springen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 23:28

Ik zou graag met mijn merrie willen beginnen met springen enigste probleem is dat ik nog geen idee heb hoe ik het ga aanpakken Bloos Balkje draven lukt namelijk, cavaletti lopen ook maar dan hindernisjes.
Hoe zouden jullie die neerzetten zodat ik ook nog fatsoenlijk dressuur kan rijden ondertussen Bloos
Ander probleem wij hebben een bak van 15 x 30 niet heel groot dus, ik hoef dus ook niet hoog te springen (ben zelf niet zo'n held, hoewel ik wel met een ponytje hindernissen van 1.20 heb gesprongen maar die was super ervaren dus daar hoefde je weinig zeg maar gerust niks voor te doen Bloos die sprong vanzelf Knipoog )
Ik weet niet of het goed staat anders hoor ik het vanzelf wel!
Laat de tips/ ideen maar komen!!!

anneliesdj

Re: springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:35

Je hebt weinig ervaring met springen begrijp ik? Hoeveel ervaring heeft je paard?
Krijg je instructie? Kan die niet helpen?

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:41

Het lijkt me ook het makkelijkst als je dit samen met een instructreur/trice opbouwt! Ook al denk ik niet dat het kwaad kan gewoon wat hindernisjes neer te zetten en wat te springen. Ik doe altijd als ik dressuur en springen wil rijden, 2 hindernissen elk in de breedte, een tussen X en E en een tussen X en B. Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:48

Dat kan zeker wel kwaad als je een onervaren ruiter en een onervaren paard hebt.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:33

probeer eens een lijntje weg te zetten;

een kruisje met daarvoor een drafbalk, daarna op 1 galopsprong een steiltje en daarna op 2 galopsprongen een oxer.

Als de afmetingen kloppen en je hebt je pony er op een goed tempo ingestuurd dan springt je pony vanzelf.

Probeer eerst laag te beginnen en als je gaat verhogen eerst de oxer .

Let op; je zult altijd wat moeten schuiven met de hindernissen, naarmate ze hoger gaan zullen de afstanden tussen de hindernissen ook niet meer kloppen.

En zorg altijd dat er iemand bij is die er verstand van heeft om je te helpen

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:45

ik heb zelf wel twee jaar springles op de manege gehad en mijn houding en zo zijn oke... Maar het niveau was daar niet erg hoog en het bleef meestal beperkt tot een hindernis in het midden... en ik wil zelf toch wel wat verder dan dat dus ik weet ook wel hoe ik afstanden e.d moet inschatten... maar mijn paard is 4 dus dat is eigenlijk het probleem...
Hoe zouden jullie de hindernissen plaatsen in de bak? wat is het makkelijkst voor mijn paard?

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:47

Euwh. Lessen ! ^^
Voor hetzelfde geld gaat het harstikke mis..

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:49

anneliesdj schreef:
Je hebt weinig ervaring met springen begrijp ik? Hoeveel ervaring heeft je paard?
Krijg je instructie? Kan die niet helpen?

ja ik heb inderdaad niet veel ervaring.. Bloos ik krijg natuurlijk instructie 2 kee rper week enigste probleem is dat ik bij de een op groepsles van onze club zit waar in mijn les alleen wordt gedressuur en de rest niet wil springen en op de andere dag heb ik samen privéles maar de pony van diegene flipt van alles dus is springen ook geen optie omdat ik niet haar les wil verpesten door toch te springen Bloos

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:51

Niinatjuh schreef:
Euwh. Lessen ! ^^
Voor hetzelfde geld gaat het harstikke mis..

ik ga het zeker niet in mijn eentje doen!! ik ben niet gek! Bloos
ik zorg er voor dat er altijd iemand bij is die me kan helpen.
Het is natuurlijk wel een jong paard en daarbij weet je het maar nooit..

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:52

Ik heb met haar wel veel vrijgesprongen wat ze heel leuk vind en heb laatst ook een paar keer een hindernisje meegenomen ( 30/40 cm maar dat deed ze wel heel braaf en ging ook goed)

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:53

Begin zowieso nooit alleen!
Vraag iemand met meer ervaring of die je kan helpen Ja

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 13:18

nee maar dat ben ik ook zeker niet vna plan (ken iemand die dat wel deed en twee uur lang op de grond heeft gelegen naar een val niet bepaald wat ik wil)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 16:33

maar iemand noch tips?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:46

Bovenstaande idee voor een lijntje is niet verstandig als je een onervaren paard hebt, dat kan alleen bij ervaren paarden die helemaal zelf kunnen springen.

Maar ik begrijp dat je op 2 paarden rijd? Zou je niet eens in de priveles (die met z'n 2en) kunnen voorleggen om eens te springen? Als je een beetje goede instructrice hebt kan die prima 2 mensen tegelijk helpen, een die springt en de ander die dressuurt (als zij tenminste niet wil springen).

Als je paard nog groen is kun je 't beste beginnen zoals je ook hebt losgesprongen. Kruisje langs de lange zijde van de bak, tegen de bakrand aan, drafbalkje ervoor. Later kun je daar een steiltje van maken en als het beter gaat kun je hem van de bakrand weg halen en bv op de diagonaal zetten.

Als het niet lukt met je instructie kun je ook iemand zoeken die je individueel kan begeleiden, misschien is er iemand op bokt die in de buurt woont en een paar keer kan komen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:38

anneliesdj schreef:
Bovenstaande idee voor een lijntje is niet verstandig als je een onervaren paard hebt, dat kan alleen bij ervaren paarden die helemaal zelf kunnen springen..

Je moet de hindernissen ook niet ook 1.00 m zetten Knipoog je kunt beginnen met alleen balkjes te leggen..

maar er staat niet bij hoe ervaren het paard is. Als het idd nog nooit gesprongen heeft zou ik het idd ook niet doen Vork

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 20:02

anneliesdj schreef:
Bovenstaande idee voor een lijntje is niet verstandig als je een onervaren paard hebt, dat kan alleen bij ervaren paarden die helemaal zelf kunnen springen.

Maar ik begrijp dat je op 2 paarden rijd? Zou je niet eens in de priveles (die met z'n 2en) kunnen voorleggen om eens te springen? Als je een beetje goede instructrice hebt kan die prima 2 mensen tegelijk helpen, een die springt en de ander die dressuurt (als zij tenminste niet wil springen).

Als je paard nog groen is kun je 't beste beginnen zoals je ook hebt losgesprongen. Kruisje langs de lange zijde van de bak, tegen de bakrand aan, drafbalkje ervoor. Later kun je daar een steiltje van maken en als het beter gaat kun je hem van de bakrand weg halen en bv op de diagonaal zetten.

Als het niet lukt met je instructie kun je ook iemand zoeken die je individueel kan begeleiden, misschien is er iemand op bokt die in de buurt woont en een paar keer kan komen.

nee ik heb en rijd maar een paard, die pony was van een vriendin maar die heeft ze verkocht omdat ze ondertussen flink gegroeid is Knipoog ik kan het wel proberen Tong uitsteken

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 20:18

LadyLynn schreef:
anneliesdj schreef:
Bovenstaande idee voor een lijntje is niet verstandig als je een onervaren paard hebt, dat kan alleen bij ervaren paarden die helemaal zelf kunnen springen..

Je moet de hindernissen ook niet ook 1.00 m zetten Knipoog je kunt beginnen met alleen balkjes te leggen..

maar er staat niet bij hoe ervaren het paard is. Als het idd nog nooit gesprongen heeft zou ik het idd ook niet doen Vork

Ik heb nu een paar keer met haar een hindernisje gesprongen Knipoog van 40 cm iets hoger dan een cavaletto

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:24

als ze het idee van springen onder de knie heeft ; dus het weten dat ze eoverheen moet, is het niet verkeerd om een lijntje te rijden. Zoals ik al zei ; ik zou hem zeker nog niet op een meter zetten;-)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:31

neeh maar dat vind ik zelf ook nog te hoog hoor! ik wil heel rustig beginnen met haar...
Maar heb je misschien ook nog tips van hoe we het verder kunnen uitbouwen stel dat ze bijv. die ene hindernis goed springt hoed dan verder?
(ik wil uiteindelijk 1 b parcoursje met haar kunnen springen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:43

LadyLynn schreef:
als ze het idee van springen onder de knie heeft ; dus het weten dat ze eoverheen moet, is het niet verkeerd om een lijntje te rijden. Zoals ik al zei ; ik zou hem zeker nog niet op een meter zetten;-)

Dat een paard een enkel kruisje heeft gesprongen wil niet zeggen dat ie ook een heel lijntje aan kan. Als ruiter moet je je paard daarin goed begeleiden anders krijg je in het gunstigste geval een weigeraar. Zoiets is goed om een ruiter te leren springen maar dan wel met een paard wat ervaring heeft vergelijkbaar met M niveau en errug braaf is.
Voor TS is dit dus niet geschikt, als het mis gaat is er niemand om te helpen en zit zij met een bang paard.

@ Ts wat heb je precies gesprongen met haar? Alleen kruisjes, met of zonder drafbalkje?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:34

anneliesdj schreef:
Dat een paard een enkel kruisje heeft gesprongen wil niet zeggen dat ie ook een heel lijntje aan kan. Als ruiter moet je je paard daarin goed begeleiden anders krijg je in het gunstigste geval een weigeraar. Zoiets is goed om een ruiter te leren springen maar dan wel met een paard wat ervaring heeft vergelijkbaar met M niveau en errug braaf is.
Voor TS is dit dus niet geschikt, als het mis gaat is er niemand om te helpen en zit zij met een bang paard.

@ Ts wat heb je precies gesprongen met haar? Alleen kruisjes, met of zonder drafbalkje?

Ik zeg ook dat ze kan beginnen met balkjes leggen, dus dan krijg je alleen de galopsprongen, dan moet inderdaad de drafbalk weg, en kun je gewoon de 3 balken laten liggen en vanuit galop inkomen(dus nog het lijntje maar dan met balkjes). Dat kan ook met bijv 2 balken op de hoefslag met 3 tot 5 galopsprongen ertussen, laat je paard het wel eerst zelf uitzoeken, ga nog niet schakelen tussen de balken. als dat allemaal goed gaat, kun je van de balken een laag kruisje maken (niet meteen op dezelfde dag doen) Mocht het paard niet uitkomen, dan verschuif je de hindernissen, je hoeft er alleen maar voor de zorgen dat je met een goede basisgalop inkomt en die na het eerste kruisje ook nog hebt, behalve als je pony harder gaat neem je hem wat terug en als hij langzamer gaat geef je wat been.

Dan kun je de kruisjes ook verplaatsen om bijvoorbeeld het eerste kruisje op de hoogte van K te zetten (nog niet te dicht bij de hoek, dus een beetje richting E) en het andere kruisje schuin richting de M. Dus dan spring je recht over de hindernis bij K, en dan rij je met een soort hoek (niet te scherp maken) naar de M. Weet niet hoe groot de bak is.

Ook kun je daarna 2 kruisjes op de volte leggen, een bij B en een bij E. En in een volte springen. Probeer in het begin de volte heel groot te maken desnoods ovaal, maar probeer wel steeds hetzelfde galoptempo aan te houden.

Maar hoe oud is je pony? En wat heb je zelf gesprongen naast de eenmalige 1.20?

Ook toen in B reed met mijn pony reed ik al een lijntje. En ik zette het niet hoger als 60/70 (de laatste hindernis) Was puur voor het vertrouwen van paard en ruiter. En een lijntje kan geen kwaad, als je maar zorgt dat er iemand bij is die er verstand van heeft.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:42

sorry had niet goed gelezen, je hebt op zich dus wel een beetje ervaring maar niet qua parcoursen rijden? En je pony is 4?..
Hoelang is ze onder het zadel?

Met een 4jarige zie ik geen problemen om een (laag) lijntje te springen.

Probeer het nu dus langzaam op te bouwen dat je in t winterseizoen dit jaar makkelijk een B parcours kunt springen. Dus als je voelt dat jij en je pony er klaar voor zijn, en het vertrouwen in Elkaar hebben (dus je pony ook in jou) dan kun je straks langzaam aan een keertje ergens gaan oefenspringen en gewoon heel rustig beginnen, ik geloof dat het laagste 40/50 cm is, maar als er lager is, voor Die inschrijven. Desnoods gaat je instructrise of een van je ouders mee, die de hindernissen aan kan passen.

En dat gewoon een paar keer doen, want je pony is al op ander terrein dan waarschijnlijk, en dan kan het er best eng zijn.

Ik zou zeggen ; heel veel succes met je pony! Probeer het langzaam op te bouwen, en niet te vaak en te veel willen springen, maar ook als je aan het springen bent, weer even 10 minuten tussendoor te dressuren. Afwisseling erin houden.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 11:51

anneliesdj schreef:
LadyLynn schreef:

kruisjes met drafbalkje er voor en een keer een steiltje

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 12:07

LadyLynn schreef:
sorry had niet goed gelezen, je hebt op zich dus wel een beetje ervaring maar niet qua parcoursen rijden? En je pony is 4?..
Hoelang is ze onder het zadel?

Met een 4jarige zie ik geen problemen om een (laag) lijntje te springen.

Probeer het nu dus langzaam op te bouwen dat je in t winterseizoen dit jaar makkelijk een B parcours kunt springen. Dus als je voelt dat jij en je pony er klaar voor zijn, en het vertrouwen in Elkaar hebben (dus je pony ook in jou) dan kun je straks langzaam aan een keertje ergens gaan oefenspringen en gewoon heel rustig beginnen, ik geloof dat het laagste 40/50 cm is, maar als er lager is, voor Die inschrijven. Desnoods gaat je instructrise of een van je ouders mee, die de hindernissen aan kan passen.

En dat gewoon een paar keer doen, want je pony is al op ander terrein dan waarschijnlijk, en dan kan het er best eng zijn.

Ik zou zeggen ; heel veel succes met je pony! Probeer het langzaam op te bouwen, en niet te vaak en te veel willen springen, maar ook als je aan het springen bent, weer even 10 minuten tussendoor te dressuren. Afwisseling erin houden.

ik heb mn paard in 2007 zadelmak gemaakt en ingereden (ze wordt dit jaar 5)
Ik heb zelf inderdaad alleen ervaring met een enkele hindernis en eens een keer een in-uitje
dus geen parcours. Dat van het oefenspringen is een goed idee
ga ik tegen die tijd zeker eens proberen!
Het enigste nadeel is dat we op concours al direct een meter moeten in het B-springen

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:16

ninz schreef:
Het enigste nadeel is dat we op concours al direct een meter moeten in het B-springen

ja dat klopt.. maar je hebt dus een paard.. gewoon lekker rustig aan doen en heel veel oefenspringen op verschillende terreinen!

je hebt nog tijd zat, dus waarom zou je gaan haasten en dat het straks fout gaat Knipoog

heel veel succes!