Hoi Mirel,
Ik heb ook een tijdje op een pony gereden die weg wilde rennen, steigeren en dergelijke bij het opstappen.
Wat hij eng vond was het feit als ik mijn rechterbeen omhoog deed om te gaan zitten. Opstappen met krukje was bij ons geen optie, want hij was bang van het krukje. Wij hebben dit opgelost door eerst op zijn rug te gaan hangen, net zolang totdat hij hier normaal onder deed (lees: niet helemaal schichtig kijken etc) Vervolgens hebben wij geprobeerd op te stappen doordat iemand je een beentje geeft om op te stappen. Hierdoor kan ook gelijk 1 iemand de pony vast houden en indien hij gaat rennen, in rondjes laten lopen. Naar mate we dit vaker deden ging het steeds beter, nu kunnen we zelf opstappen zonder dat iemand een beentje geeft, wel houden we hem nog wel vast (voor de zekerheid) Af en toe heeft hij nog wel een terugval en dan beginnen we gewoon weer op nieuw.
In de hoek zetten vind ik ook niet echt een optie, ik denk dat als wij dat bij deze pony hadden gedaan dat hij dan alleen nog maar meer ging steigeren.
Succes en natuurlijk kan het na laten kijken door een osteopaat nooit kwaad.
Groetjes, Marcella