Maar buiten.. In stap en draf is er niks aan de hand, goed te sturen en terug te nemen en ook een rustige handgelop gaat vlekkeloos. Maar vanaf dat je haar aanzet tot een snellere galop, lijkt de rem te zijn verdwenen. Haar oortjes gaan naar voren en dan is madam werkelijk niet meer af te remmen, je moet 50 m voor het eindpunt beginnen met remmen, dan staat ze mischien stil op het eindpunt. Niet veilig uiteraard en daarom laat ik haar enkel nog gaan in een gesloten stuk land, maar dan nog ze moet het wel leren. Zwaar zitten helpt in ieder geval niet, hooooo ook niet, ferme ophoudingen is het enige wat schijnt te helpen maar het is nog altijd een gevoelige mond die ik niet wil verpesten.
Ik heb diverse bitten geprobeerd (enkel gebroken bustrens, Happy Mouth ongebroken) en ik dacht overlaatst, mischien houdt ze niet van het bit. Dus heb ik ook mijn bosal en touwhalster geprobeerd; ook hier perfect te sturen in rustige gangen maar ook in de galop niet terug te krijgen. En met een dun touwhalster daar trek ik liever niet te hard aan, dat is erg scherp, net als een bosal. Het is dus alleen bij de volle galop, mocht het eens tot een rengalop komen zou ik echt niet weten wat er zou gebeuren. Kortom, pony houdt erg van rennen en is érg snel en ook totaal niet bang, maar hoe leer ik haar dat ze zich gewoon terug moet laten nemen? Ze is echt een hoog in het bloed staand diertje en een reuze verschil van mijn eigen pony, opzich niks mis mee maar controle is vitaal. Het is dus geen bokken, noch ervandoor gaan maar echt puur plezier aan hard rennen zo veel en lang mogelijk. O ja ze is net 5 en op haar 4e ingereden.
Hier even een foto om een impressie te krijgen, hier met touwhalster.

Heeft iemand enige suggesties of mischien ervaringen? Ik wil er eigelijk geen scherper bit in hangen maar het op een andere manier oplossen.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes Lara
.
.
Maar het eerste wat bij me opkomt is dat ze haar energie kwijt wil. 
Tja dat hulpmiddel, ik ben echt hard aan het zoeken, het moet duidelijk zijn maar geen verdere schade toebrengen gewoon omdat ze zo een zachte mond heeft en verder goed gevoelig is voor hulpen etc.. Dat flinke stukken draven vind ik een erg goede tip, bedankt!