Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

herbosch1987 schreef:Zoveel mogelijk overgangen rijden en heel consequent een tik geven als hij niet op je been reageert, je zal zien dat hij dan goed aan je beenhulpen wordt.
het was nog steeds niet perfect maar 10x beter als zonder. Heel erg bedankt voor deze tip 
lijntjuhhh schreef:Ik heb zaterdag gereden en met eigenaar overlegt over een spoortje. Die vond het het proberen waard, vandaag voor het eerst met spoortjes gereden(zo klein mogelijk) en het ging wonderbaarlijk goedhet was nog steeds niet perfect maar 10x beter als zonder. Heel erg bedankt voor deze tip
mochten er mensen zijn die denken dat ik nu de hele tijd zit te prikken dat is NIET zo, ik hou mijn benen zo stil mogelijk en mocht hij een keertje niet reageren geef ik hem als nog een tikje met mijn zweep en blijf ik niet porren.
moonfish13 schreef:Miss_malfoy, rare reactie om te zeggen dat ze meteen naar hulpmiddelen grijpt en advies geeft dat ze les moet nemen..
Dat vooral voor iemand die zelf met pessoabit rijd omdat ze anders haar verzorgpaard niet houd.![]()
Imo ook een kwestie van goed les nemen in principe.
Ik kan ook zeggen: Ja straks reageerd je paard ook niet meer op de pessoa, wat dan?
Het is niet eens een aanval, maar ik vind het een beetje vreemd om dan zo te oordelen over een ander.
Ts, probeer je de spoortjes wel af te bouwen op een gegeven moment?

Evaaxspe schreef:Als je met sporen gaat rijden, moet je dat niet zomaar doen.
Je moet weten hoe je er mee moet rijden !
Incredible schreef:Veel overgangen rijden, eerst waarschuwen kneepje met je been.
Daarna langer vasthouden, zweep of sporen. Rijd hem tot hij wel
naar je been luisterd, hij mag gerust moe worden. Als hij dat doet
probeer je hem met langere teugels te rijden. Als hij dan ook goed luisterd
moet het wel lukken. Als hij naar binnen valt moet je je binnenbeen er goed bijhouden
en leg je je been wat naar achteren. Laat hem naar binnen kijken en rijd stelling.
Ook op de lange zijde kun je hem met stelling rijden. Voltes en bochten rijden.
Lise81 schreef:Hi,
Toen ik je topic las had ik het idee dat je paard wel voorwaarts gaat op been maar niet zijwaarts - weg van je been.
Naar mijn idee helpen sporen hiervoor maar even. Als je paard er aan gewend is (ja dat gebeurd ook met een stil been), dan heb je het probleem zo weer terug, en dan? Consequent zijn is veel belangrijker!
Ik zou aan de hand werken om je paard te leren op druk zijwaarts te gaan. Naar links/rechts, achterhand/ voorhand/ hele lijf en zo veel je vraagt. Als dit gaat dan wil het vaak beter onder het zadel.
Er zijn verder goede tips gegeven hierboven. Zeker het over het paard leren op eigen benen te lopen!
Wat je kan doen is als je paard naar binnen valt op een volte het paard corrigeren door de andere kant op te rijden. Verder veel rechte lijnen rijden, niet te lange lijnen, kris-kras door de bak. Dan heb je steeds stukjes voltes. Ook iedere hoek rij je als 1/4 volte.
Er wordt wel veel gesproken over been, maar wat doe je met je houding en met je handen? Blijf recht boven je paard, kijk voor je uit - naar waar je heen wil, en hou goed contact met je buitenteugel. Breng je binnenhand ook niet te ver naar binnen, dikke kans dat ie dan over z'n schouder naar binnen valt.