Het schema van een 3 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Het schema van een 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:36

Heb 1 1/2 maand geleden een 3 jarig paard gekocht. In het begin het aardig rustig aan gedaan eerst maar eens kijken hoe hij zich zou ontwikkelen. De vorige eigenaar had al gezegt dat hij van april tot aug 7 cm gegroeid was dus hij was nog aardig in de groei. Nu dat hij bij mij is merk ik vooral dat hij flink in de breedte aan het groeien is. Wat voor mij een goeie reden is om het vooral rustig aan te doen. Ik wil niks overbelasten en niks forceren omdat spieren en pezen nog niet genoeg ontwikkeld zijn of z'n botjes die nog niet sterk genoeg zijn. Nou goed mijn schema met dan hoofdzakelijk de werk gedeeltes ziet er als volgt uit:

1 dag in de week zadel en hoofdstel erop en lekker longeren.
2 dagen in de week longeren afwisseld met halster/hoofstel/longeertouw
1 dag in de week een beetje freestylen, schriktraining en spelletjes
3 dagen in de week rust en lekker paard zijn
Het longeren bestaat overgens alleen uit stappen en draven.

Nou goed om op m'n punt te komen. Bij mij op stal is het de één na de ander die roept dat ik te eigenlijk te weinig doe. De één zegt je moet elke dag longeren! (vind ik te zwaar steeds die rondjes, heb alleen de longeerpen tot m'n beschrikking) De ander zegt weer dat hij oud genoeg is om te gaan beginnen met rijden en dat ik elke dag moet gaan oefenen met opstijgen en rondjes lopen. Iedereen die eigenlijk vraagd hoe oud hij is waarop ik antwoord nu 3 jaar en 2 maanden zegt gelijk ooh dats oud genoeg om gewoon te gaan beginnen met rijden hoor.
Ik vind mijn manier gewoon goed, heb er liever te lang over gedaan dan dat ik te vroeg ben begonnen. Op die manier kan je tenminsten niks overbelasten. Maar ik begin dan toch wel te twijfelen als niemand even zegt van goed dat je het zo rustig aan doet...

Hoor graag hoe jullie schema eruit ziet van jullie jonge 3 jarige. &dan kan ik begrijpen dat er mensen zijn die helemaal nog niks met hun 3 jarige doen maar daarom vraag ik niet Bloos

Rody01

Re: Het schema van een 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:38

Ik rijd ong. 3 keer in de week.
Verder rust, knuffelen etc.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:38

Ik zou hetzelfde doen hoor, het hoeft allemaal niet zo snel toch?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:39

Normaal zeggen ze:

3 jarige, 3x per week gebruiken (rijden/longeren)
4 jarige, 4x per week gebruiken (rijden/longeren)
etc

Jou schema is imo meer dan genoeg. Vooral omdat ie zo in de groei is. Die jonge paarden moeten gewoon niet teveel doen. En daarnaast weet jij het beste wat goed is voor je paardje Ja

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:40

als jij het niet vertrouwd of nog te vroeg vind moet je het gewoon lekker niet doen. Vaak zijn er mensen die een paard kopen om TE RIJDEN... ongeacht de jonge leeftijd. door jou manier van trainen krijgt je paard wel vertrouwen in jou en door de rust zal hij/zij het niet ervaren als een verplichting.. Ga lekker zo door, je merk vanzelf wanneer je meer met je paardje kan doen.. SUCCES

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:43

Netjes dat je er niet gelijk op springt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:43

volg je hart. als jij vind dat hij nog te veel in de groei is en er gewoonweg niet aan toe is, laat je dan niet beinvloeden door mensen die denken van goh paard is 3 hup erop en rijden maar.
ik zou zeggen doe lekker rustig aan. als het goed is moet je er nog minstens 20 jaar van kunnen genieten toch? Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:45

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:46

Weidegang, weidegang, weidegang Clown

Maar dat is mijn persoonlijke mening..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:47

vind het heel goed hoor dat je het rustig aan doet, als ik het goed begrepen heb, heb je er nog niet op gereden. nou dat kan nu best wel hoor, als je het maar niet te gek doet, lekker rustig aan blijven doen, en gewoon je gevoel volgen. andere mensen weten het zogenaamd altijd beter. je kunt best wel met een 3 jarige aan de slag, het is maar net hoe je er mee om gaat.....

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:49

Is het nou zo vreemd dat ik al iig 3 keer in de week om mijn 3 jarige rijd?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:50

Je doet er te weinig mee? Naar mijn idee te veel... Nagelbijten / Gniffelen Driejarig paard? Lekker het land op gooien. Hij leeft nog lang genoeg om te kunnen werken, laat hem eerst maar leren paard te zijn en genieten van zijn jeugd.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:53

Ik zit er ook ongeveer een keer op 3 in de week op. Gaat prima. Voornamelijk veel stappen, hij heeft ook geen conditie! En dat is nog goed voor hem ook.

Dus nee Rody (zo heet trouwens mijn 3jarige) dat is niet vreemd.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:55

Piera schreef:
Weidegang, weidegang, weidegang Clown

Maar dat is mijn persoonlijke mening..

Ja

ik sluit me volledig bij je aan

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:55

Rody01 schreef:

valt te zien hoe intensief. Tis nog maar een kleutertje eigenlijk he Lachen

TS, je bent goed bezig. Ik zou juist wat minder longeren (tot niet), en mss wat meer gaan wandelen aan de hand. Kan je nog altijd wat stukjes rennen Lachen De belasting bij het longeren is vrij zwaar, maar ik weet ook niet hoe intensief je longeert.

Eigenlijk ben ik ervoor om pas veel later op een paard te springen, maar ach, wie ben ik Clown
Laatst bijgewerkt door Hananas op 23-10-08 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:56

Rody01 schreef:

Nee hoor, doe ik ook en hij vindt het geweldig. Stappen, paar rondjes draf, galop en dan...braaf paard! (klaar).

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:57

Rody01 schreef:

nou vind ik niet hoor, heb zelf ook een paard gehad, die ingereden is met 3, heeft het prima gedaan, alleen je moet het gewoon rustig aan doen, niet direct aan het werk zetten. wat overgangen rijden af en toe, hals strekken, een x halthouden, maar niet direct aan de teugel enzo, dan valt het allemaal best wel mee.....

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:59

Het is veel zo ontspannen mogelijk laten lopen, vooral in stap. Draf komt wel.
Mijn pony is nog al vurig, dus ik laat der wel ff lekker uit rennen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:00

bij ons lopen de 3 jarigen zo om de dag, dus 3 hooguit 4x in de week, een 20 min/half uurtje.

bvb 1x in de week aan de longe en 3x onder het zadel.
verder dagelijks buiten.
tussendoor ook wat andere dingetjes toevoegen of doen, zoals balkjes lopen aan de longe of ohz, keertje vrijspringen etc.... Lachen
ze zijn allemaal happy, hebben plezier in het 'werk' gaan dan ook graag aan het werk, en dat is erg belangrijk vind ik Ja

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:01

Niemand neemt kennelijk de moeite om het aangeboden artikel in de link te lezen.

Enkele quotes van die site

Citaat:
Wanneer is een paard "volwassen genoeg" om in training te gaan? En bestaat er zoiets als snel-volwassen rassen? Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.

Citaat:
Ook met bitten mag je best wel wat voorzichtiger zijn, net zoals de oude Spanjaarden dat deden - een bit komt pas op vijf-zes jaar. Rij je paard aan op bijvoorbeeld een halster. Niemand onder ons (enfin, het zou altijd kunnen) moet deelnemen aan de eerstvolgende Olympische Spelen. We hebben allemaal alle tijd van de wereld om een paard te starten - elk jaar dat er vooraan wordt gewacht komt er achteraan in drievoud bij.

Als ik had geweten wat ik nú weet, had ik mijn paard niet ingereden met 3 jaar.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:02

Knakkertje schreef:
Rody01 schreef:

Nee hoor, doe ik ook en hij vindt het geweldig. Stappen, paar rondjes draf, galop en dan...braaf paard! (klaar).

En daar sluit ik me weer volledig bij aan. Vééééél stap, stukje draven, dan weer stappen want dan hangt z'n tong op z'n knieën, tot ie weer op adem is, aandraven galopje van een rondje, dan weer stappen, andere kant op, en dan nog maar heel lang stappen.

Hij vindt het zelf nogal moeilijk (vooral na de galop) om wel voorwaards te blijven. Vanaf maandag ga ik ook les rijden met hem. Gewoon iemand die me aanwijzingen kan geven, maar waar ik wel ga aangeven dat ik het rustig aan doe en dus veel stap. Dus ik denk dat dat wel goed moet komen. Misschien dat Rody het dan is afleert dat alles zo verdomd interessant is, maar ach.. Daar is ie 3 voor, hè!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:03

Lekker veel naar buiten en voor de rest is je schema super! Weg met die tijdsdruk en gewoon alle rust en tijd nemen voor het beleren. Als jij er straks met 4 jaar op zit ben je nog vroeg zat!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:03

Ik sluit me volledig bij die quotes van Arabesk aan.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:05

_Florien_ schreef:
Ik sluit me volledig bij die quotes van Arabesk aan.

toch nog iemand die het leest, begon de moed al te verliezen Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:06

Ik zie nergens de tijdsduur van zo'n "sessie"? 5 minuten of 25 maakt ook al een heel verschil Knipoog

Ik vind dat er heel veel longeren gepland wordt. Dit is al behoorlijk zwaar en de meeste paarden die ik ken worden niet bepaald vrolijk van veel gelongeer. Onderschat ook zeker de lichamelijke belasting niet bij het longeren, ook al is er nog geen galop bij. Ik zou dan eerder gewoon veel aan de hand gaan wandelen.