jong paard gooid met dr hoofd heel hoog!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armani1985

jong paard gooid met dr hoofd heel hoog!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 21:53

hoi,

mijn 3,5 jarige merrie gooid tjdens het longeren vaak dr hoofd omhoog zowel linksom als rechtsom. dacht speels

nu sinds ong een week doet ze dit met rijden ook ineens.zo hoog dat ze me bijna raakt!!!
dit doet ze trouwens alleen linksom zodra ik een volte inzet vanaf de hoefslag slaat ze dr hoofd zo hoog en trekt ze gelijk naar links ze trekt dus zelf dr bit door dr mond.
soms wil ze zelf van de hoefslag en als ik dan terug stuur naar rechts en binnebeen doet ze dit ook.als ik bijv de volte doordraai tot binnenhoefslag en van daaruit weer inzet doet ze het niet. rechtsom is er trouwens niks aan de hand.daar is ze wel netjes aan de buitenteugel
heeft dit met druk accepteren te maken???

wat zou dit toch kunnen zijn??? rijtechnisch?? of juist ergens last van bijv bit dubbelgebroken
heb ik erin.

mn instructrice zegt dat ze zo in verzet komt en door dat te doen komt ze eronder uit.

wat vinden jullie????

groetjes steffie

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:56

Kan zijn dat het paard ergens last van heeft (zadel, spieren, wervels etc.)
Waarom zou ze er anders ''onder uit willen komen''
Ga er niet mee doorijden voordat dit alles gecheckt is (door de juiste personen uiteraard)
Anders doe je meer kwaad dan goed!

Als het dit paard is, kun je hier duidelijk een spierprobleem in de hals en schouder zien!
ws is ze een keer gevallen of heeft ze vastgelegen
http://img231.imageshack.us/img231/6387/dsc06214ol0.jpg
Rijtechnisch kun je dit nooit oplossen.

nurses

Re: jong paard gooid met dr hoofd heel hoog!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:10

Zou er inderdaad even naar laten kijken en zeker zo niet doorrijden. Volgens mij geeft ze op deze manier duidelijk aan dat ze ergens last van heeft. Aangezien ze het alleen linksom doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:56

Ja zou ook even alles na laten kijken, er gebeurd ook nog veel in de mond met wisselen.
Ook zou ik een andere instructrice nemen want een die zegt dat ze onder het werk uit wil komen klopt niet , zij zou juist de oplossing moeten kunnen geven en zien wat er fout gaat, ik zou zeggen ga eens lekker gymmen met het dier, train eens bitloos en zorg dat het dier plezier in de dingen gaat krijgen die je van haar vraagt en legt ook uit wat je van haar wil, zo`n jong dier snapt ook nog niet alles en met het hoofd slaan is dan haar manier om jou dingen duidelijk te maken ,leer te luisteren naar je paard.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl denk dat dat een mooie manier is om het dier verder door te rijden, 3.5 is nog erg jong ook, hou je trainingen kort en start met een doel, werk eerst eens alle oefeningen af in stap en pas als dat heel goed gaat ga dan aan de draf werken, neem de tijd en wees geduldig.

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:30

ik rijd nog niet zo lang paard.
en dit is leuk om te weten!
dankjeweeel.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:34

zou de da er even bij halen die weet vast wel hoe en wat maar zou haar nu zeker niet zo verder rijden..
misschien even laten masseren dat dit iets helpt?

Edit: gaat ze ook wat meer op 'haar tenen' lopen?
ken een merrie die dit ook altijd deed hier is na een aantal jaar pas een dierenarts bij te zijn geweest..
was iets met haar spieren en rug geloof ik, weet ut niet precies meer is al 2 jaartjes terug ;)
maargoed de dierenarts is dus wel belangrijk om er even bij te hebben..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:31

Dit kan heel veel zijn.
Het kan zijn dat ze aan het wisselen is, dat ze haken op de kiezen heeft, het bit wat ze in heeft niet prettig vindt, dat het zadel niet past, dat ze een probleem heeft in de rug of de benen, of eventueel zelfs een probleem met de organen.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:33

afspraak massage staat ;)

ik heb nooit een ander bit gebruikt altijd dubbelgebroken ze is aan de wissel geweest toen deed ze dit zelfs niet alles ziet er nu rustig uit.
zadel lijkt me sterk 3 maanden geleden nog helemaal gecheckt.

ik denk dat het met dr spieren te maken heeft

bedankt voor het meedenken!!!

groetjes steffie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:35

Ik zou je paard inderdaad even goed laten checken! Als er niks aan de hand is en het gewoon een "fase" blijkt te zijn (jonge paarden proberen vaak het een en ander uit) kan je misschien met een martingaal rijden. Dan voorkom je in elk geval een bloedneus bij jezelf!
Maar goed na laten kijke is stap 1 :)

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:34

het paard van een vriendin van mij deed dit ook.
bij haar bleek het paard last van de rug te hebben, omdat het zadel knelden en ze reed hem te vaak.
het was een groot paard en die rugspieren gebruiken ze eerst nog niet heel veel maar met het rijden natuurlijk wel.
dus heeft ze hem eerst wat rust gegeven om die rugspieren te laten ontwikkelen.
heeft je paard niet last van de tanden? of misschien ook iet met het zadel?

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:05

Benen eraan en voor wat losser laten. Gewoon negeren, zorg dat je goed je kuiten erbij hebt en gewoon doorrijden. Voltes, gebroken lijnen, afwenden... steeds bezighouden zodat ze geen tijd heeft om eraan te denken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:20

lydtja schreef:
Benen eraan en voor wat losser laten. Gewoon negeren, zorg dat je goed je kuiten erbij hebt en gewoon doorrijden. Voltes, gebroken lijnen, afwenden... steeds bezighouden zodat ze geen tijd heeft om eraan te denken.

Nakijken is dus helemaal niet nodig...
Gewoon doorrijden..ook al heeft het paard pijn,
Maakt allemaal niet uit..
Had ie maar geen paard moeten worden!
Gewoon negeren die hap 8)7

ckj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:50

Ik ben net een paard aan het rijden die net hetzelfde doet. Er is een tandarts bij geweest die heeft felle haken weggedaan. Ze is röntgen en klinisch onderzocht en goedgekeurd voor de sport. Toch heeft ze het nog steeds. Ik ben haar nu een week aan het doorrijden en ze heeft veel last van " niet rechtgericht" zijn. Daar werk ik nu zeer intensief op en naarmate ze meer rechtgericht is heeft ze ook minder last van het hoofdschudden en teugel uit de handen trekken.
M.A.W. als het GEEN klinisch probleem is, moet je ze met een uiterst zachte hand erdoor werken, en recht richten.
Succes ermee en hopelijk is uw paardje gezond, want anders kun je zelfs niet beginnen met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:56

Armani1985 schreef:
ze is aan de wissel geweest toen deed ze dit zelfs niet alles ziet er nu rustig uit.

Paarden zijn bezig met wisselen tot/rond hun 5e jaar.
Je moet er dus rekening mee houden dat je paard erg gevoelig is in de mond. Ook het doorkomen van een tand of kies kan heel pijnlijk zijn.

Zijn de wolfskiesjes al verwijderd? Hier komt het bit namelijk tegen aan en ook dat is ontzettend pijnlijk.
Zitten er verder haken of doppen e.d.?

Regelmatig goed laten checken dus; ieder half jaar bij een jong paard is geen overbodige luxe. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:57

lydtja schreef:

MM Dit klinkt een beetje dom >;)
Het is geen fiets , maar een levend iets.
Denk dat jij nog een hoop moet leren :=

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:49

ik denk tot nu toe jongigheid ;) !

ik rij regelmatis paarden en pony's in.. heb er nu ook een die nu denk ik 2 maanden onder het zadel is.

Omdat ze nog niet zo lang onder t zadel zijn kunnen ze nog niet helemaal de vaste verbinding aannemen/aanleuning.

Ook is hij het helemaal niet gewend om met zijn nek rond te lopen, dat is voor het paard dus natuurlijk ook even wennen.

Waar je zeker mee op moet letten is dat je niet meegeeft met je handen als hij dat doet. Hou zijn hoofd met je buitenhand tegen en drijf duidelijk aan met je benen. Met je binnenhand wat lichte ophouden / licht spelen. Zodra hij dat zijn hoofd weer naar beneden doet, ontspan je rustig met je handen, hou wel de buitenteugel wat meer op druk en blijf met de binnehand heel zachtjes en ontspannen spelen (zodat hij weet dat hij daar goed zit) Zodra je voelt dat hij zijn hoofd er weer uit gaat gooien blokkeer je hem weer met je buitenhand en doe je het allemaal weer opnieuw. Let er wel goed op dat je altijd je paard op je benen (en de buitenteugel) naar beneden rijdt!

Maar probeer het eigenlijk te voorkomen, dus als je denkt dat hij omhoog gaat zet je buitenteugel goed op druk, en spelen met die binnenhand en onderdrukken met je benen!

En dit gaat je niet lukken in 1 week.. kan zelfs een paar maanden duren, dus blijft rustig en steeds herhalen en consequent. Hij is immers nog jong en je kunt hem nu naar je eigen hand zetten!..

Nog vragen kun je altijd PB-en!

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:45

LadyLynn, wat een vreselijke "adviezen" zit je hier te geven en wat een vreselijke methode hou je er zelf op na. Echt ongelooflijk. |o

Waarom zou een jong paard met de nek rond moeten lopen? En nièt meegeven zodra het paard met het hoofd laag wil?? "Spelen" met de teugels? Niet meegeven? Hoofd tegenhouden en blokkeren? Veel druk op de buitenteugel zetten?

Ik hoop dat TS jouw methode in de wind slaat, ik vind deze manier van rijden echt kwalijk.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:00

wil even uit de wereld helpen dat ze dit nooit maar ook nog nooit gedaan heeft ze is ong 6 maanden onder het zadel ik ga eerst uitzoeken of het lichamelijk iets is want "onwil" erdoor heen rijden staat me niet aan tenzij ik uitgesloten heb dat er niks met dr aan de hand is en dit doet om uit te proberen wat al snel wordt gezegt.

as maandag wordt ze lekker gemasseerd daar beginnen we mee misschien is het wel spierprobleem omdat ze het aan 1 kant doet.

van de week komt er een tandarts voor een ander paard die laat ik gelijk de mijne even nakijken.

ik ga deze week lekker ff rustig aan doen beetje longeren dagje stappen en met rijden lang teugeltje kijken wat het doet alvorens ik haar erdoorheen ga rijden ik ben dr niet zo voor en geloof ook niet dat ze het erom doet ze is heel werkwillig .

ik hou jullie op de hoogte ;)

alvast bedankt voor jullie reacties en adviezen. welke ik sommige wel in de wind sla ;)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 07:32

JoviBan schreef:
LadyLynn, wat een vreselijke "adviezen" zit je hier te geven en wat een vreselijke methode hou je er zelf op na. Echt ongelooflijk. |o

Waarom zou een jong paard met de nek rond moeten lopen? En nièt meegeven zodra het paard met het hoofd laag wil?? "Spelen" met de teugels? Niet meegeven? Hoofd tegenhouden en blokkeren? Veel druk op de buitenteugel zetten?

.

heb je uberhaupt wel is óóit een paard ingereden? Ben benieuwd wanneer jij hem begint met aan de teugel te gaan lopen? Als ie 12 is zeker?.. Zal je vast wel een keer op wedstrijd zien en dan zullen we even vergelijken welk paard hier op zn eigen benen loopt en welke nageeflijk is en welke zelf mijn hand op zoekt ;)

ik kan je het antwoord eigenlijk nu al wel vertellen als ik eerlijk ben!

succes met je paard wat waarschijnlijk op jou binnehand loopt en zn rug wegdrukt!..

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 07:34

en ik vraag me ook af of je toevallig wel kan lezen want ik praat over ontspanning...

miss moet je het woordenboek er even bijpakken???

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:59

@Ladylynn Sorry , heb je enig idee wat en hoe je een jong paard verantwoord moet trainen?
Wat rechtrichten is en hoe zijn spieren werken, denk dat het boekje dressuur onder voor wel eens een goed boekje voor jou zou kunnen zijn en lees dan ook gelijk metaal in de mond ,
@TS dat zijn voor jou misschien ook wel interesanten boekjes, erg leerzaam.
KIjk ook eens op de site www.paardenbegrijpen.nl

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:28

midgie schreef:
@Ladylynn Sorry , heb je enig idee wat en hoe je een jong paard verantwoord moet trainen?
Wat rechtrichten is en hoe zijn spieren werken, denk dat het boekje dressuur onder voor wel eens een goed boekje voor jou zou kunnen zijn en lees dan ook gelijk metaal in de mond ,

Ik weet niet wát ik hier heb gezegd wat in jullie ogen blijkbaar ongelooflijke dierenmishandeling is????..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:33

We hebben het niet over dierenmishandeling, maar een jonge pony blokkeren met je hand en naar beneden rijden is niet de manier hoe je een jonge pony moet rijden, trouwen ook een oudere pony rij je niet met geblokkeerde handen.
Als een paard/pony zijn hoofd omhoog gooit geeft hij duidelijk aan dat de ruiter helemaal niet juist bezig is , of er is iets anders niet ok, leer luistren naar het dier,
Blokkeren met jou hand geeft een blokkade in je pony en daar word hij niet gelukkiger van en lichamelijk er zeker niet beter op.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:34

hoe versta jij het onder blokkeren dan?.. Wat doe ik met mijn handen volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:04

LadyLynn schreef:
hoe versta jij het onder blokkeren dan?.. Wat doe ik met mijn handen volgens jou?

Jouw eigen bewoordingen:
LadyLynn schreef:
* ... met zijn nek rond te lopen
* ... dat je niet meegeeft met je handen als hij dat doet
* Hou zijn hoofd met je buitenhand tegen en drijf duidelijk aan met je benen
* Met je binnenhand wat lichte ophouden / licht spelen.
* ... dus als je denkt dat hij omhoog gaat zet je buitenteugel goed op druk, en spelen met die binnenhand en onderdrukken met je benen!