Ik heb sinds 3 jaar een pony, Valesca.
Ze is nu 8, dus net 5 toen ik haar kocht.
Ze was toen ingereden, maar erg minimaal.
Zadelmak + gas, rem & stuur laat maar zeggen.
Ik was toen nog best jong, nog steeds (16
) en reed lekker met haar buiten enzo.Lekker springen, af & toe een lesje dressuur, dat was het.
Maaar.
Achteraf heb ik haar rug dus naar de kloten gereden,
door een niet goed passend zadel, en ik denk ook doordat ze altijd sterren liep te kijken.
Een maand of 2 geleden is de ostheopaat geweest, heeft haar rug gekraakt, die zat aardig vast.
Hebben zoals het hoort 3 dagen rustig aan gedaan, daarna begonnen met longeren.
Nu heb ik sinds 2 dagen ook een zadel die wél goed op haar ligt,
dus alles is lichamelijk weer in orde.
Nu ik weer ga beginnen met rijden, wil ik eigenlijk gelijk hélemaal overnieuw beginnen.
Dat wil zeggen, terug bij af, en de basis er opnieuw/duidelijker inzetten.
F de knopjes installeren.
Druk op de teugel ? Hand volgen
Langere teugel? Hals strekken en hetzelfde contact met de teugel & mijn hand houden.
Druk op 1 teugel ? Opzij met je hoofd.
Been ? Voorwaartser.
Ga ik dieper zitten? Langzamer
Ze hoeft niet gelijk nageeflijk te lopen, maar wel laag. Niet dat ze haar hoofd de lucht in gooit, dan gaat ze haar rug weg drukken.
Met andere woorden, Valesca moet gaan leren anders te lopen, en ik moet leren anders te zitten/rijden.
Vanaf daaruit wil ik verder gaan werken, en een manier van rijden vinden die haar rug niet belast, en waardoor ze haar gewicht goed verdeelt, enz.
Nu heb ik een paar vraagjes.
1) Valesca is erg gespannen, altijd. Of tenminste, snél gespannen. Dus erg kijkerig in de rijbak, schiet snel weg als ze iets engs ziet. Waardoor ik in 1 klap alle ontspanning kwijt ben, en ze haar hoofd omhoog gooit. Ik wil dat ze iig met haar hoofd laag loopt, met haar nek recht laat maar zeggen.
Kan het kwaad om een Thiedemann te gebruiken ?
(eigenlijk heb ik het niet op hulpteugels, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Maar nu begin ik te twijfelen. Of is dit luiheid van mij ?)
2) Met springen is madame best bang, ook hieraan wil ik wat gaan doen. Weer beginnen bij de basis, balkjes lopen. Omdat balkjes lopen ook goed voor haar rug is, wilde ik het eerst gelijk bij de 'basis-er-op-nieuw-aanleren' meenemen. Maar omdat balkjes lopen al heeel wat is voor haar, is het misschien slimmer om éerst de hulpen goed aan te leren, en dan pas balkjes te gaan lopen ?
(nu gaat ze springen over de balkjes. Leg 3 drafbalkjes achter elkaar, ze springt er in 1 keer overheen. En ja, ik ben met 1 begonnen
. Ik denk dat als ik haar met me zit/kneepjes goed terug kan nemen, ze met balkjes ook makkelijker in draf te houden is.)Ik hoor graag tips/kritiek.
Vorderingen zullen jullie hier ook horen, en verwijzingen naar foto topics.
Met andere woorden, Project Paard gaat van start !

.