paard ziet veel bakspoken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard ziet veel bakspoken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:09

sorry als het verkeerd staat

ik rij met mijn paard inmiddels alweer een jaar in dezelfde binnebak.
maar sinds half jaar heeft hij 1 korte zijde waar hij 'bang' voor is.
wat ik al geprobeert heb:
hemlaten kijken
doorrijden alsof er niks is
ernaast gaan lopen
een tik erbij en been eraan
gerust stellen
hem net wat harder aan het werk zetten voor het enge stuk
hem voor de hoek sb vragen
het stuk ontwijken dus kleiner rijden van de bak.

en gewoon niks helpt. de hoek is niks bijzonders te zien/horen
hij is erg veel gewend is zo goed als verkeersmak enz.
komt veel buiten de stal/wei. dus ziet veel verschillende dingen.
maar hij blijft het doen. ook bij andere binnenbakken(tijdens wedstrijd bijv)
vind meneer altijd weer iets. al is het maar een nat plekje op de wand.
hij zal ervan schrikken.
en het blijven doen. bij de binnenbak waar ik altijd rij is het bij de A waar hij blijft schrikken maar begint dan al bij de B/E te vervelen als in zn hoofd omhoog en sterk maken. ook als ik een volte wil inzette komt er meteen spanning en valt hij naar binnen. ook tijdens van hand veranderen of andere vormen waarbij je richting die wand moet rijden.

wie heeft er nog een tip om hem toch eens normaal door die hoeken heen te krijgen?

Karenenditty

Re: paard ziet veel bakspoken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:11

de bekende bakkabouters:+
geen aandacht aan gedrag schenken maar verder volg ik dit even. kan ik ook van leren...

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:37

Wij hebben ook spoken en beren in de bak. Ik ontwijk de bewuste hoek een beetje en ga er na een poosje steeds dichter langs rijden. Blijft hij klieren dan krijgt hij een corrigerende por met mijn spoortje en dan weet hij meestal wel dat mijn geduld op begint te raken en kiest eieren voor zijn geld.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:44

Ik zou er juist doelgericht langs gaan rijden, allemaal voltes dat je er gewoon langs moet! + ik denk dat jij altijd wel iets vind wat hij eng zou kunnen vinden ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:02

Ik zou er wel langs blijven rijden, maar niet expres heel veel.
Probeer hem ook niet teveel tegen te houden als hij er weg wilt, kijk maar eens of je hem gewoon met losse teugels erlangs krijgt.
Als mijn paard iets eng vind ga ik haar niet opsluiten maar rij ik nog steeds met lange teugel, op het moment dat ze er weg van wilt, een volte ervan maken. En zo door blijven gaan.
Gewoon doen alsof je gek bent en geen idee hebt dat ie daar steeds wegwilt^^

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:08

Verplaatst: OPG --> RT-P

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:33

Hmm,, wat mij hielp,, en de mijne is ook zoooo'n vreselijke schijterd!!
is hem laten schrikken of weglopen oid,, en tja, na een tijdje begreep de mijne dat t gewoon zinloos is..
En loopt ie er nu gewoon keurig langs :)

Dus; gewoon laten gaan, meezitten en telkens weer opnieuw erlangs.. (dat is wat mij erg hielp iig)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:38

Ik zet paarden dan daar op de volte zodat ze er nog een keer langs moeten, maar wel rustig en doen alsof er niks aan de hand is. Dan is het spelletje gauw over omdat ze er anders nog een keer langs moeten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:44

Dat doe ik ook inderdaad..gewoon weer erlangs. Wat ook nog wel eens helpt, is even van hand wisselen, dan wordt het ineens minder eng. :P

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:51

telefoontje naar gostbusters.... :P

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:57

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 23:02

19LindA83 schreef:
telefoontje naar gostbusters.... :P

jhaaaa dat ga ik doen :P

heb toestraks weer gereden. uiteindelijk liep hij er wel redelijk langs. maar dan hoorde hij de wind weer en was ie weer in de stress. zonder zadel zal ik morgen eens proberen. wou hem dan toch gaan longeren en dan eens expres daar gaan staan.

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:24

Het is gewoon een soort aandacht vragen, want een half jaar terug was er ook niks. misschien schrok ie wel een keertje echt en heb je iets van: Hoooo maar braaf: gezegd en denkt ie oh das leuk, nog een keer, weet jij veel :D
gewoon duidelijk zijn met je benen, doen alsof je zelf niks ziet, voltes rijdenin die hoek, niet ernaar laten kijken dat ie een reden kan zoeken. Kan wel even duren want wij hadden ook zo'n paard op stal, die is nu echter helemaal genezen van het spook ;)

Marc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:59

;) herkenbaar!

Bij ons zit er in de hoek een hele beleefde kabouter die, als je passeert, even zijn rode mutsje oplicht....echt een heertje! :D
Ook wij hebben zo'n schrikpaard (als het haar uitkomt).
2 dingen hebben enorm geholpen:
1. Gewoon laten gaan....schrikt...rent weg....niet haar stoppen af wat dan ook. Niet onder de indruk dus. Vaak vindt ze het zelf dan al niet meer zo leuk. We hebben ook wel eens na het schrikken haar door laten galoperen, zo van: je wilt in galop, oke, dan ga je ook maar wel pas stoppen als ik het wil! Maar dat is denk ik erg persoonlijk.....maar ze was het gauw zat!
2. De instr. van ons had toen een hele logsiche oplossing. Zelf niet focussen op het enge. Gewoon doorgaan met wat je wil....Wil je op dat moment verzamelen...daar dus op focussen. Wij waren steeds bezig met dat enge en haar er langs te "werken".......Nu moesten we datgene negeren en gewoon iets gaan trainen...inbuigen, verzamelen, zijwaarts....
Vooral het laatste helpt meestal erg goed. Zij focust dan n.l. ook op de oefening! Doet ze dat niet dan even laten weten dat je wel de aandacht wil (tikje, spoortje....wat dan ook) en weer beginnen. Als we iets leuks doen schrikt ze ook veel minder vaak! Geeft dus al aan dat ze niet bang is maar het gebruikt.....voor wat dan ook!

Enne......ik heb het idee dat we ook een beetje in een soort van schriktijd zitten.... hoor dit echt enorm veel op stal en bij anderen! Het weer? Niet de wind want die van ons heeft het al weken! ;)

Groetjes van Tanja!

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:27

Jah wij hebben ook een kabouter, soms in iedere hoek en bij iedere letter wel 1 haha :D Het is winter he, dan willen ze niet in het ondergrondse holletje zitten :D
Je moet haar inderdaad bezighouden met iets op het moment dat je erlangs gaat. Blijf dit stug volhouden en wees er zelf niet van onder de indruk als ze weg springt.

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:54

Mijn merrie schrikt nu al 6 jaar altijd in dezelfde twee hoeken in de binnenbak van de manege. Het is niet dat ze met haar volle gewicht opzij springt maar de hoek inrijden gaat niet want ze wil er gewoon niet in... Na 10 minuutjes rijden, haar negeren en zoveel mogelijk in de hoek te sturen, lijkt ze het vergeten en merk je er niets meer aan maar de volgende keer is het weer prijs. Ik heb ook al vanalles geprobeerd, ook longeren in de hoeken maar niets lijkt te helpen... Ik vrees dat het nu een soort van gewoonte is geworden van haar.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:06

Oh wat lastig zeg...
Ik heb dat probleem ook gehad met een toenmalig manegepaard.

Ik had voor zover ik nog weet 2 manieren:
1] Goed binnebeen geven, buitenteugel eraan en zo dus stelling vragen. Gaat je paard toch van de rand weg, dan kun je eventueel met je binnenhand over de schoft heen vragen. Zodra je paard zich wat meer ontspant, meteen je hand weer terugdoen. Dit is natuurlijk niet een "goede" manier van rijden, maar heeft me zeker geholpen!
2] Zoals Marc zei, paard laten schrikken en weg laten rennen. Je paard wilde galoperen, en op een gegeven moment stopt ie wel. Maar dat mag niet :) Jij geeft aan wanneer je weer wilt draven. Dit hielp erg goed, maarja het is wel persoonlijk :j

Ook concentreren op wat je wil doen is een goede, of je paard heel goed aan het werk zetten en zo steeds een klein stapje dichetr bij de "enge"zijde komen. Bijvoorbeeld op de volte blijven, daar tempowisselingen, stelling buiten/binnen gaan rijden, en dan de volte stiekem steeds groter maken.

Succes ermee!!

Marc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:13

Maiska schreef:
Ik heb dat probleem ook gehad met een toenmalig manegepaard.
en:
2] Zoals Marc zei, paard laten schrikken en weg laten rennen. Je paard wilde galoperen, en op een gegeven moment stopt ie wel. Maar dat mag niet :) Jij geeft aan wanneer je weer wilt draven. Dit hielp erg goed, maarja het is wel persoonlijk :j

:+ Die van ons was ook manegepaard....en we waren toendertijd allen erg onder de indruk van deze fratsen......en dan helpt volgens mij optie 2 inderdaad! Ze heeft het tijden niet meer gedaan bij degene die haar gewoon liet doorgaloperen. Maar dus persoonlijke situatie....Ze heeft nu een geheel andere motivatie ook, denk ik.... ;)

Groetjes van Tanja!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:15

Er zijn verschillende manier waardoor je dit kunt verbeteren.
Allereerst zeg ik, je rijdt gewoon door en zorgt dat je je paard bezig houdt. Dat wil zeggen, rij een schoudervoor langs het enge object of houd alleen het paard iets gesteld naar binnen. Hierdoor kan hij het niet goed bekijken en zal zich hopelijk op jou (de ruiter) gaan focussen en zo minder kijkerig worden. Ik zie hierbij liever géén binnenhand over de schoft.
Daarnaast kun je proberen om heel ontspannen los te rijden en een beetje weg te blijven van het enge gedeelte. Als je dan genoeg controle hebt, laat je hem steeds iets verder richting het enge object wijken of zijwaarts gaan. Je kunt bijvoorbeeld een volte steeds groter maken, zodat je steeds dichtbij de bakrand komt. Hierbij ook goed binnenstelling houden!!!
Verder lijkt het me in jou geval slim om niet aan een lang teugeltje los te stappen, maar direct de aandacht te vragen bij het paard vanaf het moment dat je opstapt. Zo krijgt hij niet de kans om bakkabouters te gaan 'zoeken'.

Als dit allemaal echt niet helpt. Kun je telkens als je paard weg wil rennen, of opzij wil vliegen, hem halt zetten. Je laat hem dan nageven zodat je weer helemaal de controle hebt. Vervolgens draaf/stap je weer weg en draai je direct een volte 10m. Die volte mag je gerust een paar keer achter elkaar draaien, totdat het paard braaf doorloopt. Denk daarin ook aan je tempocontrole. Te hard rijden heeft geen zin, want dan heb je minder controle en is het dus ook moeilijker om je paard ergens langs te sturen. Liever iets te langzaam (maar actief) dan te hard.
Op die manier moeten ze het een keer opgeven, want dan is het gewoon geen leuk geintje meer.

Het allerbelangrijkste bij kijkerige paarden in ál deze voorbeelden, is dat je je BINNENBEEN OP DE SINGEL HOUDT!! Dat is de enige manier om een paard ergens langs te krijgen waar hij niet langs wil. Dus géén binnenhandjes waar ze niet horen, maar gewoon met beendruk er langs drukken. Je moet heel consequent zijn en áltijd laten voelen dat er niks aan de hand is en dat jij met iets heel anders bezig bent, waar het paard zich ook op moet gaan focussen. Geef niet te snel op!!
Zo moet het op den duur beter worden :)

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:19

I totally agree :) Door hem goed op je been te laten reageren hoef je ook niet aan d voorkant te zitten en kan je gewoon de juiste hulpen geven.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:23

De ruin die ik rijd heeft bij ons in de bak 1 zijde die eng is en met name een van de hoeken. Langs die zijde staan karretjes die gebruikt worden voor de menles en het publiek staat aan die zijde. Aan het einde (of begin, net hoe je rijd) is een opening voor binnen komen. Nu is met name deze opening super eng... De ene keer is die namelijk met lint afgezet en de volgende keer ligt er een balk en dan staan er weer eens pionnen. Hij kan er dus ook niet aan wennen omdat de opening steeds weer anders is. Blijf dit topic dus even volgen misschien komt de gouden tip voor ons ook nog langs...

dapiejduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:44

Een vriendin van mij heeft hetzelfde met haar paard.
Als het paard spoken ziet gaat ze er niet tegenin maar ontspant ze en blijft precies zo rijden als ze deed, totaal geen aandacht aan besteden. Ook al springt ie weg, mee gaan en weer rustig terugpakken en doorrijden.
Ook de hoek afsnijden eerst en dan steeds weer dichter bij komen hielp daarbij.
Ik hoop dat de spoken weggaan door welke manier dan ook!
Succes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:59

dat van doorgaloperen is een goed idee. heb ik bij mijn pony ook altijd gedaan, maar mn paard is net 3 x onder het zadel geweest sinds ee rustperiode van 2 weken i.v.m een blesure dus moeten rustig opbouwen.

verder heb ik hem dus ook al erdoorheen gereden zoal hierboven dus buigen om binnebeen en hem aan het werk zetten door sb te vragen. vaak gaat dit even goed todat hij goed in de sb zit en dan kan hij rondkijken
ja erg lastig paard kent alle oefeningen zo snel en goed dat het hem dus ook verveeld.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:41

Als het goed is kan hij niet rondkijken als hij een goede schouderbinnenwaarts loopt. Dan heb je hem gewoon niet goed tussen 2 benen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:28

bedoelde meer dat hij dan tijd heeft om te gaan kijken. niet rondkijken. tijdens les gaat het vaak ook wel wat beter.