van braafste paard naar wilde merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

van braafste paard naar wilde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:14

Hallo,

zoals de titel al zegt is mijn paard van t braafste paard in een wilde merrie veranderd. En dan bedoel ik onder het zadel. Het begon woensdag toen ik lekker aan het losrijden was, ze liep prima, lekker over haar rug en kon goed stelling nemen beide kanten op (ben nog bezig met basis en rechtrichten). Ik had op de rechterhand al gegaloppeerd en dat ging super, kreeg zelfs compliment van iemand. Op de linkerhand voelde ze gespannen aan, ik wilde haar op een grote volte zetten om haar te laten inbuigen en ontspanning te krijgen. Maar toen gaf ze een bok, of tenminste ik denk dat het een bok was. Ik verloor m'n evenwicht zij ging rennen en dan zie je de bakrand dichterbij komen en zij gaat links en ik ga rechts. Heb daardoor nu veel pijn maar gaat al beter. Ze heeft toen twee dagen stil gestaan (wel op de wei). En Zaterdag ging een vriendin van mij erop die op dezelfde manier traint als ik. Weer begon het super goed, lekker ontspannen en los en ze kon overal aankomen. Deze keer galoppeerde ze op de linkergalop goed en fijn (bij mij de bok-kant) Maar toen ze in de rechtergalop wilde gaan maakte t paard een gekke sprong en ging weer rennen, mijn paardje heeft nogal een lompe galop dus van lompigheid viel ze eraf, mede omdat ze haar balans kwijt was geraakt door de gekke sprong.
Dit zijn dus 2 mensen eraf in 2x rijden, terwijl ze het jaar dat ik haar nu heb verder nog nooit iets verkeerd gedaan heeft, altijd braaf en rustig. Nu heb ik haar gister gelongeerd met elastiek (weet niet of die elastiek zo goed is) In draf zakte ze zo laag met dr hoofd (helemaal over de grond) Dat ik dat beetje eng vond dus zei ik HEY! daar schrok ze van denk ik want toen begon ze hard te bokken en te rennen. (niet goed op half bevroren grond). Op de andere kant ging ze ook weer in stap en draf heel fijn, in de galop kwamen weer wat bokjes. Na een paar keer opnieuw aanspringen stopte ze met de bokjes en liet ik haar maar een rondje doorgalopperen. Weer op de andere hand (waar ze geschrokken was) en daar bokte ze nu ook niet meer.
Ik vraag me af wat er is met haar! Is het baldadigheid omdat ze nu meer moet werken? (rechtrichten is natuurlijk geen makkie voor paard, spieren worden gestretcht en gerekt) Of is er iets anders aan de hand?
Ik heb haar rug gevoeld en ze reageert daar helemaal niet op, kan er zo hard op drukken als ik wil.
Verder was het hiervoor een vrij lui paard, flegmatiek, moeilijk aan het been te krijgen. Ze loopt wel altijd mooi voorwaarts-neerwaarts en ontspannen. Ze heeft ook soms moeite om haar achterbenen op te tillen waardoor die soms een beetje slepen, dit zie ik wel bij meer paarden. (instructrice zei dat paard daar sterker in moet worden). Als ik haar los gooi dan tilt ze haar benen wel goed op en is ze ook heel actief. Ook in de wei galoppeerd ze als een gek.
Mijn ouders willen niet zomaar een fysiotherapeut of iets dergelijks erbij halen omdat ze daar niet zo in geloven en het veel geld kost. Helaas.. Ik moet maar hopen dat het iets is dat ik rijtechnisch op kan lossen.
Morgen gaat mijn instructrice haar met Dubbele longe longeren. Ze zegt dat als het paard iets heeft ze dit op deze manier zou moeten kunnen zien.

Hebben jullie tips of ervaringen?

Groetjes Bloos

Goof

Re: van braafste paard naar wilde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:17

Is ze niet gewoon lekker fris met dit koude weer?
Ik liet ze met dit weer juist altijd even uitrazen en bokken aan de longeerlijn of los in de bak zodat ze even lekker hun energie kwijt kunnen.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:19

Ja dat hoop ik. Maar waarom is ze dan in stap en draf (en galop op 1 kant) gewoon rustig en ontspannen... Rolleyes

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:20

Staat ie niet wat veel op stal met deze kou? Daar kunnen ze met dit weer wel behoorlijk jolig van worden.
Goof je was me net voor Haha!

Uitleven gaat meestal in galop toch? Knipoog Ik zou haar lekker longeren voor je er op gaat.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:23

Het lijkt mij, gewoon fris vanwege het weer.... of er is iets mis.. Dat past naar voren komt als je hem meer aanspant! Ik zou het eens even rustig bekijken! Staat hij overdag wel lekker buiten?? Longeer hem anders voor je gaat rijden!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:24

Hier een foto van de boosdoener hoe ze normaal loopt. Geeft misschien een beeld.
Afbeelding

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:25

Volgens mij heeft het ook met het weer te maken. Mijn paard is normaal ook een dode knol op gebied van verschieten en dergelijke maar het is het eerste jaar dat ze volledig binnen blijft, en met dit weer is ze altijd super fris en verschieten van de kleinste heid.
Ik zou ze gewoon eerst paar rondjes longeren gewoon effen draven en dan galopperen dat de energie der af is en terug verder rijden

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:27

denk dat t met t frisse weer heeft te maken, vanaf middenvorige week is t gaan vriezen dus kouder.
ik heb dit weekend met alle paarden op concours ook een feest gehad, waren allemaal even fris, hadden ook een bokje hier en daarna, toen ik klaar was met los springen was de druk er wel wat af. zag bij veel ruiters dat ze t druk genoeg hadden omdat de paarden erg fris waren.
toch even in de gaten houden en als t dadelijk weer wat beter weer wordt kun je het gaan vergelijken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:31

je zegt dat je veel bezig bent met het rechtrichten en de basis.
Kan ze niet gewoon last hebben van spierpijn?
ik zou eens kijken wat ze aan de dubbele longe doet in galop, misschien kun je dan de vinger erop leggen waar ze last van heeft.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:32

Ik hoop echt dat het gewoon frissigheid is. Ze kijkt ook niet chagrijnig ofzo.
Ze kan indd gewoon last hebben van wat spierpijn, vooral met dit koude weer.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:37

Ze begon trouwens pas na enige tijd (15-20 min) met het gekke gedrag he. Na al gegaloppeerd te hebben op de andere hand. Is het dan nog aannemelijk dat het frissigheid is?

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:39

Denk ook dat het met het frisse weer te maken heeft, ale da hoop ik toch, want heb juist hetzelfde voor als jij Clown
Mijn merrie (14) is een superbraaf, lief, ok ook koppig en eigenwijs, maar nooit geen poot verkeerd zettend beestje, en gisteren was ze pcies heelemaal anders Scheve mond
Eerst schrok ze van iets aan de kant vd wei (mja, rijden daar nu al zo'n 3 maand, dus aan het voorwerp zal het niet liggen) en hup steigertje, omdat ze zo lief is stopte ze direct hoor en ben er niet afgevallen ofzo, maar dan was ze echt niet meer te houden he, wou eigenlijk een buitenrit maken en eerst wat rustig ontspannen in de bak/wei, maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen Koe
Heeft haar 1ste bokje gemaakt, nog steeds ok en dan ineens was het pcies of de duvel in aren kop vloog Boos! ze wou mij er echt af, en dan wel nu en naar haar stal, dus ineens 3dubbele hoge bok en ik lag op haar hals Scheve mond
nuja, trug goed gerkope, zalde goedgelegd en toen was ze ineens weer superbraaf en heeeeeeeel rustig, dusja, had ff haar dolle 20 min denkk (zoals ze da me katte en honde zegge)

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:40

Latisha schreef:
Ze begon trouwens pas na enige tijd (15-20 min) met het gekke gedrag he. Na al gegaloppeerd te hebben op de andere hand. Is het dan nog aannemelijk dat het frissigheid is?

Oh mja, dat maakt het wel anders natuurlijk...de mijne was rustig na 20 min :p

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:40

Latisha schreef:

Ja hoor, kan makkelijk Knipoog zie het maar als opkroppen en dan ineens ontploffen

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:43

Kan absolut nog met frisheid te maken hebben. Een paard wordt niet onfris na halfuurtje rijden hoor.
Was zelf eens op wedstrijd had al pak losgereden veel gegalopeerd kom de proef in moest ik aan springen in galop, kwam er een bok zo hoog niet normaal had ie nog nooit gedaan. Was gewoon van friste.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:47

Die van mij begint ook altijd heel rustig...schijnt het arabier gedeelte in hem te zijn...dan gooi ik m aan de lijn en is er niets aan de hand (inmiddels ken ik hem lang genoeg om er doorheen te kijken)...TOT er iets gebeurt na 15 minuten...tadaaaaa. Staart erop en gaan. Tsja..

De paarden lijken allemaal een beetje frissig te zijn. Toch zou ik de rug niet uitsluiten hoor! Die van mij reageert ook nooit op drukken en die heeft nu ook al twee keer problemen gehad (hij is nogal lomp soms Knipoog). Die is twee keer gekraakt, twee keer het SI gewricht en de heupen iets scheef. Dat begon ook met bokken....en omdat je schrijft over de achterhand, zou het best eens kunnen. Moeilijk omdat jouw ouders er niet zo in geloven, maar jouw veiligheid is ook belangrijk meis!!! Bedenk gewoon heel goed of ze toch anders is (loopt) de laatste tijd...ik zag het ook altijd...in the end en na wat struisvogelpolitiek Knipoog

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:48

Maar ze is normaal zo rustig altijd...

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:51

Ze begon juist steeds beter te lopen, bekken kan ze ook goed kantelen... Ik weet het niet

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:56

Klopt het, dat ze laatste dagen meer op stal gestaan heeft?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:58

ze staat van half 12 tot half 5 op de wei elke dag. Heeft gister en eergister wel binnen gestaan, omdat ik nog niet mobiel genoeg ben om dr uit de wei te plukken. (is altijd een heel gedoe haha) vandaag staat ze wel weer buiten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:01

Nou daar ga je al Knipoog 2 dagen binnen gestaan terwijl normaal altijd 5 uur buiten. Geen schande hoor, die van mij staan nu ook binnen.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 11:12

Ja het zou kunnen, ik hoop het maar. Morgen komt instructrice longeren zodat ze kan kijken of ie ergens vast zit.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:15

IKbenEllen schreef:
Nou daar ga je al Knipoog 2 dagen binnen gestaan terwijl normaal altijd 5 uur buiten. Geen schande hoor, die van mij staan nu ook binnen.

maar als ik t zo lees stond ze wel buiten toen TS eraf viel?
het is wel zo dat alles nu zo ongeveer veel wakkerder en frisser is dan normaal hoor. En mijn paard was vaak aan de longe ook zo dat ie pas ging bokken en gek doen als ie een beetje warm gedraaid was..
Maar ik zou t wel in de gaten houden, want het kan ook heel goed zijn dat er toch iets niet helemaal lekker zit/spierpijn of juist door de kou wat stijver..

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:24

Ik denk ook dat het frisheid is, daar heeft mijn tuthola ook soms wel is last van , neem afgelopen donderdag, mevrouw gedroeg zich al ruim een half uur perfect, haar helemaal de hemel ingeprezen omdat het af en toe nogal een stuk onbenul kan zijn , en ineens zag ze hindernissen die ik niet zag Haha! . nou na het 'parcour' was het weer redelijk afgelopen !

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:07

Het kan zijn dat ze net een spier voelt die een beetje pijn doet waarvan ze zo tekeer gaat. Dan komt er idd bij dat ze lekker fris is... waarschijnlijk is het een combinatie van spierpijn en frissigheid... gewoon rustig aan doen en er niet op de kop geven... ik zou het gewoon even aankijken en misschien idd eerst longeren of los laten voor het rijden....