reactie op zweep is stilstaan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

reactie op zweep is stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 17:42

Omdat mijn merrie erg lui is moet ik haar met een zweepje rijden. Ik heb een paar keren met sporen geprobeert maar daar hou ik niet van. Ik probeer om haar nu beter aan het been te krijgen en als ze niet reageert krijgt ze dan een tikje. Voorheen reageerde ze daar eigenlijk niet op ja een keer haar hoofd omhoog of 2 passen versnellen meer niet. Op het moment regaeert ze op een tikje door stil te gaan staan en zichzelf als ze de kans krijgt in een hoek vast te zetten en dan met haar voorbenen te slaan.
Ik weet niet goed hoe ik dit op moet lossen vooral niet als de instructeur aan de kant staat te schreeuwen dat ik door moet slaan terwijl ik weet dat zij dan alleen maar meer in het verzet zal gaan. Ik ben absoluut niet bang van mijn paard dus ik durf haar wel te corrigeren het is meer dat ik zelf ook een beetje gefrusteerd raakt. Ik weet nu niet hoe ik dit op moet lossen. Ze is zo lui dat ik echt een zweepje nodig heb anders loopt ze niet.

Biebabeloeba

Re: reactie op zweep is stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:44

euhm...zoek een andere instructeur die je niet beveelt om op haar te slaan..

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:44

Ik zou goede overgangen rijden, gelukkig heb ik dr geen last van, mijn pony is 19 , en die loop ik altijd in te houden

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:50

Ik kan me het advies van de instructeur toch wel voorstellen. Nu weet ze dat als ze op de rem gaat ze niet meer aan het werk hoeft.Dat vindt een lui paard vast wel een hele mooie oplossing. Dat je instructeur je dan het advies geeft haar maar eens duidelijk te maken dat dat voor haar geen fijne optie is kan ik me dan wel voorstellen.
Overgangen rijden is zeker wel belangrijk,maar daar zal ze wel eerst moeten gaan leren dat ze dus ook moet reageren op het been, en goed moet reageren op de zweep en gaan ervaren dat doorlopen toch fijner is dan stil gaan staan, omdat dat vervelende consequenties voor haar heeft.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:14

Klinkt als een errug eigenwijs paard! Heb er zelf ook zo één, maar die haalt het niet in zijn hoofd om stil te gaan staan. Ik sluit me aan bij Kazary: het klinkt alsof jouw paard het maar al te makkelijk vindt om lekker stil te gaan staan en dit moet consequenties hebben, anders blijft zich dit herhalen. Al moet je het beessie natuurlijk niet afrossen. Hmmm...ik ga dit topic even volgen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:28

Het frusterende is af en toe dat ik hier al meer dan een jaar mee bezig ben. Er zet wel iets vooruitgang in maar als je ziet dat de andere jonge paarden om je heen inmiddels al in het L worden gestart dan is dat toch wel vervelend.
Overgangen rijden doe ik al veel en ik ben er al achter dat lang instappen niet verstandig is. Ik rij nu ong. 5 minuutjes in stap en ga dan draf en al vrij snel een rondje galop. Ik stap wel met haar aan de hand naar de bak toe en dat is ook ong. 5 minuten.
Galop is ook een groot probleem zeker omdat ze nog niet voldoende aan het been is rij ik de overgang meer op mijn stem als op mijn been.

Ik heb wel geprobeerd om dan toch nog een paar tikken te geven als ze stilstaat de enige reactie die ik dan krijg is steigeren of naar achteren schuiven totdat ze met der kont tegen de bakrand aanstaat.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:33

en als je instructeur op dat moment even aanspoort met een longezweep ofzo? Daarom moet hij haar niet slaan, maar gewoon eens de zweep achter haar kont laten horen, reageert ze daarop? Lijkt mij een gewoonte die ze wel moet afleren...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:38

nee een longeerzweep doet ze niets op dan trekt ze een beetje met haar been en heeft de instructeur ook nog de kans om een bok zijn kant op te krijgen. Mijn andere instructrice daar mag ze in de les vrij langzaam lopen en dan zijn de problemen ook groter. In de groepsles weet ik haar vaak achter de andere paarden aan te sturen en dan wil ze wel lopen. Ik heb liever dat ze achter een ander vlot doorloopt als dat ze uit zichzelf bijna niet loopt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:54

InekeH87 schreef:
Het frusterende is af en toe dat ik hier al meer dan een jaar mee bezig ben. Er zet wel iets vooruitgang in maar als je ziet dat de andere jonge paarden om je heen inmiddels al in het L worden gestart dan is dat toch wel vervelend.
Overgangen rijden doe ik al veel en ik ben er al achter dat lang instappen niet verstandig is. Ik rij nu ong. 5 minuutjes in stap en ga dan draf en al vrij snel een rondje galop. Ik stap wel met haar aan de hand naar de bak toe en dat is ook ong. 5 minuten.
Galop is ook een groot probleem zeker omdat ze nog niet voldoende aan het been is rij ik de overgang meer op mijn stem als op mijn been.

Ik heb wel geprobeerd om dan toch nog een paar tikken te geven als ze stilstaat de enige reactie die ik dan krijg is steigeren of naar achteren schuiven totdat ze met der kont tegen de bakrand aanstaat.

Dat het op stem gaat lijkt me nog niet zo erg,als het maar gaat. Maar dat achterwaarts gaan en steigeren, daar zou ik toch echt heel lomp korte metten mee maken. En het niet bij tikken laten,maar zelfs echt een paar flinke klappen. Want voor je het weet heb je een paard dat alleen dat nog maar doet.En dan gaat het gevaarlijk worden.Dat moet je toch proberen voor te zijn.
Heb je ook al eens geprobeerd wat ze doet als je instructeur haar rijdt?
Overigens ga ik er wel van uit dat je zadel past en je paard niets heeft.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:29

Ik heb een hoop zadels erop gehad en het past allemaal slecht. Nu heb ik een boomloos en volgende week komt er weer een mfsc'er langs om te kijken hoe dat ligt. Het zadel dat ik nu heb past goed. Althans daar ga ik wel van uit. Ze heeft gisteren ook beter gelopen dan de afgelopen maanden.

Iemand anders op haar rug is ze erg moeilijk mee en al helemaal mensen boven de 70 kilo (een normale man is bijna altijd zwaarder). Ik heb een tijd een bijrijder gehad en daar liep ze wel mee maar die durfde haar niet aan te pakken en dat is ook het begin van de problemen geweest. Dan wou het paard niet meer en dan ging het paard wat klieren en de bijrijder stapte af. Dat is nu ong. 1,5 jaar geleden en het is nog steeds niet over. Ik stap er nooit af als ze vervelend is (er zijn natuurlijk wel grenzen mocht het echt gevaarlijk worden dan weet ik ook wel dat het niet goed is om door te gaan).
Het probleem met haar is dat ze niet echt gemeen is ofzo. Ze bokt eigenlijk nooit en als ze het een keer doet dan bokt ze niet door totdat je eraf ligt. Steigeren is ook nooit hoger dan 30 a 40 cm. Ze rent nooit weg en draait nooit plotseling om etc. Ze is superbraaf maar ze is gewoon nukkig en lui. Met de bijrijder is ze wel een tijdje bezig geweest om je echt eraf te gooien maar ze weet dat dat bij mij geen zin heeft. De bijrijder lag er na 1 keer bokken al naast en bij mij moet er veel meer gebeuren en daar is mijn paard te lui voor. Ik lag er gisteren wel naast maar dat was vanwege het nieuwe zadel waarmee ik zelf helemaal geen steun meer heb, en dat was niet de schuld van het paard. Haar grootste probleem is het extreem langzaam lopen en het stilstaan en ik heb hier echt geen oplossing voor. Ik heb dit ook nog niet eerder meegemaakt met een paard ik had altijd veel te vlotte paarden die je eerst ene half uur moest longeren voordat je met goed fatsoen een rondje kon stappen. Ik vind het ergens ook wel fijn dat ze zo lui is ik heb het ook helemaal gehad met die snelle gevaarlijke paarden.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:48

Waarom wil je niet met sporen rijden? Als je het goed gebruikt is het puur een verfijning van je beenhulpen en kan het geen kwaad. Met een goede instructeur erbij waar je haar niet lek van moet prikken kan het imo geen kwaad.

Misschien werkt het bij jouw paard wel veel beter dan een zweep en kan je een onnodig gevecht voorkomen.

edit: misschien is je paard bang dat hij pijn krijgt: "als ik mijn rug ontspan of meer doe, prikt het zadel zus en zo". Daar heb ik ook bijna een half jaar mee gezeten. Doordat zijn zadel niet meer paste, reageerde hij ook "bang" op een wel passend zadel. Vertrouwen terug winnen en opnieuw met de basis beginnen heeft bij mij geholpen.
Laatst bijgewerkt door Fem_daf op 14-01-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:10

hallo,
ik sluit me aan bij marieke..

misschien handig dat je instructeur je eens helpt vanaf de grond ipv alleen te schreeuwen dat je meer moet slaan... (waar wel een kern van waarheid in zit, ze staakt als reactie, dat is natuurlijk nooit toegestaan!)
en anders oefeneingen proberen die met halthouden te maken hebbe, zoals bv keertwending om de voorhand en om de achterhand??
goede dat je al veel overgangen rijd!
Succes! het lijkt me een lastig probleem!!

J vd Kooi

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:13

Ik heb er precies zo een staan. Tik? Nou dan doen we niks meer, maar dan ook echt niks meer, we gaan staan en komen niet meer van onze plek. & als je dan geluk had dan kwam ze nog een x in stap. Geef hem aub een keer goed op zijn flikker.. als er geen andere oorzaken zijn. 1 x en dan doet hij het nooit weer.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:20

ik heb ook zo'n pony op stal gehad;).. en het was vooral zodra ik op de middenlijn aankwam (terwijl ik eigenlijk overal in de bak op en af stap).. maar dan stond ze stil en kon ik schoppen of slaan ze veroerde geen pas.

Wat ik toen constant heb gedaan is zodra ze stil stond haar naar links of rechts te sturen, dan moeten ze namelijk wel hun benen verzetten en liep mijn pony ook weer. Dan rustig aansporen (anders staat ze weer zo stil) en dan in draf, wel voorwaarts laten lopen niet laten sukkelen. En toen ben ik het steeds opgaan zoeken, begonnen met rustig been geven, en zodra ze weer stilstond weer wegsturen.
En daarna ben ik zodra ik van de hoefslag afkwam blijven drijven en met stemgebruik en zo steeds haar door laten lopen.

Moet eerlijk zeggen dat het me 3 weken geduurd heeft voordat de pony er zonder bij na te denken gewoon over de middelijn liep, maar geduld heb je nou eenmaal nodig bij paarden.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 02:30

die van mij gooit dan zijn kop in de lucht, gaat stilstaan en dreigen te steigeren, enige oplossing, een keer op zijn donder geven, werkt bij die van mij ook.
is gewoon een vorm van protest op de zweep.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:05

Ja ten eerste een andere in structrice nemen die niet staat te schreeuwen doorslaan, want dat is geen les geven.
Logisch dat het paard stil gaat staan voor de zweep , hij geeft zich totaal over en er word maar door geslagen, waarom staakt het dier , zoek dat eerst eens uit??
Als het protest is is dat jou fout, je hoort een paard op gevoel te rijden en niet met dwang, ooit van samenwerken gehoord??
De zweep en sporen zijn nooit de oplossing.
Ga eerst eens grondwerk doen en zo het knopje tempo erop te zetten.
Pak b.v een zweepje en bind daar een stukje plastic aan en zwiep ermee naast hem in de lucht ,NIET/NOOIT SLAAN er zijn zoveel andere oplossingen dan het doorslaan met de zweep,
Jij als ruiter doet iets fout en het paard geeft daar zijn antwoord op, dus het paard doet wat jij vraagt, door te meppen met de zweep vraag jij het paard tot stilstaan,dus wie is er dan fout??
Zoek eens iemand die jou echt kan helpen en niet zomaar aannemen dat slaan met de zweep de oplossing is.
Rij eens een tijdje zonder zweep en wees eens vindingrijk op een leuke manier, maak het voor je paard ook leuk om vooruit te willen en niet dat hij tegen je in komt, wat een natuurlijke reactie is voor het dier.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:09

Mooi bedacht, en ja ik ben het met je eens dat het vaak een ruiterfout is als een paard niet doet wat een ruiter graag wil. Maar er zijn ook paarden die echt liever lui dan moe zijn en liever een tik krijgen dan aan het werk te gaan. Die paarden pak je een keer goed door en dan is het probleem voortaan ook weg als je vriendelijk maar toch consequent blijft rijden. Veel dingen kun je zeker oplossen door vriendelijk te zijn, maar helaas is dat niet bij alle dingen het antwoord.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:26

hey

mijn pony had dit ook. begon alleen met een zweep. totdat ze niet meer reageerde op mn kuiten. mocht overstappen op sporen. begon met een knopspoortje. ze liep gelijk beter. wisselde veel af buitenritje springen etc. totdat ze weer lui werd.. we kregen het vermoeden dat ze met hele scherpe sporen bereden werd. eindigde met een paardenspoor 3cm knop én een wiel! vreselijk.
misschien een idee om bij haar vorige eigenaar te vragen met welke hulpmiddelen ze bereden werd?

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:28

hey

mijn pony had dit ook. begon alleen met een zweep. totdat ze niet meer reageerde op mn kuiten. mocht overstappen op sporen. begon met een knopspoortje. ze liep gelijk beter. wisselde veel af buitenritje springen etc. totdat ze weer lui werd.. we kregen het vermoeden dat ze met hele scherpe sporen bereden werd. eindigde met een paardenspoor 3cm knop én een wiel! vreselijk.
misschien een idee om bij haar vorige eigenaar te vragen met welke hulpmiddelen ze bereden werd?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:29

Citaat:

Als een paard met een knopspoortje beter loopt en daarna niet meer,ligt dat niet aan wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft.Dan kun je namelijk geen verbetering krijgen in eerste instantie.Dan ligt het toch aan de manier van het spoor gebruik op dat moment.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:31

Hoi TS, misschien is het een idee eerst het dier weer aan het been te krijgen. Geen zweepjes, spoortjes etc. ;) Misschien het tijdens het inrijden compleet afgestompt geraakt door teveel beengebruik omdat het dier flematiek is van nature; ik zou het conflict niet opzoeken, maar een andere vorm van instructie, waarbij een zeer ervaren ruiter jou kan helpen om het dier ahw om te trainen.
Juist bij deze dieren is het van belang ze ahw wakker voor je been te krijgen! Het is een weg terg, maar een andere aanpak lijkt me voor jouw gemoedstoestand en die van je dier nu het beste! Sterket!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:37

ik heb nu helemaal hetzelfde probleem, met een 3,5 jarige hengst van 1.70 (5 weken zadelmak) maar bij de man die hem zadelmak heeft gemaakt heeft liep hij op de zweep (licht tikken goed vooruit).
Maar nu dat ik erop rij gaat het helemaal niet meer, hij kan geen benen of zweepje meer verdragen dan stopt hij bruusk slaat met zijn hoofd, en drijgt te bokken in zijn laatste drafpassen voel je zijn rug al bol gaan en oren in zijn nek leggen voor hij de rem hij de rem op zet.

Hoe meer benen hoe meer oren in de nek slaan met de kop en bokt stilstaant. zweep is helemaal vergif. maar hij bokt hij 10x achtereen met ronde rug dus ik kan hem niet goed aanpakken want dan lig ik erlangs.
daarbij is hij enkel met losse teugel te rijden want hij laat zich niet sturen of remmen en als ik dan een paar meter goed vooruit ga dan voel ik de kop na onder gaan en de rug als bol zetten en vertragen tot hij bruusk remt en stok stil staat met oren in de nek en klaar om te bokken...

ik ben ten einde raad...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:40

En jij hebt geen problemen met hem als je aan de hand gaat wandelen?Want dit klinkt mij in de oren als dat hij bij die man wist dat hij niet de baas was, maar bij jou weet dat hij de leider is en zich niets anders laat vertellen.Ik zou zeggen ga terug naar die man die hem zadelmak heeft gemaakt, laat hem weer een paar keer rijden en daarna jij onder begeleiding daar.
En moet hij hengst blijven?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:49

Het kan heel goed etteren zijn, maar sluit eerst uit dat je paard echt nergens last van heeft en je zadel hem niet belemmert in z'n bewegingen. Sommige paarden zijn er heel gevoelig voor en gaan in de staak op het moment dat je hem met been of zweep wilt laten verruimen/versnellen. Mijn paard heeft het ook gedaan en het werd steeds erger. Op een gegeven moment ging hij helemaal in de staak. Hij bleek zichzelf in zijn rug vast te zetten waardoor zijn spieren ook nog eens verzuurden. Daar kwamen we achter door bloedonderzoek. Hij had niet echt spierbevangenheid maar een lichtere variant (tying-up).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:51

Vero83 schreef:
ik heb nu helemaal hetzelfde probleem, met een 3,5 jarige hengst van 1.70 (5 weken zadelmak) maar bij de man die hem zadelmak heeft gemaakt heeft liep hij op de zweep (licht tikken goed vooruit).
Maar nu dat ik erop rij gaat het helemaal niet meer, hij kan geen benen of zweepje meer verdragen dan stopt hij bruusk slaat met zijn hoofd, en drijgt te bokken in zijn laatste drafpassen voel je zijn rug al bol gaan en oren in zijn nek leggen voor hij de rem hij de rem op zet.

Hoe meer benen hoe meer oren in de nek slaan met de kop en bokt stilstaant. zweep is helemaal vergif. maar hij bokt hij 10x achtereen met ronde rug dus ik kan hem niet goed aanpakken want dan lig ik erlangs.
daarbij is hij enkel met losse teugel te rijden want hij laat zich niet sturen of remmen en als ik dan een paar meter goed vooruit ga dan voel ik de kop na onder gaan en de rug als bol zetten en vertragen tot hij bruusk remt en stok stil staat met oren in de nek en klaar om te bokken...

ik ben ten einde raad...

Oei. Da's wel een klassiek fenomeen bij net ingereden paarden met wat sterkere karakters. :o
Op een gegeven moment zijnz e zover dat ze weten wat gaat komen, het overdonderen is ahw voorbij. Ze kennen (figuurlijk) het klappen van de zweep. ;)

Jouw dier lijkt zich nu dominant te manifesteren en dit kan levensgevraalijk worden want hij is niet zo gecorrigeerd dat hij het wel láát!
Zoek als de duvel een ruiter met bravoure, handigheid en ervaring en laat hij het met dit dier oplossen.
Catsratie lijkt me bij deze ook geen overbodige luxe, misschien gaat de felheid en dominantie er dan wat af. Sterkte :(:)