bokken als het haar niet zint...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

bokken als het haar niet zint...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 09:57

ok ik heb een probleem:

situatie is als volgt;
paard draaft, loopt niet goed en luisterd niet. Therorie is rijdend oplossen. dus ga ik naar stap om zo het probleem te overzien en op te lossen. paard stapt, spant rug, ik zet paard stil en daar begint het.

halthouden is een voorwaartse beweging, dus werken met benen en loslaten van teugels. paard zoekt hangpunt wat ik haar niet geef, loslaten is mijn instructie van mijn lesgever. Paard word druk daarvan, ze krijgt haar zin niet. dan wil ze steigeren, geef ik een tik op mijn laars en dan gallopeerd ze er bokkend vandoor. Maar waarom als ik haar niet aanraak? wat deed ik nou verkeerd?

ander probleem is dat ik op zoek ben naar de theorie uitleg van traver, renvers en appuyeren.
Wie kan mij helpen?
Laatst bijgewerkt door Karenenditty op 19-01-09 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re: bokken als het haar niet zint...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:04

waarom los je het in vredesnaam op in het stilstaan? Het zou een voorwaartse beweging moeten zijn in de ideale omstandigheden, maar het is bepaald niet de manier om een probleem te gaan aanpakken. Je creeert nu alleen maar meer spanning, en dat uit zich in steigeren en bokken. Wat doet ze in niet goed in draf? Dus waarom ga je stappen? En wat is het doel om het in het stil staan op te lossen?

Wb travers etc, dat staat prachtig beschreven in de wiki.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:08

Het lijkt er nu op dat je met het halthouden (om zo de problemen in de draf op te lossen) alleen maar meer problemen creert. Kan je het probleem niet oplossen in stap, of misschien nog beter, in draf?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:09

ok dank je , zal het daar opzoeken. Ik zette haar stil om haar andere opdracht te geven dan de draf. Die is al moeilijk op zich voor haar om met lossigheid en vrijheid en schwung te lopen. op dat moment gaf het al spanning dat ze het idee had dat ze weer zou moeten draven dus dacht ik er goed aan te doen haar opdracht te veranderen naar halthouden... niet goed bedacht dus. is een volte rijden of een grote s dan in draf een betere?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:11

overgens dat steigeren is wel een hobby van haar, ze word boos, en gaat druk doen en steigeren als je haar corrigeert. meestal los ik dat op door stemcommando omdat schoppen en slaan niets helpt en meer kwaad dan goed doet. maar is niet de manier....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:19

Maar wat doet ze precies niet goed in draf? Uit je tekst kan ik alleen maar opmaken dat ze niet met genoeg lossigheid, vrijheid en schwung loopt, maar dat is iets wat natuurlijk absoluut niks met 'niet luisteren' te maken heeft. Dus wat is precies het probleem en waarin/waarnaar luisterd ze nou precies niet?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:25

wat ik luisteren noem is dat ik haar de aanwijzing geef de draf op te pakken met die vrijheid en lossigkeit en schwung, maar ze wil alleen maar hangen in mijn handen, maar om haar rug te trainen lijkt dat me niet zo goed. ze heeft wel last van haar rug gehad, is ze voor behandeld en nu eindelijk pak ik het weer op om haar zo te leren lopen. anders word ze pijnlijk stram denk ik, en dat is zielig?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:26

Okee, eerst alles op een rijtje...

Eerst zeg je dat ze niet luistert in de draf.
Daarna zeg je dat ze het moeilijk vindt.

Dit spreekt elkaar opzich al tegen: een paard wat niet lekker doordraaft, heeft meestal last van de rug of er is een miscommunicatie waardoor ze je gewoonweg steeds niet snapt.
Het kan ook zijn dat ze je niet lekker vindt zitten of het gewoon helemaal niet eens is met je rijstijl (meestal met mensen die wat grover rijden).
Draaft ze aan de longe ook moeilijk? Of schiet ze er dan vandoor?
Zit het zadel wel lekker, en stoor jij haar nergens (met bijv. je zit)?

Ik raad ook aan om te longeren met en zonder zadel om het verschil te bekijken.

Groetjes Saskia

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:29

maar je kunt toch niet in 1 keer de opdracht geven om met vrijheid lossigkeit en schwung te lopen? Dat is iets dat ontstaat door heel veel trainen, schakelen etc. Zo te lezen wil je veel te veel in een keer, en dit lijkt me al helemaal niet iets om in het stil staan aan te pakken.

Als ze gaat hangen, heel simpel; zelf los laten want dan hebben ze niets om op te hangen. En heel veel gaan schakelen zodat ze meer op het achterbeen komt.

Vilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:30

Niet oplossen door stil te gaan staan, altijd voorwaarts oplossen, als je naar voren rijdt hou je ze bezig met halthouden niet

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:35

ik ben het zeker met je eens Sassol, maar ze draaft wel door maar wil gewoon hangen. en met longeren loopt ze alleen maar rond te violen, bokken, steigeren en blazen met oren naar voren. haar is aangeleerd; longeren is lol..... Toch ga ik vandaag even je logeertip doen.
en ik probeer haar niet te storen, maar ik denk zelf dat er dus een seriueze vorm is van miscommunicatie. en mijn zadel zit voor haar goed maar is voor mij een hel....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:35

loslaten, kan ze niet hangen ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:47

Karenenditty schreef:
en ik probeer haar niet te storen, maar ik denk zelf dat er dus een seriueze vorm is van miscommunicatie. en mijn zadel zit voor haar goed maar is voor mij een hel....

Lijkt me niet dat je op zo'n zadel lekker ontspannen zit dan?
Als jij niet ontspannen kan zitten en dus gespannen alle hulpen geeft, kan je paard ook niet echt lekker ontspannen lopen hè?
En inderdaad als een paard iets doet wat jij niet fijn vindt, dan moet je zorgen dat hetgene wat hij doet geen effect meer heeft.
Dit werkt 10x beter dan afstraffen of iets dergelijks (even voor sommige mensen, zeg niet dat jij dit doet).
Als het paard naar voren gaat om zo lekker in je handen te hangen, zorg je dat dat niet meer kan, lekker loslaten dus.
Ik zou zeggen ga oefenen op de stofzuigerstand (neus over de grond) en ga van hieruit verder:)

Succes ermee!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:59

Karenenditty schreef:
en ik probeer haar niet te storen, maar ik denk zelf dat er dus een seriueze vorm is van miscommunicatie

Kijk, dit klinkt al heel wat anders dan bijvoorbeeld jouw titel. Ik denk namelijk dat je paardje best wil, maar niet kán wat jij vraagt of het in elk geval niet begrijpt.
Ik weet niet hoe jij die lossigheid en vrijheid vraagt, maar als jij niet fijn in het zadel zit, dan denk ik dat de ontspannenheid bij jou al ver te zoeken is. Als jij niet ontspannen zit, kan zij natuurlijk ook niet ontspannen. Tijd dus om op zoek te gaan naar een zadel wat voor beiden goed is.
Met gaan stilstaan zal je ook geen lossigheid krijgen, met overgangen wel. Je zegt dat ze gaat hangen. zorg in elk geval dat jij loslaat. Het paard kan alleen gaan hangen als jij haar iets geeft om in te gaan hangen!!
Ga verder eens rustig werken aan overgangen, stappen, aandraven, wat verruimen, weer terugkomen, nog wat meer terug, weer wegdraven, weer stappen. Het halthouden zou ik even laten, want dat levert zo te lezen alleen maar meer spanning op.

Al met al denk ik dat je paardje inmiddels niet meer begrijpt wat je van haar wil, en is de situatie aardig gespannen. En ik denk dat dat het protest oplevert. Probeer eens te kijken of je paardje niet wil, of je gewoon niet begrijpt of domweg niet kán wat jij van haar vraagt.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:04

zeker niet gaan stilstaan want dan geef je toe. Natuurlijk krijg je terug protest als je weer wat wil gaan vragen.als het puur protest is dat bokken enzo gewoon doorrijden, dat was de instructie van mijn lerares, na de bok, benen erin en verder rijden, dat het er niet al te elegant uit ziet daar kan je later wel op werken. Mijn paard gaf het na een aantal keren op...

Maar laat ook zeker haar rug en zadel eens nakijken, mijn paard staat nu op pensioen omdat ze met een rugprobleem zit en dat bokken een tijdje terug moet daar toen ook al een indicatie van geweest zijn....

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:48

dank jullie wel voor zover al met meedenken. het zadel is idd een knelpunt is de samenwerking, en ditty is al 24. mijn ouders zeggen ook, je leert maar balans houden, je krijgt een nieuw zadel voor je veulen, niet voor haar. ik gebruik de gelpad onder het zadel en op mijn zitting heb ik er ook 1 nu. blijft een hel. wat voor zadel zou dan goedkoop en goed zijn met een dieper zit en wisselbare boom? want de rest (daleman etc) heb ik allemaal al geprobeerd, wintec 500 serie dr is het beste tot nu toe
Het bokken dacht ik was reactie op het geluid van zweep op laars, maar ik denk dat ik vanmiddag even aan de slag ga met jullie tips.
iemand nog meer idee-en?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:49

Over het algemeen bokken paarden niet om je dwars te zitten,
ik denk dus niet dat ze bokt omdat ze gewoon geen zin heeft.
Ik zou dus inderdaad eerst zelf eens ontspannen zitten, als dit niet mogelijk is, moet je het ook niet van haar verwachten.
Verder zou ik ook eens wat hulp zoeken bij het longeren als je zelf niet weet hoe je dit op moet lossen, want nu heeft ze naar mijn idee nooit echt een lekker ontspannen drafje in combinatie met mensen.
En kan het zo zijn dat als jij wel lekker ontspannen kan zitten zij uit gewoonte nog steeds niet lekker ontspannen kan draven.
Vooral niet teveel willen en bij de dingen blijven die wel goed gaan.

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:51

voorwaarts drijven, ookal gaat ze in galop bokken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:51

ik zie bovendien dat jouw paard al 24 is, wil je niet te veel? Geef haar sowieso rustig de tijd om op gang te komen met rijden, een paard van die leeftijd is toch echt de jongste niet meer en alles zal wat moeizamer gaan.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:57

Lielle: daar heb je gelijk in, probleem kwam alleen na half uur goed warm rijden en daarvoor een kwartier aan de hand stappen. ben zo bang dat ze zich verdraait ook met dat stomme bokken... en ik zoek idd zoals jullie allemaal zeggen echt wel de fout eerst bij mij. :)
punt alleen is dat paard graag werkt en echt sjacho word van te weinig beweging.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:14

en je weet ook zeker dat haar niets mankeert? Verder ben ik het met Lalidan eens, ik denk dat ze uit 'wanhoop' in verzet komt, omdat ze niet kan doen wat jij wil of omdat ze je niet begrijpt. Maar onwil geloof ik nooit zo in.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:29

Ik zou de lat volgende keer iets lager leggen; goed voorwaarts laten lopen, veel (schijn)overgangen, veel figuren. Mocht het probleem zich dan weer voordoen: ga verder kijken, kan er wat aan de hand zijn? Ostheopaat/fysio/dierenarts/tandarts?

Wat is ze precies gewend met longeren? Gewoon los of met bijzet? Lekker dollen dus of echt werken?

En het is misschien een optie om een master saddle fitting consultant naar je zadel te laten kijken; die kunnen vaak meer zien op het gebied van zadelbouw en de combi met mens en paard. Deze mensen zijn meer getraind dan de gemiddelde zadelmaker.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 09:10

gister geprobeerd met andere ruiter, ze ging hangen en werd losgelaten, struikelde en werd druk maar ging niet meer hangen. gaf wel een changement/bok om evenwicht te zoeken.

longeren is voor haar startschot lekker bokken en dollen. met of zonder lijn eraan, met of zonder tuigage, bokken met je oren naar voren! met een bijzet eraan kan het nog wel eens rustiger gaan, maar eenmaal 1 keer galop is de arabier in haar hoofd naar boven gekomen en dan gaan neus en staart op standje gek konijn en springt ze rond alsof ze 3 is.

ik ga allen nog eens na lopen kwa tuigage, maar gister leek daar niets mis mee....

en de stofzuigertip werkte ook zeker goed, maar hoe nu weer bij elkaar vragen? zonder spanning?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:23

Hey,
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik hoop dat ik je met deze tip kan helpen.
Ik zit op het moment met een paard die ook nogal stijf en gespannen is. Dat uit zich ook in bokken tijdens de galop, maar hij zal er gewoon doorheen moeten.
Wat ik doe, is goed losrijden, en dan zo:
Voorkant laat ik met rust, eerst ga ik op het gemakje de motor aanzetten. Stevig doordraven, eigenlijk meer in middendraf. Eerst een paar rondjes geen figuren, even goed gaan zitten, het tempo in orde krijgen. Daarna ga ik voltes rijden, en op de lange zijde doe ik een overgang naar stap (op mijn zit, teugels zijn halflang, maar wel met contact) dan een paar tellen stevig doorstappen, en weer in draf.
Op die manier word hij een stuk losser, en voorwaartser.

Mischien kun je haar zo rustig helpen om wat losser te worden? Het is maar een idee hoor, voor mij werkt het.

Met galop heb je overigens geen probleem? Geen gebok?
Zoja, stevig doorgaloperen, niet zomaar op 1 plek laten hupsen. Juist dan krijgt ze de kans om te gaan bokken.

Sucses!

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:51

Met een koud paard een middendraf doen is niet zon goed idee lijkt me... Dat is hetzelfde effect als je je oma van 85 laat joggen als ze net uit bed komt. los laten aan de voorkant zou ik wel doen, zorg daarbij dat je haar voorwaarts rijdt, ze moet in een tempo blijven lopen wat ze zelf goed aan kan houden, dus niet over de top maar ook niet te langzaam. Het is een oud paardje dus kan best zijn dat haar tempo wat lager is, maar als ze goed voorwaarts loopt merk je dat aan de manier waarop ze bewegen en niet persé aan het tempo. Maak ruime wendigen om die rug langzaam aan te gaan gebruiken. Voorwaarts en een constant tempo zijn de balangrijkste dingen, daarmee warm je haar op, dan ga je wendingen rijden etc. en ga je wat vaker overgangen achter elkaar rijden.

Als je zadel niet lekker zit voor jou is dat inderdaad een heel groot probleem. Heel veel mensen ruilen hun zadel in voor een nieuwe bij de zadelmaker dus ga daar gewoon eens kijken voor een tweedehandszadel.