Welk bit voor 3 jarig groot paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toos309

Welk bit voor 3 jarig groot paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 23:14

Welk bit ka ik het beste gebruiken voor mijn 3 jarige?, Soms is hj sterk en gooit hij zijn hoofd
in de lucht, ik heb dan helemaal geen stuur of rem meer.

Hebben jullie tips welk bit ik moet gebruiken en eventuele andere tips??

HelgaV

Re: Welk bit voor 3 jarig groot paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:19

Met zo'n jong paard moet je niet teveel met verschillende bitjes gaan lopen knoeien.
Bekijk eerst eens of dit gedrag een oorzaak heeft.
Ik neem aan dat je nog maar net met hem bent begonnen dus hij moet nog veel leren.
In het uiterste geval zou je een martingaal kunnen gebruiken. Dan kan hij zijn hoofd niet meer zo omhoog gooien waardoor jij meer controle hebt.
Wat bit betreft, hang er gewoon een zacht enkelgebroken of dubbelgebroken bitje in.

Toos309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 23:26

Ja klopt, paard loopt ongeveer vanaf juli nu maar in begin geen probleem, nu wordt hij wat stouter(puperen denk ik) en haalt zijn truckendoos erbij...snap ik best.

Ik rij idd met dubbelgebroken, ik heb nu ook het probleem dat hij linksom (was zn makkelijke kant) steerd RECHTS wil aanspringen in galop als ik wil draven....zal balans zijn en sterker moeten worden. maar dat is best lastig (paard is 1.73) Ook nog tips?? gr

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:03

Ik geloof niet in een truckendoos bij een paard, maar denk meer aan verzet tegen iets wat jij fout doet.
Probeer het eens bitloos, is zo is zo veel beter bij een jong paard wat nog niets kent.
Heb je hem het wijken voor druk vanaf de grond geleerd?
Ga eens wat grond werk doen en wat handwerk.
Het bit i sgeen rem en het bit is geen stuur,
Heb je les? erg belangrijk , zeker als je op een jong paard zit en zelf geen oplossing kan bedenken.
Ga je eens bedneken wat er gebeurd in zijn spieren, ben je bewust welke spieren je traint, dat kan ook erg vermoeiend zijn een paard wat steeds aan de teugel moet blijven , krijgt last en wil even ontspannen, het kan zijn dat hij zijn hoofd opgooit omdat zijn halsspieren even te veel belast zijn, geef het dier de kans en laat hem dan los van voren, stap desnoods even 5 min ernaast zodat je zijn spieren de kans kan geven uit te rusten.
Ik denk dat het probleem bij jezlef ligt, een onervaren ruiter op een onervaren paard.
Galop is helemaal nog te veel gevraagd voor zo`n jong dier.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Ik denk dus niet dat dit paard stout is , maar aangeeft dat jij totaal fout zit.
Bedenk wat er gebeurd in een jong paard zijn lichaam, groeit, ontwikkeld en wisselt en dan moet hij nog met een ruiter zijn spieren overbelasten, logisch dat je in verzet komt,
Nogmaals een bit is geen rem en geen stuur.
Ik zou zo ie zoe al niet op een paard gaan zitten zonder rem en stuur, wat heb je aan voorbereiden werk gedaan om het dier voor te bereiden op een ruiter??

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:21

midgie, je haalt me de woorden uit de mond Knipoog.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:41

Misschien even naar het gebit laten kijken, het is een drie jarige Knipoog En het zadel, is daar al naar gekeken? Ik denk dat je deze twee dingen eerst goed moet hebben en dan kun je kijken wat er verder aan de hand is.
Mijn dochter is een groene pony aan het beleren en deze pony doet dit ook. Zodra er ietsje druk op de teugels komt gaat het hoofd ook omhoog. Met beetje vrijheid gaat het beter. Wij hadden ook het zadel op maat laten vullen maar het lag nog niet naar mijn zin, ze was ook vanalles aan het proberen om er onder uit te komen, heb een andere zadelmaker laten kijken en jawel hoor, zadel lag voor geen meter, was veel te hard en lag gewoon helemaal niet goed. Een paard of pony doet dat niet voor niets, ze kunnen jammer genoeg niet praten en proberen het op andere manieren duidelijk te maken dat er iets niet goed zit of dat ze iets niet snappen of de ruiter in de weg zit.
Nu het zadel van onze pony opnieuw gevuld is en wel goed ligt gaat het stukken beter. Jah en het hoofd, dat komt later wel, we richten ons eerst op het rijden zodat de basis er in zit en het vertrouwen, en als ze de basis snapt en het vertrouwen er is dan komt het met het hoofd ook wel goed, mits alles in orde is natuurlijk. Onze pony heeft ook nog haar wolfstandjes welke er binnenkort uitgaan, hier kunnen ze ook last van hebben met het bit als deze er tegen aan komt.
Ze rijdt veel overgangen, stap, draf, stap, soms halt en weer stap en belonen als ze het goed doet. Ook wilde ze eerst wel eens in galop aan springen vanuit de stap als mijn dochter aan wilde draven, maar dan rijdt ze hem terug in draf en gaat gewoon door alsof er niks aan de hand is. Door veel overgangen te rijden gaat het steeds beter. En dat kan natuurlijk ook met wat figuren, anders wordt het ook zo saai voor het paard. Ze rijdt ook hooguit een half uurtje, is lang genoeg.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:11

@sarosxx, ik mis hier ook het rechtricht verhaal, dus ook spiertechnisch trainen.
Wat voor training gebruik je om zijn halsspieren sterker te maken??
Bij een jong paard is dat een training van minimaal 1 à 2 jaar , dan pas kan hij de lange rugspier gaan helpen, wat erg nodig is om weer de achterhand juist onder te laten treden en meer draagkracht te krijgen.
Overgangen is meer voor het tempo, maar wat doe je aan het voorwaartse?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:04

dubbelgebroken bit is niet zo verkeerd (gebruik t ook bij de jonge paarden) wel zou ik even een martingaal eraan doen.
mss nog een keer zn gebit nalaten kijken , kan nooit kwaad.
en je zadel controleren, vaak als deze niet past of daarzit ergens een probleem gaan paarden ook met hun hoofd slaan.

het verkeerd aangalopperen heeft veel te maken met rechtrichten en balans. jou paard is groot, denk eraan dat deze een jaar langer nodig heeft om sterk te worden (dit verschilt ook weer per paard maar metde meeste grote paarden is dat zo)
om hem te helpen met aanspringen zou je op het binnenbeen kunnen gaan lichtrijden, hierdoor help je hem.

wat midgie zegt over bit is een rem en stuur, oefen lekker op je stemhulp en zit.

en galopperen is voor een jong paard echt niet slecht, wel zou ik dat op een pad of bos doen, is voor een jong paard en vooral groter paard makkelijk om zn balans te vinden, in een bak moeten ze steeds door de wendingen en willen graag aan de bakrand blijven plakken

succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:25

@previr, waarom de martingaal??
Is het niet belangrijker de oorzaak te vinden, inplaats die te onderdrukken door een hulpteugel??

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:31

midgie schreef:
Is het niet belangrijker de oorzaak te vinden, inplaats die te onderdrukken door een hulpteugel??

nou inderdaad..

Het is hartstikke zwaar voor zo'n dier, ook op deze jonge leeftijd. Hou het sowieso bij dubbelgebroken. Enkelgebroken is hartstikke rot, ongebroken dan heb je totaal geen verfijning dus dat is ook niet prettig. En voor hefboom moet je al 'héélemááál niet gaan (tenzij je een paard wil dat hard word in zijn mond en pijn heeft en zich ongbegrepen voelt..) dus hou het maar gewoon op het bitje wat je nu hebt, het beessie moet gewoon nog wennen..

Ik ben het voor de volle 100% eens met midgie.

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:56

ik heb net een artikel gelezen over het bit, op paard natuurlijk.
eigenlijk moet je dat ff lezen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:23

Het boekje metaal in de mond zou je als bitgebruiker eens echt goed door moeten lezen, dus begrijpend lezen.

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:28

Mijn paard heeft dit ook gedaan, is gewoon een stukje verzet waar ze doorheen moeten.
Mijn 3 jarige deed het in het begin ook niet, maar nu we haar meer aan elkaar gaan rijden gooit ze de kop er soms uit, heeft ook een deel met het karakter te maken, hoelang ze hier mee door gaan.
Meer jonge paarden doen dit dus.
Zorg dat jij je paard stuurd, zowel in richting als in tempo, rijd hem naar je hand toe en ontspan op de juiste momenten, probeer hem voor te zijn. denk maar zo, de aanhouder wint.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:44

IkbenLief schreef:
Mijn paard heeft dit ook gedaan, is gewoon een stukje verzet waar ze doorheen moeten.
Mijn 3 jarige deed het in het begin ook niet, maar nu we haar meer aan elkaar gaan rijden gooit ze de kop er soms uit, heeft ook een deel met het karakter te maken, hoelang ze hier mee door gaan.
Meer jonge paarden doen dit dus.
Zorg dat jij je paard stuurd, zowel in richting als in tempo, rijd hem naar je hand toe en ontspan op de juiste momenten, probeer hem voor te zijn. denk maar zo, de aanhouder wint.

Als je paard gaat verzetten ben e al te ver gegaan,
Waarom denk je dat hij zijn hoofd omhoog gooit?
Als je als aanhouder wil winnen, ben je met een verkeerde hobby bezig.
Hoe rij je een 3 jarige naar je handen als hij nog geen spieren heeft ontwikkelt om dat te kunnen?

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:50

Als je paard vanaf april is ingereden, het is nu december heeft hij echt al wel spieren ontwikkelt.
En nee dan heb ik wel de goede hobby hoor, als jij links wil en je paard gaat rechts zeg je dan ook ok dan ga maar rechts. nee dan ga ja ook net zolang oefenen tot hij naar je luisterd en mee links af wil.
En met een groot lang paard die je meer aan elkaar wil hebben gaat niet altijd zonder slag of stoot nee

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:55

Mijn 3-jarige gaat er soms ook vandoor en ziet het bit dan niet als stuur/ rem. Ik heb voor de veiligheid wel een hulpteugel eraan (niet strak) en rij nu weer eventjes aan de longe.
Probeer hem niet te hard op de rem te trekken als hij te hard gaat, daar reageert hij dan waarschijnlijk toch niet op! Gewoon heel veel geduld hebben, veel afwisselen (longeren, wandelen) en rustig laten wennen aan het bit.
Ga ervan uit dat het geen kwade wil is, maar waarschijnlijk een combinatie tussen last van het wisselen, bit in je mond (= niet prettig) en kleuteren.
Edit: mbt je vraag over welk bit: ik neem aan dat hij geen uitzonderlijk grote mond heeft, dus dan kan je toch gewoon een dubbelgebroken bitje erin doen? Niet te vaak van bit wisselen, dat is alleen maar verwarrend voor hem!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:06

Ik zou het bij een dubbelgebroken bit houden, zoals je nu hebt. En alles even goed nakijken: Zijn er geen lichamelijk klachten of problemen met het gebit? Past het zadel goed? Heb je een goede maat bit, etc.? Je kunt overwegen om bitloos te gaan rijden inderdaad, maar het lijkt me dat dit een weloverwogen keuze moet zijn. Wil je straks bijvoorbeeld dressuurwedstrijden gaan rijden, dan zou ik daarvoor niet kiezen. Het lezen van de artikelen kan natuurlijk nooit kwaad. Maar het probleem moet natuurlijk ook mèt bit op te lossen zijn. Het is maar waar je voor kiest. Verder zou ik zeker om advies vragen aan je instructeur/instructrice. Wat zegt deze ervan?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:45

midgie schreef:

wat wil je onderdrukken met een martingaal?
je voorkomt alleen dat t paard niet helemaal zn hoofd de lucht in kan slaan wat ook nog wat veiliger voor de ruiter is kopstoot is niet zo grappig.
doordat t paard zich vangt tegen de martingaal kan ie verder niet meer hoger dus minderkans zich te verzetten waardoor het voor de ruiter enigsinds makkelijker is weer richting t neerwaarste te komen. of krijg jij een sterrekijker met een rustige nette hand weer simpel beneden......

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:00

Mijn bijna 4 jarige loopt met regelmaat sinds april onder het zadel en is bijna 180 hoog, die heeft en geen truckendoos en geen wisselend bit.. Zoek de fout bij jezelf, weet zeker dat het probleem dan heel snel is opgelost Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:15

previr schreef:
midgie schreef:

je voorkomt alleen dat t paard niet helemaal zn hoofd de lucht in kan slaan wat ook nog wat veiliger voor de ruiter is kopstoot is niet zo grappig.
doordat t paard zich vangt tegen de martingaal kan ie verder niet meer hoger dus minderkans zich te verzetten waardoor het voor de ruiter enigsinds makkelijker is weer richting t neerwaarste te komen. of krijg jij een sterrekijker met een rustige nette hand weer simpel beneden......

Maar waarom gooit het paard het hoofd in de lucht??
En waarom kan de ruiter dat niet zelf oplossen??
Waarom mag een paard zich niet verzetten als de ruiter oneerlijk is?
Ik denk met de juiste technische training dat een sterre kijker weer omlaag gereden kan worden zonder hulpteugels.
Wie maakt er een sterrekijker van ??
wat denk je wat er in de spieren van een paard gebeuren als hij zijn hoofd niet kan optillen als hij spierpijn krijgt van te lang laag gereden te zijn?
Elk paard wil zijn hoofd optillen dan als dat door een hulpteugel belemmert word , dan maak je echt heel veel kapot in het lichaam.
Dus die hulpteigels moeten echt in een hogen boom verdwijnen en de ruiter zou meer moeten leren van het paarden lichaam, inplaats van er zomaar klakkeloos op gaan zitten , zonder te weten wat je nou eigenlijk moet doen dan een beetej aan de teugel trekken, want dat is wat ik heel vaak zie, een beetje heen en weer trekken en dan zakt de pony wel, maar dat zijn discussie op zich en dat kun je zo moeilijk via de pc blijkt keer op keer, omdat iedereen zich aangesproken voelt, maar misschien zin er ook bij die misschien eens na gaan denken dat een paard ook gevoel heeft en behoorlijk spierpijn kan hebben en op een bepaalt moment niets anders meer kan dan zijn hoofd omhoog te gooien , om de andere pijnlijke spieren te ontlasten en als dat dan word belemmert , ja sorry , maar dat vind ik sneu voor het paard, geeft aan dat hij pijn heeft en kan daar nergens mee naartoe,
Ik ben echt geen watje met mijn paarden , heb er 20 staan, maar ga wel eerlijk met ze om en zij met mij.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:34

Mijn 3 jarige gooit ook met het hoofd op een dubbelgebroken bit, die rij ik nu met een rubberen D trens, ligt net wat stiller in de mond, en daar doet ze het veel fijner op.
Er zijn alleen wel wat doppen van de kiezen verwijderd bij mijn 3 jarige, dus misschien wel iets om rekening mee te houden. Lachen

Toos309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 22:08

Bedankt vast voor alle info.

Let wel: mijn paard liep idd in het begin heel braaf zijn rondjes, nu hij sterker wordt in zijn lijf qua conditiie etc. merk ik gewoon als ik dus bijv met een zeer lichte hand rij en ik wil dan de bocht in, hij dus gewoon de andere kant opgaat omdat hij daar toevallig een ander paard ziet lopen.
Dit is dus niet zielig maar stout! Ook snap ik helemaal dat hij zijn balans moet vinden dat weet ik prima.
Maar ook zijn makkelijke kant, is hij ondeugend, als hij ineens niet wil, heb ik ff niks te zeggen. Hij moet wel even weten dat dat dus niet mag !! Verder verwacht ik nog helemaal niks van hem als 3 jarige en zeer groot!.

Aan de hand stappen en dan stijgeren is zeker ook normaal, nou ik dacht het niet dat is gewoon echt stout. Ik hoef echt geen ijzer in mijn gezicht, dus dan krijgt hij ook op zijn kop, kan hij wel 3 zijn....maar moet wel weten wat goed en stout is.

Toos309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 22:13

Paard heb ik in juli gekregen, was net zadelmak en reden er 2 x per week op ongeveer.

Ik rij hem nu 3 keer per week, eerst opwarmen aan longe en dan erop.
Ik rij met met dubbelgebroken, en martingaal de teugel ligt dan ook iets stiller tegen de hals aan.

Paard heeft gewoon een sterk karakter, er taan veel 3 jarige bij ons en die van mij is dus de draak, er zitter er zelfs bij die pas 2 maanden onder het zadel zijn, tuurlijk hebben die ook moeilijkheden met balans maar die pakken niet ineens vast en gaan lekker de andere kant op..dus in mijn ogen stout/ondeugend !!

HelgaV schreef:
Met zo'n jong paard moet je niet teveel met verschillende bitjes gaan lopen knoeien.
Bekijk eerst eens of dit gedrag een oorzaak heeft.
Ik neem aan dat je nog maar net met hem bent begonnen dus hij moet nog veel leren.
In het uiterste geval zou je een martingaal kunnen gebruiken. Dan kan hij zijn hoofd niet meer zo omhoog gooien waardoor jij meer controle hebt.
Wat bit betreft, hang er gewoon een zacht enkelgebroken of dubbelgebroken bitje in.

Toos309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 22:19

Hoi, nou ik kan je 1 ding zeggen; ik ben zeer lief voor dit paard en wil hem netjes rijden en beleren.

Die Martingaal is ervoor dat de teugel iets meer tegen de hals ligt, ivm mijn constante verbinding.
Het is voor hem echt niet vervelend.

Zijn hoofd in de lucht is puur als hij een andere kant op wil en ik dat dus niet goedkeur.
Verder is hij super braaf, ik zie natuurlijk veel 3 jarige om ij heen en dus ook het verschil qua karakter.
Dat hij nog slap is begrijp ik ook, ik rij ook zeer vriendelijk met hem!

gr

quote="midgie"]
previr schreef:
midgie schreef:

Maar waarom gooit het paard het hoofd in de lucht??
En waarom kan de ruiter dat niet zelf oplossen??
Waarom mag een paard zich niet verzetten als de ruiter oneerlijk is?
Ik denk met de juiste technische training dat een sterre kijker weer omlaag gereden kan worden zonder hulpteugels.
Wie maakt er een sterrekijker van ??
wat denk je wat er in de spieren van een paard gebeuren als hij zijn hoofd niet kan optillen als hij spierpijn krijgt van te lang laag gereden te zijn?
Elk paard wil zijn hoofd optillen dan als dat door een hulpteugel belemmert word , dan maak je echt heel veel kapot in het lichaam.
Dus die hulpteigels moeten echt in een hogen boom verdwijnen en de ruiter zou meer moeten leren van het paarden lichaam, inplaats van er zomaar klakkeloos op gaan zitten , zonder te weten wat je nou eigenlijk moet doen dan een beetej aan de teugel trekken, want dat is wat ik heel vaak zie, een beetje heen en weer trekken en dan zakt de pony wel, maar dat zijn discussie op zich en dat kun je zo moeilijk via de pc blijkt keer op keer, omdat iedereen zich aangesproken voelt, maar misschien zin er ook bij die misschien eens na gaan denken dat een paard ook gevoel heeft en behoorlijk spierpijn kan hebben en op een bepaalt moment niets anders meer kan dan zijn hoofd omhoog te gooien , om de andere pijnlijke spieren te ontlasten en als dat dan word belemmert , ja sorry , maar dat vind ik sneu voor het paard, geeft aan dat hij pijn heeft en kan daar nergens mee naartoe,
Ik ben echt geen watje met mijn paarden , heb er 20 staan, maar ga wel eerlijk met ze om en zij met mij.[/quote]

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:47

Dan zou ik als ik jou was eens aan grondwerk gaan doen.
Ik geloof niet in stout zijn, als jou paard steigert aan de hand, is daar ook een rede voor, een paard steigert niet zomaar omdat hij stout is.
Als hij uitbreekt aan beide kanten is er nog genoeg training te doen en zolang hij steigert aan de hand moet er nog veel afgesproken worden tussen jullie en dat kun je niet vanaf de rug oplossen lijkt mij.