Opeens achteruitlopen en niet meer vooruit willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angietje

Opeens achteruitlopen en niet meer vooruit willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:03

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem waar ik soms tegenaan stuit. Mijn paard gaat soms zomaar ineens stilstaan en dan achteruitlopen.
Hij kijkt dan niet waartie loopt, maar loopt bijvoorbeeld gewoon de bossen in of tegen de rand van de bak oid.
Het is heel vreemd en het komt ook echt uit het niets. Ben je gewoon lekker aan het rijden en ineens zit je op een paard dat achteruit loopt en dus ook niet vooruit wilt.
Hij doet het ook wel eens als we buiten rijden. Dan loopt het ene paard gewoon door en dan blijft mijn paard achteruit gaan.
Ik heb wel eens gehoor dat je niet om mag draaien, maar soms moet ik hem echt draaien omdat we anders ergens midden in de bush bush belanden. Dan moet hij natuurlijk wel de kant uit waar ik in de eerste instantie heen wilde.
Maar het is niet prettig. Heeft iemand misschien tips? Waar het aan kan liggen? Hij heeft nergens last van, tanden zijn laatst nog gedaan en ook het zadel ligt prima.
Ik hoor graag wat van jullie. Pling

marrlinde

Re: Opeens achteruitlopen en niet meer vooruit willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:07

hmm. lastig probleem! misschien werkt het om hem in een hele kleine volte te "dwingen"??? dan kan hij niks anders dan rond Tong uitsteken

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:12

Is moeilijk.. voor dat je er erg in hebt is ie al in zijn achteruit.. en dan is het erg veel moeite doen om hem weer vooruit te krijgen. Als hij dan eenmaal weer vooruitloopt gaat het ook wel weer.... nouja... voor een half uur ofzo! haha

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:16

ja... het is ook lastig dat je helemaal geen idee hebt waarom hij het doet.. Knipoog

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:20

Ja dat is het meest vervelendst inderdaad Knipoog
Dus vandaar dat ik het vraag.. misschien dat iemand er ook ervaring mee heeft ofzo..
Het is gewoon niet relaxed . Verdrietig

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:26

Ik heb het ook, maar die van mij is gewoon lui...
Hij doet het alleen maar als ik iets van hem vraag, bijv.
draven/galopperen Knipoog
Ik heb hiervoor les genomen en dit was wat er werd gezegd:
*Teugels in één hand, en aandrijven, zodra die gaat bokken een tikje met de zweep ( meestal helpt het al om de zweep alleen al op de kont te leggen )
*Vooral niet naar voren leunen, naar achter en aandrijven ...
Verder zou ik de oorzaak zoeken van dit probleem !
Succes ermee ! Haha!

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:32

Die van mij is alles behalve lui. Het gebeurd op de vreemdste momenten. Als je afwend of in het bos als je een bochtje maakt ofzo. heel vreemd. Zweep heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. Maar ik heb zon vermoeden dat ie daar ook niet van onder de indruk zal zijn.
En ja, de oorzaak, als ik het eens wist..

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:32

als hij het ooit een keer doet waar het veilig is , helpt het om hem sneller achteruit te dwingen , als hij dan stopt en naar voren wil gewoon achteruit blijven gaan word hij echt heel snel zat dat spelletje zeker als je hem ook nog dwingt correct te doen met afgebogen hals etc etc waneer je de hand naar voren doet en drijft de eerste en overigens ook juiste reactie kan ie lekker op zn luie gemak doen waar ie zin in heeft , maak achteruitlopen een zware saaie en lange taak vind ie het nie meer zo interesant probeer ook achterwaarts een volte en een achtje , tjee , ik word al moe van alleen het schrijven hij zeker hij moet het doen, succes

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:34

oja wel eerst controleren of je bit niet op slot schiet dat zou ook nog kunnen , denk iniedergeval niet dat je de enige bent , ik heb er meerdere gehad die dat deden en het allemaal snel weer afgeleerd hadden

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:34

bedankt voor je tip! Meer ervaringen en tips zijn meer dan welkom

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:35

Ga je gewoon achteruit rijden (in de bak oid), paard word het vanzelf zat.
Anders eventueel je paard flink scherp afwenden, zo word het paard gedwongen om 1 been te verzetten, en vaak lopen ze dan door. Maar let erop dat je niet de kant op gaat waar het paard zelf naar toe wil.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:38

Oke dank je wel voor de tip!

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:38

idd net zolang achterwaarts gaan totdat hij het echt zat is!

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:39

En dan gewoon achterwaarts blijven gaan op het moment dat hij het zelf gaat doen zegmaar?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:41

Haal je het hele idee, "laat ik mijn ruiter zo eens etteren er uit".
Achteruit lopen is volgens mij namelijk niet een van een paard zijn favoriete gangen om dat langer dan een paar passen te doen.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:44

het is zeker het proberen waard, ik hoop dat ik het er uit krijg. het kan soms erg vervelend en ook gevaarlijk zijn. Ik weet dat het slecht is, maar ik vermijd het ook om te lang stil te staan. Want dan gaat ie dus ook achteruitlopen

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:46

hem achterwaarts vragen en op het moment dat hij voorwaarts wil zet je hem nog een paar passen achterwaarts, en dan rijdt je hem voorwaarts flink weg, en goed belonen als die dat doet. zodra hij weer stil gaat staan gewoon weer achterwaarts zetten en zo bezig blijven. dan leert die het snel genoeg af. de aanhouder wint! suc6!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:48

sorry maar hier komt ie (sorry voor alle anti zweep en sla mensen) sla hem eens met een zweep potverdorie vooruit. en dan de galop in en vooruit houden.
en anders als ie achteruit wil dan moet ie maar -> als hij achteruit gaat lopen, geef jij de hulpen voor achteruit zorg dat je hem rechthoud en dan zet je hem op jou hulp maar eens meters achteruit. wacht maar dat ie dat niet meer zo leuk vind.

lijkt me helemaal geen medisch probleem, als t dat was en hij ging achteruit lopen heb je meestal ook de kans dat ze omhoog willen gaan.

succes,

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:49

Het is heel moeilijk aan te voelen komen.. het gebeurt meestal in stap moet ik zeggen. Hij gaat dan echt van vooruit naar achteruit zonder een stilstand ertussen.
Ik kan hem dan dus wel extra achteruit laten lopen en dan wanneer ik het wil hem vooruit rijden. Maar als hij dan nog niet reageert? Gewoon door blijven gaan?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:02

ik zelf ( als ik weet dat hij niet door een fout van mij achteruit gaat lopen) zou hem met een flinke tik (hou t netjes anders wordt t weer gezellig hier Tong uitsteken) vooruit slaan en eens flink door de bak/bos laten galopperen.
ik zou eerst proberen om hem op het moment dat ie achteruit gaat op jou hulp nog meer achteruit te laten lopen, mss zelf sneller, zorg wel dat je hem rechthoud zodat jij de controle neemt. werkt zit niet dan zou ik mijn bovenstaande voorbeeld proberen, maar das aan jou.
mss kun je hem op t moment dat hij achteruit gaat proberen te sturen richting bakrand, zorgen dat ie wat sneller gaat, rechthouden en zorgen dat ie met zn kont tegen de bakrand loopt.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:05

Bedankt voor je advies!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:11

Het kan zoveel oorzaken hebben. ik ken een paard die van rengalop naar vliegensvlug achterwaarts overschakelt terwijl je met je ogen knippert Haha! Hij doet het om uit te proberen of omdat je simpelweg even verkeerd zit.

Opletten met 'aanpakken', dat is enkel handig als ze echt gewoon eronderuit proberen te komen.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:15

Wel eens aan grondwerken gedacht?, het is makkelijk om een paard te dwingen voorwaarts te gaan, maar er zal toch een oorzaak zijn, en als jij door grondwerk je paard beter leert kennen, zal je de oorzaak en oplossing waarschijnlijk vriendelijker bereiken!

Het is maar een tip!!!!!

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:52

Ja, ik snap wat je bedoelt jesjes, maar misschien krom van mij gedacht, maar wat kan in godsnaam een oorzaak zijn om achteruit te gaan lopen uit het niets. De ene dag wel en de andere dag niet?
Soms flikt ie het 1 keer tijdens een rit, soms meerdere keren.
Het is gewoon erg vreemd.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:51

je weet ook zeker dat het niet komt omdat je (zonder dat je het zelf doorhebt) iets te hard aan de teugels trekt ofzo?

je weet het nooit Knipoog