Knieën knijpen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieeee_

Knieën knijpen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:32

Misschien een beetje een rare titel, maar het zit als volgt.
Ik reed dus altijd met mijn benen ontspannen. Mijn paard heeft een hoog tempo, om haar terug te nemen moet ik dus van mijn instructrice mijn knieën eraan houden, dus druk geven met mijn knieën.
Is dit echt de bedoeling, als je terug wilt nemen? Ik zit namelijk een beetje te twijfelen.

Alvast bedankt Knipoog

sporter

Re: Knieën knijpen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:38

Ik vind het grote onzin! nu ben ik zowieso van mening dat je niet moet knijpen met je knieen maar om je paard terug te nemen nee. Wat is er mis met gewoon wat zwaarder gaan zitten?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:39

idd je gewicht 'naar achter' zetten, knijpen heeft toch juist averechts effect??

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:39

Ja, dat is dus ook hoe ik erover dacht..

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:41

Volgens mij bedoelt ze trouwens knieën en bovenbenen aanspannen. Dus niet alleen knieën. Maar zoals ik al zei, ik snap het niet helemaal.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:43

Ja zou maar een andere instructrice zoeken dan, want heb er ook niet eerder van gehoord.
Juist moet je ontspannen , want als je je bovenbenen spant, voelt het paard dat en zal daar zeker op gaan versnellen.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:48

knijpen zou ik maar niet doen Knipoog

afgelopen week een erg slechte ervaring mee gehad .....
van knijpen komt zandhappen Tong uitsteken

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:49

ik heb dat ook ooits gehoort hoor.
knijpen omdat je ze dan opsluit waardoor ze zachter gaan.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:51

Die ervaring heb ik ook ja, Bibah.. maar dan zandhappen op het strand Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad moet je je gewoon zwaar maken, mijn instructie zegt meestal "zwaar maken, benen langer maken ( maar jezelf dan niet onbewust uit het zadel drukken ) en uitademen", en hoewel ik dat uitademen niet helemaal snap, werkt het wel Ja

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:51

Ohjee, mijn voorgevoel klopt dus Nagelbijten / Gniffelen . Ik zal 't er wel even over hebben! Bedankt in ieder geval voor de bevestiging Lachen

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:53

Je moet niet echt knijpen maar bovenbenen aanspannen en lang maken en dan moet ze langzamer gaan Knipoog Zo heb ik het geleerd als ik het goed verwoord Clown

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:04

Inujojo schreef:
Die ervaring heb ik ook ja, Bibah.. maar dan zandhappen op het strand Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad moet je je gewoon zwaar maken, mijn instructie zegt meestal "zwaar maken, benen langer maken ( maar jezelf dan niet onbewust uit het zadel drukken ) en uitademen", en hoewel ik dat uitademen niet helemaal snap, werkt het wel Ja

oei dat was vast pijnlijker dan in de bak Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:38

Als je met je knieën knijpt creëer je juist spanning bij je paard. Lijkt me niet dat je dat wil Tong uitsteken

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:18

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord... Ik gebruik altijd mijn zit en teugels om min paard terug te zetten... Ik zou ook niet weten waarom je je knieen moet aanspannen, dan creëer je alleen maar spanning tussen jou en je paard.. Als ik jou was zou ik maar eens vragen aan je intructrice wat ze er precies mee bedoelt. Ik zou echt niet weten waarom Knipoog Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:19

Ja, ik ben ook wel benieuwd naar de redenering. Je bent namelijk de tweede deze maand die erover begint en nou wil ik wel eens weten of we een nieuwe trend op het spoor zijn Tong uitsteken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:22

Ik kreeg die tip laatst ook, en bij sommige paarden werkt het geweldig. Clown
Knieën knijpen, zwaar zitten (heel overdreven zuchten) en achteruit tellen, zo rijd ik een overgang terug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:24

Maar hoe werkt het dan? Waar'm gaat je paard er langzamer door lopen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:28

hestejente schreef:
Maar hoe werkt het dan? Waar'm gaat je paard er langzamer door lopen?

Nou, dat zou ik dan dus na moeten vragen, want ik heb geen idee. Ik denk dat het iets aangeleerds is?
Maar op het moment dat hij rennerig is, en ik knijp één keer een beetje komt hij direct terug. En op het bit reageert hij op z'n moment helemaal niet meer goed. Dus dat is wel appart...
Heb het van een hele goede instructrice. Echt zo een die je paard bekijkt, ziet wat er aan de hand is, en op de juiste moment de juiste dingen zegt. (En van dat soort mensen houd ik dus zo, geweldig, als je zo les kunt geven.)

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:30

Hier ook zo geleerd. Het waarom weet ik niet. Maar de paarden bij ons zijn het ook zo geleerd.
Kan me voorstellen als je opeens uit het niets begint te knijpen op je eigen paard, dat ie het misschien niet echt snapt nee.. Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:32

@ MissMalfoy: Ik krijg ook les van een geweldige instructrice en die zegt juist dat je door knijpen met je knieën een paard krijgt dat spanning geeft waar jouw gespannen knieën zitten, dus in zijn romp. Dus als jij een goede uitleg loskrijgt bij jouw lesgeefmens houd ik me aanbevolen.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:35

Ik heb dit ook altijd geleerd.
Waarom kan ik me even niet meer terug halen.
Wat ik moest doen bij die instructeur was bovenbenen aanspannen. Ik heb deze oefening heel erg veel met mijn paard moeten doen, dus naar voren rijden en weer terig rijden met het bovenbeen. Ik moet wel toegeven dat mijn paard er erg goed op reageerde. Ik heb bijna alleen nog maar mijn zit nodig om hem terug te rijden. Hij blijft hierdoor in de overgangen veel fijner rond. Maar waarom het ookal weer was,wat de reden ookal weer is dat je paard hier op afremt, geen idee. weet het echt niet meer.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:36

Mm.. Ik geloof dat als je met je knieen knijpt, je dan automatisch ook je bovenbenen en je zit wat opspant, waardoor je niet meer helemaal meegaat in de beweging van je paard, waardoor hij terugkomt? Zou dat geen verklaring kunnen zijn?

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:39

hoe meer je je paard opsluit tussen je benen, hoe sneller hij gat gaan denk ik..
iets zwaarder zitten en hand een beetje omhoog brengen lijkt mij handiger.. Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:42

Ik denk dat ze bedoeld dat je je kruis moet aantrekken, dit is een hele mooie, haast onzichtbare hulp om je paard wat op te vangen.
Tijdens de cross gebruikte ik hiervoor idd mijn knieen, maar knijpen was niet aan de orde, maar het gewicht van je bovenlichaam even opvangen in de knieen, gaf bij mijn paarden het gewenste resultaat.
En hoe minder teugelhulpen, hoe beter !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:46

Knijpen met je kniën lijkt me niet zo heel handig, omdat je via je kniën ook al een groot deel van je zit bepaald.

Maar wat wel heel goed werkt is iets knijpen met je lies (bovenbenen dus).

Wij deden dat met onze pony's en die reageerden daar echt super op!
Je hoefde je liezen maar ietsje aan te spannen en het tempo werd direct door ze terug genomen. Werkte perfect, en voor een jury is het een onzichtbare hulp.