Wel met zweep of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Wel met zweep of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:17

ik heb een probleem
ik rijd nu sinds kort een haflinger ruin erbij van ongeveer 10 jaar

hij moet echt actief worden gereden want anders staat hij zo stil
of strompelt gewoon in draf

dus ben bezig met heel veel actief overgangen , achterhand erbij
maar ik moet een zweep erbij , gebruik hem amper maar hij reageert wel

maar ik weet nu niet of het uittesten is , hij begint in eens te bokken uit het niets
en gemeen kop tussen de benen en als maar door
zodra de zweep weg is niks aan de hand
maar dan is hij niet vooruit te krijgen

wat vinden jullie zweep erbij houden , en kijken of hij opgeeft ?

Corally_B

Re: Wel met zweep of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:46

Zweep erbij houden, zie dat zo vaak als paarden een zweep niet gewend zijn, hij komt gewoon in opstand tegen het tikken tegen z'n kont, gaat vanzelf over, als het maar bij zacht tikken blijft. Niks mis met rijden met een zweep om het paard wat vooruit te rijden.

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:41

Zweep erbij houden. Als hij er bang voor is moet je hem er langzaam aan laten wennen, bv. zweep in de stal hangen, hem laten snuffelen, strelen met de zweep. Als hij er kalm op reageerd zou ik rijden met de zweep langzaam opbouwen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:05

hij is er niet bang voor
maar hij weet gewoon met zweep moet ik actief
en dan begint hij te bokken en te doen , raak hem niet eens aan met de zweep

mijn body protector heb ik er nu wel bij aan voor alle zeker heid :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:44

Erbij houden.
Die pony is je uit aan t proberen. Het feit dat hij niet wil werken maakt hem eigenwijs bij de zweep ..

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:07

Ik zou hem er ook gewoon bij houden, mijn pony bokte ook, danwel op de zweep, maar dat doet hij nu ook niet meer.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:22

Altijd zweepje erbij houden, als je hem een keer nodig hebt en je moet ervoor afstappen is ook zo wat.
En als hij bokt op een tik dan nogmaals een tik geven, net zo lang totdat hij het niet meer doet.

Caroline17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:42

Ik zou de zweep erbij houden, waarschijnlijk komt die in protest, maar ik zou eerst doorgaan en kijken hoe het over een tijdje gaat.

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:52

Je kunt hem erbij houden, maar tik hem eens aan in zijn hals en niet op zijn kont. Rustig aan beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:57

Ik ga er van uit dat er geen lichamelijke problemen zijn, dat het zadel goed past, en de tanden zijn nagekeken. Pas dan mag je bij tekenen van protest door gaan vragen, en idd, zweep erbij houden, en desnoods spoortje om.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:03

diega schreef:
Altijd zweepje erbij houden, als je hem een keer nodig hebt en je moet ervoor afstappen is ook zo wat.
En als hij bokt op een tik dan nogmaals een tik geven, net zo lang totdat hij het niet meer doet.

Zweep erbij houden idd. Maar niet blijven tikken als hij hierop een bok geeft :n . Wat een onzin, dat is geen rijden.

Cassidy schreef:
Ik ga er van uit dat er geen lichamelijke problemen zijn, dat het zadel goed past, en de tanden zijn nagekeken. Pas dan mag je bij tekenen van protest door gaan vragen, en idd, zweep erbij houden,

Idd, maar spoortje zou ik weglaten. Hij moet toch echt gaan reageren op jouw houding en hulpen. En sporen zijn hier niet voor bedoeld. Als hij op de zweep reageert is dat zeker genoeg. Dit is waarschijnlijk een fase, waar je doorheen moet. Probeer je paard voornamelijk voorwaartser en actiever te krijgen en te houden door het rijtechnisch aan te pakken, zoals je nu al mee bezig bent met die overgangen etc. Niet de hulpmiddelen gaan uitbreiden.

toddy schreef:
Je kunt hem erbij houden, maar tik hem eens aan in zijn hals en niet op zijn kont. Rustig aan beginnen.

Dit is een hele goede tip. Grote kans dat hij wel reageert door vooruit te gaan, maar er niet tegen in protest gaat.

Ts: Denk dat je zelf wel goed weet waar je mee bezig bent en het op een goede manier aan het oplossen bent. Als het idd niks lichamelijks is etc, dan kun je er vanuit gaan dat het protest is. Hoop dat je sommige reacties hier niet serieus neemt en het dus gewoon op een rijtechnisch correcte en rustige manier oplost. Uiteindelijk wil je hem toch actief hebben op lichte hulpen en op een fijne manier. Dus lekker die zweep erbij houden voor het geval dat, daarnaast...hij moet het gewoon accepteren. Probeer als hij actiever moet en hij reageert niet op je gewone hulp, het zweepje eens uit bij de hals. Misschien dat hij dan niet zo heftig reageert, maar wel actiever wordt. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel een tikje kunnen geven op zijn kont, maar bouw dit rustig uit. Veel succes!!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 15:25

de eigenaar heeft net een nieuw duur aangemeten zadel
gaat elk jaar na de tandarts
en masseur is pas bij hem langs geweest en heeft gezegt dat alles los is

ik tik hem helemaal niet met de zweep
hij begint ineens heel wild te doen en te bokken
en tik geven tijdens het bokken krijg ik geen kans voor want zijn kop gaat tussen de benen en bokt zo vijf keer achter elkaar

ik houd de zweep er bij , gisteren heeft die gelukkig niet gebokt :)

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:52

Zweep erbij houden, waarschijnlijk weet hij gewoon dat hij moet werken als je er een zweep bij heeft. Zolang jij de zweep niet gebruikt als het niet nodig is moet hij de aanwezigheid ervan gewoon accepteren.

Als hij er echt vandoor schiet of echt heel vies gaat bokken kan je hem wel laten vallen en er later weer bij pakken (je hoeft er niet af te vallen omdat je perse de zweep bij je wil houden).

Je zegt dat hij net een nieuw zadel heeft, bokt hij ook sinds die tijd?
Een duur zadel is niet per definitie een goed zadel. Als er ergens een drukpunt zit waar hij last van krijgt tijdens het werken (als hij over zijn rug loopt) kan het nieuwe zadel hier mogelijk de oorzaak van zijn.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:02

het zadel is helemaal goed na gekeken 100% dat niet aan zadel ligt
met zijn andere zadels deed hij het ook

en als je er zonder zadel er op zit , gaat hij ook bokken dus denk niet dat aan het zadel ligt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:16

als hij zo flipt van de zweep heeft hij daar misschien vervelende ervaringen mee gehad in het verleden. Persoonlijk zou ik dan zonder zweep gaan rijden. Energie heeft hij genoeg (anders zou hij niet zo kunnen bokken) dus het lijkt mij een motivatieprobleem. Die zijn als je het mij vraagt niet op te lossen met een zweepje.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:30

mag ik vragen dan
hoe wil jij een pony vooruit krijgen
die haast niet luisterd naar been ?
die je wel 10 keer hard moet schoppen zonder zweep ( doe ik niet daarom heb ik een zweep )

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:40

kun je geen sporen gebruiken? of bokt hij daardoor ook?
mijn verzorgpaard is bang voor de zweep dus ik gebruik botte sporen.

weet niet of jij heel erg wiebelt met je benen? dan lijkt het me niet zo verstandig.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:24

Ik rij al tien jaar zonder zweep en sporen.

Gebruik je fantasie. Als jij geen zin hebt in school; krijg je dan meer zin omdat je anders slaag krijgt? Waarschijnlijk zul je het wel gaan doen maar je krijgt er vast en zeker niet meer zin in (misschien krijg je bovendien een hekel aan de mensen die je de slaag geven).

Wat zou jou motiveren? Meer afwisseling op school? Af en toe iets lekkers krijgen? Een aanmoediging van je leraar? Leukere oefeningen?

koosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:25

zweepje er bij, mijn intructrice zegt altijd je kan hem beter 1 goede tik geven dan 10x been achter elkaar.

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:49

Zweep erbij houden en ook buiten het rijden om hem laten ruiken enz aan een zweep. Miss vind hij het eng. Laat hem dan merken dat een zweep niet eng is

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 18:07

hij is absoluut niet bang voor de zweep , ookal ga aai je hem zachtjes over hm in maakt hem niks uit, kijkt mij aan , en doet niks

mischien stop ik er ook mee :) eigenaar , vind raar dat ineens bokt , en ligt zo genaamt aan mij ( pony moet bij mij aan werk , bij haar mag die rondjes door de bak sukkelen)

heb ook nog me eigen pony dus maakt mij niks uit een pony meer of minder te rijden :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:51

Zweep er sowieso bij houden.
Mag ik vragen wat voor zweep je hebt? want een dressuurzweep kan je denk ik beter gebruiken dan een met zo'n plat kantje.
Mijn paard had als ik de zweep alleen al vast had, dat ze extreem op alles reageerde, niet vooruit te branden en als je dan iets deed het liefst zo hard mogelijk vooruit.
Heb je les met die pony? (HCE?)
Als hij raar doet, je been er aan houden en voorwaarts drijven, bij mij was het ook vooral geduld, voordat ze normaal reageerde op t been.

__Jojo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:56

de zweep moet je er nu wel bijhouden, ik denk dat hij gewoon onder het werk uit wil komen.
je hebt hem al beloond door de zweep weg te doen zodra die ging bokken.
als je een zweep als extra hulp gebruikt is daar niets mis mee en vooral met een haf die zo
sloom in de achterhand is, is dat wel handig.
ik denk dat jou haf na verloop van tijd wel doorkrijgt dat bokken niet de oplossing is en op een
betere manier op de zweep gaat reageren want paarden blijven uiteindelijk voor de makkelijkste
weg kiezen, dus dat zal die van jou ook wel gaan doen (hoop ik voor je ;) )!!

arlette5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:41

Je rijdt hem pas net zei je?
Misschien kan je proberen om wat (wederzijds?) vertrouwen op te bouwen dmv andere oefeningen. Misschien wat grondwerk oid? Dan zou je misschien vanaf daar ook kunnen proberen de link met het rijden te leggen.
Verder ben ik 't met Jojo eens, uiteindelijk zal hij doorkrijgen dat bokken niet de oplossing is omdat jij elke keer weer op zijn rug zit/blijft zitten.
Die zweep associeert hij waarschijnlijk met aan het werk moeten en als hij dat bij zijn "gewone" baasje niet hoeft, zal hij wsl niet echt geneigd zijn dat bij jou wel te gaan doen zonder dat je daar zelf voor door deze fase heen moet.
Ik hoop dat je het snel opgelost krijgt met hem! :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:40

:) ik ben er mee gestopt
wij zelf hebben een brave pony gekocht, omdat we geen ongelukken wouden , en dan rijd ik een pony die me er zomaar af kan gooien :) dus heb besloten te stoppen

allemaal bedankt voor het advies :)
ik ben zeker niet bang voor zulke dingen , maar het is me gewoon te ver fietsen , en wil de verantwoordelijkheid niet aan , als dat beestje in 1 kee kreupel raakt dat ik kan op komen voor de kosten of zo iets :)