Bang na val..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roverrr

Bang na val..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:26

2 maanden geleden ben ik van een jong paard afgevallen, ze was nét beleerd, en voor haar de 6e keer dat ze gereden werd.
Nou ze ging dus aan de kletter, rodeo zegmaar, en toen ben ik er afgevallen.
M'n pezen van m'n schouder waren opgerekt, en m'n schouder schoot telkens een stukje uit de kom. En ik heb waarschijnlijk een scheurtje in m'n spier gehad. M'n arm is ook een maand zwart geweest..
Maar nu rij ik weer een tijdje, ook al weer 2 wedstrijden gereden (op een ander paard dan wel). maar als ik dan buiten rij, word ik héel gespannen, ik zit ik heel verkrampt op m'n paard.
Vandaag had ik dus wedstrijd, en was het dus zo erg dat m'n paard ook in de stress raakte en raar begon te doen, toen heb ik even iemand anders er op gelaten, omdat het zo niet ging, en binnen was er niets aan de hand. Dan durf ik wel weer.
En vallen daar leer ik van, maar ik vind het wel vervelend dat ik er zo bang van word, weet iemand hoe ik dit een beetje kan oplossen ?

Edit, ik ben vroeger ook altijd heel bang geweest, en dat werd de laaste tijd véel beter, maar nu durf ik het dus gewoon niet meer, ik ben de laaste tijd ook een paar keer hárd gevallen.

egnie

Re: Bang na val..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:37

Tja je zult moeten doorzetten. Echter ik zou dus de jonge dieren even laten voor wat het is. Een betrouwbaar paard zoeken en daar weer vetrouwen mee krijgen. In het begin zou ik er voor kiezen om met iemand te gaan die jouw goed kent en je kan helpen. Desnoods eerst longeren en dan erop, terwijl iemand het paard aan de longeerlijn houdt. Dit gewoon weer uitbouwen. Met de tijd komt het wel goed. Niet te hard vooruit willen gewoon rustig aan opbouwen. Succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:54

Een betrouwbaar paard is enorm belangrijk. Ga een keer met anderen naar buiten in plaats van alleen. Je zult zien dat je je al veel meer gaat ontspannen.

Ik ken het gevoel!

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:26

Op een betrouwbaar paard, desnoods met iemand anders erbij (te paard of te voet) blijven rijden, wat je dus ook al doet.
Het is moeilijk, maar het is de enige manier om van je angst af te komen.
Blijven doorzetten dus.
Strekte!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:33

geduld. En niet zo snel op een paard gaan rijden. Hou het eerst op je oude vertrouwde paardjes. Dan komt dat zelfvertouwen wel weer. Vooral na wat complimentjes etc Lachen

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:57

Doe rustig stapje voor stapje en zorg als je buiten ben en gaat rijden dat er iemand bij is die je vertrouwt en die er ook verstand van heeft en het maakt niet uit oor er zijn veel meer mensen ik heb mijn vriendin er ook ee geholpen en die doet nu niet anders dan buitenrijden!!

Succes

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:09

ik ken het gevoel..
ik reed enige tijd geleden een paardje..ook net beleerd..heeft me er 3x afgegooid waarvan ik 2x in de ziektewet terecht kwam..(1e keer banden in me schouder verrekt,scheurtje in me sleutelbeen,lichte hersenschudding 2e keer pees in me vinger gescheurd)ik ben daardoor ook heel bang geworden..heb in totaal 3 maanden niet kunnen rijden ofzo..en nu rij ik op mijn haffie die alleen stap draf en galop kan en ben ook begonnen daarmee toen er andere mensen in de bak waren..zodat er niets kon gebeuren als ik alleen was(vorige x gebeurde dat dus wel) en nu gaat het redelijk goed..gister zelfs uit gestapt langs de weg maar er ging iemand mee er naast..
rustig aan opbouwen werkt het best..volg je gevoel..
succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:16

In 2000 heb ik een zwaar ongeluk gehad met mijn paard. Hij heeft boven op mij gestaan, kon mij niet meer ontwijken waar hij wel zijn best voor heeft gedaan. Hij heeft mijn rug, 1 been en mijn hoofd geschampt. Ik ben afgevoerd naar het ziekenhuis. Paard is naar huis gebracht en de volgende dag door naar de dierenarts. Daar heeft hij 6 weken gestaan voor behandeling en ik ben 1 jaar uit de running geweest.. De eerste tijd ben ik heel erg bang geweest als ik merkte dat mijn paard struikelde of ook maar iets wat daar op leek. Maar na verloop van tijd werd dat steeds beter. Ook zat het hart me in de keel als ik een ander paard zag struikelen/vallen. Maar zoals gezegd het vervaagd en gaat steeds beter. Mijn paard kon niets doen aan het ongeluk en ik rijd nog steeds met veel plezier met hem!
Door de juiste begeleiding met lessen gind het steeds beter, mijn instructrice wist van het ongeluk en kon zich daardoor goed inleven!

rho_kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:24

het is logische dat je nu wat onzeker bent, probeer gewoon vol te houden ga op een braaf paard binnenrijden leer hem kennen en ga dan naar buiten met iemand er naast.

je moet het gewoon weer rustig opbouwen, dan komt het echt goed. heel veel sterkte Ach gut

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:27

Kijkijkijk... ben ik toch niet de enigste op de wereld! Ik weet hoe de TS zich voelt, maar bij mij begint de zin in een galoppie ook weer een beetje op gang te komen. Doe het gewoon even rustigaan en dan komt alles echt weer goed.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:41

Hier nog iemand!
Heb afgelopen april voor de 4e keer mijn schouder uit de kom gehad (niet door mijn paard)
Begon weer met rijden en het ging best aardig.
Maar mijn paard is heel gevoelig en als ik maar een beetje spanning heb wordt mijn paard dat ook.
Moet doorzetten en merk dat mijn paard dan ook weer rustig wordt. Maar het blijft erg lastig !!

Succes ermee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:01

Heel belangrijk is dat je niet over je grens moet gaan en zoals anderen al aangeven rustig vertrouwen op moet bouwen. Ik ben er vroeger ook (te) vaak afgekletterd en er zijn bepaalde dingen die ik dus echt niet doe omdat ik weet dat ik het niet durf (en er daarmee dus een hele grote kans is dat het fout gaat). Ik zal dus nooit een fanatieke springruiter worden, of op een heet/groen paard stappen. Ik merk dat dit me heel veel rust geeft, waardoor ik lekker ontspannen kan rijden. Ik vond de belangrijkste les voor mezelf dat ik niet moet denken dat ik een spelbreker of angsthaas ben als ik iets niet wil doen, maar dat ik kies voor mezelf en voor het paard.

Dangerzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:55

heel rustig vertrouwen op proberen te bouwen.
Dit door ee ontzettend braaf paard te rijden, die gewoon zijn/haar rondjes loopt.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:32

Vandaag weer gereden, in de binnenbak danwel.
maar daar ben ik ook bang, op paarden.
Maar ik reed vandaag op een haflinger, en dat vond ik dus niet eng.. Dus ik denk dat het ook een beetje aan de hoogte ligt,
ik reed vroeger ook altijd op een pony, en doe vertrouw ik 100% daar durfde ik bijna alles mee, maar daar ben ik tegroot voor, helaas..

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:58

Roverrr schreef:
Vandaag weer gereden, in de binnenbak danwel.
maar daar ben ik ook bang, op paarden.
Maar ik reed vandaag op een haflinger, en dat vond ik dus niet eng.. Dus ik denk dat het ook een beetje aan de hoogte ligt,
ik reed vroeger ook altijd op een pony, en doe vertrouw ik 100% daar durfde ik bijna alles mee, maar daar ben ik tegroot voor, helaas..

Ik weet niet hoe erg te groot je bent voor die pony, maar als het alleen maar om het plaatje gaat dan zou ik daar niet moeilijk over doen in deze situatie. Als je echt te zwaar bent en je pony tot last bent dan moet je er natuurlijk niet op gaan, maar anders is het echt niet zo erg als je daar weer een paar keer op rijdt om het vertrouwen een beetje terug te krijgen

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:37

dit heb ik ook gehad. ik was van mijn pony afgevallen met springen, doordat ze weigerde ,
daarna durfde ik niet meer hoog te springen (hoogste was 40 cm)
probeer eertst je paard voor 200% te vertrouwen in de bak,
en dan pas weer naar buiten te gaan.
het zal niet zomaar over zijn ,
bij mij duurde het ook 3 jaar;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:53

Heeft de TS al wel eens valoefeningen gedaan? Dat bestaat! Dan kan je op een veilige manier leren hoe je van een paard kan vallen. Heb er weleens over gelezen.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:12

HorseyDude schreef:
Heeft de TS al wel eens valoefeningen gedaan? Dat bestaat! Dan kan je op een veilige manier leren hoe je van een paard kan vallen. Heb er weleens over gelezen.

haha ja dat weet ik, maar als ik eenmaal val omdat m'n paard een bok geeft etc. dan heb ik geen tijd om te denken van ow nou moet ik even zo en zo doen, eerlijk gezegd Nagelbijten / Gniffelen

Trouwens, voor de duidelijk ik ben in de buitenbak gevallen, en niet in het bos. Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:00

Roverrr schreef:
HorseyDude schreef:

haha ja dat weet ik, maar als ik eenmaal val omdat m'n paard een bok geeft etc. dan heb ik geen tijd om te denken van ow nou moet ik even zo en zo doen, eerlijk gezegd Nagelbijten / Gniffelen

Trouwens, voor de duidelijk ik ben in de buitenbak gevallen, en niet in het bos. Knipoog
Nee, ik geloof dat het dan zo is dat je daar LEERT hoe je moet vallen en hoe je op situaties voorbereid kan zijn. Maar ik heb ook een andere oplossing, alhoewel hij erg prijzig is. Tegenwoordig bestaan er jacks die je beschermen bij een val. Net zoiets als een airbag blaast deze jack zichzelf op, en krijg jij een zachte landig. Airbagvest, er is hier al een topic over>> [RUI] Airbag vest wat vinden jullie ervan ?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:24

Je moet proberen weer vertrouwen te krijgen in je paard, en jou paard in jou.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:01

ken het gevoel....heb zelf ook een jonge fjord en toen ik de eerste keer viel, viel mn paard in galop om met mij er op, kwam er onder te liggen. daarna was ik steeds bang om te vallen.daarna ben ik gaan rijden op een betrouwbaar paardje van 19 jaar oud en kreeg ik steeds meer zelfvertrouwen. en gewoon denken dat rijden op een jong paard leuk is en NOOIT meer denken dat het gebeurt..dan gebeurt het ook niet zo snel meer Bloos

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:06

betrouwbaar paard en jezelf moet inspreken !

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:13

Oh pff..
Ik ben 2 weken terug toen het enorm glad was hier, op een stuk van zeg 700 meter 3 keer met mn fiets gevallen.. En ik ging dus enorm gespannen fietsen.. En dan val je dus alleen maar eerder..

Probeer je bewust te worden van je gespannen spieren - en leer jezelf aan dat je ze dan ook weer kunt ontspannen! Als je je daar bewust van wordt, dan denk ik dat je al een heel eind op weg bent.. En die angst slijt dan wel weer...

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:33

Je word sterker in het leven door op te staan waar je bent gevallen Lachen

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:20

misschien even een tijdje op een erg betrouwbaar paard gaan rijden?