Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sammie schreef:Ik denk niet dat er een makkelijk antwoord op deze vraag is.
Sommige mensen zijn nl. tegen laag en rond.
Andere geven misschien niet 'echt' verantwoorde oefeningen om te doen, omdat ze dat verstand (nog) niet hebben. (En sommige hiervan denk echter van wel)![]()
Een doodlopertje is natuurlijk: Neem gewoon les van iemand die er verstand van heeft en ga niet zelf lopen stinkmodder eren
Alabaster schreef:De hulp teugels weg gooien en goed gaan leren rijden met de juist instructie die je alles goed uitlegt hoe je je paard kan rechtrichten en kan laten ontspannen in de rug alleen dan zal een paard eerlijk nageven.
, maar hoe kom je erbij dat ik een hulpteugel gebruik. Das nml niet zo.
Alabaster schreef:Een andere instructeur kan wonderen doen weet ik zelf![]()
Oh nee dat zeg ik ook niet, omdat dat in je post staat "zonder hulpteugels"
.
Alabaster schreef:Ja ik snap hem nu
) draagkracht in de achterhand.
, maar het is een héle goede oefening die ze alleen maar kunnen als ze én in balans zijn, én het helemaal loslaten!
. Succes met je proefles ook! Noukie schreef:Hmm, als ik het zo lees vergeet je instructie dan dat de lossigheid toch écht vauit het achterbeen moet momen!
Ik heb een vrij stug paard, en dan kan je op de volte wel eindeloos gaan inbuigen, maar zolang ik dat achterbeen er niet bij pak zal hij nooit echt los kunnen laten aan de voorkant! Dan doet ie misschien wel leuk zn hals laten zakken, alleen wel met alles op de voorhand en dus alsnog nergens mooi losgelaten in de aanleuning.
Ik werk nu ook echt veel met schakelen en daarin achterbeen opzoeken, beetje wijkend langs de hoefslag en daarin achterbeen sneller maken enz. En dan voel je eigenlijk op een gegeven moment dat hij vanzelf die lengte opzoekt en zich daar ook meteen mooi los in kan laten.
marianna schreef:Bijvoorbeeld een volte rijden. Maar wat ik mijn loperige paard leer is dat ze terug moet komen op de zit. Dus gewoon lang maken en wachten tot ze terug komt. Loopt ze echt te treiteren dan wil ik nog wel eens de hand er bij pakken ter correctie. Maar de zit is de basis. En in het begin zal ze echt niet direct terug komen, gewoon wachten en als ze maar iets terug komt dan belonen. Het kwartje moet gewoon even vallen.
.
! Alabaster schreef:Bij het links inbuigen zoals je vertelt zal ze over haar rechterschouder vallen en zo omhoog komen met haar hoofd, de verbinding met achter wordt zo verbroken. Een paard kan niet buigen als hij niet rechtgericht wordt. Succes he bij je proefles laat je weten hoe het ging.