please wat tips voor het hard rennen in galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delfa

please wat tips voor het hard rennen in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:20

ik heb echt een paar tips nodig voor het volgende probleem:

vroeger wilde mnpony niet in de reachtergalop, wat je ook deed wou t niet!
inmiddels heb ik het helemaal goed voor elkaar gekregen; ze gallopeert braaf aan op de rechterhand,
in de rechtergalop, super!
maarja.. nu gaat ze dus steeds als ik aanspring op de rechtergalop heel hard galloperen, stuur ik haar op de volte gaat ze niet langzamer maar gewoon plat door de bocht....
probeer ik door middel van stem en zit langzamer te gaan, reageert ze zo goed als niet op :S
en dan maar met laat ik zeggen 'stevige ophoudingen' gaat ze meestal terug naar de draf....

iemand tips voor dit probleem??

Urbiezira

Re: please wat tips voor het hard rennen in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:24

Ik denk (ik ben geen expert, maar mijn verzorgpaardje deed het ook en dit was de rede, correct me if i'm wrong)
dat de nek op de rechterhand vast zit of dat hij/zij hem vast zet. Of ze heeft pijn en probeert daaronder vandaan te komen.
Veel succes ermee, ik blijf het topic even volgen.

Groetjes, Maartje

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 19:03

nou, dat is het absoluut niet, want ze is super soepel met alles; altijd en heeft verder nooit ergens last van ofzo

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:06

Als ze gaat rennen hangt ze dan ook in je handen? Zo ja, dan valt ze waarschijnlijk op de voorhand. Maak veel overgangen, tempowisselingen, zo maak je de achterhand sterker en gaat je paard meer bergopwaarts lopen. Het plat door de bocht gaan heeft (denk ik) te maken met weinig of geen balans. Probeer je paard eerst goed recht te richten, hier vraag je best hulp voor aan iemand met ervaring. Het is moeilijk om het te zeggen achter scherm want ik heb natuurlijk geen werkelijke beelden. Heb je ook les?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:08

Het klnikt toch een beetje als iets wat ze wel doet maar niet prettig vindt.
Terug naar de basis zou ik zeggen, je hebt haar kunnen leren uiteindelijk toch op in de rechtergalop aan te springen, nu gaat het niet helemaal zoals je wilt maar breng dat haan haar over, ik zou haar direct terug in draf nemen, even de rust over brengen en gewoon blijven proberen, het heeft geen zin om haar proberen af te remmen als ze er zo vandoor gaat, gewoon terug nemen en opnieuw proberen met hetzelfde geduld als waarmee je haar de rechtergalop hebt geleerd.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:29

Ik zou ook zeggen terug naar de basis. Veel tempowisselingen rijden is ook belangrijk.
Lekker bezig houden!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:32

ik heb precies hetzelfde probleem. Ben er hard mee bezig en ik zou inderdaad aanraden terug te gaan naar de basis; probeer die achterhand eronder te krijgen en veel overgangen en voltes rijden. en probeer ook eens te versnellen en langzamer te gaan in de draf, zodat je dat onder de knie krijgt, dan gaat het straks met gallopperen allemaal veel makkelijker Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:34

El_vis schreef:
ik heb precies hetzelfde probleem. Ben er hard mee bezig en ik zou inderdaad aanraden terug te gaan naar de basis; probeer die achterhand eronder te krijgen en veel overgangen en voltes rijden. en probeer ook eens te versnellen en langzamer te gaan in de draf, zodat je dat onder de knie krijgt, dan gaat het straks met gallopperen allemaal veel makkelijker Knipoog

vind ik ook super goede tips dit Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:45

Ja ik denk ook dat je terug moet , ga lekker basis oefeningen doen, wat aan de stelling en buiging werken en wat zijgangen aan de hand leren.
Kijk een sop www.paardenbegrijpen.nl.dat is een fijne manier om je paard te gymmen.
Rennen is vaak vluchten voor iets wat ze niet snappen ergens een blokkade in het lijf ofspierpijn.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:39

Ik heb op een paardje gereden wat dit ook heel erg deed, maar dan zelfs af en toe zó plat door de bocht dat hij omviel...

Ik ben heel rustig begonnen met draven, toen doorzitten en dan alleen doorzitten verder niet aanspringen in galop.
Dan pak je je paard op een volte 10 meter als je paard eenmaal lekker op die volte loopt kun je een beetje verruimen en weer terug en weer verrruimen en dan weer verzamelen en dan weer arbeidsdraf, dan verzamel je weer en dán pas zet je je paard óp die volte in een rustige (voor hoever dat kan) galop. Naait je paard er meteen tussenuit en blijft ie niet op de volte dan pak je hem accuut terug naar draf en ga je weer op die volte en spring je weer rustig aan, als je galoppeerd probeer je wel op die volte 10 meter te blijven, en als dat goed gaat pak je op een gegeven moment een grotere volte en als dat goed gaat dan kun je de gehele hoefslag pakken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:14

mijn bijrijdpaard doet dit ook. Rechtergallop is een bron van stress. Ik verras hem vaak door in de hoek stelling te nemen naar binnen en dan de gallophulpen te geven. Soms lukt het dan, echter geeft hij eerst een flink aantal bokken en scheurt erop los. De linkergallop is geen probleem (al is hij in de winter erg heet en is die gallop ook niet echt kalm, eerder heel erg hard. In de zomer is hij minder heet en kan je heerlijk verzameld galloperen).

Ik maak zelf heel veel tempo overgangen, vooral in de draf. Dus van draf naar stap, weer naar draf. Middeldraf, verzamelde draf. Van draf naar halt etcetera. Veel voltes met stelling.

Ik wijk ook veel, rijd veel op de binnenhoefslag en stel hem op de a-c lijn recht.

Alleen die rechtergallop is en blijft een ramp. Als hij 1x heeft moeten aanspringen rechts en het gaat niet goed en ik neem hem terug is hij niet meer tot ontspanning te brengen. Dan is hij zo gestressed van " ik moet het goed doen maar ik weet niet hoe" dat hij zichzelf opnaait.

Dus dan ga ik gewoon weer hele andere dingen doen en als hij dan weer ontspannen is probeer ik het weer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:31

Het kunnen twee dingen zijn. Eén; het paard kan het niet (door pijn, gebrek aan spierkracht, slecht passend zadel, een te gespannen ruiter, noem maar op) of twee: hij wil het niet, oftewel, hij neemt je in de maling. Voor mogelijke oorzaak 1 zijn al tips gegeven. Zorg er voor dat je heel zeker weet dat de basis goed is, het paard voldoende balans heeft en dat het tuig past. Als dat niets oplevert: zorg dat 'ie je niet langer in de zeik neemt! JIJ bepaalt het tempo, je paard mag niet wegrennen om zo onder het werk uit te komen. Hij moet actief lopen en in het tempo dat JIJ wil. Als jouw ophoudingen zo heftig zijn dat hij overgaat in draf zijn ze te sterk, geef een wat minder bruuske ophouding met je buitenteugel en kijk ook uit dat je je binnenbeen er niet afhaalt (zonder dat je gaat klemmen, gewoon je been langs zijn flank laten hangen zodat het een hulp kan geven zodra dat nodig is). Je gebruikt je been niet om je paard harder te laten lopen (dat doe je met been + teugels) maar om hem voorwaarts te houden, ook in galop en ook in een overgang naar een langzamere gang. Remmen doe je door zwaarder te gaan zitten en met de buitenteugel een ophouding te geven. Reageert hij niet? Dan nog eens dezelfde hulpen wat duidelijker geven (been eraan zodat hij niet in draf stort) Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:55

hestejente schreef:
Het kunnen twee dingen zijn. Eén; het paard kan het niet (door pijn, gebrek aan spierkracht, slecht passend zadel, een te gespannen ruiter, noem maar op) of twee: hij wil het niet, oftewel, hij neemt je in de maling. Voor mogelijke oorzaak 1 zijn al tips gegeven. Zorg er voor dat je heel zeker weet dat de basis goed is, het paard voldoende balans heeft en dat het tuig past. Als dat niets oplevert: zorg dat 'ie je niet langer in de zeik neemt! JIJ bepaalt het tempo, je paard mag niet wegrennen om zo onder het werk uit te komen. Hij moet actief lopen en in het tempo dat JIJ wil. Als jouw ophoudingen zo heftig zijn dat hij overgaat in draf zijn ze te sterk, geef een wat minder bruuske ophouding met je buitenteugel en kijk ook uit dat je je binnenbeen er niet afhaalt (zonder dat je gaat klemmen, gewoon je been langs zijn flank laten hangen zodat het een hulp kan geven zodra dat nodig is). Je gebruikt je been niet om je paard harder te laten lopen (dat doe je met been + teugels) maar om hem voorwaarts te houden, ook in galop en ook in een overgang naar een langzamere gang. Remmen doe je door zwaarder te gaan zitten en met de buitenteugel een ophouding te geven. Reageert hij niet? Dan nog eens dezelfde hulpen wat duidelijker geven (been eraan zodat hij niet in draf stort) Succes!

Het eerste stuk ben ik het mee eens, enz.
Maar dat een paard je in de zeik neemt ben ik het niet mee eens, een paard neemt je niet in de zeik het is geen mens, (gelukkig)
Als alle het lichamelijk ok is , komt het gedrag toch vaak van de ruiter vandaan, een paard bedenkt dat echt niet zelf om je in de zeik te nemen.
Vind het vaak zo jammer dat altijd maar het paard de schuld krijgt een ruiter kan een paard maken en breken.
Zoek de fout altijd bij jezelf als je weet dat het lichamelijk in orde is, als je aan jezelf werkt en met geduld een paard technisch goed traint en vooral de tijd ervoor neemt zul je merken dat het een stuk beter zal gaan,
denk juist in zulke gevallen dat je het vanaf de grond op moet lossen en niet onder het zadel, want dan ben je ten alle tijden te hard met je hulpen,.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:27

Ieder paard test zijn ruiter vroeger of later uit. En daarnaast: als je te afwachtend rijdt en geen leiding geeft aan het paard gaat hij heus wel zelf iets leuks bedenken om te doen hoor. Beetje rennen ofzo, of ineens stilstaan of heel mutsig "schrikken" van iets dat helemaal niet eng is. K ijken wat het ruitertje dan doet Vork

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:31

hestejente schreef:
Ieder paard test zijn ruiter vroeger of later uit. En daarnaast: als je te afwachtend rijdt en geen leiding geeft aan het paard gaat hij heus wel zelf iets leuks bedenken om te doen hoor. Beetje rennen ofzo, of ineens stilstaan of heel mutsig "schrikken" van iets dat helemaal niet eng is. K ijken wat het ruitertje dan doet Vork

Dus waar draait het om? Leiderschap en concentratie en als je dat niet hebt ja dan logisch gaat je paard zijn eigen padje bepalen, maar wie zijn schuld is dat dan, niet dat van het paard toch?
Maar van de ruiter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:33

Precies. Dus het is ook aan de ruiter om in te schatten waar het probleem zit, wij kunnen het paard niet zien. En het probleem vervolgens op te lossen. Hopelijk heeft ts wat aan onze tips.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:22

Terug in een snelle gallop is meestal moeilijk, misschien wat zachter in de handen proberen met kleinst mogelijk hulp te begin en dit opbouwen tot ze wel reageert, dit vaak doen, als het goed is heetf ze op een gegeven moment al bij de zachts mogelijke hulp door wat er van haar wordt verwacht. En niet opgeven tot ze het doet Haha!. Succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:44

Rangeela schreef:
Terug in een snelle gallop is meestal moeilijk,

Precies, daar zit de grap. Het is verschrikkelijk moeilijk om je pony vanuit die racegalop weer terug te krijgen naar een fatsoenlijk tempo. De kunst is dus om het voor te zijn. Dat gaat je de eerste week/weken nog niet lukken en vergt wat oefening maar je pony zal je daarin trainen Knipoog Probeer eerst te achterhalen wat er exact gebeurd; wanneer gaat ze rennen? Als jij gaat doorzitten, als jij je been verplaatst, als jij de galophulp geeft of pas nadat ze een paar sprongetjes heeft gedaan in galop. Wanneer je weet waar dat 'schakeltje' zit, kun je het voorkomen.
Dus als ze al gaat rennen bij het doorzitten; dat eerst oefenen. Ga regelmatig een stukje doorzitten in draf. Dat is vaak gemakkelijker om vanuit stap gewoon te blijven zitten. Net zo lang tot ze daar rustig onder blijft.
Als ze het bij de hulp doet, kan je bijv. proberen om een kleinere hulp te geven of haar op je stem te laten aanspringen. Of misschien helpt het om vanuit lichtrijden de hulp te geven, zodat je haar een beetje overvalt met de hulp.
Als ze het na een paar sprongen pas doet, kan je haar aan laten galoperen, en na 2 sprongen weer terugnemen. Zo kan je dat uitbouwen. Belangrijk is dat je van tevoren het aantal sprongen bepaald. Hiermee voorkom je dat je te laat bent. Dus niet denken; Ik wilde na 3 sprongen terug, maar ze gaat zo goed ik doe er wel 5. Bereid je ook goed voor op de overgangen, geef gewoon een kleine hulp.

En het ALLERBELANGRIJKSTE: Beloon haar alsof ze een Gouden Medaille heeft gewonnen als ze doet wat jij vraagt!!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:12

Het dier kón eerst niet galopperen (een paard is niet van niet willen, een paard kan niet.) en nu het het eindelijk doet, ben je verbaast dat zijn evenwicht nog niet goed zit? (hard gaan is vaak een compensatie van geen evenwicht hebben, net zoals wij mensen een paar stapjes sneller zetten als we struikelen om te voorkomen dat we vallen)

Weet je wat ik zou doen met dit paard? Vooral laten rennen... Laat maar gaan. Niet te veel vragen. Lange zijdes, geen gedoe met voltes, dat helpt als hij controle heeft over zijn eigen lichaam, en als die dat had ging die niet zo tegen je in als hij idd zo soepel is.

Niet te veel morren vanvoor, laat hem even zoeken naar het evenwicht, jij rustig gaan zitten (wat niet makkelijk is bij zo'n renner maar wel belangrijk) niet gaan tegenhangen of mee hangen, gewoon in het midden van zijn rug blijven zitten. Niet proberen te trekken want hoe meer jij vanvoor er aan zit hoe moeilijker je het voor hem maakt en hoe harder hij zal gaan.

Geleidelijk aan (en dat gaat niet op 2 dagen lukken) gaat hij meer evenwicht krijgen en trager gaan, van daaruit kan je beginnen met voltes om iets meer tempocontrole te krijgen.

Een paard moet leren galopperen met iemand op zijn rug... En daar heeft het tijd voor nodig. Zeker het plat door de bocht gaan op een volte is heel typisch voor paarden die simpelweg geen evenwicht hebben. Een echte renner zou gewoon zorgen dat je hem niet in die volte kreeg.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:24

allemaal harstikke bedankt voor de tips!;)
ik ga er zeker een paar van opvolgen !

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:27

hestejente schreef:

inderdaad, had ik in het bos op ponykamp, hij is altijd hartstikke braaf, moeten we een stukkie stappen, waar dat heet hoofd dus niet van houd, vind die alle bomen eng:| erg vervelend in het BOS:o
maarja toen liet ik hem maar goed doorstappen, en vooral niet bang worden, en ook goed op blijven letten.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:32

Inderdaad veel overgangen, worden ze veel sterker van. Kan met je meepraten, heb een jonge pony, kon niet goed galopperen (naja lange stukken langs de dijk vond die heerlijk, en ik ook:P) maar nu gewoon veel overgangen omdat die met het springen na 3 hindernissen zijn kracht kwijt was, nu in een paar maanden krijgt die mooie bilspieren, longeren en dan aan de longe overgang, leren ze ook controle over zichzelf krijgen en het hoeven niet eens overgangen te zijn van draf naargalop en andersom, kan ook al stap en draf, ze leren zichzelf te dragen. En als je de mogelijk heid hebt af en toe lekker laten racen vinden paarden ook wel fijn. En dan is het gewoon een rechtstuk, en in de bak gewoon af en toe weer proberen rustiger, maar waarschijnlijk mist hij de kracht om zichzzelf te dragen in galop en gaat die hard. (mijne kan nu volte 5 meter in galop, terwijl die eerst halve baan niet eens kon, en in kei harde galop hoef je beide niet te proberen.)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 07:03

ga eens in galop in verlichte zit, bij vele paarden werkt dit super, je ontlast hun rug en gaan daardoor rustiger galopperen, en ik verlichte zit kun je evengoed schakelen in de galop.

en anders aan de longe oefenen, zodat ie op eigen benen moet galopperen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:14

Ik zou denken dat hij bij die rechter gallop er idd tegen in protest komt, en zijn achterhand tegen je been laat hangen, hij plaatst het er hier dan niet onder.Je kan het merken als het zo is door vooral eens een kleine volte te proberen te rijden in die gallop. das dan extreem moeilijk, hij zal dan gewoon proberen om te springen in contergallop of kruisgallop of gewoon terugvallen in draf.

Een mogelijke oplossing zet hem in rechtsgallop, rijd een cirkel verklein tot je het voelt dat het begint te wringen, dan tik je hem aan met een lange dressuurzweep aan zijn buitenachterbeen om dat er net ietsje meer onder te krijgen, normaal zou dit moeten helpen om iets mooier te lopen, en zo blijven verderoefenen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:48

Ik ga hélemaal mee met pharagirlke; Dit paard kan pas sinds kort rechtsom galopperen en heeft waarschijnlijk dus gewoon nog niet de kracht en balans om mooi gesloten te kunnen galopperen. Dat is dus niet een kwestie van 'niet willen' maarvan 'niet kunnen'. Als een kind net leert fietsen kunnen ze ook nog niet zachtjes fietsen of scherpe bochtjes maken; dan vallen ze om. Ga maar bij jezelf na, als jij stapvoets gaat fietsen heb je ook meer moeite met je evenwicht, zeker als je dan nog een scherpe bocht moet maken. Bij je paard is dit precies hetzelfde.
Geef je paard de tijd, laat hem nu gewoon even wat harder galopperen, geef hem voor de ruimte zodat hij op zijn eigen benen moet lopen, ga vooral niet aan de voorkant lopen rommelen. Dan zorg je alleen maar dat je paard op jou gaat steunen voor het evenwicht. Houd het galopwerk simpel, lange lijnen en grote wendingen, voor de kleine voltes e.d. heeft je paard gewoon nog niet genoeg kracht en balans. Als je paard geleidelijk aan meer kracht en balans ontwikkelt (dit gebeurt niet in een paar dagen) kun je je paard vragen wat meer terug te komen in de galop en kun je kleinere wendingen gaan rijden.