mijn paardje is niet meer leuk te rijden!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

mijn paardje is niet meer leuk te rijden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 16:25

Hallo bij deze wilde ik even jullie hulp vragen..

Ik heb een Connemara merrie , gekocht toen ze net 3 was voor mijn dochter (toen 9jr)
Ze heeft er op leren rijden en ze kon alles met haar.
Ze heeft op verschillende stallen met haar gestaan maar het bleef een super pony (op wat angsten na)

Ze is altijd al niet zo,n held geweest ,maar iedereen kon er gewoon op.
Ze heeft zelfs met mn dochter in de Sinterklaas intocht gelopen..

Nou stond ik hiervoor op een andere stal waar het verder helemaal super was ,maar ze kon maar niet wennen aan de box en was erg schrikkerig erin.

Maar buiten haar stal was ze superbraaf, mijn dochter die haar had gekregen ging puberen dus ja paardje vond ze niet meer interesant.
Dus uiteindelijk heeft mijn kleinste dochter van 9 wat lesjes op haar gevolgd (vorige stal)
Dat ging super , nu ben ik eind nov. verhuist van stal om mn paardje toch die rust te geven in stal.

En dat gaat allemaal super maar nu is ze weer niet te rijden in de bak!!

We hebben beide bakken op de nieuwe stal geprobeert maar ze word zo hyper en vlucht van alles en gaat race en dan draait ze zich 90 graden om en ja dan vlieg je er makkelijk af..

Durf mn dochtertje er ook niet meer op te zetten.

Zelf ben ik niet zo,n held dus durf er ook niet op (omdat mn dochter haar altijd reed)

Nu kwam van de week een vriendinnetje langs die ook vaak op Gold heeft gereden , maar die lag er ook binnen 2 min. af.

Nu heeft een vrouwtje van stal haar gereden met sporen en slof en uiteindelijk ging het goed ,, maar zodra ze iets de vrijheid krijgt of je er gewoon op stapt zonder hulpteugel dan vliegt ze er weer vandoor.

Dus wat zouden jullie me aanraden??

weg doen is geen optie want dat kan ik never over mn hart verkrijgen!!

Alvast thnx voor de tips :D

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:31

Hoi dochter van may flower zeker :D
Zonder gekheid het is enorm vervelend voor jullie ze is ook nog jong misschien meer afwisseling waar ze goed haar energie kwijt kan?
Anders even flink eraan rijden (of laten rijden).
Wat doen jullie zoal met haar?
Mankeert ze niks? (wat ik niet denk).
Groetjes

Die 90 graden draai heeft ze niet van een vreemde zie ik.
Laatst bijgewerkt door Qaos op 27-01-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue9

Re: mijn paardje is niet meer leuk te rijden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:32

Met sporen en slof ging het wel? Heb ik toch zoon idee dat ze jullie voor de gek houdt, ik bedoel als ze echt bang is zou je dan ook nog iets moeten merken niet?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:39

met sporen en slof rijden lijkt mij geen oplossing.

Wat voor beweging krijgt ze? hoevaak en hoelang?
Zorg je wel voor afwisseling?
Dat is bij mijn paard erg belangrijk. Anders wordt ze ook nukkig.

Het klinkt in mijn ogen als uitproberen omdat er nu ook meer verschillende mensen op rijden en je vaak verhuist bent van stal.
Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar maak dit uit jou verhaal op.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:40

Ik zeg ook niet dat het een oplossing is ( als je tegen mij bedoelt ) maar als ze dan niks doet zou het dan niet gewoon aanstel zijn?

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 16:42

@ Qaos ja klopt dochter van may flower :D
ken je May goed dan ??

Gold is nu bijna 9 en ja mn dochter deed alles met haar .. springen dressuur (maar op speelse manier)
Ze is nooit echt heel goed door gereden , maar ja ben zelf zo,n sh*thead :+

Maar moet er nu toch zelf aan geloven!!
Daarom wil ik ook wat tips :)

@Blue9 ja dat klopt ik weet dat ze me in de z eik neemt, nou moet ik wel zeggen ze is ook best bang ,, en ja met slof kon ze geen kant op!!

Maar ben daar zelf niet ervaren in en ben dan bang dat ik haar rug naar de kl*te rij.. ;)

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:44

Als je haar longeert, schrikt ze dan ook?
Misschien gaat ze er wel steeds van door om onder het werk uit te komen. Als dit zo is, lijkt me de meeste voor de handliggende oplossing, ga eens in de paddock met haar freestylen of andere leuke dingen doen, zoals wandelen ofzo ;) Succes ermee.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:45

Wanneer is ze voor het laatst bij de tandarts geweest?
Is het zadel goed gevuld?
Heb je al naar de rug gekeken?

Gezien ze altijd braaf is geweest lijkt het mij dat ze pijn heeft.
Met slof en sporen kan ze geen kant op en kan ze niet laten blijken dat ze pijn heeft..

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:46

Hoezo geen kant op? Zeker weten kan dat! Maar inderdaad die dingen eerst eens checken

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 16:46

eridinges schreef:
met sporen en slof rijden lijkt mij geen oplossing.

Wat voor beweging krijgt ze? hoevaak en hoelang?
Zorg je wel voor afwisseling?
Dat is bij mijn paard erg belangrijk. Anders wordt ze ook nukkig.

Het klinkt in mijn ogen als uitproberen omdat er nu ook meer verschillende mensen op rijden en je vaak verhuist bent van stal.
Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar maak dit uit jou verhaal op.

Nou op het moment word ze niet verder gereden omdat ik het te gevaarlijk vind (tenzij ik de juiste persoon voor haar vind)

Ze staat iedere morgen een uur in de stapmolen ze word geloncheerd en ze staat lkkr los en laat haar ook los uitrazen maar daar heeft ze niet zo,n behoefte aan want ze is liever lui dan moe }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:50

Kan het niet zijn dat ze toch ook last heeft van het verhuizen? Een paard heeft al snel een jaar nodig om ècht te wennen, als ze veel verhuisd lijkt me dat ook niet echt meehelpen.

Verder zou je het één en ander na kunnen laten kijken. Zadel, tanden, rug? Het is nooit weg om uit te sluiten dat daar iets mis mee is.
Ook een aanrader is goede instructie die jullie op de juiste manier verder kan begeleiden.

Staan jullie weer een beetje hier in de buurt? Hoop dat het allemaal weer een beetje goed gaat komen, ik vond het altijd een erg leuk paardje!

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:54

May flower ja die ken ik heel goed.
en zo ook haar streken en gold heeft hier toch veel van weg ;)
Slof daar wil je toch niet de rest van haar leven aan vast zitten denk ik.
Ik denk dat jij of iemand anders er veel consequenter mee moet gaan rijden en laat haar desnoods even uitrazen aan de longe.
Probeer je over je eventuele angst heen te zetten (is makkelijker gezegd dan gedaan) lukt dit niet ga er dan ook niet op laat haar dan voorlopig door iemand anders rijden.
Dat ze bang is geloof ik wel maar dat komt omdat dit bevestigd is bij haar en dit moet weer doorbroken worden.
Ik bedoel heb je weleens dingen ontlopen omdat je weet dat ze daar van schrikt of iets dergelijks?

Heel veel succes het is een heel leuk beest wat ook zeker weer goed komt.

Ps ik ken jou nog van HCW ;)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:31

Aan de beweging ligt het dus niet.
Ik zou inderdaad eerst het gebit en het zadel/rug na laten kijken.
Dit kan een reden zijn waarom ze nu ineens staakt.

veel succes in ieder geval!

[quote="Blue9"]Hoezo geen kant op? Zeker weten kan dat! Maar inderdaad die dingen eerst eens checken

Geplaatst: 42 min geleden[/quote

een slof is niet mijn manier van rijden, maar als een paard staakt lijkt mij dit geen oplossing.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:53

Staak hij dan waar staat dat?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:08

Blue9 schreef:
Staak hij dan waar staat dat?

hij wil toch niet meer gereden worden?
dat is in mijn ogen staken.

En bovendien probeer ik haar te helpen laten we dat allemaal doen en bovendien het is mijn mening.
jij kan er heel anders over denken. Dat blijkt nu wel

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:25

Slof en sporen zou ik ook niet aanraden, laat het dier eens goed nakijken, tanden , zadel rug.
Misschien eens wat los en grondwerk doen in de bak waar ze het eng vind, een pony wat altijd super braaf is en nu in een keer niet, je zou zeggen dat er toch wat lichamelijks is dan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:29

Hmm met slof en sporen ....

Misschien heeft de pony gewoon een tijdje een goede EERLIJKE ruiter nodig, die niet met een slof gaat sleuren en met sporen gaat prikken.
Maar die de pony gewoon een tijdje heropvoed en weer berijdbaar maakt, en hem daarna wekelijks een keer bij komt rijden?

Besteed het in elk geval uit, een 3-jarige pony voor een kind is ook niet zo heel erg verstandig geweest, maar met een heropvoedcursus en daarna goede begeleiding kan het wel helemaal goed komen naderhand :)

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:07

Doet ze het al tijdens het opstappen of pas wanneer je er opzit?

Als ze het al doet wanneer je aan het opstappen bent dan kun je misschien proberen eerst in kleinere ruimten op te stappen waar ze niet echt ergens heen kan rennen, en dat in een steeds grotere ruimte wanneer ze braaf is. Uiteraard pas opstappen als ze perfect stil staat en heeeel consequent zijn, geen stap verzetten tot jij het zegt.
Ik heb dit met die van mij ook gehad en zo opgelost. Die begon al met rennen en bokken als je je voet optilde om in de beugel te doen! Uiteraard heb ik hem eerst helemaal na laten kijken.

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:23

Heeft ze geen problemen met haar ogen of gehoor, iets wat langzamerhand erger is geworden ?

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 22:08

Thnx allemaal, maar ze krijgt wel binnenkort een nieuw zadel..
Overigs heb ik haar zadel laten nakijken en oprekken.

Het ziet er niet uit als pijn, want je ken er wel op maar zodra ze in die bak is en ze loopt naar achter (en vooral als er andere paarden zijn) dan schrikt ze zo erg en begint weg te race,, gewoon echt vluchten ,, niet bokken of iets maar gewoon in paniek is ze dan..

De slof en sporen zijn maar 1 x gebruikt en door iemand die en veel verstand van heeft..
Maar ben zelf niet zo voor de slof want vind dat toch eng voor haar rug..

@ Aniqeu ja het kan door de verhuizing komen ( wat ik vroeger te veel en te makkelijk deed) maar ze heeft hiervoor echt heel erg de tijd gehad om te wennen, half jr op de wei en daarna 14mnden in pension,, dus zou dan wel denken dat ze beetje gewent moet zijn..

Nu staat ze er bijna 2 mnden en wil haar ook niet verhuizen ,maar ze is gewoon bang in de bak..

Overigs deed ze het eerst ook afentoe in de longeerbak maar dat is weer zo goed als over, tenzij ze schrikt .

En ja ze heeft gewonnen want ben er laats afgestapt toen ze zo was,, grote fout mja niets meer aan te doen.

En ja paardje van 3 voor een 9 jarige hoeft niet altijd verkeert te gaan , want ze zijn altijd onder begeleiding wezen rijden en je zag ze samen groeien..

Groetjes..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:30

Iemand die met slof rijd heeft er geen veel verstand van , juist als je met slof rijd weet je de oplossing niet te bedenken waaraan het echt kan liggen.
Een 3 jarige voor een 9 jarige hoeft niet perse verkeerd te zijn als de 9 jarige weet hoe ze een jong paard moet trainen en beleren , maar in de meeste gevallen gaat dat niet heel erg goed, blijkt dus uit deze combi.

Ik denk dat de pony ook niet bedenkt dat hij heeft gewonnen, als je hier een eerlijke ruiter opzet die weet waar hij/zij echt mee bezig is , dat het wel goed komt, maar het heeft tijd nodig.
Maar dan zou ik niet de gene kiezen die erg veel verstand van de slof heeft.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:36

Weet je zeker dat er geen lichamelijke oorzaken zijn? Dit komt mij vaag bekend in de oren. Mijn eerste paard was ook niet te rijden zonder bijzetteugel, ik was 9, amper controle op een groot en sterk paard waar ik iedere week naast lag. Uit onwetendheid op het advies gereageerd om er een bijzetteugel om te doen en dat ging goed, maar zodra die eraf ging was het weer raak. Dier uiteindelijk verkocht en van z'n nieuwe eigenaar gehoord dat ie last van z'n rug had.
Is er trouwens een verandering geweest in de weidegang of iets dergelijks? Hoe lang staat het paard op stal? Mijn merrie bijvoorbeeld, was 's zomers toen ze veel buiten stond, erg lief en makkelijk te rijden. Zodra ze 's winters meer binnen kwam, flipte ze helemaal. Één bom stress en greep iedere kans aan om er vandoor te gaan. Nu ze 24/7 buiten staat is ze veranderd in een absoluut bomproof paard. Het hoeft de oorzaak niet te zijn natuurlijk, maar bij mijn paard heeft het zeker geholpen om d'r meer buiten te zetten.

Amoree312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:38

Hoi, :D
Ik heb ook het zelfde als jou gehad .
Ik was 11 toen ik een 3 jarig paardje kreeg en hij was
egt heel eigenwijs . Maar in die tijd is het tog allemaal goed gekomen zonden slof en sporen dus ik weet niet hoe die vrouw dat wil oplossen maar met slof werkt dat niet. En als die egt niet wil en het word gevaarlijk.zou ik hem naar eens stal brengen waar ze hem moeten her opvoeden.
groetjes. :o

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 07:04

goldflower schreef:
En ja paardje van 3 voor een 9 jarige hoeft niet altijd verkeert te gaan , want ze zijn altijd onder begeleiding wezen rijden en je zag ze samen groeien..

En dat is dus juist zo herkenbaar, in het begin gaat het goed, tot pony doorkrijgt dat ruiter veel te weinig ervaring heeft.
In het begin gaat het dan goed, en wellicht zelfs steeds beter, tot de rijtechnische grens van kind bereikt is, en pony de baas gaat worden.

Ik blijf erbij, laat diegene met de slof heel ver links liggen, en neem een zachte , goed ervaren, ruiter in de hand die en verstand heeft van rijden, en van begeleiden. Zodat na het corrigeren deze persoon ook je kind kan blijven begeleiden.
Aan minimaal eens, liefst 2 keer per week priveles ontkom je in dit geval niet. Anders is het binnen no time weer zoals het nu is.

Pin je ook niet vast op groepslessen,deze zijn leuk voor kind, maar ze leren er veel te weinig van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 07:15

het is heel normaal dat een paard met deze temperaturen wat wakkerder is, en dat kan zich makkelijk uiten in wat stouter zijn.

Over de slof.......... ik zou hier ook niet opkruipen zonder!!! Ik kom graag in als het nodig is....... Hekken komen akelig snel dichtbij op dat soort momenten.....

zoek gewoon een goede strenge instructeur die jullie weer op de rit brengt