zoals de titel al zegt is mijn paard van t braafste paard in een wilde merrie veranderd. En dan bedoel ik onder het zadel. Het begon woensdag toen ik lekker aan het losrijden was, ze liep prima, lekker over haar rug en kon goed stelling nemen beide kanten op (ben nog bezig met basis en rechtrichten). Ik had op de rechterhand al gegaloppeerd en dat ging super, kreeg zelfs compliment van iemand. Op de linkerhand voelde ze gespannen aan, ik wilde haar op een grote volte zetten om haar te laten inbuigen en ontspanning te krijgen. Maar toen gaf ze een bok, of tenminste ik denk dat het een bok was. Ik verloor m'n evenwicht zij ging rennen en dan zie je de bakrand dichterbij komen en zij gaat links en ik ga rechts. Heb daardoor nu veel pijn maar gaat al beter. Ze heeft toen twee dagen stil gestaan (wel op de wei). En Zaterdag ging een vriendin van mij erop die op dezelfde manier traint als ik. Weer begon het super goed, lekker ontspannen en los en ze kon overal aankomen. Deze keer galoppeerde ze op de linkergalop goed en fijn (bij mij de bok-kant) Maar toen ze in de rechtergalop wilde gaan maakte t paard een gekke sprong en ging weer rennen, mijn paardje heeft nogal een lompe galop dus van lompigheid viel ze eraf, mede omdat ze haar balans kwijt was geraakt door de gekke sprong.
Dit zijn dus 2 mensen eraf in 2x rijden, terwijl ze het jaar dat ik haar nu heb verder nog nooit iets verkeerd gedaan heeft, altijd braaf en rustig. Nu heb ik haar gister gelongeerd met elastiek (weet niet of die elastiek zo goed is) In draf zakte ze zo laag met dr hoofd (helemaal over de grond) Dat ik dat beetje eng vond dus zei ik HEY! daar schrok ze van denk ik want toen begon ze hard te bokken en te rennen. (niet goed op half bevroren grond). Op de andere kant ging ze ook weer in stap en draf heel fijn, in de galop kwamen weer wat bokjes. Na een paar keer opnieuw aanspringen stopte ze met de bokjes en liet ik haar maar een rondje doorgalopperen. Weer op de andere hand (waar ze geschrokken was) en daar bokte ze nu ook niet meer.
Ik vraag me af wat er is met haar! Is het baldadigheid omdat ze nu meer moet werken? (rechtrichten is natuurlijk geen makkie voor paard, spieren worden gestretcht en gerekt) Of is er iets anders aan de hand?
Ik heb haar rug gevoeld en ze reageert daar helemaal niet op, kan er zo hard op drukken als ik wil.
Verder was het hiervoor een vrij lui paard, flegmatiek, moeilijk aan het been te krijgen. Ze loopt wel altijd mooi voorwaarts-neerwaarts en ontspannen. Ze heeft ook soms moeite om haar achterbenen op te tillen waardoor die soms een beetje slepen, dit zie ik wel bij meer paarden. (instructrice zei dat paard daar sterker in moet worden). Als ik haar los gooi dan tilt ze haar benen wel goed op en is ze ook heel actief. Ook in de wei galoppeerd ze als een gek.
Mijn ouders willen niet zomaar een fysiotherapeut of iets dergelijks erbij halen omdat ze daar niet zo in geloven en het veel geld kost. Helaas.. Ik moet maar hopen dat het iets is dat ik rijtechnisch op kan lossen.
Morgen gaat mijn instructrice haar met Dubbele longe longeren. Ze zegt dat als het paard iets heeft ze dit op deze manier zou moeten kunnen zien.
Hebben jullie tips of ervaringen?
Groetjes

Ik zou haar lekker longeren voor je er op gaat.
ze wou mij er echt af, en dan wel nu en naar haar stal, dus ineens 3dubbele hoge bok en ik lag op haar hals