protest over, Nu dit weer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

protest over, Nu dit weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 14:28

Hallo,
Na aanleiding van een topic wat ik hier heb geopend namelijk ; help.. protes! ben ik met alle tips en aan het trainen gegaan.
Had nog een topic over het een ander bit geopent en ben hier mee gaan vergelijken over welk bit voor ons werkt.
Ik rij nu op een enkel gebroken watertrens en dat gaat al een heel stuk beter.
Het protest is veel minder geworden met trainen mits ze de dag dr voor ook goed gelopen heeft!

Als ik met meerdere paarden in de bak rij word ze heel plakkerig tegen de andere paarden en dan klimt ze of in de andere paarden of tegen de want.
Hiermee ben ik ok steeds meer aan gaan werken en dat ging al iets beter.
Nu heeft ze dus weer een nieuw "trucje" als ik stap in de bak en dan met losse teugel of al aan het werk zeg maar dan gaat ze in de hoeken stil staan en achter uit lopen en dan wilt ze niet meer naar voren als ik mn benen dr aan hou doet ze het alsnog. Een tik geven werkt niet dan word het alleen maar erger.

En we hebben nog een probleempje , Vorige maand deed ik voor de eerste keer mee aan een wedstijd (gewoon voor de ervaring, zonder er veel van te verwachten) en toen ze alleen in de bak kwam werd ze helemaal "gek" en wou constant stil staan aan de kant waar het plubliek stond,ook hier hielp benen geven niet.

Dus het meeste van het protest is dr uit maar we lopen nog tegen een paar kleine problemen aan!

Voor de mensen die het willen weten
Het gaat om een net 10 jarige merrie, en we hebben les ongeveer 1 keer in de week in groepsverband en 1 keer in de week prive les, en dan doet ze het nooit zo erg. En het zijn 2 verschillende les gevers en die geven ok allebij aan dat het een paard met gebruiks aanwijzing is en dat ze de ene dag super braaf loopt en de andere dag 180 graden draait. En dat is ook zo.

Paard is trouwens helemaal na gekeken door tandarts,osteopaat en DA en is helemaal in orde!

Tips zijn uiteraard welkom!

PercyLeen

Re: protest over, Nu dit weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:32

ik denk toch dat je hier doorheen moet maar hoe en wat is moeilijk te beoordelen vanachter de comp. wat zeggen je instructeurs dan als het gebeurd? Een reactie als 'het is er 1 met gebruiksaanwijzing' kom je natuurlijk ook niet verder en dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een andere instructeur!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 14:45

Jeanine84 schreef:
ik denk toch dat je hier doorheen moet maar hoe en wat is moeilijk te beoordelen vanachter de comp. wat zeggen je instructeurs dan als het gebeurd? Een reactie als 'het is er 1 met gebruiksaanwijzing' kom je natuurlijk ook niet verder en dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een andere instructeur!

het enige wat hun zeggen en de rest van mijn stal is dat ik dr door heen moet "trappen" maar zodra ik dat doe maak ik het alleen maar erger.
En meestal doet ze het in de les niet eens zo erg dan doet ze even sil staan en na een paar keer me been aanleggen is het over. Het probleem zit vooral als ik rij zonder les.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:03

En als ze nou achteruit loopt in de hoek, haar de andere kant opsturen (dus omkeren)?
Wat je ook kan proberen als ze achteruit gaat, haar de hulpen voor achterwaarts geven en dan haar zelf achterwaarts laten lopen ipv dat zij dat zelf bedenkt. Is ze het misschien heel snel zat!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:56

laetitia schreef:
En als ze nou achteruit loopt in de hoek, haar de andere kant opsturen (dus omkeren)?
Wat je ook kan proberen als ze achteruit gaat, haar de hulpen voor achterwaarts geven en dan haar zelf achterwaarts laten lopen ipv dat zij dat zelf bedenkt. Is ze het misschien heel snel zat!

Die eerste is een hele goeie die ga ik meteen proberen morgen Pling ,
Die tweede heb ik al gedaan die had ik zelf ook bedacht maar dat werkt niet of ze komt dan omhoog of ze loopt echt gewoon heel de bak achteruit en dat word ze het nog niet zat Huilen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:59

Een paard dat uit zichzelf achterwaart gaat en niet meer naar voor te rijden is...laat die maar eens een hele bak naar achter doorlopen! En niet als meneer of mevrouw naar voor wil toestaan, maar dan juist even doorzetten! Doe dit wel met de juiste hulp aan de kant!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:15

aerdenhout1 schreef:
Een paard dat uit zichzelf achterwaart gaat en niet meer naar voor te rijden is...laat die maar eens een hele bak naar achter doorlopen! En niet als meneer of mevrouw naar voor wil toestaan, maar dan juist even doorzetten! Doe dit wel met de juiste hulp aan de kant!

het klinkt heel raar maar als ik dr dan naar achter laat lopen dan vind ze het ook echt leuk ofzo en houd het ook echt vol Verdrietig

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:47

Doe eens normaal hé.
Als hij graag de hele bak door achterwaarts loopt , ok dan , dan vraag je haar gewoon een 2de ronde, en als het niet genoeg zou zijn een 3de ronde ........ bij wijze van spreken maar je moet daarbij wel de tekens die je paard je laat zien wel degelijk in't oog houden , als hij het uit angst doet moet je natuurlijk eerst aan de angst werken, doet hij het puur uit dominantie en ik denk dat het dit is dan moet jij er als leider gewoon boven staan en dus doorduwen, maar wel met respekt naar je paard nooit boos worden, ook al loopt hij de verkeerde kant uit, doe het dan maar met de glimlach.
Maar als je nadien dan vooruit kan lopen maak het dan wel leuk en goed belonen, dat achterwaarts lopen, of draaien of keeren, mag je niet als straf zien maar als een vorm van extra werk, niet echt leuk voor je paard, en als het dan uiteindelijk in de goeie richting gaat ruim belonen en je paard prijzen en geef hem even rust om te bekomen van de stress en de emotie.
Paarden leren net van die beloningen , van boos zijn en straffen leren ze echt niks, maar dit wil niet zeggen da je moet opgeven nee doorduwen en pushen, hou je vraag simpel en goed doenbaar voor je paard, laat altijd een poort open, laat een vluchtroute open ==== ( vooruit is de vluchtroute ) als hij dus vooruit ontsnapt dadelijk belonen das ook wat je wou.
Ik denk da je iets te onduidelijke hulpen geeft, en dat je paard je gewoon niet verstaat , hou het simpel.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:19

aeolusnr1 schreef:
Doe eens normaal hé.
Als hij graag de hele bak door achterwaarts loopt , ok dan , dan vraag je haar gewoon een 2de ronde, en als het niet genoeg zou zijn een 3de ronde ........ bij wijze van spreken maar je moet daarbij wel de tekens die je paard je laat zien wel degelijk in't oog houden , als hij het uit angst doet moet je natuurlijk eerst aan de angst werken, doet hij het puur uit dominantie en ik denk dat het dit is dan moet jij er als leider gewoon boven staan en dus doorduwen, maar wel met respekt naar je paard nooit boos worden, ook al loopt hij de verkeerde kant uit, doe het dan maar met de glimlach.
Maar als je nadien dan vooruit kan lopen maak het dan wel leuk en goed belonen, dat achterwaarts lopen, of draaien of keeren, mag je niet als straf zien maar als een vorm van extra werk, niet echt leuk voor je paard, en als het dan uiteindelijk in de goeie richting gaat ruim belonen en je paard prijzen en geef hem even rust om te bekomen van de stress en de emotie.
Paarden leren net van die beloningen , van boos zijn en straffen leren ze echt niks, maar dit wil niet zeggen da je moet opgeven nee doorduwen en pushen, hou je vraag simpel en goed doenbaar voor je paard, laat altijd een poort open, laat een vluchtroute open ==== ( vooruit is de vluchtroute ) als hij dus vooruit ontsnapt dadelijk belonen das ook wat je wou.
Ik denk da je iets te onduidelijke hulpen geeft, en dat je paard je gewoon niet verstaat , hou het simpel.

Bedankt voor je duidelijke uitleg !
Ik ga hier mee morgen meteen aan de slag mocht ze het weer doen!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:13

ik hou het ff bij, ik herken dit namelijk Knipoog paard gaat alleen ook nog bokken:S

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:15

Inderdaad, laat dr maar eens een hele ronde achteruitlopen als ze dat doet, of twee... Gewoon net zo lang totdat ze het zat is (het duurt nooit langer dan twee dagen Knipoog ).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:17

Waarom laat je niet eens een tijdje een goede ruiter het paard rijden, zodat ie weer even "geherprogrammeerd" word.

Dit klinkt me namelijk als een verreden paard in de oren, teveel verwend in het rijden, en geen goede baas als ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:19

laat haar idd maar een stuk achteruit lopen, is ze het zat en wil ze vooruit, dan laat je haar nog een stuk achteruit lopen. werkt dit niet dan zou ik idd proberen om haar om te keren, doet ze het alleen in de hoeken? dan zou je kunnen proberen om eerst vooral voltes te rijden en steeds een stukje meer de hoek in te rijden, de volte steeds een stukje meer openen dus.
edit: wat doet ze als je je zweepje in je andere hand doet? als je je zweep bijv. altijd in je binnenhand hebt, en je doet die nu in je buitenhand? of heb je je zweep in beide handen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:26

leuk he die dominante merries Haha! Haha!

gewoon een keer de deksel op dr neus, ben je er zo vanaf Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:55

Wat doet ze met een andere ruiter erop?
En zou toch een andere insrtutrice zoeken die jou wel kan helpen om dit op te lossen, er gaat iets niet goed in jou hulpgeving, tenzij het paard lichamelijks iets heeft, mijn merrie was ook helemaal onderzocht en bleef ook staan en het liefst liep te km achteruit ook met buitenritten, maar zij bleek behoorlijk buikpijn te hebben en is daar ook aan geopereerd toen, dat hoeft bij dit paard niet te zijn,maar wees alert en luister naar het paard, die verzint echt geen trucjes, protest vanhet paard komt vaak toch bij de ruiter vandaan,
Ga eens wat grond en handwerk doen, dan kan je vanaf de grond vertellen wat je wil met je lichaamstaal, wekt echt heel fijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:07

aeolusnr1 schreef:
Doe eens normaal hé.

Mijn paard loopt ook gewoon door sloten en (prikkel)draad als ze eenmaal het achteruit te pakken heeft. Ook in de bak als ze eenmaal begon, kwam ze op een gegeven moment omhoog en/of ze liet zich opzij vallen. Gelukkig doet ze het in de bak niet meer, maar heb een paar weken geleden nog met haar in een diepe sloot gelegen. Als paarden eenmaal doorhebben dat ze dat kunnen is het heel moeilijk om dat eruit goed uit te krijgen. Ik heb liever een bokkend of steigerend paard dan een achteruit loper. (de mijne kan zelfs achteruit draven).
Ik heb bij de mijne gekozen om maar gewoon stil te blijven staan. en wachten en wachten totdat ze zelf wilde en ik haar toen expres zelf liet wachten. Op een gegeven moment had ze door dat dat niet leuk was en heeft ze het (in de bak) nooit meer gedaan. Ook buiten gaat het stukken beter en doet ze het nog maar 10% met wat het was.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:41

Brainless schreef:
aeolusnr1 schreef:
Doe eens normaal hé.

Mijn paard loopt ook gewoon door sloten en (prikkel)draad als ze eenmaal het achteruit te pakken heeft. Ook in de bak als ze eenmaal begon, kwam ze op een gegeven moment omhoog en/of ze liet zich opzij vallen. Gelukkig doet ze het in de bak niet meer, maar heb een paar weken geleden nog met haar in een diepe sloot gelegen. Als paarden eenmaal doorhebben dat ze dat kunnen is het heel moeilijk om dat eruit goed uit te krijgen. Ik heb liever een bokkend of steigerend paard dan een achteruit loper. (de mijne kan zelfs achteruit draven).
Ik heb bij de mijne gekozen om maar gewoon stil te blijven staan. en wachten en wachten totdat ze zelf wilde en ik haar toen expres zelf liet wachten. Op een gegeven moment had ze door dat dat niet leuk was en heeft ze het (in de bak) nooit meer gedaan. Ook buiten gaat het stukken beter en doet ze het nog maar 10% met wat het was.

maar hoelang duurde dat dan dat wachten? want ik heb het gevoel dat ik dan (hetzelfde probleem) wel een uur kan gaan staan wachten..:S

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:12

Dan wacht je toch een uur? Ik zie het probleem niet Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:45

Alicia2u schreef:

Ja dat zou ik ook zeggen Knipoog

Je kan ook afstappen natuurlijk, daar geef je meer leiding en vertrouwen mee dan erop te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:51

midgie schreef:
Alicia2u schreef:

Ja dat zou ik ook zeggen Knipoog

Je kan ook afstappen natuurlijk, daar geef je meer leiding en vertrouwen mee dan erop te blijven.

je moet juist niet afstappen dan geef je juist toe aan je paard.. doe je dat elke keer dan, dan kan je elke dag afstappen denk ik.. zeker als het een dominante pony is..
ik zou trouwens geen uur staan wachten paard moet gewoon doorlopen, klaar.. bij mij werkt het trouwens goed om mijn zweep even in de buitenhand te doen, dat zijn ze niet gewend, dus van schrik lopen ze vaak dan ineens wel door Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:59

Je geeft toe als je in gevecht gaat met je paard dat hij door moet lopen, je moet denken in leiderschap, een juiste leider stapt af en loopt voorop en geeft het paard vertrouwen.
En echt een paard denkt niet van o de volgende keer stapte ze af, misschien voelt hij de volgende keer op dat punt meer vertrouwen in je en zal hij daar dan wel door lopen, misschien duurt dat 10 x afstappen maar je schept wel een leiderscahp en dat is voor een paard wat er telt.
Zou zeggen verdiep je eens echt in wat een paard is en hoe hij reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:04

een paard dat dominant is zal achter je aan lopen zodra je afstapt (waarschijnlijk) maar wat los je daar mee op? als je elke keer afstapt zodra het paard in staking komt, dan moet je daar ohz aan werken lijkt mij, jij hebt het over een angstige pony denk ik, ik niet.. als ik een pony rijd die de vorige dag wel normaal kon lopen, en nu ineens 10 x op de rem gaat dan zal ie lopen.. en met mij er op.. dat is dominantie, stap je af, dan zal er op het laatst bij die pony echt wel een lampje gaan branden, zolang ik maar vervelend genoeg ben, stapt zij wel af..
met afstappen ontwijk je het probleem, en los je het niet op is mijn mening Lachen

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:09

midgie schreef:
Je geeft toe als je in gevecht gaat met je paard dat hij door moet lopen, je moet denken in leiderschap, een juiste leider stapt af en loopt voorop en geeft het paard vertrouwen.
En echt een paard denkt niet van o de volgende keer stapte ze af, misschien voelt hij de volgende keer op dat punt meer vertrouwen in je en zal hij daar dan wel door lopen, misschien duurt dat 10 x afstappen maar je schept wel een leiderscahp en dat is voor een paard wat er telt.
Zou zeggen verdiep je eens echt in wat een paard is en hoe hij reageert.

even heel offtopic mijn haflinger maakt er wel degelijk dan een spelletje van als ik af zou stappen maar goed dat terzijde

ik denk inderdaad niet dat slaan en schoppen de oplossing is.
en ik zou ook niets anders kunnen verzinnen dan laat maar lopen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:18

Het 'stilstaan' is een trucje dat mijn merrie ook gebruikt als je als ruiter niet stevig genoeg in je schoenen staat. Ze gaat dan stilstaan en weigert nog een stap te zetten. Omdraaien doet ze niet, op een tik van de zweep reageert ze door te bokken, op beenhulpen is ze doof op die moment. Mijn merrie is een tikkeltje aan de dominante kant, maar als je daar volledig correct en consequent mee kan omgaan is dat absoluut geen probleem. Waar ik vroeger zelf de mist in ging, is dat ik zelf niet 'assertief' genoeg was als ze haar trucje bovenhaalde. Je voelt het aankomen waar ze gaat stilstaan, maar ik reageerde niet snel en niet duidelijk genoeg daarop. En dat is wel belangrijk...

Mijn grote tip: leer je paard voor zijn. Zet in het begin daarvoor gerust je lesgever (of iemand anders) in het midden van de piste met een lange longeerzweep. Als jij ook maar het minste voelt dat je paard afremt of het gevoel geeft van stil te gaan staan, dan laat je maar eens héél duidelijk je stem horen (maak je maar eens kwaad Haha!), drijf je héél duidelijk naar voren (maak het desnoods maar heel overdreven) en zeg je lesgever dat hij met die longeerzweep achter je paard moet drijven op de moment dat jij je keel open zet. Slaan hoeft helemaal niet, gewoon die 'drijvende kracht' van een longeerzweep achter zich is meestal al genoeg.
Op die moment zorg je er dus voor dat je paard de kans niet krijgt om zijn trucje door te zetten, omdat je hem voor kan zijn. Het belangrijke hierbij is wel 'voelen'. Je moet het voelen aankomen, en vanaf de moment dat je voelt aankomen moet je ingrijpen, niet wachten totdat hij al stilstaat.

Als ik nu voel dat ze dat trucje weer eens wilt bovenhalen (wat trouwens niet heel rap meer gebeurt), dan laat ik haar gewoon eventjes mijn boze stem horen en dan is het plannetje al weer uit haar hoofd.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:29

Afstappen met een buitenrit als mijn merrie stilstaat en weigert een stap te lopen doe ik wel. Bij de mijne is het onzekerheid als ze stil staat. Buitenrijden vinden met name ik eng en als we dan alleen zijn zij ook. Dan stap ik liever af als dat ik met het angstzweet op me rug ga vechten om het paard voorwaarts te krijgen.