niet stilstaan bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 19:37

Hoi,
Ik heb een paard en het is best wel raar maar eerst stond hij met opstijgen gewoon stil en nu wil hij echt helemaal niet stilstaan. Telkens als ik mijn voet in de stijgbeugel wil zetten dan gaat die er vandoor waardoor ik er niet meer opkom ofwel doet hij zijn hoofd heel erg omhoog zodat ik hem helemaal niet meer stil kan laten staan. Heeft iemand tips om hem stil te laten staan want dit is echt supervervelend en ik heb echt geen zin om daar een kwartier of zit te proberen om der op te komen. Ik moet morgen weer rijden dus graag zo snel mogelijk tips!!!

OlimpicDiaz

Re: niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:42

Hoe oud is je paard? En hoe lang heb je hem al? (omdat je zegt dat hij het eerst niet deed).
Het is wel handig als je het hem even eerst opnieuw aanleert om weer stil te laten staan voordat je op stapt. Hij moet even wat respect voor je hebben.
Ik zou eerst alles in alle rust weer gaan herhalen. Heel voorzichtig en zachtjes aan en toch de eerste keren iemand anders je paard vast laten houden die er voor zorgt dat hij stil blijft staan. Degene moet er dan echt voor staan en als "leider" aangeven dat je paard niet weg mag. Dan kruip jij er voorzichtig op en beloon hem als hij dit netjes heeft gedaan. Maar doe het vooral in alle rust en neem echt even de tijd om het weer goed aan te leren. Heb je er straks zeker profijt van.
Weet je zeker dat het niet aan het zadel of aan zijn rug zou kunnen liggen?

Succes in ieder geval!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:43

Ik zou in elk geval niet te snel willen, dus niet denken "ik moet morgen weer rijden". Wat doet hij als iemand hem vasthoudt? Als hij aan de longe zit? Als je aan de andere kant wilt opstappen? Als iemand anders wilt opstappen? Als iemand je een voetje geeft?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:15

Is het echt vandoor gaan of alleen wegstappen? Meestal doen ze dit om je uit te proberen. Als het alleen stappen is dan zet je hem steeds weer terug op de plek totdat hij stil blijft staan en op kan stijgen. Pony op de manege doet het ook bij alle ruiters. Gewoon blijven doorgaan en hem niet laten vasthouden. Hij moet weten dat hij niet met jou kan sollen.

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:17

Ze hem met z'n neus in een hoek dan kan hij niet vooruit.Zorg wel dat er iemand in de buurt is om te helpen.

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:34

iedere keer je paard terugzetten op zijn plek en net zolang doorgaan tot het paard stil staat; desnoods met hulp; iemand die het paard vasthoud terwijl jij opstijgt
als hij eenmaal stilstaat uitbundig belonen en gaan rijden
na het rijden het ritueel nogmaals herhalen
blijf consequent!

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:38

Oke maar ik heb zowiezo niemand die mij kan helpen. Maar dan ga ik gwn telkens opnieuw proberen. Maar het is ook niet dat ik uren de tijd heb dus ja.

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:52

tijd maken dan Knipoog
hoe sneller je het op wil lossen hoe geirriteerder jij raakt en je paard ook en dan lukt het helemaal niet meer
geduld en consequent zijn

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:02

Bedankt voor de reacties, maar wat ik niet snap is waarom hij eerst wel stil wou staan en nu in een keer niet meer

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:10

Mischien heeft hij hier of daar een ongemak en is het zijn manier om te zorgen dat je niet kan opstijgen.Als je in het zadel zit zijn er dan problemen?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:52

pruts schreef:
Mischien heeft hij hier of daar een ongemak en is het zijn manier om te zorgen dat je niet kan opstijgen.Als je in het zadel zit zijn er dan problemen?

Nee als ik er eenmaal opzit dan is der niets meer aan de hand, daarom vind ik het ook zo raar.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:56

Misschien heeft ie een geiirtiteerde spier....probeer is aan de andere kant op te stappen of mbv een stoel of trap...Dan is er minder druk op de rug.....

Suc-6...enne geduld is een mooie zaak. Met geduld kom je er sneller... zoals mijn voorgangers al zeiden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:59

XThisIsMeX schreef:
Oke maar ik heb zowiezo niemand die mij kan helpen. Maar dan ga ik gwn telkens opnieuw proberen. Maar het is ook niet dat ik uren de tijd heb dus ja.

Kijk dat is een foute instelling, zelfs al is het waar. Je moet een houding hebben dat het wel uren mag gaan duren, maar dat hij gewoon gaat stilstaan.

Teugels korter, desnoods met de kop in de hoek zetten. Gaat hij achteruitlopen, gewoon meewandelen. Paarden vinden achteruitlopen zo onaangenaam dat ze er na korte tijd vanzelf mee stoppen.

Federico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:00

Even iemand vragen om te helpen met vasthouden... Hem in een hoek zetten waar die niet zoveel kanten op kan.. proberen de teugels eens wat losser te houden.. even een bijzetteugel eraan om het omhoog komen te voorkomen..

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 23:31

Citaat:
Kijk dat is een foute instelling, zelfs al is het waar. Je moet een houding hebben dat het wel uren mag gaan duren, maar dat hij gewoon gaat stilstaan.
Teugels korter, desnoods met de kop in de hoek zetten. Gaat hij achteruitlopen, gewoon meewandelen. Paarden vinden achteruitlopen zo onaangenaam dat ze er na korte tijd vanzelf mee stoppen.

Ja maar zo bedoelde ik het ook niet dat ik der geen tijd in wil steken ofzo.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:29

Plaats je paard gewoon midden in de piste en vraag hem beleefd te blijven staan, neem je teugel wel in de hand maar laat het vrij los ( dus echt iets doorhangend ) doe alsof je opstaptblijft hij staan voet terug weg goed belonen en rust geven ( met rust geven bedoel ik niet naar het paard kijken, nonchalant staan fluiten, voor eender wat aandacht maar zeker niet voor het betreffende paard , even later opnieuw proberen, enz enz.... maar indien hij toch een voet zou verzetten een halve voet verzetten is ook al teveel dan het paard gewoon ineens opjagen rond jou 1 of 2 rondjes rond jou, dan gewoon weer opnieuw proberen, enz enz
Als je er dan uiteindelijk opzit en hij staat stil losse teugel houden en belonen, weer afstappen eens een toertje rond de piste stappen naast je paard en weer opnieuw proberen
Als het paard niet zou blijven staan dadelijk reageren en hem ter plekken rondjes laten draaien ( soort wending om de voorhand of de achterhand ) maakt niet uit maar hem duidelijk aan het werk zetten en hem dit echt met een beetje extra uitdaging laten doen, hij wou stappen dus zul je ook stappen 3 of 4 rondjes dan stoppen , weer afstappen en opnieuw als je dat zo volhoud weet ik wel zeker dat hij het vlug zal doorhebben dat hij beter af is als hij rustig blijft staan ( want daqn moet hij niet te hard werken )

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:50

Hoe stap je op? met je linkerhand aan de boom en je rechterhand aan de lepel? aan de lepel hangen is namelijk erg onaangenaam voor de rug van je paard. Ik kan me daarom goed voorstellen dat hij liever wegloopt dan dat er iemand zijn rug krom trekt.
Probeer eens met 1 hand aan de boom op te stappen en probeer je rechterhand achter het zadel te leggen (op zijn kont) zodat je het zadel niet scheef kunt trekken. Je kunt je dan altijd nog even aan het zadelrokje vasthouden voor de steun maar liever niet aan de lepel.
Wat je ook eens kunt proberen als dit niet werkt is met een krukje opstappen. Misschien dat hij dan wel stil blijft staan.

Succes!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:50

XThisIsMeX schreef:
pruts schreef:

Nee als ik er eenmaal opzit dan is der niets meer aan de hand, daarom vind ik het ook zo raar.

en dat is dus fout gedacht!
mijn paard is ook braaf als je eenmaal zit,maar voordat....
beestje loopt wel bij de fysio omdat ze erg veel last heeft van haar spieren en ribben. Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:53

De enige oplossing voor een probleem als dit is consequentie. Mijn pony deed dit eerst ook en ik was zo dom om hierin mee te doen door gewoon tijdens het ronddraaien/wegstappen op te stappen. Op een dag duurde was ik het eigelijk beu, nadat ik op de fries van een vriendin had gereden die gewoon netjes bleeft stilstaan. Ik dacht 'dit is zo prettig, dat moet toch niet zo moeilijk aan te leren zijn'. Slapen En inderdaad dit was het niet! Lachen

Een keer of 10 had het nodig. Zijn probleem was als volgt, zodra ik me naar de zijkant verplaatste begon hij of vooruit te lopen of heel snel rondjes van me weg te draaien, het kwam vaker zelfs tot dribbelen op de plaats en weglopen, het begon soms zelfs al met het aansingelen. Al die keren heb ik me met moeite erop gehesen om er maar vanaf te zijn. Hoe ik het opgelost heb is heel simpel. Oergeduld en een zero tolerance policy. Opstijgen=stilstaan=is écht stilstaan.

Ik ging ernaast staan en pakte de rechterteugel netjes op, begon hij te dansen kwam daar een duidelijke halt bij en haalde ik mijn rechterhand helemaal naar me toe. Zo stond hij met zijn neus tegen het zadel aan en kon dus niks meer. Een paar keer heeft hij nog geprotesteerd; hij kwam licht omhoog of probeerde rondjes naar links te lopen. Dit heb ik weer gecorrigeerd door een halt en met de linkerteugel te werken. Zodra hij ook daadwerkelijk stilstond liet ik alles vieren tot normale lengte Na een 3 keer zag je al veel resultaat, hij had door dat als hij niet stil stond bij het opstijgen hij weer in die vervelende positie zou belanden en beetje bij beetje verdween het weglopen en werd het rondjes draaien minder en na 10 keer was het beiden weg. Lachen
Let op, blokkeren helpt zeker niet altijd en kan bij sommige paarden levensgevaarlijke reacties uitlokken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:50

Sta je helemaal alleen met je paard op stalling dan, dat er niemand kan helpen? Of je ouders eens een keertje meevragen anders? Er zijn al vrij veel tips gegeven, zet eens op een rijtje van stap 1 tot stap ... welke je eerst gaat proberen, dus van mild naar streng zeg maar. En dan kijken wanneer je een punt bereikt waarop je resultaat ziet. Kan soms al vrij snel zijn hoor, zoals hierboven ook al wordt gezegd, als jij het toelaat leert hij het gedrag vanzelf aan. Waarom maakt opzich niet zoveel uit, zolang er met je zadel en je paard niets aan de hand is, kan gewoon uitproberen zijn maar ook werklust bijvoorbeeld.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:02

ik luister even mee, ik heb hetzelfde probleem Schijnheilig

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:03

Ik heb geleerd dat ik als ik wilde opstappen. Dat ik dan de rechterteugel korter moest pakken zodat ze niet weg kon lopen. Hielp wel. Alleen je moet er op letten dat je je paard dan niet uit evenwicht brengt. En anders gewoon in de hoek parkeren of eerst even iemand laten vasthouden.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:32

Mijn vriendin heeft dit probleem ook gehad met haar NRPS. We hebben het opgelost door iemand voor de pony te zetten, en stil te laten staan. En als ze zat een snoepje geven en dan pas rijden. Hij reageert er keurig op, hij stapt alleen als je het aangeeft of als je hem een snoepje hebt gegeven. Lachen

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:43

Mijn bijrijd-paardje deed dit ook heel erg.
Steeds weglopen en op een gegeven moment ook achteruit lopen en slaan met t achterbeen, heel irritant, ik kwam er soms echt niet op.
Na een tijdje waren we het zat en hebben we haar een cursusje stilstaan gegeven.
Ten eerste moest ze gewoon naast me stil staan. Daarna ging ik ernaast staan, met 1 hand op t zadel, dan begon ze vaak al achteruit te lopen. Ze mocht ze niet slaan met dat achterbeen en niet achteruit lopen, dus kreeg ze een klap op dr kont als ze dat deed. Als ze vooruit weg wilde lopen of (wat ze ook vaak deed) opzij naar mij toe liep, tikte ik haar bij met m'n zweepje. Als ze dan rustig stond, deed k m'n voet in de beugel, en weer het zelfde verhaal, niet weg/achteruit lopen of andere fratsen, want dan kreeg ze op haar kop en begon k overnieuw. In het begin werd ze daar erg boos van en kwam ze af en toe om hoog. Ik gebruik het woord; staan! en ze weet heel goed wat dit betekend, (haar eigenaresse zegt dat ook tegen haar) k heb het wel een miljoen keer gebruikt :p Als ze stil stond terwijl k m'n voet in de beugel had, aaide ik haar over haar kont, en zei k braaf ofzo. Uiteindelijk bleef ze dan staan zodat k m'n been over het zadel kon zwaaien. Als ze gelijk wegliep, zette ik haar alsnog stil, gewoon staan, duidelijk en streng zijn! We hebben dit echt een week of twee elke dag herhaald, net zo lang tot ze normaal stil bleef staan. Af en toe doet ze t nog wel eens maar dan corrigeer ik haar en dan denkt ze; ow ja :p
Ze loopt soms wel een paar pasjes als k m'n been over t zadel sla, maar daarna zet ik haar meteen stil en voor haar doen, is dit echt hardstikke goed!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:53

Het klinkt nogal alsof je snel wilt rijden, omdat je niet zoveel tijd hebt. Een paard spiegelt zich snel aan je. Misschien moet je zelf wat rustiger worden van binnen?

Ik heb zelf een jonkie die ook momenten heeft van niet stil willen staan. Ondanks dat ik veel grondwerk doe en hij dondersgoed weet wanneer hij stil moet staan. Maar ja, er zit een kop op en hij zit in de pubertijd, dus onderhoud ik deze oefeningen goed en heel regelmatig. Ongeduldig en gestresst worden, heeft in elk geval niet de juiste uitwerking Clown , dus ja, ik neem wel de tijd en ga net zo lang door tot hij stilstaat. Ik blijf staan op de plek en hij loopt maar (ik hou hem gewoon vast). Een paard houdt vanzelf op met lopen, als ik niets doe, want waarom zou hij zich moe maken, terwijl ik er relaxt bij sta?

Ik stijg pas op als hij rustig is, want stilstaan bij het opstijgen vind ik heel belangrijk. Mede ook omdat ik vaak via hekjes en opstapjes opstijg. Dan moet hij wel stil staan. Haha!

Wat ik verder ook vaak doe is dat ALS ik zit we nog even blijven stilstaan. Niet meteen gaan stappen, nee, hij mag pas voorwaarts als ik het wil. En dit alles doe ik met geduld en met rust. Issues kom je altijd tegen. Heb je ene net opgelost, komt er weer iets nieuws. Haha!

Succes!