Overgang terug naar draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Overgang terug naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:37

Vanuit de galop terug naar draf,
gaat niet zoals het hoort, hij gaat heel hard draven, dit vind hij erg moeilijk.

Op de volte gaat redelijk goed, ik probeer hem zo goed mogelijk te blijven 'rijden' tijdens
de overgang, als ik op de volte ben,en ik sluit de volte, komt hij wat beter terug naar de draf...

maar helaas werkt dat natuurlijk niet zo in de proefjes Tong uitsteken

Iemand tips ?! We hebben goed les, en werken hier ook aan. Maar dacht, misschien weet bokt iets Pling

Fem_daf

Re: Overgang terug naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:48

Tijdens de training veel schijnovergangen en echte overgangen rijden kan helpen. Niet alleen vanuit galop maar in elke gang. Hierdoor gaan ze beter op je hulpen reageren en misschien worden de overgangen dan ook wat soepeler.

Denk dat je er zelf al goed mee bezig bent. Tijd en geduld Haha!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:06

We maken vooruitgang, dit is al verbeterd ! Maar het kan nog meer verbeterd worden !

Ik probeer ook tijdens training veel overgangen te rijden,vooral de overgangen terug,omdat hij graag voorwaarts loopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:06

Ja denk dat hij het gewoon erg moeilijk vind en is toch een kwestie van de achterhand sterker te maken , veel aan de gang gaan met rechtrichten en misschien even de galop vergeten , eerst de stap en draf in orde maken, want als hij moeite heeft met zijn achterhand in galop is de basis van de stap en draf denk ik ook nog niet helemaal in orde. dus veel basis oefeningen doe zoals schouder binnen en traver

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:25

basis zoals traver ? Dat is voor mij geen basis, en de galop overslaan,lijkt me ook geen handig plan,
we moeten hier juist aan werken.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:28

Ik weet helemaal niet of je er wat aan hebt maar mijn instructrice gaf aan dat ik eerst een kneepje in de teugel moet geven en daar wat druk op houden en goed door te blijven zitten.

Ook zijn overgangen erg fijn! Probeer eens heel langzaam te draven tot bijna stap, galopeer aan en probeer een kneepje in de teugels te geven en weer terug te komen naar de langzame draf!

Geen idee of je er iets aan hebt maar proberen kan altijd! Haha!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:32

Thanks ! Proberen kan nooit geen kwaad !! Alle hulp is welkom !!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:35

En je maakt ook vaak overgangen van draf naar galop weer paar passen draf en weer galop etc.? Dat wil ook nog wel helpen! En zoals eerder genoemd; tijd en geduld Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:10

amigootje schreef:
basis zoals traver ? Dat is voor mij geen basis, en de galop overslaan,lijkt me ook geen handig plan,

Traver is zeker een basis oefening, zou me eens gaan verdiepen in het rechtrichten dan, want het rechtrichten is de basis
Je wilt je paard toch in balans laten lopen??

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:14

Traver basis.. ? hmm.. dat is nieuw dan..

Leg mij eens uit hoe je een paard gaat recht richten met een oefening waar hij niet op 1 lijn moet lopen ? Lachen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:24

midgie schreef:
amigootje schreef:

Traver is zeker een basis oefening, zou me eens gaan verdiepen in het rechtrichten dan, want het rechtrichten is de basis
Je wilt je paard toch in balans laten lopen??

Ik ben het met je eens dat dit een zeer nuttige oefeningen kan zijn, maar dan wel met het uiteindelijke doel rechtrichten, niet zozeer met een nabijer doel, namelijk een soepeler overgang....

Bovendien is het een oefening die niet voor niks in het M2 pas wordt gevraagd. Voor beginnende, recreatieve of niet zo fanatieke dressuurruiters is travers niet 'zomaar' iets dat je in een training meepakt. Dit moet je daadwerkelijk als ruiter geleerd krijgen van een ervaren instructeur en het bij voorkeur leren voelen op een leerpaard. Om deze oefening als basis te beschouwen en aan te bevelen aan de TS lijkt mij iets teveel van het goede...

Mij lijkt het voor de TS nuttiger (en haalbaarder!) om idd te oefenen op reactie op je been (voorwaarts) en zit (terug). Veel overgangen, en daarbij goed aan je been houden is de oplossing, maar dat zal niet van vandaag op morgen gebeuren. Probeer gewoon een keer zo langzaam mogelijk te gaan galopperen, zonder dat je paard uit de galop terug valt naar draf....Probeer dit steeds verder uit te bouwen, net zo lang totdat je in het tempo van een (actieve) arbeidsdraf een galop kunt rijden. Dan heeft je paard in de galop namelijk al het tempo dat je in draf van hem verlangt en is het alleen nog maar een kwestie van de daadwerkelijke overgang maken (hoewel dat op zich natuurlijk al moeilijk genoeg is Knipoog ) Succes!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 11:05

Thanks !! Ik bedoelde idd dat zoals Travers niet voor mij weg is gelegd als een beginnende/recreatieve dressuur ruiter
(die ooit in haar hele leven gisteren voor de 2de keer officieel heeft gestart Vork )

En mijn paard is voor de travers niet hoog genoeg opgeleid, als nog zou hij het kunnen leren, zeker weten, maar we hebben een lange weg te gaan. Het is en blijft een draver Knipoog

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:29

Ik sluit me aan bij wat Rijerijerije zegt.
Probeer duidelijk te zijn met je hulpen. Kan je in de draf wel goed schakelen in tempo?
Als dat niet lukt, probeer daar dan eerst op te oefenen. Gaat het in de draf wel goed, probeer dan iets strenger te zijn na de galop. Zithulp is zithulp en dat is niet doorscheuren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:37

Een soepelen achtehand krijg je wel degelijk door het rechtrichten , je wilt tenslotte het achterbeen dragend maken .
Ook voor een recreatie ruiter zeer verstandig om te doen, juist om je paard te rijden in een goeie balans.
En juist de schouder binnen en traver zin oefeningen die daar vor zijn.
Rechtrichten is toch zeker een zeer belangrijken oefening,maar helaas zien heel veel ruiters ze nog als kunstjes voor de wedstrijd.
Zou zeggen verdiep je wat meer in het lichaam van het paard,en kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:43

midgie schreef:
Een soepelen achtehand krijg je wel degelijk door het rechtrichten , je wilt tenslotte het achterbeen dragend maken .
Ook voor een recreatie ruiter zeer verstandig om te doen, juist om je paard te rijden in een goeie balans.
Rechtrichten is toch zeker een zeer belangrijken oefening,maar helaas zien heel veel ruiters ze nog als kunstjes voor de wedstrijd.
Zou zeggen verdiep je wat meer in het lichaam van het paard,en kijk ook eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

Ik snap je punt wel, maar als je als ruiter nog nooit eerder dergelijke oefeningen hebt gereden en je kampt met problemen in de allereerste (om het maar even een prioriteit te geven) basis : tempo, dan moet je daar niet mee gaan prutsen.

De echte basis der basis van paardrijden is voor de ruiter er in balans op blijven zitten en voor het paard te lopen zo snel en in die richting als de ruiter wil.
Als dit niet wil, hoe denk je dat ze er dan een traver/schouderbinnenwaarts uit kan rijden?
Bovendien als je je paard netjes op twee teugels kan rijden, heb je een groot deel van het rechtrichten al voor elkaar zonder moeilijke oefeningen. Zodra het paard dan goed op zowel zit- als beenhulpen is, kan de ruiter verder in het rechtrichten dmv oefeningen als traver/schouderbinnenwaarts.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:36

amigootje schreef:
Vanuit de galop terug naar draf,
gaat niet zoals het hoort, hij gaat heel hard draven, dit vind hij erg moeilijk.

Op de volte gaat redelijk goed, ik probeer hem zo goed mogelijk te blijven 'rijden' tijdens
de overgang, als ik op de volte ben,en ik sluit de volte, komt hij wat beter terug naar de draf...

maar helaas werkt dat natuurlijk niet zo in de proefjes Tong uitsteken

Iemand tips ?! We hebben goed les, en werken hier ook aan. Maar dacht, misschien weet bokt iets Pling

Hoe rijd je de overgang precies? Want dat is ook erg belangrijk.
Kun je schakelen in de galop? Dus een pasje veruimen, maar dan ook weer terug?

Ik heb in de galop ook af en toe nog wat probleempjes, dus heb nog wel wat goede tips.
Als je langzamer wil, na een middengalop of voor een overgang, tel dan 3 2 1. Omdat je achteruit gaat, ga jij er zelf ook een heel klein beetje naar zitten. Klinkt raar, maar werkt goed. Ook kun je proberen om een beetje met je knieën te knijpen, reageren ze soms ook erg goed op. Dan alleen niet direct je onderbeen van het paard af halen, want dan ben je hem kwijt. Op het moment dat je de overgang rijd, kun je ook heel overdreven uitademen. Echt een diepe zucht. Zo ga je goed en diep in het zadel zitten.

De tips die hierboven staan zijn echt goed, maar ik dacht, mischien heb je hier ook nog wat aan.

Oja, en vooral, neem les, niet zomaar les, maar goed les!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:15

mieske schreef:
Traver basis.. ? hmm.. dat is nieuw dan..

Leg mij eens uit hoe je een paard gaat recht richten met een oefening waar hij niet op 1 lijn moet lopen ? Lachen

Wat is volgens jou dan rechtrichten??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:18

_iDj_ schreef:
midgie schreef:
Zou zeggen verdiep je wat meer in het lichaam van het paard,en kijk ook eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

Ik snap je punt wel, maar als je als ruiter nog nooit eerder dergelijke oefeningen hebt gereden en je kampt met problemen in de allereerste (om het maar even een prioriteit te geven) basis : tempo, dan moet je daar niet mee gaan prutsen.

De echte basis der basis van paardrijden is voor de ruiter er in balans op blijven zitten en voor het paard te lopen zo snel en in die richting als de ruiter wil.
Als dit niet wil, hoe denk je dat ze er dan een traver/schouderbinnenwaarts uit kan rijden?
Bovendien als je je paard netjes op twee teugels kan rijden, heb je een groot deel van het rechtrichten al voor elkaar zonder moeilijke oefeningen. Zodra het paard dan goed op zowel zit- als beenhulpen is, kan de ruiter verder in het rechtrichten dmv oefeningen als traver/schouderbinnenwaarts.

Als een paard niet in balans loopt, is het voor de ruiter ook erg moeilijk in balans te zitten, het rechtichten is juist de oefeningen zoals schouder binnen traver en zelfs de renver.
Valt me op dat heel veel ruiters geen idee hebben wat rechtrichten is,

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:27

Ik denk dat het voor TS eerst belangrijk is om idd aan zit en been te werken. Zonder deze twee essentiele dingen kan je niet rechtrichten en zeker geen traver. (Maar daar ging je denk ik ook al vanuit)

Wat miss_malfoy zegt is een hele goede! Je eigen onderbewuste, achteruit tellen/ zuchten, kan heel goed werken!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:45

midgie schreef:
_iDj_ schreef:

Als een paard niet in balans loopt, is het voor de ruiter ook erg moeilijk in balans te zitten, het rechtichten is juist de oefeningen zoals schouder binnen traver en zelfs de renver.
Valt me op dat heel veel ruiters geen idee hebben wat rechtrichten is,

We snappen wel wat je bedoelt, en ik denk dat niemand het hiet met je oneens is dat travers een nuttige oefening kan zijn om het paard recht te richten. Het enige is dat wij zeggen dat je die oefening eerst geleerd moet hebben voordat je hem kan rijden. Ook is het handig dat het paard het al enigszins kent. Maar de ruiter is het belangrijkst natuurlijk, en wat TS ook al enige keren heeft aangegeven is dat zij wel wil werken aan dressuurmatige verbetering, maar dat ze nog niet toe is aan oefeningen zoals travers en renvers. Zoals ik ook al zei: die worden pas in het M2 gevraagd, en worden dus niet gezien als basisoefening zoals wijken in het L1 of achterwaarts in het L2 (ik noem maar wat).

Als iemand iets nog niet kan en dat aangeeft, heeft het imo weinig zin om steeds maar weer te roepen dat het zo'n onontbeerlijke oefening is. Klopt! Maar dan moet je hem wel kunnen uitvoeren.......

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:54

Mijn pony kan ook al een beetje travers enzo, dit helpt juist bij het goed aanspringen op zijn moeilijkere hand. Het helpt erg goed. Mijn pony heeft het juist andersom, valt stil uit de galop en moet meer voorwaarts. Misschien dan je met overgangen en schijnovergangen idd heel wat kan bereiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:07

Het gaat idd niet om het M2, maar om dat het paard de overgangen moeilijk doet, ik ben er van overtuigt als recreatie ruiter als er wat meer aan het rechtrichten gewerkt word dat het beter zal gaan.
Rechtrichten zijn geen M oefeningen dat is de basis , heel belangrijk voor het lichaam van een paard, denk dat dit paard in zijn natuurlijk balans probeert te komen in de galop en daar loopt dus ergens iets vast en gaat hij rennen, om het paard het makkelijker te maken is dus rechtrichten erg belangrijk, zodat hij zijn achterhand beter kan gebruiken en minder moeite heeft met de galop.
Er worden vaak in een paard beleren heel veel stappen over geslagen , juist zijn balans verandere om een ruiter te dragen ook bij recreatie paarden is dat zeer belangrijk en het M heeft daar echt niets mee te maken, daar ga je de kunstjes laten zien , maar de basis is echt ook de zijgangen om je paard soepel en buigzaam te maken, daar zou een instructrice ook aan moeten werken, neem aan de TS les krijgt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:17

Begrijp me nou niet verkeerd: ik ben het met je eens! Nagelbijten / Gniffelen

Het enige dat ik en enige anderen proberen te zeggen is dat je, ook met les, hier misschien nog niet aan toe bent. Om een correcte travers te kunnen rijden (en ik hoop dat je het met me eens bent dat een incorrect gereden oefening geen zin heeft en je hem dan net zo goed helemaal achterwege kunt laten) zul je hem eerst uitgelegd moeten krijgen en daarna leren rijden. Ik heb zo'n idee dat TS nu "alleen nog maar" bezig is met het paard netjes aan haar hulpen te krijgen en voldoende voorwaarts te laten denken. Dit is ook een vereiste om een travers of wat voor oefening dan ook te kunnen rijden, eens? Als het paard netjes én direct overgangen maakt op commando van TS en netjes terugkomt op zit kunnen we imo pas gaan praten over (beduidend moeilijkere) oefeningen zoals travers....en ik weet uit ervaring dat er soms een hele les opgaat, en soms een langere periode, aan alleen maar oefenen van directe reactie op been en zit. En zoals TS al aangeeft is dat dus juist het probleem...

Nogmaals, we zijn het eens, ik wil alleen graag aangeven dat TS misschien eerst nog andere dingen aan haar hoofd heeft ipv travers etc. Want voordat zo'n oefening correct gereden kan worden, is er nog de échte basis-basis zeg maar... Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:41

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor,maar juist het probleem van de TS is de achterhand en die moet ze sterker en voorwaartser maken en dat doe je door de oefeningen schouder binnen en traver , het tempo zit er wel in , maar het gaat om het voorwaartse, daar loopt het paard op vast en gaat versnellen, dus op de vlucht voor de spieren die daar nog niet op een juiste overgang getraint zijn.
Ik begin met mijn jonkies juist met schouder binnen en traver, ik leer het ze eerst aan de hand, dan pas ga ik de oefeningen erop doen. zoveel handiger om het je paard eerst aan de hand te leren en zeker paarden die het echt niet snappen en dat is in dit geval het probleem en daar zou haar instructrice een passende oplossing voor moeten weten lijkt mij.
Heeft niks met wel of niet aan het been te maken,want als de techniek goed is en het is duidleijk voor het paard komt dat allemaal vanzelf, stapje voor stapje, mensen willen vaak te veel en te snel , en dan ga je ergens vast lopen, in dit geval de galop omdat de basis waarschijnlijk niet helemaal in orde is.
Maar ja ik train waarschijnlijk op een hele andere manier en ben puur aan de basis rechtrichten bezig en daar horen in mijn beleving ook de zijgangen bij.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:43

Denk in de overgang zelf aan stap of halt, onbewust "rem" je dan meer met je zit.