ja dan zie je het ook niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:12

ahhh pfff dan wordt het echt heel moeilijk!!
misschien is het dan een optie om via de huisarts een aantal keer naar een fysiotherapeut kan?
maar ik ben bang dat je dan aan moet kunnen tonen dat je er last van hebt.

je kunt het met paardrijden natuurlijk ook oefenen, maar het is misschien handiger om je rug te trainen, en dan goed te leren zitten tijdens het rijden

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:38

ik weet het niet zeker hoor!! maar als ik in de spiegel kijk vanaf de zijkant is mijn rug volgens mij nooit echt helemaal recht :+

hoe kan ik aantonen dat ik er last van heb? dat is toch onmogelijk..? ze moeten me maar geloven. fysio is idd een goed idee.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:43

Bij de fysio kan je zo een afspraak maken, daar heb je geen verwijzing van je huisarts meer voor nodig. Die kan je gehele rug bekijken, en met je oefenen om recht te staan. Dus ik zou zeggen: gewoon even een afspraak maken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:36

oww kan je zo een afspraak maken?
dat zou super zijn, ik vind eigenlijk dat iedereen eens een fysio oid zou moeten hebben gezien om naar je houding te laten kijken

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:41

Hmmm, ik heb zelf best wel een holle rug, of me kont steekt te ver naar achteren :P
En als ik op het paard zit, dan heb ik voor me gevoel dat ik rechtop zit, maar dan kijk ik in de spiegel, en dan zie je toch weer die holle rug. Heb wel es geprobeerd om me bekken te kantelen, of wat anders te zitten. Maar dan heb ik ook het gevoel alsof ik er op zit als een zoutzak :P Ik heb verders geen rugklachten of iets dergelijk. Zo zit ik denk ik gewoon in elkaar. Maar moet je rug ook echt super recht zijn, of maakt dit eigenlijk niet zoveel uit?

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 15:57

@ Charica: ik heb dus precies hetzelfde! alleen ik heb er wel last van.. het kan misschien nog komen bij jou.. ik ben nu 16 en ik heb er ongeveer een half jaar - 1 jaar last van. weet niet hoe oud jij bent? echt heel vervelend iig.

heb net trouwens lesgehad. Ik heb het geprobeerd om goed te gaan zitten maar het lukt me gewoon niet! en de instructrice kon het ook niet zien want ik had een mega dikke jas aan met trui eronder :P

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:59

ja, ik heb het zelfde heel erg gehad.
je moet echt meer op je kont gaan zitten.
Het lijkt in het begin alsof je heel erg achterover zit, kijk eens in de spiegel en ga dan goed zitten.
en dan die houding aan houden.
op een gegeven moment wen je er wel aan.

Succes ermee!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:02

oke bedankt!

donderdag krijg ik een nieuw zadel, ondertussen moet ik met het zadel van iemand anders rijden. dat is echt wel even wennen :P dus mijn houding is zowiezo al bagger nu. ik denk dat ik er pas echt aan kan werken als ik een eigen zadel heb. (heb net een nieuw paard en het zadel van mijn vorige pony past er totaal niet op..)

MantaPanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:12

Charica schreef:
Hmmm, ik heb zelf best wel een holle rug, of me kont steekt te ver naar achteren :P
En als ik op het paard zit, dan heb ik voor me gevoel dat ik rechtop zit, maar dan kijk ik in de spiegel, en dan zie je toch weer die holle rug. Heb wel es geprobeerd om me bekken te kantelen, of wat anders te zitten. Maar dan heb ik ook het gevoel alsof ik er op zit als een zoutzak :P Ik heb verders geen rugklachten of iets dergelijk. Zo zit ik denk ik gewoon in elkaar. Maar moet je rug ook echt super recht zijn, of maakt dit eigenlijk niet zoveel uit?

Ik had vroeger ook geen rugklachten, maar begin nu ook erge rugklachten te krijgen.
Ik zit ook zo als ik gewoon zit, en ik loop ook met een holle rug.. heel vervelend.
Ik werk er ook aan buiten het paardrijden zodat het op het paard ook beter gaat,maar het blijft moeilijk om op te letten

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:26

ik heb juist het tegenovergestelde , ik heb de laatste tijd last van me rug en stuitje ( door val) mrjaa ,, de dokter zegt dat daar niks aan te doen , ik sliep altijd op mijn buik maar nu kan ik dat egt niet meer .. verga van de pijn , dus ik rij juist met een bolle rug en durf ook niet egt mijn bekken te kantelen omdat ik bang ben om een verkeerde beweging te maken en op me stuitje te gaan zitten , ik heb een Passier zadel wat ik absoluut niet lekker vind , ze seggen ook dat dat een heel hard zadel is.. dus ik ga nu kijken naar een hulsebos of ander zadel..
hopen mr dat het beter gaat want doorzitten is nu een ramp!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:39

uhh je rijd met een bolle rug zonder je bekken te kantelen?
das wel erg knap trouwens, gaat mij niet lukken....

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:42

Als je echt een holle rug hebt, kun je ook mensendiecktherapie of Cesartherapie volgen. Of naar een chiropractor. Ik zou dit zeker bij je huisarts navragen. Ik heb zelf ook een vreselijke holle rug en kom mezelf de laatste tijd met rijden daardoor steeds meer tegen. Bekken kantelen lukt niet, doorzitten is moeilijk etc. Mijn rug is zo hol dat als ik op de grond lig, er zo een arm onderdoor kan.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:46

uhh je rijd met een bolle rug zonder je bekken te kantelen?
das wel erg knap trouwens, gaat mij niet lukken....[/quote]

nou mij wel :\
niet so gek hoor..?!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:50

ik bedoel het bekkenkantelen wat je zou doen als je een koprol wil makken bijvoorbeeld,
als je je bekken de andere kant op laat, of recht houd wordt de koprol erg moeilijk.

dat doe je volgens mij ook als je je rug bol maakt....