Verkeerd aanspringen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

platypus

Verkeerd aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:40

Hoi!
ik had een vraagje, en hoop dat jullie mij daarmee kunnen gaan helpen.
Ik rijd een 3.5 jarige paint hengst, en bij het rijden komt het steeds vaker voor dat hij rechtsom verkeerd aangallopeerd. Ik heb al veel tips gekregen, zoals op een volte zetten, in een scherpe hoek aangalloperen, etc. Maar hij is heel wendbaar en hij krijgt het zelfs voor mekaar om op een hele kleine volte verkeerd aan te springen. Het lukt me heel soms als ik linksom aangallopeer en in 1 keer van hand verander, maar dat werkt niet altijd. Ook kwam het een keer voor dat hij goed aangalopeerde en toen vervolgens wisselde. Vind hij het moeilijk, of zit hij gewoon te kloten? ik denk zelf het laatste want hij kan het best. Ik ga wel les krijgen van een instructeur, maar tot die tijd moet ik het zelf doen. Kunnen jullie mij misschien tips geven ? Ik rijd trouwens western met hem.

platypus

Re: Verkeerd aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:42

platypus schreef:
Hoi!
ik had een vraagje, en hoop dat jullie mij daarmee kunnen gaan helpen.
Ik rijd een 3.5 jarige paint hengst, en bij het rijden komt het steeds vaker voor dat hij rechtsom verkeerd aangallopeerd. Ik heb al veel tips gekregen, zoals op een volte zetten, in een scherpe hoek aangalloperen, etc. Maar hij is heel wendbaar en hij krijgt het zelfs voor mekaar om op een hele kleine volte verkeerd aan te springen. Het lukt me heel soms als ik linksom aangallopeer en in 1 keer van hand verander, maar dat werkt niet altijd. Ook kwam het een keer voor dat hij goed aangalopeerde en toen vervolgens wisselde. Vind hij het moeilijk, of zit hij gewoon te stinkmodder? ik denk zelf het laatste want hij kan het best. Ik ga wel les krijgen van een instructeur, maar tot die tijd moet ik het zelf doen. Kunnen jullie mij misschien tips geven ? Ik rijd trouwens western met hem.

Oh oeps...ja vervelend doen bedoelde ik dus Bloos

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:46

je kan je post editen he... Lachen

Zorg je er goed voor dat ie bij het buigen zn hele lijf buigt en niet alleen in zijn hals knikt en over de schouder wegvalt?
Ik denk persoonlijk dat hij het moeilijk vindt, hij is nog jong.
Heeft ie in draf ook meer moeite met de ene kant dan de andere?
Verder wil het bij jonge paarden nog wel eens helpen om op het moment van aanspringen iets uit het zadel het komen, dan is de rug wat vrijer en kunnen ze makkelijker aanspringen, misschien dat dit bij jou ook helpt voor het in de goede galop aanspringen. Verder de hulpen overdreven geven, flink stelling en buiging vragen, maar niet je binnenhand naar achter halen, dan blokkeer je het binnenachterbeen en wordt het onmogelijk om nog goed aan te springen.
Met longeren, doet hij het dan wel goed?

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:48

Wij hebben/hadden hetzelfde probleem met onze friese merrie. In de rechtergalop sprong ze steeds verkeerd aan. Ik heb haar beleerd, ze pakte alles goed op en snapte alles behalve die rechtergalop.
Van mijn instructeur moest ik ook alles proberen, voltes, terug weg terug weg, doen als of je ging afwenden dan aangalopperen, boven een balkje echt alles en ik werd er elke les meer en meer gefrusteerder van omdat het maar niet wilde lukken en zo er weer een les naar de filisteinen was waar we weer niets hadden geleerd omdat die galop zoveel tijd in beslag nam.

Nu ben ik er na een paar maanden mee gestopt, ik heb ook tegen mijn moeder gezegd dat ik niet nog langer ging wachten tot dat ik haar echt verpest had. Zij moest haar maar gaan rijden of iemand anders want mij lukte het echt niet meer.
Nu gaat het bij haar na een tijdje gelukkig wat beter en kan zij zich wat beter aanpassen.

Want wat we moeten doen is de linkerhand heel erg los laten, gewoon bekant de teugel los gooien. Het is moeilijk want dan vallen ze al snel naar binnen. Stelling vragen naar rechts en gewicht op de rechterhand en dus niet tegenleunen naar links om ze op de hoefslag te houden.

En zoals Naranga al zei, is longeren geen idee?

platypus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:52

met longeren heeft hij het altijd goed gedaan, en het rijden ook alleen nu dus niet meer (laatste 2 weken) ik merk ook niet dat hij in de draf meer moeite heeft met de ene kant dan de andere. Maar ik ga zeker jouw tip gebruiken en kijken of het werkt. bedankt! Haha!

platypus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:54

@ sindbad

ik rijd western en dus al met een vrij losse teugel, maar jouw tip om op de rechterhand gewicht te zetten ga ik ook proberen!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:17

Je kan oefeningen gaan doen waarbij je zijn heup van de hoefslag duwt.. Dus hoofd gewoon recht houden en dan je buiten been naar achteren leggen om de heup naar binnen te duwen..

Dit oefen je beiden kanten op en op het moment dat je wilt aanspringen duw je weer de heup overdreven naar binnen..

Verder tegen het wisselen goed je buitenbeen erbij houden..

platypus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:43

bedankt voor de reactie!
ik ga deze ook proberen haha :p

Saarlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:07

Hee ! Haha!
Ik zie allemaal goede tips erbij staan !:D
Maar 1jte , een belangerijke , mis ik .. !
Namelijk het moment van wegdrukken , als jij op het verkeerde moment wegdrukt ,en je pony springt tóch aan , zal hij altijd fout zijn. Ik weet niet of je hier oplet ? En of je het goede moment weet?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:09

Had hier ook wel last van in het begin..
Zet mijn paard op de volte, maak hem kleiner, wijk een beetje voor mijn buitenbeen, stelling naar binnen en dan mijn binnenbeen op de plaats en mijn buitenbeen ongeveer 3meter naar achter(echt heeeeeeel ver naar achter voor je gevoel). Dan is het voor hem een duidelijke hulp. Naarmate het beter gaat kun je de hulp verkleinen natuurlijk, maar dat is nog niet echt aan de orde. Gaat nog niet helemaal om het plaatje.

xxxlianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:03

Ik had zelf ook dit probleem, maar mijn instructrice kwam met een extreem simpele tip!! :
op het verkeerde been lichtrijden en van daaruit aanspringen (dus zonder doorzitten!!!) bij mij helpt het!!

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:26

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad.
Bij mij is het een tijd weer weg en dan doed ze het weer.
ik denk niet dat ze echt zitten te etteren of het expres doen. (volgens mij heeft een paard niet zo'n groot denk vermogen).
Ik heb ook vanalles geprobeerd, maar op de onmogelijkste manier sprong ze toch verkeerd aan.
Wat bij mij werkt is..haar van voren iets meer ruimte te geven en dan wat meer tempo te maken in de draf. Dan valt ze eigenlijk in de galop.
Bij mij springt ze dan vaak goed aan. Is het zo dat ze dan goed aanspringt. Galoppeer je even door dan ga je draven en gelijk stappen en dan lange teugel en flink belonen.
Ook zodra ze goed aanspringt flink belonen.
Bij mij werkt het wel. Het is misschien altijd het proberen waard.

Succes!!!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:51

Op de volte stelling naar buiten, en duidelijk aangeven.
Dit hielp bij mij goed.

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:53

wel eens gedacht aan dat je zelf de hulp verkeerd geeft? Ik hoor je alleen maar over je paard.. En je hebt geen les, dus het zou goed kunnen dat je zelf iets verkeerd doet...

ik zou iig leren op het been aan te springen, zelf je hoofd naar binnen draaien en dan zit je zelf iig goed.. niet teveel aan de voorkant zitten. verder ben ik het eens met de tips die hier al staan. succes

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:50

verkeerde galop komt bijna altijd voor als het paard niet in balans is.( ze hebben tenslotte een holle en een bolle kant) Hij valt waarschijnlijk over de buiten schouder. Dus die moet je er dan weer inztten. Dit kan je doen via contra stelling. Daarmee maak je de buitenschiuder vrij en valt het paard iets op het binnen voorbeen. Op het moment van aanspringen buiten teugel iets aanhouden zodat de buitenschouder niet terug naar buiten valt. Ontspanning en balans zijn erg belangrijk om de goede galop te verkrijgen.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:12

xxxlianne schreef:
Ik had zelf ook dit probleem, maar mijn instructrice kwam met een extreem simpele tip!! :
op het verkeerde been lichtrijden en van daaruit aanspringen (dus zonder doorzitten!!!) bij mij helpt het!!

Das apart Clown Dat heb ik nog nooit gehoord!
Dat ga ik eens ff proberen, mijn pony springt namelijk ook vrij vaak verkeerd aan..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:27

Het is nog een jong paard, dus ik denk dat het vooral te maken heeft met zn leeftijd en scheefheid. Rij je paard eerst recht op 2 teugels, pas als hij goed recht is kan hij in de goede galop aanspringen.
Evt. kun je eerst longeren en tijdens het longeren zorgen dat hij niet meer overkruist galoppeerd, voordat je in galop gaat tijdens het rijden.

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:14

Daar had ik ook last van'
vooral op haar moeilijke kant;
springt ze vaak verkeert aan'
^bedankt handige tips..

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:02

Ik heb geleerd dat het een 'in 3-tellen-fase' is.
bij 1: Leg je je benen op de goede plek
bij 2: Geef je lichte druk
bij 3: Eventueel extra druk bij en zou hij aan moeten springen.

deze 3 tellen zijn ook echt de passen van het paard, het gaat snel, maar het is goed te doen. Zo voelt het paard het aankomen, en heeft hij de kans om in zijn zweefmoment zichzelf ook voor te bereiden.
Ik weet niet of dit ook helpt als je paard altijd verkeerd aanspringt, maar zo heb ik de galop geleerd. Ik denk ook aangezien het nog een jong paardje is, dat het vooral te maken heeft met de leeftijd en het feit dat hij nog moet wennen en al zijn balans nog niet heeft. Doet hij het wel goed, flink belonen!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:53

raizarobin schreef:
verkeerde galop komt bijna altijd voor als het paard niet in balans is.( ze hebben tenslotte een holle en een bolle kant) Hij valt waarschijnlijk over de buiten schouder. Dus die moet je er dan weer inztten. Dit kan je doen via contra stelling. Daarmee maak je de buitenschiuder vrij en valt het paard iets op het binnen voorbeen. Op het moment van aanspringen buiten teugel iets aanhouden zodat de buitenschouder niet terug naar buiten valt. Ontspanning en balans zijn erg belangrijk om de goede galop te verkrijgen.

Hier ben ik het wel mee eens. In eerdere posten lees ik allemaal dat mensen de stelling naar binnen vragen, maar als je paard moeite heeft met de galop, kun je beter contrastelling aannemen. Dan is zijn schouder namelijk vrij en kan hij makkelijker aanspringen op rechts.
Mijn paard heeft hier ook veel moeite mee. Losgalloperend gaat het goed, aan de dubbele longe soms wel en soms niet, met stelling naar buiten helpt dan inderdaad. Onder het zadel moet ik ook nog veel oefenen.

Succes!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:58

mijn verzorgpony moet ik altijd heel duidelijk aangeven dat we gaan aangalloperen (niet door overdreven naar achteren met mijn been maar) door mijn benen eerst in de aangalop positie te leggen en dan pas gallop te vragen

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:49

klopt op het verkeerde been lichtrijden is goed werkt!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:53

In negen van de tien gevallen, is het lijf niet ontspannen genoeg en zijn de rugspieren ook onvoldoende los. Bij het rijden van veel rustige overgangen, veel wendingen en slangenvoltes als warming up kun je al veel bereiken. Ook het werken aan het beter onderbrengen van de achterhand, zorgt ervoor dat je paard in staat is om meer over de rug te lopen, kan ontspannen. Pas dan zul je zien dat aanspringen op het juiste been gewoon lukt. Leeftijd van je paard speelt natuurlijk ook mee. Meestal willen we te veel...en vooral snel.

Ook het werken met linker en rechterstelling vind ik voor een 3.5 jarige nogal stevig. Rechtrichten is toch de start, naast souplesse in het gehele lijf door rijden van wendingen en overgangen.

Succes Clown
PS: Let ook op je eigen houding natuurlijk en dat je niet tegengestelde hulpen geeft ofwel terugwerkt met je handen.

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:52

ik ben blij met al die tips, want mijn verzorgpaardje doet het namelijk ook;) En die tips zijn echt heel handig bedankt!!

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:54

Ik ken er ook 1 die altijd op 1 hand verkeerd aansprong. Wij hebben ook van alles gedaan. Omdat hij nog jong is zou ik eerst op het verkeerde been te gaan lichtrijden en dan aanspringen. Probeer tempo erin te houden(gewwon tempo) en niet te veel stelling. Ga goed bij jezelf na of je recht en goed op je paard zit zodat je je paard niet uit balans haalt. Ik zou niet te kleine wendingen of volte's rijden daar is hij nog te jong voor. Dit is mijn mening, maar ik rij zelf dressuur en misschien is het bij western wel anders rijden...

Suc6 hoop dat je er wat aan heb(bij ons is het op deze manier wel gelukt)