Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
platypus schreef:Hoi!
ik had een vraagje, en hoop dat jullie mij daarmee kunnen gaan helpen.
Ik rijd een 3.5 jarige paint hengst, en bij het rijden komt het steeds vaker voor dat hij rechtsom verkeerd aangallopeerd. Ik heb al veel tips gekregen, zoals op een volte zetten, in een scherpe hoek aangalloperen, etc. Maar hij is heel wendbaar en hij krijgt het zelfs voor mekaar om op een hele kleine volte verkeerd aan te springen. Het lukt me heel soms als ik linksom aangallopeer en in 1 keer van hand verander, maar dat werkt niet altijd. Ook kwam het een keer voor dat hij goed aangalopeerde en toen vervolgens wisselde. Vind hij het moeilijk, of zit hij gewoon te stinkmodder? ik denk zelf het laatste want hij kan het best. Ik ga wel les krijgen van een instructeur, maar tot die tijd moet ik het zelf doen. Kunnen jullie mij misschien tips geven ? Ik rijd trouwens western met hem.

xxxlianne schreef:Ik had zelf ook dit probleem, maar mijn instructrice kwam met een extreem simpele tip!! :
op het verkeerde been lichtrijden en van daaruit aanspringen (dus zonder doorzitten!!!) bij mij helpt het!!
Dat heb ik nog nooit gehoord!raizarobin schreef:verkeerde galop komt bijna altijd voor als het paard niet in balans is.( ze hebben tenslotte een holle en een bolle kant) Hij valt waarschijnlijk over de buiten schouder. Dus die moet je er dan weer inztten. Dit kan je doen via contra stelling. Daarmee maak je de buitenschiuder vrij en valt het paard iets op het binnen voorbeen. Op het moment van aanspringen buiten teugel iets aanhouden zodat de buitenschouder niet terug naar buiten valt. Ontspanning en balans zijn erg belangrijk om de goede galop te verkrijgen.