hoe blijven zitten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

hoe blijven zitten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 10:34

Onze merrie zit absoluut niet lekker, en daarbij komt dat ze ook nog eens niet uit zichzelf blijft lopen en ik dus erg hard moet werken. Ze is niet zo groot maar wel vrij rond. In galop kan ik wel goed blijven zitten, maar in draf als ik haar echt fanatiek van achter naar voren rij stuiter ik er bijna af bij wijze van spreken! Ik heb zelf rugklachten en deze worden er niet beter op. Hoe zou ik haar makkelijker uit kunnen zitten? Ik heb mijn beugels iets korter dan bij andere paarden (daar zit ik vrij lang) omdat ik er anders niet zo goed bij kan. We rijden Z2. Ik heb een winteczadel, helaas niet zo'n diepe zit als ik zou willen, ik heb de kniewrongen al wat naar achteren geplaatst zodat ik daar meer steun aan heb, maar dat helpt niet genoeg...
Iemand een goed idee?? Lachen

iertje2valen

Re: hoe blijven zitten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:48

Misschien dat het wil helpen om overdreven achterover te gaan zitten. Meestal als je overdreven achterovergaat zitten maak je je een stuk zwaarder, waardoor je beter kan blijven zitten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:12

Begin eens je paard aan je hulpen te rijden! Wees conseqent en rij hem eerder terug dan over zn tempo!!!! Als die scherp aan je beenhulpen en actief is, heb jij meer rust in je zit en kan je hieraan gaan werken..

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:49

als je niet goed bij de beugels kan, zou ik ze zeker niet korter maken. maak ze juist iets langer of, nog beter, haal ze weg.
dan krijg je een diepere zit, blijf je ontspannen zitten doordat je je benen niet zo optrekt en blijf je achterover zitten.
probeer dit een paar dagen en je zal merken dat je beugels langer moeten! (uit ervaring Knipoog )

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:01

Ik zou eerst gaan werken aan je zit, zodat je helemaal gewend bent netjes te blijven zitten op een manier die uit te houden is, en daarna pas gaan kijken naar de verzameling en de oefeningen die bij je nivo horen gaan oefenen. Als je jezelf zo getraind hebt dat je zonder er bij na te denken gewoon blijft zitten in draf, ook als ze een moeilijk uit te zitten draf heeft, kan je veel makkelijker de oefeningen uitvoeren omdat je dan niet meer steeds op je zit hoeft te letten. Kost wel tijd, maar dat is het denk ik wel waard.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:09

Romyv schreef:
Begin eens je paard aan je hulpen te rijden! Wees conseqent en rij hem eerder terug dan over zn tempo!!!! Als die scherp aan je beenhulpen en actief is, heb jij meer rust in je zit en kan je hieraan gaan werken..

Ik krijg met meerdere paarden meerdere keren per week les van een grand prix amazone, als zij zegt dat ze haar benen sneller onder moet zetten dan laat ik haar zo lopen. Ik heb geloof ik niet gezegd dat ik haar over haar tempo rij?!
Dit paard zal nooit helemaal scherp aan je hulpen staan door meerdere oorzaken.

Ik denk dat ik best aardig zit, ik heb nog niemand gezien die dit paard kan uitzitten...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:10

Ik zou beginnen met je beugels op maat te maken en dus niet te kort houden. Bij lange beugels moet je zitten terwijl je bij korte beugels wat eerder geneigd bent om een beetje te gaan staan.
Je kan ook eens proberen om zonder zadel te gaan rijden. En dan langzaam opbouwen. Eerst 2 drafpassen, dan 3, dan een heel rondje.

Ik vraag me trouwens wel af hoe iemand die bijna van zijn paard afstuitert in de Z2 beland is??

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:11

MandyR schreef:
Ik zou beginnen met je beugels op maat te maken en dus niet te kort houden. Bij lange beugels moet je zitten terwijl je bij korte beugels wat eerder geneigd bent om een beetje te gaan staan.
Je kan ook eens proberen om zonder zadel te gaan rijden. En dan langzaam opbouwen. Eerst 2 drafpassen, dan 3, dan een heel rondje.

Ik vraag me trouwens wel af hoe iemand die bijna van zijn paard afstuitert in de Z2 beland is??

Er staat ook bij wijze van spreken he! M'n beugels zitten niet te kort, maar wat korter dan ikgraag heb omdat ik liever lang zit, maar daar is het paardje te klein voor.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:18

Tja, ik rij ook een paard dat vrijwel niemand kan uitzitten in draf, maar na flink veel oefenen lukt het me nu aardig. Oke, een half uur achter elkaar doorzitten gaat niet lukken, maar oefening baart wel degelijk kunst. Het zonder zadel rijden vind ik ook een goede oefening! Of desnoods alleen maar zonder beugels.

Pas als je zo zit dat je er niet meer bij na hoeft te denken kan je gaan denken over het rijden van moeilijke proeven.

Vraag me eerlijk gezegd ook af hoe je in de Z2 beland als je op je paard amper kan doorzitten, dat lijkt me toch een basisvereiste.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:20

mick75 schreef:
Tja, ik rij ook een paard dat vrijwel niemand kan uitzitten in draf, maar na flink veel oefenen lukt het me nu aardig. Oke, een half uur achter elkaar doorzitten gaat niet lukken, maar oefening baart wel degelijk kunst. Het zonder zadel rijden vind ik ook een goede oefening! Of desnoods alleen maar zonder beugels.

Pas als je zo zit dat je er niet meer bij na hoeft te denken kan je gaan denken over het rijden van moeilijke proeven.

Vraag me eerlijk gezegd ook af hoe je in de Z2 beland als je op je paard amper kan doorzitten, dat lijkt me toch een basisvereiste.

Door het tempo in de proeven wat lager te houden. en ik kan in die proeven die paar minuten best netjes zitten hoor, het wordt er alleen niet leuker op voor m'n rug.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:36

wat is er eigenlijk met je rug?
je hebt het al een paar keer als excuus gebruikt, maar wij weten ook niet hoe erg het is en wat je allemaal niet meer kan.
ben nu wel erg benieuwd.
je hoeft het niet te vertellen, maar het lijkt mij wel erg serieus nu...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:39

Ik heb al zo'n 16 jaar (ben 26) last van mijn rug, nek en schouders, nooit een duidelijk aanwijsbare oorzaak gevonden. Op mijn andere paarden kan ik lekker zitten en krijg ik niet meer last, maar op deze wel. Ik rij haar daarom ook niet zo vaak zelf, een reden dat ik haar dus niet goed aan de hulpen kan zetten, omdat degene die haar ook rijdt hier wat minder consequent op is en op een lager niveau rijdt.
Ik heb het niet als excuus gebruikt maar aangegeven dat ik er meer klachten van krijg. Uiteraard maakt het het zitten niet makkelijker op een hobbelpaard Lachen

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:19

ok ik begrijp het.
maar is er een heel groot niveauverschil tussen de bijrijdster en jij?
want als jij de problemen moet oplossen die jouw bijrijdster maakt door hem niet actief en consequent te rijden, is dat natuurlijk niet beter voor je rug.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:40

uhm ja, ik rij met deze dus Z2, met een andere ZZ-licht, zij rijdt met deze M1 (gaat nog niet zo heel lekker maar dat komt nog wel) en met die andere L2. Met het verschil dat ik die laatste al van jongs afaan heb gereden en zij die nu ook rijdt voor haar ervaring, en de merrie heeft zij voornamelijke gereden. We hebben haar 2,5 jaar ongeveer, zij is begonnen in de B, ik in het Z1 (merrie was al Z2, maar m.i. niet echt goed voorwaarts of nageeflijk geweest) Ik rij haar meer erbij omdat ik die andere niet kan starten vanwege de selecties. Als je het nog kan volgen... Lachen
Ik weet niet of je dit een goot niveauverschil vindt, maar qua rijden is het verschil best groot vind ik.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:41

Misschien kun je haar helpen, zodat het voor jou makkelijker word om op je paard te rijden.

Wel minder van je rug, heb je nog niet overwogen i.v.m. je rug dat je het misschien geheel te stoppen met dat "hobbel" paard?

Misschien dat het voor je rug wat beter is.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:07

Kev schreef:
Romyv schreef:

Ik krijg met meerdere paarden meerdere keren per week les van een grand prix amazone, als zij zegt dat ze haar benen sneller onder moet zetten dan laat ik haar zo lopen. Ik heb geloof ik niet gezegd dat ik haar over haar tempo rij?!
Dit paard zal nooit helemaal scherp aan je hulpen staan door meerdere oorzaken.

Ik denk dat ik best aardig zit, ik heb nog niemand gezien die dit paard kan uitzitten...

je geeft hier al de oplossing, ze moet niet sneller, maar sneller in het achterbeen, dus op een laag tempo ritme houden,
ik zou veel schakelen, ook veel terugschakelen. ook helpt om vanuit stap aan te draven en dan te blijven zitten. Niet in draf ineens gaan doorzitten Knipoog

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 09:12

Ik wissel ook heel veel af, maar ze moet ook niet te langzaam, want dan stopt ze er helemaal mee.
Dit is inderdaad waarschijnlijk wel mijn laatste seizoen met haar, ik kan begin volgend jaar mijn eigen paard weer gaan starten en heb ook een 3jarige die ik in april mag gaan starten en die zitten allebei wel lekker!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:48

das wel lekker dan Clown

in het terugrijden de grens zoeken tot ze stopt, vlak daarvoor blijven motiveren, tis moeilijk maar moet te doen zijn toch? zeker op dat niveau Pling

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 09:56

Ik weet niet of ze nu nog te motiveren is, ze kan goed lopen maar is niet echt werkwillig. Ze is 17 dus zal niet echt veel meer veranderen denk ik...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:02

Clown ach anders nog 1 seizoen volhouden, kun je daarna op je 3 jarige lekker zitten Haha!

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:52

wilde je nog wel hoger gaan rijden met haar?
Of was het sowiezo al een beetje meer recreatie geworden?
Lukt het jouw bijrijdster wel om hem uit te rijden?
en heb je voor haar misschien een ander zadel?
als ze al zo oud is dan kun je ook even kijken of haar wervels
niet uitsteken en dat ze daar pijn door heeft ofzo.
(waarschijnlijk niet maar het kan)
en vraag eens aan iemand anders of die hem uit kan zitten,
dan weet je gelijk of het probleem bij jou ligt of bij het paard.
en loopt ze in draf wel gewoon hetzelfde bij lichtrijden als bij doorzitten?

nou, genoeg vragen voor mij Knipoog
succes

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:04

robjeHL93 schreef:
wilde je nog wel hoger gaan rijden met haar? zou wel willen, maar gaat denk ik niet lukken, het zit er qua beweging wel in, maar dan moet ze wel zelf willen blijven lopen
Of was het sowiezo al een beetje meer recreatie geworden? Ik rij haar 2 keer per week ongeveer
Lukt het jouw bijrijdster wel om hem uit te rijden? nee, nog minder en de vorige eigenaar zei al dat ze toen ook al niet lekker zat. is overigens niet mijn bijrijdster, ik ben meer de bijrijdster, we delen haar zeg maar
en heb je voor haar misschien een ander zadel? ben bang van niet, is nogal een rond paard, mijn andere is vrij smal
als ze al zo oud is dan kun je ook even kijken of haar wervels
niet uitsteken en dat ze daar pijn door heeft ofzo.
(waarschijnlijk niet maar het kan)
en vraag eens aan iemand anders of die hem uit kan zitten,
dan weet je gelijk of het probleem bij jou ligt of bij het paard.
en loopt ze in draf wel gewoon hetzelfde bij lichtrijden als bij doorzitten?
Er hebben ook wel eens anderen op gereden. Voor zover ik weet kan niemand het lekker uitzitten. Ze heeft wel een beetje aangeleerd gekregen (niet door mij) dat ze met doorzitten minder doorloopt
nou, genoeg vragen voor mij Knipoog
succes

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:22

Kan je anders niet gewoon weer bij de basis beginnen,
dat ze lekker doorloopt in draf bij het lichtrijden en dan gewoon steeds
als ze lekker doorloopt 5 passen doorzitten en dan weer lichtrijden?
kost wel veel tijd, maar dan leer je haar wel de basis op de goede manier aan.
en misschien is haar zadel niet goed genoeg.
dat heb ik ook gehad, Ik had een zadel dat wel op mijn paard zijn rug past,
maar vreselijk drukte en dan ga je anzelf in een rare houding zitten waardoor je hulpen
niet goed overkomen en je ook nog eens vervelend zit.
na een tijdje was ik aan het zadel gewend, maar toen mijn instructrice erop ging zitten schrok ze wel.
maar is het een gewoon paard, of is het echt een trekpaardje?
en is het een boomloos zadel?
want dan zit je ook niet zo goed.

xx

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 12:27

robjeHL93 schreef:
Kan je anders niet gewoon weer bij de basis beginnen,
dat ze lekker doorloopt in draf bij het lichtrijden en dan gewoon steeds
als ze lekker doorloopt 5 passen doorzitten en dan weer lichtrijden?
kost wel veel tijd, maar dan leer je haar wel de basis op de goede manier aan.
en misschien is haar zadel niet goed genoeg.
dat heb ik ook gehad, Ik had een zadel dat wel op mijn paard zijn rug past,
maar vreselijk drukte en dan ga je anzelf in een rare houding zitten waardoor je hulpen
niet goed overkomen en je ook nog eens vervelend zit.
na een tijdje was ik aan het zadel gewend, maar toen mijn instructrice erop ging zitten schrok ze wel.
maar is het een gewoon paard, of is het echt een trekpaardje?
en is het een boomloos zadel?
want dan zit je ook niet zo goed.

xx

Het is een 'gewone' KWPN-er. Ik rij haar sinds 2,5 jaar en voornamelijk basisoefeningen. Het is een winteczadel, dus niet boomloos.Ik denk zelf dat de belangrijkste oorzaak is dat ze niet lekker los door het lijf en voorwaarts is, en ik vraag me enigszins af of ze dat nog gaat worden, ook gezien haar leeftijd. Gelukkig blijft ze soms wel een beetje doorlopen en is het verder een schatje! Zaterdag heb ik wedstrijd op de vereniging, maar eens kijken hoe dat gaat.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:32

wat ga je rijden met haar?

alvast succes Lachen