ik rijd teveel met linkerhand en te weinig met rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toosjeto

ik rijd teveel met linkerhand en te weinig met rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:43

ik heb al een tijdje een parktijkprobleem van mezelf waardoor ik het overbreng op mijn paard
ik ben te streng en te terugwerkend met mijn linkerhand(dezelfde hand op beide kanten) en te soft met mijn rechterhand
waardoor mijn paard absoluut niet na wil geven op de rechterhand
ik heb al weer een tijdje les van een topinstructice en zij geeft me allerlei tips maar het lukt me gewoon niet
in de galop is het helemaal een ramp op de linkerhand want dan stuur ik en vraag dus stelling met links want hij reageert dus niet op de rechterhand en gaat dan echt als een dolle en sturloos door de bak
ik raak hier ontzettend gefrustreerd van want weet de dat de fout bij mij ligt en mijn paard maakt daar dus misbruik van en gaat dus hele tijd trekken aan de rachterteugel als ik daar ophouding
tips zoals goed voorwaarts rijden en contrastelling enz rijden doe ik allemaal al
heb vele jaren rijervaring en veel meegemaakt maar ik krijg dit gewoon niet opgelost
dus iemand bruikbare tips voor me??

Paintlinger

Re: ik rijd teveel met linkerhand en te weinig met rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:44

Dit heb ik dus ook...... ben benieuwd naar tips...

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:50

fijn om te horen dat ik niet de enigste ben :o

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:52

Ik heb een tijdje een ongeveer gelijk probleem gehad. Mijn paard hing erg op mijn rechterteugel en ik had links niks in mijn handen. Toen ben ik eerst begonnen op rechts, dus voor jou zou links het handigst zijn. Op een volte en dan met de buitenhand (jou rechterhand) contact zoeken, zonder stelling. Je moet zo min mogelijk stelling rijden. Als je iets voelt op je rechterteugel, ga je weer recht over de hoefslag en probeer je dit te behouden. Daarna op de linkerhand hetzelfde. Belangrijk is wel dat je niet teveel stelling vraagt! Dit heeft bij mij iig goed geholpen!

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:56

bedankt voor je tip; dat heb ik ook al geprobeerd
en probeer dus nu alleen ophouding met de rechterhand en zodra hij nageeft de druk op beide teugels gelijk te houde maar dat gaat dus niet en als ik alleen ophouding op de rechterhand vraag gaat hij meteen zijn hoofd kantelen en krijg hem dan dus niet meer recht
met galopperen gaat hij tevens vlak langs de kering waardoor ik dus genoodzaakt ben om even snel streng met mijn linkerhand in te grijpen anders verbrijzel ik mijn knieschijven!!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:21

Ja dat snap ik, in de galop is het ook het moeilijkst, eerst in de stap beginnen. Maar als je dan ook wat voelt op rechts, probeer dan je linkerteugel te gaan ontspannen, maar ze moet wel rechtgericht blijven...

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:25

en dat rechtgericht blijven dat lukt dus helemaal niet en hij wordt dan ook traag voor het been en gaat hakkelen in de stap en zicht opkroppen de rug vastzetten
het is zo frustrerend

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:45

Probeer je hem ook nog nagevelijk te rijden als je bezig bent met het aan twee teugels krijgen.. Laat zijn hoofd eens voor wat het is, en probeer hem gewoon op twee teugels te krijgen, lukt dat ga lekker voorwaarts rijden, dan komt de rest vanzelf :D

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:47

ook in het dagelijks leven jezelf rechtrichten dus niet alleen met rechts alles beetpakken maar ook met links. En misschien kan je instructrice met je meelopen en je hand houden waar hij hoort, dat helpt ook wel een beetje.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:01

Ik heb dit ook gehad, En heb het soms nog maar ik corrigeer het nu zelf en heb het door.
Wat bij mij werkt was dat ik me de hand waar ik altijd meer druk op had of de hand die ik vast zetten me teugel gewoon een stuk losser liet, Op die manier moet je je hand ergens achter je rug zetten als je dr weer druk opneemt.
Denk dat het na 2 weken al een stuk minder was en nu merk ik het soms omdat me linkerarm dan pijn gaat doen omdat ik dan door heb dat ik hem vast zet, meestal verander ik dan van hand omdat je op de andere kant meer rechterstelling moet hebben.
Succes!

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:08

Heb hier zelf ook last, blijf het dus even volgen. Zitten waarschijnlijk ook goede tips voor mij bij :o

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:05

Heb dit zelf ook, al een stuk minder gelukkig :)

Ik ben er mee bezig door er heeeeel veel, constant op te letten. Dat heeft wel geholpenen gaat op een gegeven moment automatisch. Ook doe ik soms de teugel van de strengere hand zeg maar ietsje korter pakken. Vooral op de rechte zijden dan, goed opletten dat je de druk gelijk verdeeld :)

Je instructrice zou dan eigenlijk constant tegen je moeten roepen dat je weer teveel met je ene hand bezig bent :P dat is eigenlijk de handigste manier om het aan te leren, er bewust van zijn en uiteindlijk automatisch herstellen :D

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:21

rijden met gekruisde teugels, dus je rechterteugel in je linkerhand pakken en andersom dus ook en dit elke dag aan het begin van je werk, na 20 minuten pak je de teugels in de juiste hand en je voelt het verschil.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:30

je teugels in je rechterhand pakken en rijden op 1 hand
dat dwingt je te rijden met benen en zit en op te houden alles op te lossen met je teugels

je kunt je paard terug rijden door flink te drijven met je kuiten en de teugel losjes te houden
eerst zal hij wat versnellen maar als je pittig door blijft drijven(geen zweep of spoor, echt je benen gebruiken)dan zal je paard gaan verzamelen en daardoor terug komen in tempo

kun je je paard netjes op je benen en zit rijden kun je terug naar de teugels in 2 handen nemen
je kunt je paard alle oefeningen laten doen met je teugels in één hand, kwestie van oefenen en aanvoelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:34

Wat het beste werkt is veel les en een instructrice die er op blijft hameren.
Verder wil buitenstelling ook wel werken als je teveel binnenteugel pakt.

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:55

pebbels75 schreef:
rijden met gekruisde teugels, dus je rechterteugel in je linkerhand pakken en andersom dus ook en dit elke dag aan het begin van je werk, na 20 minuten pak je de teugels in de juiste hand en je voelt het verschil.

dit lijkt me niet echt handig aangezien ik dan met mijn linkerhand aan de rechterteugel trek en dus zijn hoofd in een onnatuurlijk houding zou trekken

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:56

superwoman schreef:
Wat het beste werkt is veel les en een instructrice die er op blijft hameren.
Verder wil buitenstelling ook wel werken als je teveel binnenteugel pakt.

mijn instructice hamert er ook continue op
en loopt ook wel eens langs me en doet mijn handen dan goed
maar het is een gewoon een slechte aangeleerde kwestie van mezelf en het zal dus wel ff duren voordat dit beter wordt
de tips die in het topic staan ga ik wel uitproberen

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:01

Hier heb ik ook last van gehad, heel irritand!

Met mijn les werd er alleen maar opgehamerd dat ik mijn linkerhand naar voren moest doen dus echt een waslijntje kreeg. Voor je gevoel is het dan heel tegenstrijdig omdat je graag aan die linkerhand wil prutsen :D Dus dan maar een tijd je hand alleen maar naar voren en ook op zelf er alleen maar aan blijven denkenm, evt de moeilijke oefeningen even laten voor wat het is.
Na de tijd dat je het door hebt kun je weer verder met 2 teugels gelijke druk en vooral veel met je benen hulp geven..

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:33

Stipje!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:39

Zo'n soort gelijk iets heb ik ook.. alleen ik heb het dan dat ik teveel
druk zet op mijn binnenteugel (beide kanten) en de buiten teugel wat te
los hou/heb. Terwijl je juist wat meer druk moet hebben op de buitenteugel,
en met je binnenteugel wat moet vragen en geen constante druk hebben..
Heb nu ook vaak gewoon normale druk op mijn buitenteugel en heb mijn binnenteugel overdreven los hangen, dit om daar niet (te) veel druk op
te hebben..

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:44

Ik heb als ik hier tijdens het rijden niet op let ook enorm veel last van.

Inderdaad, wat hier genoemd is: continu blijven opletten! wat ik doe is beide handen op gelijke hoogte zetten (zet ze zelf vrij hoog) teugels netjes op maat. en zorgen dat je op beide teugels net zo veel contact hebt.
Wanneer ik een teugel wat losser laat en de andere strakker pak bij wijze van (met strakker bedoel ik meer contact) vind ik het heel moeilijk. en daarom doe ik het zo.

Ik heb nu vaak na een half rondje het 'goede' contact weer terug en kan zo wat minder contact vragen (geen losse teugels, maar wat meer ontspannender). en zo wordt het voor beide ook fijner rijden :j

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:47

YentlKG schreef:

Met mijn les werd er alleen maar opgehamerd dat ik mijn linkerhand naar voren moest doen dus echt een waslijntje kreeg. Voor je gevoel is het dan heel tegenstrijdig omdat je graag aan die linkerhand wil prutsen :D Dus dan maar een tijd je hand alleen maar naar voren en ook op zelf er alleen maar aan blijven denkenm, evt de moeilijke oefeningen even laten voor wat het is.
Na de tijd dat je het door hebt kun je weer verder met 2 teugels gelijke druk en vooral veel met je benen hulp geven..

en dat is dus de reden dat ik met beide teugels wat meer contact pak dan normaal, en zodra er goed contact is weer laten afvloeien. (uiteraard goed de achterhand er bij blijven houden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:54

Waarschijnlijk ben je hierin terecht gekomen omdat je te graag aan de teugel wilde rijden. Hoe los je dat op: de nageeflijkheid even vergeten :)
Ga terug naar de basis en let alleen op jezelf. Houd op allebei je teugels evenveel druk (alleen contact houden) en houd je handen even hoog en recht op. Dat je paard dan met de neus omhoog loopt is even niet zo boeiend. Als dat je goed lukt ga je voorzichtig nageeflijk rijden, blijf erop letten dat je niet streng wordt in je hand. Zorg eventueel dat er elke keer iemand met je meekijkt die steeds op je handen let.
Een ander foefje is om elke keer dat je langs een letter van de bak komt te denken "hand ontspannen!", zo herinner je jezelf er steeds aan en wordt het vanzelf makkelijker.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:54

YentlKG schreef:

ik ben hier ook voorstander van.
Omdat je iets moet afleren, kun je soms beter even iets geheel anders doen om daarna weer het overnieuw correct aan te leren...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:17

brigitta1987 schreef:
Waarschijnlijk ben je hierin terecht gekomen omdat je te graag aan de teugel wilde rijden. Hoe los je dat op: de nageeflijkheid even vergeten :)
Ga terug naar de basis en let alleen op jezelf. Houd op allebei je teugels evenveel druk (alleen contact houden) en houd je handen even hoog en recht op. Dat je paard dan met de neus omhoog loopt is even niet zo boeiend.

Dit probeer ik ook wel eens, alleen heeft mijn haf heel erg de neiging gelijk dr rug enorm weg te drukken en zichzelf vast te zetten.. Gevolg; ze wordt ontzettend stijf en buigt helemaal niet meer in haar lijf..