Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jeanine84 schreef:ik denk toch dat je hier doorheen moet maar hoe en wat is moeilijk te beoordelen vanachter de comp. wat zeggen je instructeurs dan als het gebeurd? Een reactie als 'het is er 1 met gebruiksaanwijzing' kom je natuurlijk ook niet verder en dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een andere instructeur!
laetitia schreef:En als ze nou achteruit loopt in de hoek, haar de andere kant opsturen (dus omkeren)?
Wat je ook kan proberen als ze achteruit gaat, haar de hulpen voor achterwaarts geven en dan haar zelf achterwaarts laten lopen ipv dat zij dat zelf bedenkt. Is ze het misschien heel snel zat!
,
aerdenhout1 schreef:Een paard dat uit zichzelf achterwaart gaat en niet meer naar voor te rijden is...laat die maar eens een hele bak naar achter doorlopen! En niet als meneer of mevrouw naar voor wil toestaan, maar dan juist even doorzetten! Doe dit wel met de juiste hulp aan de kant!
aeolusnr1 schreef:Doe eens normaal hé.
Als hij graag de hele bak door achterwaarts loopt , ok dan , dan vraag je haar gewoon een 2de ronde, en als het niet genoeg zou zijn een 3de ronde ........ bij wijze van spreken maar je moet daarbij wel de tekens die je paard je laat zien wel degelijk in't oog houden , als hij het uit angst doet moet je natuurlijk eerst aan de angst werken, doet hij het puur uit dominantie en ik denk dat het dit is dan moet jij er als leider gewoon boven staan en dus doorduwen, maar wel met respekt naar je paard nooit boos worden, ook al loopt hij de verkeerde kant uit, doe het dan maar met de glimlach.
Maar als je nadien dan vooruit kan lopen maak het dan wel leuk en goed belonen, dat achterwaarts lopen, of draaien of keeren, mag je niet als straf zien maar als een vorm van extra werk, niet echt leuk voor je paard, en als het dan uiteindelijk in de goeie richting gaat ruim belonen en je paard prijzen en geef hem even rust om te bekomen van de stress en de emotie.
Paarden leren net van die beloningen , van boos zijn en straffen leren ze echt niks, maar dit wil niet zeggen da je moet opgeven nee doorduwen en pushen, hou je vraag simpel en goed doenbaar voor je paard, laat altijd een poort open, laat een vluchtroute open ==== ( vooruit is de vluchtroute ) als hij dus vooruit ontsnapt dadelijk belonen das ook wat je wou.
Ik denk da je iets te onduidelijke hulpen geeft, en dat je paard je gewoon niet verstaat , hou het simpel.
paard gaat alleen ook nog bokken:S
).
aeolusnr1 schreef:Doe eens normaal hé.
Als hij graag de hele bak door achterwaarts loopt , ok dan , dan vraag je haar gewoon een 2de ronde, en als het niet genoeg zou zijn een 3de ronde ........ bij wijze van spreken maar je moet daarbij wel de tekens die je paard je laat zien wel degelijk in't oog houden , als hij het uit angst doet moet je natuurlijk eerst aan de angst werken, doet hij het puur uit dominantie en ik denk dat het dit is dan moet jij er als leider gewoon boven staan en dus doorduwen, maar wel met respekt naar je paard nooit boos worden, ook al loopt hij de verkeerde kant uit, doe het dan maar met de glimlach.
Maar als je nadien dan vooruit kan lopen maak het dan wel leuk en goed belonen, dat achterwaarts lopen, of draaien of keeren, mag je niet als straf zien maar als een vorm van extra werk, niet echt leuk voor je paard, en als het dan uiteindelijk in de goeie richting gaat ruim belonen en je paard prijzen en geef hem even rust om te bekomen van de stress en de emotie.
Paarden leren net van die beloningen , van boos zijn en straffen leren ze echt niks, maar dit wil niet zeggen da je moet opgeven nee doorduwen en pushen, hou je vraag simpel en goed doenbaar voor je paard, laat altijd een poort open, laat een vluchtroute open ==== ( vooruit is de vluchtroute ) als hij dus vooruit ontsnapt dadelijk belonen das ook wat je wou.
Ik denk da je iets te onduidelijke hulpen geeft, en dat je paard je gewoon niet verstaat , hou het simpel.
Brainless schreef:aeolusnr1 schreef:Doe eens normaal hé.
Mijn paard loopt ook gewoon door sloten en (prikkel)draad als ze eenmaal het achteruit te pakken heeft. Ook in de bak als ze eenmaal begon, kwam ze op een gegeven moment omhoog en/of ze liet zich opzij vallen. Gelukkig doet ze het in de bak niet meer, maar heb een paar weken geleden nog met haar in een diepe sloot gelegen. Als paarden eenmaal doorhebben dat ze dat kunnen is het heel moeilijk om dat eruit goed uit te krijgen. Ik heb liever een bokkend of steigerend paard dan een achteruit loper. (de mijne kan zelfs achteruit draven).
Ik heb bij de mijne gekozen om maar gewoon stil te blijven staan. en wachten en wachten totdat ze zelf wilde en ik haar toen expres zelf liet wachten. Op een gegeven moment had ze door dat dat niet leuk was en heeft ze het (in de bak) nooit meer gedaan. Ook buiten gaat het stukken beter en doet ze het nog maar 10% met wat het was.
Alicia2u schreef:Dan wacht je toch een uur? Ik zie het probleem niet
midgie schreef:Alicia2u schreef:Dan wacht je toch een uur? Ik zie het probleem niet
Ja dat zou ik ook zeggen![]()
Je kan ook afstappen natuurlijk, daar geef je meer leiding en vertrouwen mee dan erop te blijven.
dan geef je juist toe aan je paard.. doe je dat elke keer dan, dan kan je elke dag afstappen denk ik.. zeker als het een dominante pony is..
paard moet gewoon doorlopen, klaar.. bij mij werkt het trouwens goed om mijn zweep even in de buitenhand te doen, dat zijn ze niet gewend, dus van schrik lopen ze vaak dan ineens wel door
midgie schreef:Je geeft toe als je in gevecht gaat met je paard dat hij door moet lopen, je moet denken in leiderschap, een juiste leider stapt af en loopt voorop en geeft het paard vertrouwen.
En echt een paard denkt niet van o de volgende keer stapte ze af, misschien voelt hij de volgende keer op dat punt meer vertrouwen in je en zal hij daar dan wel door lopen, misschien duurt dat 10 x afstappen maar je schept wel een leiderscahp en dat is voor een paard wat er telt.
Zou zeggen verdiep je eens echt in wat een paard is en hoe hij reageert.
), drijf je héél duidelijk naar voren (maak het desnoods maar heel overdreven) en zeg je lesgever dat hij met die longeerzweep achter je paard moet drijven op de moment dat jij je keel open zet. Slaan hoeft helemaal niet, gewoon die 'drijvende kracht' van een longeerzweep achter zich is meestal al genoeg.