De kop zegt het al...is dressuur nog te leren ls je als ruiter zijnde altijd recreatief gereden hebt???
Ik ben 33 en rij al tig jaar uitsluitend recreatief door bossen, polders en landerijen..gewoon genieten van paard en natuur. Dit doe ik nu met mijn 19 jarige merrie die dit ook heerlijk vind.
Ik heb een jaarling merrie staan van 17 mnd (kruising NRPS) waar ik dus heel graag dressuur mee wil gaan rijden in de toekomst en misschien ook wat wedstrijdjes wil rijden..puur om een doel te hebben om naar toe te werken. Bovendien is dit paardje erg energiek en intelligent en ik denk dat zij er veel baat bij zal hebben als ik met haar intensief ga trainen als ze eenmaal beleerd is..ik denk dat ze haar energie straks niet kwijt kan in 2 of 3keer per week een bosrit.
Maar nu de hamvraag....is het nog te doen om mijzelf te leren dressuren? Houding, zit etc...zijn er mensen die op latere leeftijd zijn begonnen? En hoe zit het met je eigen souplesse..ik ben namelijk net zo enig als een vork
Wij wonen in Duitsland en mijn plan was om ee goede dressuurinstructeur te zoeken in de omgeving die mij de grondbeginselen kan bijbrengen.
Tips zij welkom!!

Ik had eigenlijk alleen maar buiten gereden en nog nooit in een bak gereden. Wist niks van alle rijvormen af ( volte', s gebroken lijnen, goede been lichtrijden etc..)
. Ik heb erg moeten wennen, het was toen winter en er werd alleen binnen gereden..
een nadeel, ik kan absoluut niet met haar alleen naar buiten het bos in, ze kan alleen met 1 paard of meer..
O ja, ik ben nu 39, dus ook veel ouder begonnen met dressuur..