Een heele grote galop! Tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Een heele grote galop! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:58

Hallo,

Normaal ben ik niet van het topic maken. Maar omdat mijn instructrice al een tijdje ziek is vraag ik maar eens tips aan andere mensen. (met ervaring graag)

Ik heb een 4,5 jarige Flemmingh x Osmium merrie. Ontzettend braaf en fijn paard om te rijden in stap en draf.
Ze is 1.68 maar heeft de galop van een paard van 1.80. Ik ben echt in 6 sprongen aan de overkant van de bak. Ze is niet te controleren in de galop. (ze is pas 5 maanden onder het zadel) Ze gaat hard, duikt op de voorhand, verliest de balans die ze al niet veel heeft. En uitzitten gaat dus al helemaal niet. Ik heb ontzettend veel paarden gereden, sommige ook met grote galop. Maar die waren wel te sluiten. En deze merrie kan dat natuurlijk nog niet. Ik rijd veel overgangen in galop, probeer haar via voltes tempowisselingen te leren. Ze kan nu alleen maar hard. Ook probeert ze door middel van haar hoofd naar beneden te duwen de teugels uit mn handen te trekken waardoor ik dus helemaal niks meer kan. Nou heb ik geluk dat ik haar al voldoende op mijn zit kan rijden om haar terug te krijgen, maar dan valt ze dus meteen in draf.

Nu waren we laatst met 4 mensen naar de bossen geweest. En terwijl hun flink doorgalopperen blijft zij in draf omdat zij dus in dat tempo niet kan galopperen. Toen ging ik voorop, en moest hun flink blijdrijven om mij bij te houden..

Dus ik ben een beetje radeloos!
Mensen met tips en ervaring, jullie zijn van harte welkom!

_Zsazsa_

Re: Een heele grote galop! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:04

niemand tips??

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:44

ik denk dat je eerst je paard sterker moet maken in de draf. Veel overgangen maken in de draf enzo, vaak steel zetten en haar attent maken op je been. Als ze sterker is kan ze zichzelf beter dragen in de galop. Ze is pas een paar maanden onder het zadel dus ze moet nog aardig kracht krijgen... gewoon oefenen oefenen en oefenen..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:49

Ik denk dat je inderdaad eerst controle moet proberen te krijgen inplaats van meteen te werken aan de grote galopsprongen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:50

kleine stukjes galop rijden en zelf overgang terug maken,niet wachten tot hij er zelf uitvalt en dan de tijd nemen of hem sterker te laten worden

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:59

Hele korte stukjes galopperen op de grote volte. Dus veel overgangen van draf naar galop en andersom. Heeft bij ons paard heel goed geholpen.

mikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:30

bij mijn paard galloppeer ik voornamelijk op de volte die ik indraai en weer groter maak zodat ik steeds meer draagkracht krijg op de achterhand
en probeer vooral de ontspanning te zoeken zoals jij je probleem omschrijf verwacht ik dat je paard zich nog al aanspant in de galop.

voor al ik de draf dus laag en rond proberen te rijden en pas aanspringen als ze rond en laag blijft anders niet de overgang accepteren. en met de schouder naar binnen aan springen
zodat ze niet rechtuit kan springen om er onderuit te komen.

dat heeft mij de afgelopen maand erg geholpen haar kleiner te laten galoperen nu moet ik wel zeggen datde mijne geen 4 of 4,5 is maar 6 en al een jaar onder het zadel getraint wordt

groetjes Mikel

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:34

Ik zou proberen of je vaak naar buiten kan, veel rechte lijnen galloperen. Wat doe jij als je zelf niet zo stabiel staat maar je moet wel rennen? Juist, dan ga je je passen groter maken. Door veel rechte lijnen te galloperen leren ze hun ballans te vinden, worden ze sterker en daardoor stabieler, en dan kun je werken aan het terug rijden.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:47

Niet te veel lange rechte stukken rijden, veel voltes en afwisseling, probeer in de hoeken eens haar kont licht naar binnen te drukken, zodat ze iets moet sluiten. Ook stap-galop oefeningen kunnen uitkomst bieden, maar daar moet ze wel aan toe zijn. Ik weet niet precies hoe ver je met haar bent? Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:50

wiseguy15 schreef:
Niet te veel lange rechte stukken rijden, veel voltes en afwisseling, probeer in de hoeken eens haar kont licht naar binnen te drukken, zodat ze iets moet sluiten. Ook stap-galop oefeningen kunnen uitkomst bieden, maar daar moet ze wel aan toe zijn. Ik weet niet precies hoe ver je met haar bent? Lachen

Waarom niet te veel lange rechte stukken? Juist daar kan een paard zijn ballans vinden zonder iedere keer weer een hoekje om te moeten.

Als je nu al begint met heel veel volte's ed te rijden creeër je al snel een paard met een voorkeur voor 1 bepaalde gallop, waardoor de kans groter is dat je later problemen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:54

Juist lange rechte stukken rijden, daarmee leert het paard zichzelf beter te dragen en daardoor gecontroleerder te galopperen!!!! Als je even goed leest, is deze nog lang niet toe aan stap/galop/oefeningen, daarmee doe je meer kwaad dan goed en met veel voltes bereik je in dit stadium ook nog niks. Eerst dragen, de rest komt vanzelf wel.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:58

Ik rijd een paard voor iemand anders. Haar galop was ook groot en op de voorhand en bovendien totaal niet uit te zitten omdat ze haar kont zover omhoog gooide. Ik heb dit verbeterd door haar sterker te maken in de achterhand dmv veel overgangen stap draf en kleine stukjes tempo terug in de draf en daarvanuit weer voorwaarts te draven. Daarbij heb ik de galop op de volte gedaan, aanspringen, half rondje galop en weer terug. Door de overgangen wordt ze sterker. Hiervanuit kun je weer een stapje verder gaan door het ook op de lange zijde te gaan oefenen. Hierdoor wordt haar balans nog meer tov het voltewerk en zal alles steeds makkelijker zijn.
Neem de tijd en vraag steeds een stapje meer zodat je paard het allemaal kan verwerken. Het duurt even (bij mij een half jaar), maar je zult dan ook het resultaat voelen.
Succes!

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:04

Balans kun je alleen maar krijgen door haar op eigen benen te laten lopen, dus lekker lange rechte stukken galopperen in het bos met een los teugeltje, als dat kan natuurlijk! Laat haar zoveel mogelijk zelf oplossen, daarna kun je haar gaan helpen met overgangen rijden!

Het hoeft allemaal nog niet perfect, ze is nog jong, maar als je haar goed op eigen benen wilt krijgen zou ik lekker rechtuit rijden met een los teugeltje!

Kan uiteraard ook in de bak, laat haat maar een tijdje op de hoefslag lopen, zo heeft ze aanleuning van de kant en wordt ze waarschijnlijk rustiger met haar galop.

Succes

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:10

buiten lekker in haar eigen galop laten lopen en daar sterker in laten worden Lachen
in de bak kleine stukjes galop, in draf al veel schakelen en achterbeen onder de massa plaatsen. Dan aangalopperen, op het achterbeen proberen te houden (voor zover mogelijk gezien de graad van africhting) en met je been naar je hand toe rijden. Voel je dat ze gaat duiken rijdt je weer terug naar draf, tempo contreleren en weer aangalopperen. Zo eindeloos herhalen. Valt ze zelf in draf, even bijprikken dat ze niet zomaar van jouw been af mag vallen in galop, tempocontrole en weer simpel aangalopperen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:28

Rechte, lange stukken door galopperen werd ons door Herman Wientjes juist afgeraden als je een paard hebt wat groot galloppeerd. Op de volte en dan hele kleine stukjes galop. Nog geen hele volte dus en dan weer terug naar de draf.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:41

Heb zelf een paard van 1.85 gehad, wat een lopend kanon was in het begin en ook echt niet kon sluiten! Ben er de eerste 2 maanden bijna 4 x per week mee naar buiten gegaan en alleen maar laten galopperen, de rest komt dan vanzelf!

Als je zo'n paar continue op de volte zet, durft hij straks helemaal niet te galopperen, ze hebben eerst de ruimte nodig en later kun je dat afbouwen!

Het paard is nog jong he, sommige praten al over op het achterbeen plaatsen, bij zo''n paard duurt dat zeker wel een jaar hoor!

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:17

Lies21 schreef:
ik denk dat je eerst je paard sterker moet maken in de draf. Veel overgangen maken in de draf enzo, vaak steel zetten en haar attent maken op je been. Als ze sterker is kan ze zichzelf beter dragen in de galop. Ze is pas een paar maanden onder het zadel dus ze moet nog aardig kracht krijgen... gewoon oefenen oefenen en oefenen..

Ik denk inderdaad dat dat wel een goeie manier is. En misschien ook wel hele kleine stukjes galopperen en dan zelf terug nemen.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:18

Vjestagirl schreef:
wiseguy15 schreef:

Waarom niet te veel lange rechte stukken? Juist daar kan een paard zijn ballans vinden zonder iedere keer weer een hoekje om te moeten.

Als je nu al begint met heel veel volte's ed te rijden creeër je al snel een paard met een voorkeur voor 1 bepaalde gallop, waardoor de kans groter is dat je later problemen krijgt.

Ik ben het met je eens dat een paard op de lange stukken zijn balans kan vinden, maar als ze haar paard niet kan controleren en dus op eigen benen kan laten lopen, komt de juiste balans ook niet. Ik denk dat ze eerst de galop moet kunnen controleren alvorens de juiste balans gevonden kan worden, anders gaat het paard teveel op de hand lopen, omdat het dat gewend is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 16:23

Ik rijd 2 x per weken in de bossen en galoppeer dan heel veel, maar buiten is het geen probleem.. De draf is ook vrij goed voor elkaar dat is geen probleem. Maar indd ze moet eerst sterk worden achter voordat ze wat rustiger en beheerster kan galopperen.
Maar in de bossen gaat het dus goed, nog wel hard maar dan kan ik al een beetje schakelen. Maar in de bak gaat ze tegen de bakrand hangen of naar binnen vallen.. Het is gewoon voor haar echt een opgave om te galopperen en daar controle in te houden, natuurlijk ze is pas hardstikke kort onder het zadel en heeft ze nog niet genoeg kracht. Maar in principe moet ik het toch wel voor elkaar zien te krijgen om niet met 120 door de bak te gaan. ik doe altijd kleine stukjes want het aanspringen vind ze ook moeilijk..

maar ze gaat zo zwaar hangen in mijn handen, waardoor het dus voor mij moeilijk word om haar te helpen en te controleren..

Bedankt voor de goede tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:25

Dat ze buiten nog erg hard gaat, is al een teken dat ze zich niet goed kan dragen en juist dat kun je buiten zo mooi oefenen!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:25

Lies21 schreef:

was da??

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:29

Dat ze in de bak tegen de wand aan leunt is een teken dat ze aanleuning zoekt, als ze buiten ze fijn te rijden is, zou ik dit voorlopig lekker blijven doen, dan word ze vanzelf sterker, zoek lekker heuvels op en laat haar daar op stappen met het hoofd lekker laag en een los teugeltje. Kijk maar eens hoe sterk ze dan wordt in de achterhand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:35

En in de bak voortaan proberen zoveel mogelijk de binnenhoefslag te pakken.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:36

Precies, als hij al aanleuning zoekt aan de bakrand, dan maar de binnenhoefslagmet zo min mogelijk sturen!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:42

Mijn ruin van 1.85 en iets meer dan een half jaar onder het zadel doet hetzelfde. Die heeft ontzettend veel sprong, maar verzamelen gaat langzaam beter. Veel van de hoefslag afrijden, proberen voltes van 10/15 meter tussendoor te maken (dit is heel moeilijk voor zo'n groot paard, maar het helpt wel), en iets meer op te richten. De mijne is heel fijn lang en laag over de rug te rijden, als hij iets hoger ingesteld wordt, is de galop ook beter beheerst. En voor de rest longeren met een slofje of pessoa.