Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
InekeH87 schreef:Het frusterende is af en toe dat ik hier al meer dan een jaar mee bezig ben. Er zet wel iets vooruitgang in maar als je ziet dat de andere jonge paarden om je heen inmiddels al in het L worden gestart dan is dat toch wel vervelend.
Overgangen rijden doe ik al veel en ik ben er al achter dat lang instappen niet verstandig is. Ik rij nu ong. 5 minuutjes in stap en ga dan draf en al vrij snel een rondje galop. Ik stap wel met haar aan de hand naar de bak toe en dat is ook ong. 5 minuten.
Galop is ook een groot probleem zeker omdat ze nog niet voldoende aan het been is rij ik de overgang meer op mijn stem als op mijn been.
Ik heb wel geprobeerd om dan toch nog een paar tikken te geven als ze stilstaat de enige reactie die ik dan krijg is steigeren of naar achteren schuiven totdat ze met der kont tegen de bakrand aanstaat.
Citaat:mijn pony had dit ook. begon alleen met een zweep. totdat ze niet meer reageerde op mn kuiten. mocht overstappen op sporen. begon met een knopspoortje. ze liep gelijk beter. wisselde veel af buitenritje springen etc. totdat ze weer lui werd.. we kregen het vermoeden dat ze met hele scherpe sporen bereden werd. eindigde met een paardenspoor 3cm knop én een wiel! vreselijk.
misschien een idee om bij haar vorige eigenaar te vragen met welke hulpmiddelen ze bereden werd?
Vero83 schreef:ik heb nu helemaal hetzelfde probleem, met een 3,5 jarige hengst van 1.70 (5 weken zadelmak) maar bij de man die hem zadelmak heeft gemaakt heeft liep hij op de zweep (licht tikken goed vooruit).
Maar nu dat ik erop rij gaat het helemaal niet meer, hij kan geen benen of zweepje meer verdragen dan stopt hij bruusk slaat met zijn hoofd, en drijgt te bokken in zijn laatste drafpassen voel je zijn rug al bol gaan en oren in zijn nek leggen voor hij de rem hij de rem op zet.
Hoe meer benen hoe meer oren in de nek slaan met de kop en bokt stilstaant. zweep is helemaal vergif. maar hij bokt hij 10x achtereen met ronde rug dus ik kan hem niet goed aanpakken want dan lig ik erlangs.
daarbij is hij enkel met losse teugel te rijden want hij laat zich niet sturen of remmen en als ik dan een paar meter goed vooruit ga dan voel ik de kop na onder gaan en de rug als bol zetten en vertragen tot hij bruusk remt en stok stil staat met oren in de nek en klaar om te bokken...
ik ben ten einde raad...