Hoe kan ik verhelpen dat ik te hard in de mond trek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Hoe kan ik verhelpen dat ik te hard in de mond trek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:44

Ik kom het vaak tegen, mensen die hun paard te hard in de mond trekken.
Maar bij mij is het probleem hetzelfde, de instructrice zegt dan dat ik mijn teugels langer moet maken/ of mee meegeven. Maar als ik dat doe heb ik het gevoel alsof ik geen controle meer heb over het paard.
Hebben jullie misschien een paar tips om toch controle over mijn paard te houden terwijl ik niet in zijn mond trek?

Groetjes Knipoog

siskeh

Re: Hoe kan ik verhelpen dat ik te hard in de mond trek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:52

laat ten eerste je instructrice niet stoppen met je daar op te wijzen.
en waarom heb je het gevoel dat je geen controle over je paard hebt??
ik denk als je daar over na gaat denken en dat voor jezelf op een rijtje gaat zetten je het dichtste bij de oplossing voor jou probleem komt.

een paar dingen waardoor ik me kan voorstellen dat je het paard niet meer onder controle hebt:
je voelt je paard niet meer, niet het idee dat je contact hebt.
misschiendat je paard een hele kleine verandering laat zien waardoor je bang word?
of heb je het gevoel dat je paard niet op je zit reageerd?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:56

Ik heb inderdaad het gevoel dat ik dan geen contact meer heb met het paard. Alsof hij als ik de teugels losser maak dan alle kanten opgaat springen...
Zo voelt het.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:57

bij min is het net andersom, dus daar ga 'k je niet echt mee kunnen helpen denk 'k Tong uitsteken

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:01

Probeer eens met je ogen dicht te rijden (stap) en probeer je paard volledig te vertrouwen! Je zult zien, als je dit met strakke teugels rijd, veel onstabieler zit, dan met langere teugel. Hierdoor kan je beter met beweging mee komen Knipoog vloeiender eigenlijk.

Verder... Je weet het nu Knipoog dus er is verschil! Heel belangrijk. Mensen die bij mij zo rijden, moeten met langere teugels rijden, en veel meer op de zit gaan rijden. Wat moeilijk is in het begin.

Succes!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:02

Probeer goed je armen en schouders te ontspannen. Met ontspannen armen kun je niet trekken. Lekker om je heen kijken met rijden zodat je je nek ook niet vast zet. En steeds in je hoofd houden dat de aanleuning het gevoel moet geven alsof je een elastiekje vast houdt dat iets op spanning is waardoor je een ''verend'' gevoel krijgt. Dus niet te los en niet te strak.
Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:06

SETEFURII_ schreef:
bij min is het net andersom, dus daar ga 'k je niet echt mee kunnen helpen denk 'k Tong uitsteken

hier ook het zelfde probleem ben altijd bang dat ik hem te vast pak... dus mijn teugels hangen altijden een beetje door....

maar als tip voor de TS:
gewoon die teugel langer maken... in het begin voelt het vreemd maar je zal je pony moeten vertrouwen. en houd maar in je achterhoofd dat als jij jou pony zo vast pakt dat jet hem heel er erg veel pijn doet.. dan stop je daar snel genoeg mee...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:42

probeer eens te lessen puur op je zit, desnoods zonder zadel en eerst aan de longe.
je instructice kan je daar vast wel bij helpen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:50

Ok, dit vergt enig knutselen, maar kan een enorme openbaring voor je zijn:
Neem een gewoon A4 blad. Knip dit in de lengte in repen van een cm of 6. Vouw deze reep 1 keer in de lengte door. Als je dit nu dwars door wil scheuren zal je merken dat als je de strip aan 2 kanten gewoon beetpakt en iets druk op zet, dat het niet scheurt, probeer voor jezelf eens heel bewust te voelen hoe veel druk er nodig is om het door te scheuren.
Ok, dat was onderdeel 1.

Het echte knutselen is met deze repen aan je teugels. Je hebt dus ook breed plakband nodig en het handigste is niet te gladde teugel.
1 kant van de strip plak de aan de teugel vlak achter het bit. Het andere uiteinde plak je een stukje verder aan de teugel, maar niet over je lengte straks langs de teugel. Als de strip strak staat, moet er een bocht in het stuk teugel zitten tussen de plakbanden. Doe dit bij allebei je teugels.

Als je nu gaat rijden, vervangen de strips dus een stukje van je teugel maar als je ze kapot maakt, heb je gewoon je eigen teugels en dus geen gevaarlijke situatie.
Nu zul je als je gewoon gaat rijden merken hoe snel de papieren scheuren...

Er zijn natuurlijk altijd wel situaties waar bij elke ruiter zo'n stuk papier te zwak is, maar als je er een dressuur les mee kunt volrijden, ben je erg goed bezig!!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:52

Misschien moet je eens bitloos proberen. Dan kan je ook niet te hard in zijn mond trekken Tong uitsteken

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:53

Zoezi schreef:
Misschien moet je eens bitloos proberen. Dan kan je ook niet te hard in zijn mond trekken Tong uitsteken

Dan trek je inderdaad niet te hard in de mond, maar ook met bitloos kan een hand (veel) te hard inwerken, alleen dan op de neus en vinden veel mensen het ineens niet meer dem oeite om over na te denken.
Loos advies dus in mijn ogen.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:07

Nickeltje schreef:
Neem een gewoon A4 blad. Knip dit in de lengte in repen van een cm of 6. Vouw deze reep 1 keer in de lengte door. Als je dit nu dwars door wil scheuren zal je merken dat als je de strip aan 2 kanten gewoon beetpakt en iets druk op zet, dat het niet scheurt, probeer voor jezelf eens heel bewust te voelen hoe veel druk er nodig is om het door te scheuren.
Ok, dat was onderdeel 1.

Het echte knutselen is met deze repen aan je teugels. Je hebt dus ook breed plakband nodig en het handigste is niet te gladde teugel.
1 kant van de strip plak de aan de teugel vlak achter het bit. Het andere uiteinde plak je een stukje verder aan de teugel, maar niet over je lengte straks langs de teugel. Als de strip strak staat, moet er een bocht in het stuk teugel zitten tussen de plakbanden. Doe dit bij allebei je teugels.

Als je nu gaat rijden, vervangen de strips dus een stukje van je teugel maar als je ze kapot maakt, heb je gewoon je eigen teugels en dus geen gevaarlijke situatie.

Er zijn natuurlijk altijd wel situaties waar bij elke ruiter zo'n stuk papier te zwak is, maar als je er een dressuur les mee kunt volrijden, ben je erg goed bezig!!

Ik zal het eens proberen, bedankt voor de tip.
Alleen denk ik niet dat de intructrice daar blij mee is Knipoog Want het zijn manegepony's.
Maar onderdeel 1 ga ik zeker proberen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:29

Nou, ik weet niet of je instructrice in is voor nieuwe leermomenten, ze zou het namelijk voor de hele groep als leerdoel van 1 les kunnen doen, laat iedereen maar eens merken of ze te veel druk zetten op een teugel of niet...
Succes in elk geval en het is erg goed van je dat je er zo mee bezig bent!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:50

hang een halsring aan je paard, en pak deze wat strakker vast en de teugels losser, dan heb je nog altijd het gevoel dat je controle hebt.
daarna rustig afbouwen Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 02:18

Ik vind de tip van de papiertjes een hele goeie. En verder, gewoon proberen. Heb vertrouwen in je paardje en laat als je lekker gaat de teugels eens wat vieren.

Ik had ook (nadat ik jaren niet gereden had) de neiging heel erg aan de teugels te gaan hangen, heb toen, tijdens een buitenrit (alleen), heel voorzichtig de teugels eens laten vieren en het werkte! Miep ging niet harder dan ik stiekem verwachte, ze liep juist veel onspannener in hetzelfde tempo (of net iets harder, maar niet teveel) door! In het begin had ik steeds de teugels zo dat ik meteen ze strakker kon nemen, maar naarmate het vertrouwen in elkaar groeide durfde ik ook meer te laten vieren, dus op normale teugeldruk te rijden.

In het begin voelde dat heel onwennig, had steeds de neiging de teugels strakker te nemen. Vooral als ze wat ging "zwieberen" over het ruiterpad. Maar door het groeiende vertrouwen durfde ik ook steeds meer op mijn zit te gaan rijden en nu gaat het prima. Buiten loopt ze lekker ontspannen, maar heerlijk nageeflijk. De teugels heb ik nu amper nog nodig bij wijze van spreken (behalve als ze schrikt en opzij springt). En ze schrikt nu ook een stuk minder snel omdat ik blijkbaar meer vertrouwen uitstraal naar haar toe. Ze kruipt nu ook niet meer achter de teugel maar zoekt vooral als ze iets eng vind eerst mijn hand op als steun. Mensen op straat vragen me steeds vaker hoe ik dat doe en dat lijkt me een goed teken. (en als ze iets heel erg eng vind, zoals een trekker met allerlei boerenspul erom gehangen, dan stap ik af. Aan de hand heeft Miep meer vertrouwen dan als je op haar zit. Aan de hand springt ze niet eens opzij maar kijkt alleen en snuift flink, als je erop zit kan ze flink aan de kletter gaan. Hangt van het paard af, sommigen voelen zich juist sterker als je erop zit)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:32

Nickeltje schreef:
Ok, dat was onderdeel 1.

dit kun je ook goed doen met elastieken ipv papier. hiermee zie je ook waneer je de teugels te strak hebt doordat de lus dan weg is, maar je hoeft het niet elke keer te vervangen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:35

Mooie tips zeg! Zou inderdaad een goede manegeles zijn. Iedereen met papieren teugels! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:11

amillia schreef:
Nickeltje schreef:
Ok, dat was onderdeel 1.

dit kun je ook goed doen met elastieken ipv papier. hiermee zie je ook waneer je de teugels te strak hebt doordat de lus dan weg is, maar je hoeft het niet elke keer te vervangen.

maar even tussen door kun je dan nog wel sturen ? aangezien de meeste (manege)paarden niet zo zacht in hun mond zijn en ook niet echt op je zit te rijden zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:44

Nini_roosje: het zal je verbazen hoe gevoelig die paarden in de mond zijn, en hoe fijn ze op de zit te rijden.
Dat is namelijk iets wat het paard van nature snapt, dat hoeven ze helemaal neit te leren Haha!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:47

Bedankt voor al jullie reacties!
Ga er zeker wat aan doen.
Het is niet fijn voor mij en ook niet voor het paard om zo 'krampachtig' te rijden, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:23

Yamcha schreef:
Nini_roosje: het zal je verbazen hoe gevoelig die paarden in de mond zijn, en hoe fijn ze op de zit te rijden.
Dat is namelijk iets wat het paard van nature snapt, dat hoeven ze helemaal neit te leren Haha!

dat weet ik Knipoog maar als er almaar een bonkende beginner op hun rug zit die alleen maar stuitert in het zadel en trekt aan de teugel stompen ze toch echt voor een groot deel af.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:27

Het ligt er natuurlijk wel aan welk paard je hebt, bij de een ligt het gevoelig en bij de andere niet.
Als een pony bijvoorbeeld al 10 jaar met de beginners heeft meegelopen kan ik wel begrijpen dat hij niet meer echt op je zit reageert, maar als er nou een fit jong beestje in de les krijgt daar kan je mee doen wat je wilt, met je stem, met je zit die snapt het dan maar na een jaartje is dat ook weer een beetje weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:41

_Undercover schreef:
Het ligt er natuurlijk wel aan welk paard je hebt, bij de een ligt het gevoelig en bij de andere niet.
Als een pony bijvoorbeeld al 10 jaar met de beginners heeft meegelopen kan ik wel begrijpen dat hij niet meer echt op je zit reageert, maar als er nou een fit jong beestje in de les krijgt daar kan je mee doen wat je wilt, met je stem, met je zit die snapt het dan maar na een jaartje is dat ook weer een beetje weg..

ja idd daar zit een wereld van verschil in. Maar ik bedoel idd meer die paarden die vaak met beginners loopen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:42

loslaten is houden!!! Lachen
denk daar maar eens over na Lachen

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:47

Vraag eens om een priveles en dan een zitles aan de longe! Dus geen teugels in je hand, instructrice heeft een longeerlijn en jij moet oefeningen doen met je zit.

Dit werkte bij mij erg goed, je controle over je paard krijgen mbv je zit! Je weet waarschijnlijk wel dat je eigenlijk alles met je zit zou moeten doen, maar ja als je het andere nooit gevoelt hebt is dat moeilijk te leren.

Anders idd met losse teugels rijden, en proberen op je zit de overgangen te rijden.

Veel succes, met veel oefenen kun je hard in je handen zijn afleren!