Bakspoken? Doorrijden of laten kijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Bakspoken? Doorrijden of laten kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:36

Stel je zit op het paard. Paard wil absoluut niet de hoek in, doet alsof ie iets engs ziet en gooit de rem erop.

Doorrijden of laten kijken?

Ikzelf hou absoluut niet van dat gedonder en pak het dier zo aan zodat ik gewoon onder druk de hoek door kan komen.

Wat doe jij?

Arabesk

Re: Bakspoken? Doorrijden of laten kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:37

Als mijn paard zó schrikkerig is dat ie dingen ziet in de bak die er niet zijn, ga ik me ernstig zorgen maken. Dat is nl niet normaal. Paarden die schrikken van een papiertje in de rijbaan zijn tussen hun oren niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:38

Ik zou eerst rustig er langs stappen en hem laten kijken, even halthouden. Bij het volgende rondje stap je gewoon door de hoek. Als hij dan opzij springt, kan je het wat strenger proberen, maar ik zou het paard wel de gelegenheid geven om te kijken wat hij/zij dan zo eng vindt. Maar het mag niet eeuwig duren, natuurlijk. Op een gegeven moment is het klaar, en moet hij de hoek in, zonodig met een beetje aanpak.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:39

Stelling naar binnen vragen en zo door de hoek rijden.
Werkt in 99 % van de gevallen.
Sommige paarden moet je de "bakkabouter" laten zien en het volgende rondje is er niks aan de hand.
Paardverschillend dus. *LOL*

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:41

Dan lopen er nogal wat geschifte en geesteszieke paarden rond zeg...

Ik probeer ze wat harder aan het werk te zetten, oftewel de concentratie weer op mij te vestigen. Er veel druk op zetten ga ik niet doen, dat vergroot vaak de spanning.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:42

Ligt aan het paard..kun je je paard zo goed inschatten dat je doorhebt dat hij echt ergens iets engs ziet, of loopt hij te vervelen?
Sommige paarden hebben het nodig om te kijken, andere paarden kun je beter afleiden door de aandacht terug te vragen door een tikje bij.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:43

Arabesk schreef:
Als mijn paard zó schrikkerig is dat ie dingen ziet in de bak die er niet zijn, ga ik me ernstig zorgen maken. Dat is nl niet normaal. Paarden die schrikken van een papiertje in de rijbaan zijn tussen hun oren niet gezond.

Paard is vluchtdier , of hij/zij schrikt van dingen die er niet zijn is een aanname van de ruiter.Over een papiertje wordt niet geschreven.Dus klaarblijkelijk zit er tussen de oren van het paard niet zoveel fout.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:45

Erger nog er ligt niet eens een papiertje in de rijbaan en het paard schrikt al Sigaar

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:46

1 x is kijken, 2x is doorrijden. Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:48

Ik ben van het doorrijden, als je paard zijn aandacht bij jou heeft zitten er ineens veel minder bakkabouters Haha!

Als we iets tegenkomen dat het paard nog niet kent vind ik het een ander verhaal, dan mogen ze kijken Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:48

concentratie richting mij vergroten, druk aan het werk zetten en rustig weer richting die hoek. afleiden is het toverwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:49

De pony waar ik nu rij schrik ook vaak van dingen die er niet zijn.
Hij is 9 jaar, en heeft dit al altijd gehad. meestal spring hij dan opzij, of wil hij absoluut de hoek niet in.. Meestal geef ik he dan op zijn donder.. omdat hij het al jaren flikt, mag hij nu wel eens ophouden.. Lachen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:51

Ik laat mijn paard meestal rustig kijken.

Als ze het eenmaal gezien heeft, is het bij haar ook altijd klaar en loopt ze er verder rustig voorbij.

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:51

Met buitenrijden heb ik weleens dat mijn paard een grote kei eng vind ofzo, eerst probeerde ik dat op te lossen door haar er langs te proberen te krijgen. Gewoon doorrijden dus, maar toen heeft ze mij geleerd dat ze wil zien wat het is en daarna gaat ze er vanzelf langs... Ook in de bak ziet ze weleens wat raars of schrikt ze ergens van, vaak probeer ik het te negeren of ik laat haar er even naar kijken... maar daarna moet ze weer haar aandacht voor mij hebben!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:52

Paulaa_ schreef:
De pony waar ik nu rij schrik ook vaak van dingen die er niet zijn.
Hij is 9 jaar, en heeft dit al altijd gehad. meestal spring hij dan opzij, of wil hij absoluut de hoek niet in.. Meestal geef ik he dan op zijn donder.. omdat hij het al jaren flikt, mag hij nu wel eens ophouden.. Lachen

wij dachten ook al jaren dat het aanstelleritus was, maar paard blijkt nagenoeg (nacht)blind aan 1 oog...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:55

Ik vind ook een verschil zitten tussen een paard op z'n donder geven en geconcentreerd houden Lachen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:56

Arabesk schreef:

Een schrikkerig paard overleefd in de natuur denk langer als er een groepje wolven/leeuwen/of andere paardeneters in de bosjes zitten. Beter voor niks rennen dan opgeten worden neem ik aan. En ik ben het met het grootste deel hier eens dat het per paard verschild, (sommige zijn echt bang sommige zijn gewoon aan het donderstenen daar moet je het paard denk een beetje voor kennen),

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:56

eerst in stap er langs, goed binnebeen er aan en doorrijden Ja

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:57

XxroosjexX schreef:
eerst in stap er langs, goed binnebeen er aan en doorrijden Ja

In stap vind ik de schrikreactie vaak veel heftiger, ik draaf liever....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:57

liedje89 schreef:
Arabesk schreef:

Een schrikkerig paard overleefd in de natuur denk langer als er een groepje wolven/leeuwen/of andere paardeneters in de bosjes zitten. Beter voor niks rennen dan opgeten worden neem ik aan. En ik ben het met het grootste deel hier eens dat het per paard verschild, (sommige zijn echt bang sommige zijn gewoon aan het donderstenen daar moet je het paard denk een beetje voor kennen),

Paarden die veel binnenstaan zijn over het algemeen drukker en schrikkeriger wanneer zij buiten komen.

Paarden die buiten gehuisvest zijn, zijn zelden druk en schrikkerig.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:00

Logisch toch? Al schrikt bij mij het paard dat alleen 's nachts op stal gaat veel sneller dan het paard dat 20 uur per dag op stal doorbrengt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 28-10-08 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:04

Dat ligt aan het moment. Ik weet zelf wel wanneer ze loopt te kloten om er onderuit te komen of wanneer ze echt schrikt.

Afhankelijk van de situatie dus Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:05

Een paard denkt niet op die manier 'laat ik eens schrikken want dan hoef ik niet te werken'.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:05

Arabesk schreef:
Paarden die veel binnenstaan zijn over het algemeen drukker en schrikkeriger wanneer zij buiten komen.

dat kan ik toch in zijn geheel niet met je eens zijn., voor een groot deel ligt het ook aan het type paard en natuurlijk de ruiter!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:08

benangelique schreef:
Arabesk schreef:

dat kan ik toch in zijn geheel niet met je eens zijn., voor een groot deel ligt het ook aan het type paard en natuurlijk de ruiter!

Inderdaad een beetje ver gezocht............