Springen! HOE?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Springen! HOE?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:22

Heey bokkers

Ik heb voordat ik mijn bijrijdpaardje kreeg een tijdje op een manege gelest! Daar hebben we 1 of 2 keer gesprongen! Nou vind ik dit eigenlijk wel super leuk om te doen! Maar ik heb geen idee wat voor hulpen ik daarbij moet geven! Je weet hoe het op manege paarden (meestal) gaat, als de 1 springt, springen de andere 15 er achter aan. Maar nu weet ik voor mezelf dus helemaal niet hoe ik dat moet doen! Ik vind het toch wel leuk om dat voor de afwisseling erbij te doen, omdat ze anders alleen maar basis en dressuurmatig gereden word! Ojaa, ik rijd nog niet zo heel lang, dus houd daar a.u.b. even rekening mee!!

Alvast bedankt!!

suus_toes

Re: Springen! HOE?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:23

les nemen? Bloos

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:24

suus_toes schreef:
les nemen? Bloos

Lijkt me verstandig ja Ja

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:25

hahah Clown , als je nog niet zo lang rijd even dooroefenen tot je goed rijd en dan les nemen.
succes.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:25

Ja ik heb een instructrice, maar ik wil toch graag horen hoe jullie het doen, omdat iedereen net weer zijn eigen "foefjes" ervoor heeft!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:28

Ja gewoon les nemen maar goede tip is dat je paard voldoende voorwaarts moet zijn, anders kan je paard lelijk zijn benen breken.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 16:14

Oh dat is ze wel hoor, een NRPS, ze wil altijd hard, hahah!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:08

DSNDebora schreef:
Ja ik heb een instructrice, maar ik wil toch graag horen hoe jullie het doen, omdat iedereen net weer zijn eigen "foefjes" ervoor heeft!

Goed springen is rijkunst waaraan een goede dressuurmatige basis en vele uren oefenen en goed les aan vooraf gaan. Voor springen zijn geen foefjes. Als je foefjes en trucjes wil leren kun je beter op goochelen gaan. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 05:23

Over de hindernis gaan is niet meer dan je paard overtuigend eropaf rijden en op tijd meegaan met je zit. Maar echt goed springen (plaats van afzet bepalen, zelf afstanden leren zien en bepalen, de landing op het juiste been) is best wel een kunst en daarvoor heb je toch echt begeleiding en veel oefening nodig Lachen

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:23

Ik zou eerst zorgen dat je dressuurmatig wat handig bent , en les nemen in het springen . Als je zomaar wat gaat proberen te springen met raad van iemand dan loop je veel kans dat je het helemaal fout gaat doen met al de gevolgen erachteraan .

Als je wil gaan springen dan doe je dat best onder begeleiding .

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:25

Inderdaad Ja eerst je dressuur goed maken en dan verder gaan met springen.
Ik denk niet dat je even via bokt kunt leren hoe je springt op een paard, maar dat het beter is als iemand je helpt bijv. een instructrice ofzo!

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:27

wat ze hier allemaal goed zeggen
eerst dat het dressuur matig helemaal in oorde is. Vraag anders aan je lesgever ofdat ze dat uit legt ik denk dat ze dat best wilt doen

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 16:29

Ja ik heb ook een instructrice.. ik zal het is overleggen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:53

DSNDebora schreef:
Heey bokkers

Ik heb voordat ik mijn bijrijdpaardje kreeg een tijdje op een manege gelest! Daar hebben we 1 of 2 keer gesprongen! Nou vind ik dit eigenlijk wel super leuk om te doen! Maar ik heb geen idee wat voor hulpen ik daarbij moet geven! Je weet hoe het op manege paarden (meestal) gaat, als de 1 springt, springen de andere 15 er achter aan. Maar nu weet ik voor mezelf dus helemaal niet hoe ik dat moet doen! Ik vind het toch wel leuk om dat voor de afwisseling erbij te doen, omdat ze anders alleen maar basis en dressuurmatig gereden word! Ojaa, ik rijd nog niet zo heel lang, dus houd daar a.u.b. even rekening mee!!

Alvast bedankt!!

Over het dikgedrukte stukje: Als ik dat zo lees, zou ik op zoek gaan naar een andere manege of instructeur. Heeft je instructeur niet uitgelegd hoe je op een hindernis afrijd, en laat hij jullie dan zo springen? Dat vind ik een beetje raar eerlijk gezegd.

Neem goed les, zorg dat de dressuurbasis goed is, en ga dan over springen nadenken Knipoog

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:05

ik zou het idd niet doen zonder goede instructeur erbij;)

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:09

of je neemt priveles met je paardje !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:35

Beginnen met springen is precies hetzelfde als leren "paardrijden" in het algemeen. In eerste instantie "lift je mee" en moet je je nog helemaal niet drukmaken over waar het paard afzet etc. Ga eerst maar lekker oefenen met balkjes lopen (afstanden tot in den treure te vinden op Bokt), evenwicht vinden in verlichte zit, en de bewegingen van het springen leren kennen door het springen van "huppeltjes"; kleine hindernisjes die eigenlijk niet veel meer voorstellen dan een wat opwaarts gesprongen galopsprongetje waarvan je de bewegingen leert en leert het paard niet te storen.
De rest, de "trucjes" zoals jij ze noemt, komt pas in een (veel) later stadium.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:37

Ik sluit me helemaal bij Sonja aan. Springen is echt niet moeilijk, iig niet de basisbeginselen. Je begint met draven over wat balkjes, en daarna zet je aan het eind van dat rijtje een heel laag kruisje. Je draaft weer gewoon over de balkjes en aan het eind kijk je recht over het sprongetje en je laat je paard het werk doen. Je kunt evt aanleunen met twee schuine balken, om het iets makkelijker te maken. Later doe je dat zonder aanleuning, zonder drafbalkjes, en dan eens uit een galopje. Lekker voorwaarts rijden en niet te moeilijk doen erover.

Afstanden en al dat soort dingen komen pas als je je in dit soort simpel werk echt op je gemak voelt.

/edit
ik zie je opmerking dat ze altijd hard wil. Dan juist zorgen dat je al die dingen echt uit de rust kunt doen, dus een mooi ontspannen drafje en niet gaan racen.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:50

Eens met Sonja en Lielle. Ja

Niet te snel hoog willen gaan, eerst vertrouwd raken met de beweging en evenwicht vinden. En je kunt beter goed, laag leren springen dan met horten en stoten over een meter proberen te klimmen. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:54

Neem les, plaats maar eens een berichtje op mp of de gezocht-afdeling van bokt.
Heb je een eigen paard? Een die makkelijk springt?

Ga niet zonder hulp aan het knutselen, een instructeur kan precies de goede afstanden bepalen voor jou en je paard en kan helpen als het niet lukt of je paard problemen geeft.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 15-12-08 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:55

-> RT-P

Pomponlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:19

ik rij zelf nu iets van 2 jaar en 3/4 maand en ben nu begonnen met privelessen springen te nemen. doe dit niet in de manege, om de simpele reden: deze les valt ong samen met mijn dansles... ik kan niet op tijd van de ene naar de andere gaan dusja, moet eigenlijk wel ergens anders gaan springen...
maar vind dit eigenlijk wel nog goed, privéles leer je ook veel meer, je moet je paard volledig zelf sturen, hij loopt niet achter de rest aan enzo...
wou dit gewoon even meedelen Knipoog

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:00

Zijn er geen speciale springlessen waar je aan deel kunt nemen?

Verder, een ervaren paard kan je ook veel helpen.

Succes!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:28

Ik heb sinds kort springles op manegepaard. We beginnen met balkjes,dan een kruisje en eind van de les mogen we 2 steiltjes springen. Heb al 1 ding ervaren,goed sturen en ondersteunen met je benen. Ik vind het superleuk, maar niet zo makkelijk als het lijkt. Vooral 2 acher elkaar.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:20

Ik denk dat je het beste privélessen kan nemen inderdaad.
Springen is niet iets wat je zo kan leren door te lezen.
En als je dan iets fout doet weet je dat zelf niet.

Leuk dat je wil gaan springen!
Ik vind het ook geweldig!! Knipoog