HELP!! Paard staat niet stil met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxCyntxx

HELP!! Paard staat niet stil met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:13

Heeey,

Ik heb net een nieuw paard en ik heb een probleem!!
Als ik ga opstappen(als het me lukt Haha! )dan stat me paard maar niet stil!!
vandaag draafde hij er vandoor en viel ik(oo Wat voelde ik me dom Clown )
hebben jullie tips Voor mij Bloos

Tankkss
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-10-08 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

mooney

Re: HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:24

Oefenen, oefenen, oefenen

Zorgen dat je paard weet dat hij netjes stil moet staan, dus óf doorzetten als hij wegloopt óf als hij wegloopt hem tegenhouden en weer op zijn plaats zetten (geen rondje draaien, acheruit)
Zorgen dat jij soepel op kan stappen, misschien loopt hij weg omdat je teveel aan hem hangt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:33

Laat voorlopig je paard door iemand vasthouden als je opstapt, dan leert hij het goed aan. Let zelf ook op dat je correct en snel opstapt, niet te lang aan hem hangen, en niet met je voet in zijn zij prikken.

En neem alsjeblieft goed les!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:53

Ik zou ook zeggen laat iemand het paard voorlopig vasthouden bij het opstappen, of parkeer hem zo in een hoek dat ie niet makkelijk weg kan.

Maar vaak ligt het er toch aan dat de ruiter zelf niet snel genoeg opstapt, of niet goed genoeg, en daardoor het paard onbedoeld pijn doet. Dus laat mischien eens een instructeur kijken naar hoe je opstapt? En eventueel eens daarmee oefenen met een paard dat wel blijft stilstaan? (mocht dat het probleem zijn)

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:58

Of het paard is je gewoon de baas.
Misschien iets met grond oefeningen enzo?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:01

duidelijk aangeven wat staan is,zou wat grondwerk met hem doen,en dan duidelijk staan zeggen,blijft hij staan hem uitbundig belonen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:04

mooney schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen

Zorgen dat je paard weet dat hij netjes stil moet staan, dus óf doorzetten als hij wegloopt óf als hij wegloopt hem tegenhouden en weer op zijn plaats zetten (geen rondje draaien, acheruit)
Zorgen dat jij soepel op kan stappen, misschien loopt hij weg omdat je teveel aan hem hangt

ben ik het mee eens, en belonen als het lukt.
maar eerst even uitzoeken of je paardgeen pijn heeft bij het opstijgen, misschien vind hij de scheve belasting niets? Opstappen met opstapje?

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:45

hallo

je moet om te beginnen je teugels goed op maat hebben zodat je hem onder controle kunt houden.als ie met op stappen achteruit loopt mee lopen net zo lang totdat ie stil staat!! en goed consequent in zijn dat als je eenmaal zit hem stil laten staan totdat jij zegt dat ie aan mag stappen!! en van mijn part onder het rijden ook tig keer op en af stappen oefenen.
Ik heb zelf een jonge haflinger en die heeft ook heel veel problemen met opstappen samen met mijn instructeur probeer ik toch om op deze manier zo goed mogelijk op te stappen en dat ie na me luistert en pas mag stappen totdat ik zeg dat ie aan mag stappen gewoon streng zijn in zoiets!!

is je paard verder niet bang met op of af stappen? want dat maakt het wel extra moeilijk mijn haffie is namelijk bang met op en f stappen.Als dat het geval is ook het vertrouwen winnen van je paardje.

veel succes ermee.

annaenbowy

Re: HELP!! Paard staat niet stil met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:02

doet het paard het omdat hij het eng vind of omdat hij er een spelletje van maakt? want mijn paard doet het soms ook maar dat komt omdat hij het heel eng vind. dus dan moeten we hem vertrouwen geven en op een goede manier vasthouden. maar als hij het doet als een spelletje, gewoon teugels op maat en laten voelen dat jij de baas bent! meteen terugnemen en snel gaan zitten.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:25

Heeft het paard uberhaupt geleerd stil te staan?
Dus gewoon los stil staan totdat jij zegt dat hij mee mag lopen. Zonder trek of sleurwerk dus.
Het is belangrijk dit het paard eerst duidelijk aan te leren, anders zal hij het tijdens het opstijgen ook niet snappen.

Ik heb mijn paard leren stilstaan door hem stil te zetten op de poetsplaats, gewoon los (wel met halster om, en halstertouw hangend om zijn nek). En elke keer dat hij zich verplaatste, liet ik hem eerst achterwaarts gaan en zette hem opnieuw stil. Dit herhaalde ik totdat hij een wat langere tijd stil kon staan. Dan natuurlijk uitgebreid belonen ed. Als je dit een aantal dagen achter elkaar oefent, dan snappen ze het principe vaak al heel snel.
Hier moet je natuurlijk wel ten alle tijde consequent in blijven. Paard moet altijd stil staan totdat jij zegt dat het mag lopen.

Vervolgens kun je dit principe verplaatsen naar de rijbak. Eerst stilstaan. Dan opstijgen. Wel rustig opstijgen natuurlijk en heel zachtjes gaan zitten, als je dit niet goed kan dan eventueel een opstapje gebruiken. Als het paard weer wegloopt stap je meteen af, laat hem een paar passen achterwaarts gaan en zet hem weer stil. Dit herhaal je totdat het gelukt is. Dan natuurlijk uitgebreid belonen.

Wat ook vaak goed werkt is tussen het rijden door even te stoppen, af te stappen en weer opnieuw proberen op te stappen. Dus het echt bij je training te betrekken.

Geduldig en consequent zijn is wel erg belangrijk hierbij. Je moet er echt de tijd voor nemen en consequent doorgaan totdat het lukt. Ookal is dat het enige waar je aan toekomt in je training.

Veel succes ermee.

Saarlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:26

Ik heb geleerd dat je , als je er nog naast staat , stelling moet vragen naar rechts . Dan heeft je paard nog 2 opties , draaien richting jou , zodat je alsnog makkelijk opstaat , of achterwaarts .
Als hij richting jou draait ,geeft dat niks .Hij leert het zo vanzelf af , want zo kan hij er geen spelletje meer van maken. Als hij achterwaarts gaat ,komt er vanzelf een hek. Dan heeft hij weeer 2 opties , stilstaan , of draaien. En zoals ik al zei , met draaien , komt er geen spelletje voor hem/ haar , leert ie het snel genoeg af !
En blijf vooral consequent erin !

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:05

Hoi

Probeer het eens met een opstapje. Naar een amerikaans onderzoek van de Michigan State university blijkt dat tijdens het opstijden het paard veel asymmetrische druk te voorduren krijgt op de schoft en aan de rechter zijde van het zadel. Je stap immers links op.
Wellicht heeft jou paard daar een slechte ervaring mee of vindt hij het gewoon een zeer onplezierig of zelfs pijnlijk gevoel.
Google maar eens op dit onderzoek, voor mij een echte eye opener
Forces and pressures beneath the saddle during mounting from the ground and from a raised mounting platform. The veterinary journal june 2007

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:09

Als je paard echt alleen niet stil kan staat tijdens het opstappen, lijkt het mij een oplossing om voorlopig iemand te vragen om hem even vast te houden als je opstapt. Na het losrijden bijvoorbeeld kun je het opstappen nog eens oefenen....
Ik zet mijn paard ook wel eens in een hoek en geef hem snel een snoepje voordat ik opstap. Hoort misschien niet zo, maar het helpt wel!
Succes!

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:28

wat ook kan werken, is dat je vaker onder het rijden op en af stapt, gewoon 4 keer ofzo dan gaat hij geen link leggen met het rijden (bijv. als je net voor eht afstappen nog een keer opstapt) dan went hij er ook aan.

horse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:57

In een hoek zetten, of iemand je paard vast laten houden. Er op gaan oefenen. Als hij niet stil staat als je wilt opstappen begin je weer bij het begin en probeer je het weer.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:01

Vooral niet boos gaan worden, dan duurt het nog langer (eigen ervaring) Bloos
Rustig blijven en wat al eerder werd gezegd, als het paard een beetje moe is vaker op en af stappen, dat werkt meestal goed! Lachen

Suc6
Laatst bijgewerkt door DDDDDDD op 27-10-08 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:02

mick75 schreef:
Ik zou ook zeggen laat iemand het paard voorlopig vasthouden bij het opstappen, of parkeer hem zo in een hoek dat ie niet makkelijk weg kan.

Maar vaak ligt het er toch aan dat de ruiter zelf niet snel genoeg opstapt, of niet goed genoeg, en daardoor het paard onbedoeld pijn doet. Dus laat mischien eens een instructeur kijken naar hoe je opstapt? En eventueel eens daarmee oefenen met een paard dat wel blijft stilstaan? (mocht dat het probleem zijn)

mee eens gewoon in de hoek parkeren Clown

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:05

ik heb het zelfde probleem met mijn paard alleen ik had er nooit veel last van dus niks aan gedaan tot ik me ruiterbewijs met haar ging doen naja dat was misschien maar goed ook!
ze bleef natuurlijk niet staan maar ik stapte snel op maar ik kwam ook te hard in het zadel neer eigenlijk ook helemaal niet prettig voor een paard dus ik zou veel oefenen en eerst andere laten vasthouden.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:12

ik heb sinds eind mei een nieuw paard en had hetzelfde probleem. je stapte zo ongeveer in draf op. Nadat ik op concours op mijn knieen belandde (en paard heerlijk los liep) omdat mevrouw ook graag snel omdraaide ben ik thuis aan de gang gegaan. Ik stap met opstapje op dan ben ik sneller. In het begin steeds iemand haar vasthouden eerst alleen aan de teugel maar dan wilde zij steeds achteruit. Toen touw door de bit zodat zji snel kon loslaten als ik zat.. op een gegeven moment stond er nog wel iemand naast maar hield haar niet vast. nu kan ik alleen opstappen en blijft zij keurig staan. Zonder opstapje gaat zij lopen maar draaft niet meer weg. Kwestie van geduld en consequent zijn. Bij die van mij was het deels ongedurigheid en opvoeding. In de hoek parkeren was geen optie bij die van mij.
Dat gesjor aan het zadel is ook niet fijn voor een dier.
Ik stap tegenwoordig altijd met opstapje op ook tijdens concours en ik lig er niet wakker van dat men staat te lachen. Het is beter voor het paard en mijn veiligheid. Ik heb gewoon een krukje bij de bouwmarkt gehaald. Ik moet wel zeggen dat 1 paard van mij tegen de 1.75 is en deze net de 1.70 niet haalt.
Laatst bijgewerkt door Quinn op 27-10-08 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:13

aan de hand leren stil staan door telkens een bepaald commando te geven.
Dat kan je dan ook geven als je gaat op stappen.
Je kan vragen dat iemand je paard vast houdt, maar wat als je eens alleen bent?
Nog veel succes!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:54

Ligt het zadel wel goed? Paarden waar het zadel niet goed op liggen gaan er ook bij het opstappen vandoor.

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:03

heeeel streng zijn... staan is staan, en anders net zo lang opnieuw tot ie stilstaat? Tong uitsteken
Niet dat mijn paard zo mooi stilstaat, maar toch....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:07

Ik ga met Christa mee. Mijn paard deed het ook, die had nooit geleerd stil te staan. Dus back to basic, eerst stil leren staan, eventueel met voedselbeloning. Dat dan uitbouwen naar stilstaan met opzadelen, stilstaan met opstijgen. En stijg zoveel mogelijk met een krukje op. Op het Horse Event heb ik de metingen gezien die een paardenrug moet doorstaan als je zonder opstijgt, en dat is maar liefst 6x (!!!!) je werkelijke gewicht. Dus ook om je paard zijn rug te sparen, stap met een opstapje op. Met geduld en tijd kom je er zeker wel, die van mij staat nu overal stil het is de investering dubbel en dwars waard geweest.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:31

Op paardenkamp hadden we iemand die hetzelfde probleem had en mijn instructrice zei dat ze gewoon door moest doen.
Als ze er dan opzat weer afstappen en der weer op. En dan opnieuw, en nog eens, en nog een keer. Het paard werd het
gewoon beu, en natuurlijk heel erg belonen as ie wel stil blijft staan!
Knipoog

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:20

Ik raad je aan om het opstappen voorlopig met iemand erbij te doen. Wij hadden nl. een 5 jarige merrie waar op dezelfde manier iemand vanaf is gevallen tijdens het opstijgen en ze is zo bang geworden dat er in eerste instantie niet eens meer naast gestaan kon worden (laat staan erop).

Met veel geduld, vertrouwen en respect van het paard voor jou moet je het langzaam opbouwen. Eerst ernaast gaan staan en wachten tot hij stil staat. Dan degene die je paard vast heeft jouw been optillen en weer wachten tot hij stil staat. Daarna kun je omhoog komen en gaan hangen en ook weer wachten tot hij stil staat. Voet in de beugel en staan, eveneens wachten tot hij stil staat en als laatste rustig gaan zitten.
Dit veel herhalen en belonen als hij stilstaat.