Schuine beugelblokjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Schuine beugelblokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:54

Ik heb als ik rijd altijd mijn hakken omhoog. In stap kan ik ze wel uitdrukken maar in draf en galop niet. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik kom er maar niet uit. Ik doe niet alleen mijn hakken omhoog maar ik draai mijn enkel ook naar buiten.
Om een beeld hiervan te krijgen doe zelf je hakken maar eens overdreven omhoog en ga dan op de buitenkant van je voet leunen. Mijn docent blijft roepen hakken laag de boodschap komt maar niet door. Ik heb mijn beugels langer en korter gehad ik heb met rijlaarzen en jodhpurs gereden echt van alles. Zonder zadel doe ik het ook maar dan zit ik wel heel stevig (ik kan dan gewoon gaan springen etc.)
Daarom dacht ik om eens schuine beugelblokjes te proberen zodat ik wat meer gedwongen wordt om mijn gewicht aan de binnenkant van mijn voet meer te gebruiken. Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie nog tips?
Hier een foto van wat ik bedoel. (en ja hier zijn mijn beugels te kort dat weet ik ik rij nu met langere beugels)
Afbeelding

CM_

Re: Schuine beugelblokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:02

Ik vind die blokjes helemaal niks, en zorgen juist in zo'n geval als dit, voor overbelasting van de gewrichten Knipoog

Ik zou eerder droog-oefeningen gaan doen, dwz oefeningen thuis die de gewrichten soepeler maken.

Zo kun je eens op een kleine verhoging gaan staan, en dan je hakken uitdrukken, zodat er spanning op de kuiten komt te staan.
Even een aantal tellen volhouden en dan een beetje op je tenen staan, even volhouden en weer door je enkels heen zakken.
Zo train je de kracht en buigzaamheid.

Wat ook erg goed is, is zittend je voet wat optillen en rondjes draaien met je voet, linksom en rechtsom, en dit dagelijks herhalen, en proberen minimaal 15 minuten per dag te doen, na een paar weken zul je al verschil merken Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:09

ik zie nu net in wat oudere foto's dat ik tijdens het inrijden van mijn merrie ook met schuine beugelblokjes heb gereden en toen hield ik mijn voeten een stuk beter. Maar toen had ik wel veel meer knieklachten als nu.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:10

Precies, dwingende houdingen van zadels, incl beugels dus, is vragen om pijn in de gewrichten Knipoog

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:16

Ik heb eens een artikel gelezen over de bouw van vrouwen en mannen m.b.t. paardrijden. Vrouwen zouden door de bouw van hun bekken van nature geneigd zijn hun voeten naar buiten te draaien (kapstokjes). Kijk maar eens naar rijdende mannen, veel minder kapstokjes.
De schuine beugelblokjes dwingen niet in de juiste houding, door de ophoging hoef je als vrouw juist géén onnatuurlijke houding te forceren.
Voor kapstokjes zou het dus moeten werken. Hakken uitdrukken lijkt me een ander probleem.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:18

Wij hebben nu Schuine blokjes die dus NIET aan een zijkant schuinlopen maar aan de voorkant hoog en de achterkant laag dus dat je al echt met je hakken naar beneden word gedwongen. Deze blokjes zijn speciaal voor mensen die dit probleem hebben met de hakken niet naar beneden kunnen houden. Zie: http://www.reiterhofcuxland.de/shop/ind ... 36017cf220

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:19

Kijk, dat lijkt me idd fijner voor je benen, dat dwingt het been nergens toe, maar zorgt voor een makkelijkere buiging in de enkel Lachen

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:22

En wat denk je van die beweegbare veiligheidsbeugels? Ik ben er erg tevreden over. Heb die van Sprenger. Zijn wel duur eigenlijk. Ze worden elk jaar duurder maar ik heb een paar waar ik al 5jaar mee doe en ze zijn nog prima.
Volgens mij staan deze er om bekend dat je geen last van je gewrichten krijgt. Misschien zijn er nog wel meerdere van dit soort beugels te koop.
Ik kan er prima mijn hakken op uitdrukken, ik krijg al jaren niet meer te horen dat ik mn hakken beter moet uitdrukken Bloos

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:23

Het is helemaal niet nodig om je hakken uit te drukken, je kan beter gewoon je been door de zwaartekracht naar beneden laten hangen. Even de beugels uitdoen en iemand anders vragen om je been even los van het zadel te tillen en dan alleen maar laten hangen. Dit doe je natuurlijk ook even met je andere been. Als je zo een rondje rondstapt, kun je daarna je teen optillen en die in de beugel doen. Alleen je teen optillen, niet je hele been, als het niet lukt om zo de beugel aan te doen zijn je beugels (voor dressuur) te lang.

Dus het is belangrijk om de zwaartekracht het werk te laten doen, niet zelf actief je hak uitdrukken, gewoon vanaf je heup lekker laten hangen dat been.

Verder moet je niet proberen je tenen naar binnen te draaien, dat is erg ongezond voor je knieën, je mag wel je hele been vanaf je heup naar binnen draaien, laat een helper je hamstring naar achteren draaien. Je heup is een kogelgewricht en kan roteren, je knie kan dat niet, en elke poging tot draaien daarvan moet wel leiden tot pijn. Schuine beugelblokjes? Nee dus!

Losse heupen moet je krijgen, zoek eerst in een anatomieboek waar het heupgewricht ligt, want dat is voor de meeste mensen nog niet zo duidelijk. Leningheidsoefeningen voor de heup zijn zeer nuttig voor ruiters/amazones.
Laatst bijgewerkt door anneve op 19-12-08 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:26

Schuine blokjes kosten geen drol. Waarom probeer je ze niet gewoon?
Tenslotte is het een persoonlijk verhaal, wat voor jou het beste werkt.
Zelf rijd ik ook met schuine beugels (zelfde effect) omdat anders mijn enkels zwikken en dat bevalt me prima.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:26

schuine beugelblokjes zou ik niet doen ik krijg na een halfuurtje dan al heel veel pijn in mijn enkels..
zou zoals farahmunda zegt voor zo'n beweegbare beugels gaan dat is wel fijn rijden Lachen

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:33

Leentje_ schreef:
schuine beugelblokjes zou ik niet doen ik krijg na een halfuurtje dan al heel veel pijn in mijn enkels..
zou zoals farahmunda zegt voor zo'n beweegbare beugels gaan dat is wel fijn rijden Lachen

Dan rijd je OF te verkrampt met je hakken naar beneden of je hebt je beugels te kort, want als je je been gewoon laat " hangen" kun je daar geen last van krijgen

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:37

Hier ook hetzelfde probleem hoor, t lukt me nog steeds niet na 10 jaar.

@ cavaletti : die blokjes lijken me super ! Ik moet toevallig toch nieuwe hebben want de mijne gaan glijden, hoe duur is verzenden vanuit Duitsland ?

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:56

kaill87 schreef:
Hier ook hetzelfde probleem hoor, t lukt me nog steeds niet na 10 jaar.

@ cavaletti : die blokjes lijken me super ! Ik moet toevallig toch nieuwe hebben want de mijne gaan glijden, hoe duur is verzenden vanuit Duitsland ?

De blokjes werken ook echt goed. Je voet ligt in de normale houding en je kunt je voet gewoon laten rusten. Verzendkosten zijn gewoon nederlands TNT tarief. geen idee of het door de brieven bus past.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:02

Bij mijn fjord zaten de beugelblokjes in de beugels, ik heb ze er nooit uigehaald. Ik vind het heerlijk rijden. Ik kan zelf ook mn hakken niet uitdrukken, mijn achillespezen zijn vroeger verlengd maar ik kan het nog steeds niet. Ik weet eigenlijk niet eens wat het nut is van de schuine, maar ik heb nooit nergens last van. Van mn wreef niet, niet van mn enkels, knieën of heupen.
En zoals Beantsje zegt die dingen kosten niks, probeer het gewoon.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:52

Ik heb schuine beugelblokjes en ik vind ze wél fijn en ik krijg nergens last van.
Ik merk dat ik wel beter mijn tenen naar binnen heb en hakken uitgedrukt.
Tja, ik vind ze wel heel fijn, en indd, ze kosten bijna niks
Dus waarom niet gewoon proberen?

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:12

Ik heb beugels die kunnen 'draaien'.
Waren niet eens zo duur en ook nog RVS.
Ik vind mij houding een stuk verbeterd!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:51

Ik heb schuine blokjes gehad maar heb er geen goede ervaringen mee. De geforceerde houding zorgde er juist voor dat ik mijn voeten heel erg naar buiten draaide en mijn onderbenen alle kanten behalve de goede op gingen, en met springen is het helemaal een ramp. Inderdaad ze kosten niet veel maar ik zou het geld toch lekker in je eigen zak houden. Het is namelijk ook nog eens rampzalig om beugelblokjes te vervangen ik krijg weer kramp in mijn vingers als ik er aan denk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:56

farahmunda schreef:
En wat denk je van die beweegbare veiligheidsbeugels? Ik ben er erg tevreden over. Heb die van Sprenger. Zijn wel duur eigenlijk. Ze worden elk jaar duurder maar ik heb een paar waar ik al 5jaar mee doe en ze zijn nog prima.
Volgens mij staan deze er om bekend dat je geen last van je gewrichten krijgt. Misschien zijn er nog wel meerdere van dit soort beugels te koop.
Ik kan er prima mijn hakken op uitdrukken, ik krijg al jaren niet meer te horen dat ik mn hakken beter moet uitdrukken Bloos

Die heb ik ook en ik vind het ideaal.
Het beweegt tenminste mee als ik mijn hak uitdruk, helemaal handig.
Je moet nog wel zelf je hakken uitdrukken trouwens, maar ik vind het hele fijne dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:08

cavaletti schreef:
Leentje_ schreef:

Dan rijd je OF te verkrampt met je hakken naar beneden of je hebt je beugels te kort, want als je je been gewoon laat " hangen" kun je daar geen last van krijgen

Ik heb er ook last van als ik met die schuine blokjes rijd. Ik rij wel eens een paard van iemand anders en die heeft ook die schuine en na een kwartier heb ik echt last van men enkels terwijl zij er helemaal geen last van heeft. Ligt dus maar net aan jezelf.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:10

Ik heb op het zadel van m'n eigen pony ook schuine beugelblokjes mij iriteert het niet.
Ik heb afentoe het gevoel dat ik meer stevigheid erdoor heb.
Maar zal erook aan liggen welke maat grote je hebt Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:19

De meeste mensen die ik ken met dit probleem rijden te veel op hun tenen. Oftewel ze hebben vaak de stijgbeugel onder hun tenen i.p.v. onder de bal van de voet. Als de stijgbeugel te ver aan de voorkant van de voet zit, kun je anatomisch gezien nooit je hakken uitdrukken en zul je altijd je kuitspier verkorten en dus je hakken optrekken. Zorg dus dat je de stijgbeugels echt onder de bal van de voet plaatst. Verder is het belangrijk om niet met de hakken te willen drijven, maar met de boven/binnenzijde van de kuit. Dan kun je het onderbeen mooi lang houden zonder de kuiten op te trekken. Ik ben zelf geen voorstander van schuine blokjes in de beugels vanwege de gedwongen enkelstand, maar je kunt het altijd uitproberen.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:36

Hobby schreef:
De meeste mensen die ik ken met dit probleem rijden te veel op hun tenen. Oftewel ze hebben vaak de stijgbeugel onder hun tenen i.p.v. onder de bal van de voet. Als de stijgbeugel te ver aan de voorkant van de voet zit, kun je anatomisch gezien nooit je hakken uitdrukken en zul je altijd je kuitspier verkorten en dus je hakken optrekken.

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens, ik rij ook met de beugels onder mn tenen en ik druk mijn hakken wel uit..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:44

Dan heb je waarschijnlijk erg weinig druk op de beugels of je hebt je voeten toch verder in de beugels dan je zelf denkt...

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:32

Ik denk dat schuine blokje niet helemaal de oplossing zijn voor jou probleem. Ongetwijfeld zal het even helpen, maar ik denk dat het ook met je zit te maken heeft. Ws klem je toch ergens in je bovenbenen denk ik waardoor je je been niet goed kunt laten afhangen. Ik heb nl. een beetje hetzelfde gehad en door er constant op te letten is mijn houding gaandeweg beter geworden.