Hoe hou ik mijn benen stil??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claud01

Hoe hou ik mijn benen stil??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:59

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn benen.
Voor mijn gevoel houd ik ze netjes stil maar volgens mijn instructrice bewegen ze nog steeds teveel. Elke keer als ik ga staan tijdens het lichtrijden tik ik daardoor toch mijn paard aan.
Ook druk ik mijn hakken alleen naar beneden als ik me daar op concentreer, zodra ik op iets anders moet letten gaan ze automatisch weer omhoog.
Daarnaast heb ik ook het probleem dat als ik in galop wil of moet wijken of een bocht moet maken ik het been wat ik dan moet aandrukken te ver naar achteren leg (beetje raar uitgelegd misschien).

Wie heeft er tips om dit op te lossen. Het is een manegepaard dus ik kan zelf niets aan de beugels doen o.i.d.

Klikoo

Re: Hoe hou ik mijn benen stil??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:11

wat jij beschrijft bij het lichtrijden is dat je gaat staan in je beugels, dat is fout, je moet je laten optillen door/ mee laten gaan met de beweging van het paard. je moet je hakken ook niet uit drukken dat betekend dat je staat in je beugels, hier door kan je nooit je benen stil houden. Probeer, je lichaam zo rustig mogelijk te houden en je benen te ontspannen niet aan knijpen. ja verder is het bij mij veel oefening geweest.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:14

Hakken uitdrukken en verder je benen gewoon ontspannen :)

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 15:18

Dat ontspannen is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je er meer op gaat letten ga je er ook meer spanning op zetten om ze stil te houden.
Ik ben er vorige week wel meer op gaan letten om mezelf omhoog te laten gooien door het paard ipv zelf omhoog te komen maar ook dat valt nog niet mee.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:23

Het wordt ook een stuk makkelijker als je je knieen goed naar binnen draait ;)

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:23

Gisteravond weer les gehad.
Ik had eerst de beugel 1 gaatje langer gedaan, zodat ik dan misschien wat minder uit het zadel kom en me dus meer mee te laten nemen door het paard. Maar ik heb ze snel maar weer terug gedaan op het oude gaatje want ik had het gevoel dat ik dan helemaal geen druk meer met mijn benen kon zetten.
Verder is het zo dat als ik mijn benen nu stil hou, dan gaat het paard direct langzamer lopen waardoor ik hem dus toch continu bij moet drukken.
Snappen jullie het nog?

keira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:26

Ik heb ook het probleem dat ik mijn benen te ver naar achter leg op het moment dat ik drijven. Mijn instructeur heeft toen mijn beugels mbv een spoorriempje vastgelegd aan de singel. Is in het begin echt heel erg onwennig, maar functioneerd wel.
Ik heb de afgelopen tijd vaak zo gereden en langzaamaan probeer ik het riempje steeds minder te gebruiken.
Succes ermee!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:29

Bekend probleem. De truc is om alleen been te geven wanneer je aan wil draven/galopperen en als ze terug vallen been geven. Zodra ze reageren been er weer af. Geen reactie = nog een keer meer been, reactie = meteen weer been eraf. Het is even een omschakeling, maar als je consequent genoeg bent zullen ze het snel doorkrijgen.

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:33

Ja maar dat is nu dus het "nieuwe" probleem. Als ik geen been meer geef gaat ie ook meteen langzamer, wat dus eigenlijk niet zou moeten. Ik had gisteren echt het idee dat ik de hele les alleen maar been aan het geven was om hem op tempo te houden.
Dat met die spoorriempjes is misschien ook wel een goed idee, zeker omdat ik inderdaad bij aanspringen in galop of wijken oid het ene been te ver naar achteren leg.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:40

Zolang jij iedere pas been moet geven kun je nooit je benen mooi stil houden ;)

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:42

ik heb echt veel geoefend daarmee, elke les weer..
en nog wil het niet altijd lukken, al gaat het de laatste tijd wel beter :)

ik rij standaard op 1 pony, waardoor je weet wat je met dr kan doen, en waar ze niet op reageerd..
zonder zadel rijden en dan je tenen naar binnen laten wijzen, dat is iets wat mij dus niet lukt :=

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:17

Ik rijd ook altijd op hetzelfde paard bij de manege. Helaas (of eigenlijk niet helaas ivm rug van paard) mag daar niet zonder zadel gereden worden. Ik heb 1 keer zonder beugels geprobeerd maar dat was helemaal geen succes. Stappen ging prima, maar draven.... ik stuiterde alle kanten op en kan dan dus helemaal niet meer lichtrijden omdat ik geen steun meer heb (beugels).

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:22

Doe eens een tientje tussen je knie en het zadel en spreek met je instructeur af dat het tientje voor hem is mocht je het verliezen tijdens de les.

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 13:38

Ik denk dat dat me in het begin een heleboel tientjes gaat kosten ;-). Maar dat is misschien wel een idee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:40

keira schreef:
Ik heb ook het probleem dat ik mijn benen te ver naar achter leg op het moment dat ik drijven. Mijn instructeur heeft toen mijn beugels mbv een spoorriempje vastgelegd aan de singel. Is in het begin echt heel erg onwennig, maar functioneerd wel.
Ik heb de afgelopen tijd vaak zo gereden en langzaamaan probeer ik het riempje steeds minder te gebruiken.
Succes ermee!

Hmmm ja, het jammere daarvan is dat als je valt je voet niet uit de beugel kan, dus dat je meegesleept wordt door je paard. Maar dan heb je wél je been stil.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:51

Heeeeel veel oefenen! Ik had het ook, ik hield mijn benen niet stil, ze zwaaiden alle kanten op en als ik been gaf legde ik ze teveel naar achteren. Mijn instructrice bleef me elke les 1000x zeggen dat ik op mijn benen moest letten en nu gaat het langzaam beter.

keira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:54

[/quote]
Hmmm ja, het jammere daarvan is dat als je valt je voet niet uit de beugel kan, dus dat je meegesleept wordt door je paard. Maar dan heb je wél je been stil.[/quote]

Nee hoor, dat klopt niet. De voet zelf ziet niet vast. Je beugel zit alleem mbv het riempje aan de singel.

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:14

Ja maar je voet kan blijven haken en dan wordt je wel degelijk mee gesleept door het paard.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:07

Heb ook een beenprobleem, vooral met galop. Dan kletsen mijn kuiten steeds tegen het paard aan, en sommige vinden dat echt niet fijn, gevolg, ik scheur de hele bak door. Paard waar ik vaak op rijdt doet dat niet, maar nu rijd ik af en toe ook andere paarden en zo ben ik daar achter gekomen.
In draf kan ik prima denken, knie in kuit uit, maar met galop ben ik het dus kwijt,grrrrrrrrrrr

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:17

bij de paardendrogist kan je van die speciale beugel voet riempjes kopen, daar zit ook klitteband aan...dus als je valt en laat het klitteband ook los...dus blijf je niet hangen...

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:42

ik heb zelf het beenprobleem of hakken naar beneden probleem nooit gehad..

maar ik heb wel een hak uitdruk tip ;) :

druk je hakken niet naar beneden maar til je tenen op !!!

als je je hakken uitdrukt.. zet je druk op de beugels.. waardoor je niet diep in het zadel zit maar je jezelf er uit drukt..

als je je tenen optilt.. zet je geen druk op de beugels.. maar je hakken gaan wel naar beneden.. en je zit diep in het zadel :)

probeer het eens :D

succes :)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:41

boeli schreef:
ik heb zelf het beenprobleem of hakken naar beneden probleem nooit gehad..

maar ik heb wel een hak uitdruk tip ;) :

druk je hakken niet naar beneden maar til je tenen op !!!

als je je hakken uitdrukt.. zet je druk op de beugels.. waardoor je niet diep in het zadel zit maar je jezelf er uit drukt..

als je je tenen optilt.. zet je geen druk op de beugels.. maar je hakken gaan wel naar beneden.. en je zit diep in het zadel :)

probeer het eens :D

succes :)

Hey dat is een goede tip voor mij :)

claud01 schreef:
Hoi,

Ik heb een probleem met mijn benen.
Voor mijn gevoel houd ik ze netjes stil maar volgens mijn instructrice bewegen ze nog steeds teveel. Elke keer als ik ga staan tijdens het lichtrijden tik ik daardoor toch mijn paard aan.
Ook druk ik mijn hakken alleen naar beneden als ik me daar op concentreer, zodra ik op iets anders moet letten gaan ze automatisch weer omhoog.
Daarnaast heb ik ook het probleem dat als ik in galop wil of moet wijken of een bocht moet maken ik het been wat ik dan moet aandrukken te ver naar achteren leg (beetje raar uitgelegd misschien).

Wie heeft er tips om dit op te lossen. Het is een manegepaard dus ik kan zelf niets aan de beugels doen o.i.d.

Probeer op een bepaald punt op je hakken te letten. Dus bijvoorbeeld bij iedere letter ofzo, kom je bij de B druk je je hakken weer uit, en dan weer bij de volgende, etc. Je zult zien dat na een tijdje je automatisch je hakken uit gaat drukken. Vraag anders aan je instructrice of ze iedere keer als jij je hakken niet uitdrukt ze een gil geeft. (Kan het beste in privé les)

veel succes! heb zelf ook nog last van dit probleem ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:06

Je benen niet stil kunnen houden komt meestal omdat je vanuit je bovenlichaam nog niet stabiel kunt zitten. Als je bijvoorbeeld je rug te hol of te bol maakt kun je niet prettig zitten. Je kunt 100x te horen dat je benen stiller moeten liggen, als je de kern van het probleem niet aanpakt helpt dat niet veel.

Uit je verhaal denk ik dat je juist te hard met je benen wilt aanklemmen, je drukt jezelf dan uit het zadel waardoor je alleen nog maar moeilijker zit.

Vraag eens of je instructrice je in stilstand in de goede houding op je paard wil zetten. Maak jezelf lang, draai je schouderbladen naar elkaar toe en leer zitten door je buikspieren aan te spannen waardoor je onderrug los door kan blijven veren.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:27

Misschien moet je jezelf eerst aanleren je benen een beetje van je pony af te houden, omdat je hem ook al aanraakt als je gaat lichtrijden, later kan je ze dan beter aanleggen misschien>

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:25

Heb ook altijd t probleem gehad dat ik ga staan in de beugels en mn benen niet stil kan houden. Maar denk dat dat ook meerendeels kwam omdat mijn zadel een inch te groot was. Ik schoof enorm naar voren en achter.

Heb een nieuwe gekocht maar kan 'm pas testen na mijn zwangerschap :)