Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
even een keer duidelijk zijn, dan valt het kwartje
KiWiKo schreef:ik vraag het vriendelijk, dan eis ik het technisch correct......... en daarna ga ik echt even flossen............ dan maar pijn in het smoeltje, maar hemellief zeg!

KiWiKo schreef:van een keer flossen word een paard niet slechter hoor, als deze niet naar subtiele hints wil luisteren.
anneliesdj schreef:Niet blijven vragen en vragen, er zijn wel meer manieren dan bektrekken of lief vragen.
anneliesdj schreef:KiWiKo schreef:van een keer flossen word een paard niet slechter hoor, als deze niet naar subtiele hints wil luisteren.
Als dat paard nooit geleerd heeft wat een ophouding is dan snapt ie jouw subtilie hints ook niet hoor. Jij plaatst het paard veel te veel op je eigen niveau.
daarna houd het op
KiWiKo schreef:ik vraag het vriendelijk, dan eis ik het technisch correct......... en daarna ga ik echt even flossen............ dan maar pijn in het smoeltje, maar hemellief zeg!
wat zegt je instructeur hiervan overigens?????
Senzafine schreef:KiWiKo schreef:ik vraag het vriendelijk, dan eis ik het technisch correct......... en daarna ga ik echt even flossen............ dan maar pijn in het smoeltje, maar hemellief zeg!
Maar goed, op die hardere hulp reageert ze dus wel... Maar hoe leer ik haar nu op die subtielere ophouding te reageren?
aan haar de keuze
Senzafine schreef:KiWiKo schreef:ik vraag het vriendelijk, dan eis ik het technisch correct......... en daarna ga ik echt even flossen............ dan maar pijn in het smoeltje, maar hemellief zeg!
Ja, nu krijg ik vast heel bokt over me geen maar ik heb momenteel geen instructie. Zelf volg ik wel wekelijks les, maar niet met dit paard. Ik beschik enkel over een graspiste dus een instructeur aan huis laten komen is momenteel geen optie. De instructeur waar ik wekelijks bij les geeft enkel privéles (onmiddellijk groepsles lijkt me wat overweldigend voor haar: nieuwe omgeving en een heleboel paarden bij elkaar...) op zaterdagvoormiddag en dan is er niemand thuis die met de trailer mag rijden. Ik ga misschien lessen bij Antoine de Bodt met haar, maar dat is weeral een eind verder rijden...
Ik heb wel begeleiding van mijn vader die veel ervaring heeft en die zei dus hetzelfde als jou KiWiKo.
Zachtjes blijven vragen zal inderdaad niks uithalen. Dat is hetzelfde als wanneer een paard niet reageert op je been... dan moet je ook even doorvragen.
Maar goed, op die hardere hulp reageert ze dus wel... Maar hoe leer ik haar nu op die subtielere ophouding te reageren?
KiWiKo schreef:anneliesdj schreef:Als dat paard nooit geleerd heeft wat een ophouding is dan snapt ie jouw subtilie hints ook niet hoor. Jij plaatst het paard veel te veel op je eigen niveau.
koeienpoep, want het enige wat ik kan is jonge paarden zadelmak maken en beleren![]()
daarna houd het op
suleilitha schreef:Anneliesj, een paard reageert van nature als je het op de zit terugrijdt. Zelfs eentje die nog maar een paar uren onder het zadel heeft gelopen. (dit is rijtechnis correct vragen/eisen) Je hebt natuurlijk uitzonderingen, die zijn dan vaak al verkeerd gereden en er zijn natuurlijk paarden die nergens respect voor hebben. Dan heb je twee opties, het dier zijn gang laten gaan en pappen en nathouden, of één keer goed inkomen.
Nog een koeievlaai, ik kan niet eens een B-proef rijden
anneliesdj schreef:Zijn jullie ff een paar domme dozen dat je wel paarden kunt inrijden maar niet eens een B-proef kunt rijden....
Citaat:Ik ben het deels wel met je eens maar wat ik wil zeggen is dat als het paard nooit fatsoenlijk ingereden is of geleerd heeft te reageren op HO/ophoudingen/wat dan ook, dan snapt dat dier niet waarom jij hem in zijn bek trekt.
Citaat:Ik kan me goed voorstellen dat je dat doet maar je zult hem toch echt duidelijk moeten maken waarom je die flinke ophouding geeft. Dus daarom zou het imo beter zijn om op een vriendelijkere manier halt te houden, daar flink voor te belonen en op die manier het paard duidelijk te maken wat je wilt. Doe je dit 20x en snapt hij het nog niet dan heb je een punt bereikt waarop je zegt; nu ga ik je strenger aanpakken en met recht maar evengoed moet hij wel snappen wat je wilt.