paard aan de loop tijdens opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

paard aan de loop tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:02

Hoi,

Sinds afgelopen vrijdag hebben wij er een nieuw paard bij, de 1e 2 keer ging het goed met rijden (en opstappen) de 3e keer stapte ik op zonder dat iemand het paard vasthield en net toen ik mijn linkervoet in de beugel zette en afzette van de grond zette ze het hem op een lopen, ik hing er nog naast en ja, dan ga je vallen. ik kreeg alleen mijn voet niet meer uit de beugel, mevrouw maakte vervolgens een scherpe bocht naar rechts en daar lag ik. maar omdat mijn voet dus nog in de beugel zat heb ik mijn knie verdraaid en ben er vervolgens op gevallen.
Daarna ben ik wel gewoon weer opgstapt en dit keer heeft iemand haar weer vastgehouden, dan gaat het goed.
Weet iemand misschien waarom ze dit gedrag vertoont. waar kan het aan liggen? ik wil namelijk ook wel gewoon graag zelf rijden omdat er niet altijd iemand bij kan zijn om te helpen (met rijden zelf is het een schat)

Groetjes,
Chantal

CM_

Re: paard aan de loop tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:06

Laat dan eerst als de wiedeweerga je zadel nakijken, dat ze dat doet kan goed komen door een slecht passend zadel.

Als het zadel goed is, dan is het aan jou de taak haar geduld bij te brengen, elk paard kan leren stil te staan, vraag je instructie hierbij om hulp.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:06

Klinkt als een opvoedkundig probleem.
Paard met de neus in de hoek zetten en dan opstappen. Als dat niet helpt gewoon een paar keer toch iemand mee nemen en hem duidelijk maken dat ie pas mag lopen als jij erop zit en een hulp geeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:08

knightloekie schreef:
Paard met de neus in de hoek zetten en dan opstappen. Als dat niet helpt gewoon een paar keer toch iemand mee nemen en hem duidelijk maken dat ie pas mag lopen als jij erop zit en een hulp geeft.

Levensgevaarlijk, je moet nooit opstijgen met paard zijn neus in een hoek of tegen de bakrand, als ie kwaad wilt, draait ie zo dat jij tussen de muur en hem zit, of over de bakrand kukeld Knipoog

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:09

heb ooit zulk paard gehad,zelf gefokt en grootgebracht,naar trainingstal gedaan om te laten leren,daar is iets missgegaan en sindsdien khad hij het probleem,de ene keer mocht ik opstappen ,de andere keer bokte hij ons tot we smakte op de grond.
Niets aan het tuig,rug of wat dan ook is allemaal onderzocht.
Hij wist gewoon dat als hij geen zin had erg hard moest bokken.
Soms hadden we goed gereden,en bij het aftstappen deed hij het dan,hij is dan ook verkocht dik onder de rpijs,maar met de reden erbij.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:09

zadel past perfect! Ja heeft voorheen op mijn andere paard gelegen en die liep er prima onder alleen lag hij eigenlijk net niet helemaal, bij deze merrie wel.

Toen ik er laatst afgevallen ben leek het heel erg als vluchtgedrag, alsof ze ergens van schrok.
ze loopt niet gewoon zo even onder je vandaan (deed mijn andere paard ook) maar rent echt weg alsof ze wil vluchten... Het is in het algemeen ook best een schichtig paard

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:11

Neem hiervoor de tijd. Leer het paard stil staan, en help hem te begrijpen wat jij wilt. Stap niet op, totdat hij stil blijft staan! Al ben je een uur kwijt, het belangrijkste is dat je het paard consequent behandeld en dat je daarbij dus nooit iets toestaat dat niet mag gebeuren.
Neem wat engelengeduld en heel veel tijd mee, en het komt vanzelf goed! Lachen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:11

crossmonster schreef:
knightloekie schreef:

Levensgevaarlijk, je moet nooit opstijgen met paard zijn neus in een hoek of tegen de bakrand, als ie kwaad wilt, draait ie zo dat jij tussen de muur en hem zit, of over de bakrand kukeld Knipoog

Dit heb ik een keer zien gebeuren inderdaad, ruiter zat vast tussen paard en schot n paard trapte daarbij nog eens achteruit.

@savath: Ze bokte niet, ging alleen in galop ervandoor, zoals ik voorheen al zei, het leek erg op vluchten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:12

mariettek schreef:
Neem hiervoor de tijd. Leer het paard stil staan, en help hem te begrijpen wat jij wilt. Stap niet op, totdat hij stil blijft staan! Al ben je een uur kwijt, het belangrijkste is dat je het paard consequent behandeld en dat je daarbij dus nooit iets toestaat dat niet mag gebeuren.
Neem wat engelengeduld en heel veel tijd mee, en het komt vanzelf goed! Lachen

Ik heb gisteren na de val er een stoel naast gezet, en iedere keer als ik mijn voet in de beugel zette en ze maakte weer zo'n schrikbeweging, dan deed ik mijn voet weer terug, dit een keer of 6 herhaalt en toen ging het goed.
ik snap alleen niet de reden dat ze dit doet....

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:15

Misschien vind ze het eng als er ineens niemand meer naast haar staat?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:19

Dan ben je in elk geval al goed bezig, ga er ook , net als bij een jong paard, naast springen en in de beugel stappen en op en neer veren, leer het paard dat opstijgen niet eng is.

Misschien is er bij de vorige eigenaar iets mis gegaan hierbij.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:23

Via een opstapje opstappen, het paard heeft er last van als je eraan gaat hangen en vlucht daarom weg. Het is even oefenen maar ze blijven uiteindelijk wel braaf staan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:23

De reden dat ik er trouwens de stoel naast heb gezet was omdat ik dacht dat ze misschien haar evenwicht verloor als ik zo aan 1 kant ineens ging hangen, dat ze daar van schrok oid.
Ik stap altijd met stoel op mijn andere paard (die is iets groter Vork) dus vind het zowiezo fijner.
denk toch dat het dan maar even met iemand erbij oefenen wordt...
Les heb ik overigens nog niet, komt wel binnenkort (Druk opzoek naar goede instructie) dus misschien kan die mij er ook bij helpen straks.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:26

Ik had niet gelezen dat je al een stoel gebruikt, de eerste keren gewoon iemand je paard vast laten houden terwijl je opstapt.

Doofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:54

Je kunt als het beste je paard in een hoek wegzetten en een week volhouden. daarna steeds verder van de hoek vandaan en als ze dan nog een stap naar voren zet d=het zelfde aantal passen achteruit laten gaan en weer halthouden. ALs ze dan stil blijft staan goed belonen.

Miss is het ook handiger om een krukje te gebruiken ipv een stoel. Bij de ikea hebben ze een handig houten krukje voor nog geen 10 euro, erg hadig!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:03

Doofus schreef:
Je kunt als het beste je paard in een hoek wegzetten en een week volhouden. daarna steeds verder van de hoek vandaan en als ze dan nog een stap naar voren zet d=het zelfde aantal passen achteruit laten gaan en weer halthouden. ALs ze dan stil blijft staan goed belonen.

Miss is het ook handiger om een krukje te gebruiken ipv een stoel. Bij de ikea hebben ze een handig houten krukje voor nog geen 10 euro, erg hadig!

In een eerdere post wordt al aangegeven dat in de hoek opstappen gevaarlijk is, dit heb ik zelf ook zien gebeuren dus daar begin ik niet aan.
En een krukje is te laag voor mijn andere paard Vork

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:08

Het kan ook zijn, als je afzet met rechts, dat je met je linkervoet te hard duwt tegen haar elleboog of ribben. Misschien is ze daar gevoelig/ spierpijn.
Ik heb vroeger zo'n paard gereden. Als ik dan opstapte met mijn rug naar achteren en mijn linkervoet in de beugel zette, ging het wel goed.
maar zodra ik weer normaal opsteeg, rug richting het hoofd van het paard en dan bij het afzetten draaide in de beugel, dan vloog hij weg.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:17

Ik heb bij haar Na de val met mijn hand een aantal keer langs haar zij en elleboog gevoeld, en daar was ze erg gevoelig op. ik heb een aantal keer uit het niets haar daar aangeraakt tot ze er niet meer op reageerde, daarna dus met de stoel eernaast opgestapt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:24

crossmonster schreef:
Dan ben je in elk geval al goed bezig, ga er ook , net als bij een jong paard, naast springen en in de beugel stappen en op en neer veren, leer het paard dat opstijgen niet eng is.

Misschien is er bij de vorige eigenaar iets mis gegaan hierbij.

Ik zou inderdaad het paard voorbereiden op opstappen alsof het een jonkie is.
Eerst overal bekloppen, vooral achter het zadel dat hij zich bewust wordt van zijn achterkant en van links over de rug de rechterkant bekloppen en andersom. Dan wat naast hem springen, op het zadel trommelen, de beugels wat klapperen en omhoog gooien, op de stoel naast hem staan en hem bekloppen en op de stoel springen dat hij ook niet schrikt als je straks ineens boven/achter hem opduikt. Dan met je hand op de beugel steunen. Dan voet in de beugel en hupsen. Dan hangen en tot slot erop, terwijl je voortdurend je paard laat voelen en horen dat je er bent. Als je elke stap rustig volhoudt tot het paard ontspannen is en gewoon denkt dat je een debieltje bent maar niet gevaarlijk, moet opstijgen peace of cake zijn.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:31

Check dit:
[RT-P] Niet stilstaan bij opstijgen

Ik had dus precies 't zelfde. Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal tevreden ben met meneer z'n stilstaan maar dankzij de tips zit er duidelijk vooruitgang in. Galopperen/draven doet ie sowieso al niet meer.. Dus ik zou zeggen lees dit ook even door.

succes!! Ach gut

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:02

crossmonster schreef:
knightloekie schreef:

dan moet je ook aan de juiste kant gaan staan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:53

Is in een hoek een juiste kant? Clown
Overigens zijn er ook paarden die door de hoek gaan staan steigeren, dat wil je al helemaal niet aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:50

Hoi, Wat ook een optie is, om in ieder geval te voorkomen dat ze aan de ren gaatn, de rechterteugel korter dan de linker. En dan bedoel ik ook een stuk korter, zodat ze met haar hoofd duidelijk gebogen staat. Zo kan ze je zien opstijgen, en als ze dan gaat lopen zal ze in een rondje lopen en naar je toe stappen zodat je alsnog op kunt stappen.
Het zal niet direct helpen tegen het niet stilstaan, maar zo kun je iig voorkomen dat ze er niet vandoor gaat.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:53

ik ken het probleem die van mij geeft er nog een bok achterna ook.
zadel licht goed bij mij dat is het niet.

moet gewoon opvoeden die handel Tong uitsteken

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:27

Ik ben vandaag heeeel lang bezig geweest met Sita, Hele tijd getut met poetsen, steeds langs haar zij en elleboog zodat ze eraan wende, op een gegeven moment vond ze het zelfs fijn en ging op rust staan.
Toen opgzadeld en naar de bak waar vriendlief haar nog vasthield. stoel ernaast gezet en weer overal aangezeten, zo'n 10 minuten ernaast gestaan op de stoel, gewoon klopjes hier en daar en af en toe voet in de beugel, wat steunen en dan voet er weer uit en belonen. toen kon ik zo opstappen zonder probleem.