Hoe rugspieren trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoe rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:48

Ik heb een jong paard van 4 die nu 3 kwartjaar onder het zadel is ongeveer.
We doen niet serieus aan dressuur ofzo.
Nu kwam vandaag de zadelmaker langs en ik moest even een stukje rijden zodat
hij kon zien wat hij met mijn zadel moest doen. En toen zei hij dat ik haar helemaal
verkeerd reed. Dat ze niet over de rug liep en dat ik haar veel beter dressuurmatig
moest rijden. Toen nog een heel gezeur over dat ik bitloos rijd en blabla, maarja dat maakt even
niks uit.
Dus ik wil graag tips hoe ik haar rugspieren kan trainen.
Dingen die hij zei, of ik heb gelezen:
- Veel dressuur doen, nageeflijkheid
- Achterhand er onder laten treden (vind ik érg moeilijk)
- Longeren met pessoa
Zijn dit goede dingen, en heeft iemand tips om de achterhand er goed onder te laten komen?
En meer tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!

D_Desteny

Re: Hoe rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:03

Longeren met Pessoa is inderdaad goed.
Daarbij neemt het paard de achterhand goed mee en kan ontspannen aan de teugel lopen.
Voor het rijden zou ik inderdaad voorwaarts rijden en naar de ontspanning toewerken rij eerst goed voorwaarts.
Dan ga je wat druk uit oefenen op de mond.
Je gaat dus niet zagen maar neemt je teugels wat aan.
Ontspant het paard dan ontspan jij ook.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:20

Normaal reageer ik hier nooit op, maar ik heb meer topics van je gezien en je paardje lijkt veel op die van mij.
Het is altijd duidelijk geweest hoe gek je op Misty bent en hoe lief en braaf zij is. Maar haar rug is echt een probleem. Ik moet zeggen dat de recentere foto's me meevallen vergeleken met een ruim half jaar geleden, maar het is nog geen mooie rug die echt geschikt is om op te rijden, vind ik.
Hoe je paardje gebouwd is, zal het altijd zo blijen dat de rug een zwakker punt is. Daarom is het goed trainen superbelangrijk.

Je kunt idd met pessoa gaan longeren, maar zorg dat de bak dan niet te zwaar is, en de cirkels niet te klein. Pak ook de lange zijden goed mee, ookal betekent dat dat je ernaast moet rennen.
Wat goed helpt voor de rug is als ze de buik aanspant. En dat heeft ze nooit echt gehoeven, dus dat betekent veel werk voor jou. Zorg dat je zo vaak mogelijk aan haar rug werkt zonder erop te zitten. Maak veel overgangen, vooral het versneller in draf, En probeer haar hoofd laag te houden. Draaf veel balkjes, en galoppeer pas als ze netjes en erg actief van achter kan draven met haar hoofd laag. Want het kan zijn dat je te snel gaat galoppeeren, wardoor je het werk van haar rug lang en ontspannen maken weer teniet doet met een galop met een te hoog hoofd e geknepen rug.
Als je niet goed weet hoe je kundig kunt longeren, investeer daar dan in. Neem longeerles, n laat de rijlessen even voor wat ze zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:59

Dus ze moet de buikspieren aanspannen als we veel overgangen rijden en het hoofd laag houden. Bedoel je met het hoofd laag houden, nageeflijkheid of gewoon voorwaards neerwaards?
En balkjes draven doen we redelijk vaak.

Lastig hoor, dit.. Scheve mond

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 22:01

Ik heb trouwens wel het idee dat de achterhand gebruiken al een stuk beter gaat dan eerst.
Afbeelding
Ze plaatst haar achterhand er in ieder geval al wat beter onder, alleen ze blíjft maar op de voorhand lopen..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:09

Haar arme rugbespiering en platte billen duiden duidelijk op een spierprobleem
laat dit eerst oplossen (masseren)
Anders heeft trainen geen enkele zin
pessoa´s en ander hulpmiddelen vind ik niet eerlijk voor een paard met spierproblemen

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:20

Sodeletuut schreef:
Dus ze moet de buikspieren aanspannen als we veel overgangen rijden en het hoofd laag houden. Bedoel je met het hoofd laag houden, nageeflijkheid of gewoon voorwaards neerwaards?
En balkjes draven doen we redelijk vaak.

Lastig hoor, dit.. Scheve mond

Ik bedoel uiteindelijk nageeflijk, maar dat zit em niet echt in 1 bepaalde houding. Ze duikelt nu voorover, met haar hals vrij hoog. Die hals moet aan de bovenkant uitgestrekter en iets lager, maar dat lukt weer alleen als ze haar buikspieren netjes aanspant en haar rug loslaat. Ze houdt nu haar hele bovenlijn gespannen en geknepen en doet te weinig met haar buik.

Zoals je op de foto kunt zien, zet ze haar achterhoef in die draf nog achter de voorhoef neer. Dat moet verbeteren, de hoef moet in een vlotte draf minimaal 1 hoeflengte voor de voorhoef belanden.
En ideaal zou zijn om haar in draf te kunnen longeren terwijl ze haar hoofd echt flink laat zakken, en dan af en toe wat balkjes en veel overgangen. Daar wordt haar rug sterker van.
Laat even iemand kijken naar de spierspanning, want misschien heeft andere reageerster wel een punt, en imoet er eerst een vorm van een spier/rugbehandeling plaatsvinden voor ze uberhaupt zo'n training aankan.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:27

Ik keek even in je profiel: whow wat een enge foto waar je paard aan de hedera (klimop) bij de schutting snuffelt (ik hoop niet dat het eten was). Neem aan dat je weet dat dat giftig is!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:30

Tjee, wat heeft dat paard een ontzettend lieve en zachte uitstraling zeg...
Zoek inderdaad hulp van iemand die je stap voor stap kan begeleiden. Het is nog zo'n jong paard.
Wanneer je nu investeert in haar, kan ze daar haar hele leven mee vooruit.
Ik ga met voorgaande dames mee.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 22:36

unamie: een spierprobleem? Nors opkijken Dat lijkt me onzin want ik heb dat nog nooit eerder gehoord en ik heb al verschillende instructeurs gehad en er zijn al verschillende zadelmakers langsgeweest die er veel verstand van hebben. Ik heb dit echt nog nooit gehoord.

Kukkie: Als ik Misty longeer loopt ze meestal heel ontspannen, ook zonder hulpteugels etc.
In het begin rent ze wat rondjes om haar energie kwijt te raken en daarna komt de ontspanning.
Ik longeer trouwens niet vaak..
Ohja over dat overstappen, daar complimenteerde mijn instructrice me laatst nog over dat ze zo'n eind overstapte met haar achterhoef over de voetsporen van haar voorhoeven.

Stefje: Daar gaat het nu niet om, ze heeft er niks van gegeten ofzo.

Ninx: Dankjewel! Ze is ook ontzettend lief! Ik heb les van een gediplomeerd iemand in de Klassieke dressuur, en dat heb ik nog maar net.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:40

Sodeletuut schreef:
unamie: een spierprobleem? Nors opkijken Dat lijkt me onzin want ik heb dat nog nooit eerder gehoord en ik heb al verschillende instructeurs gehad en er zijn al verschillende zadelmakers langsgeweest die er veel verstand van hebben. Ik heb dit echt nog nooit gehoord.

Kukkie: Als ik Misty longeer loopt ze meestal heel ontspannen, ook zonder hulpteugels etc.
In het begin rent ze wat rondjes om haar energie kwijt te raken en daarna komt de ontspanning.
Ik longeer trouwens niet vaak..
Ohja over dat overstappen, daar complimenteerde mijn instructrice me laatst nog over dat ze zo'n eind overstapte met haar achterhoef over de voetsporen van haar voorhoeven.

Stefje: Daar gaat het nu niet om, ze heeft er niks van gegeten ofzo.

Ninx: Dankjewel! Ze is ook ontzettend lief! Ik heb les van een gediplomeerd iemand in de Klassieke dressuur, en dat heb ik nog maar net.

Laat die hulpteugels aub achterwege! Ik weet zeker dat je instructrice (klassieke dressuur) dat ook zal zeggen! Ontspanning en het neusje over de grond tijdens het longeren is veel belangrijker!
Succes! Fijn dat je goede hulp hebt!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:41

ik heb niet alles gelezen.
want ik moet eigelijk snel gaan, maar de titel sprak me aan.
en daarop wil ik reageren.
Misschien is vrijspringen een optie, daardoor gebruiken ze de rugspieren. enzo kan je ze trainen. Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 22:43

Ik vind het echt vreselijk om te horen hoe slecht ik het doe Scheve mond Ik doe zo mijn best maar het lukt gewoon niet.. Ik wist niet dat het er zo slecht aan toe was met mij(n paard) qua rijden. Ze loopt namelijk altijd wel ontspannen, maar valt áltijd op de voorhand.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 22:43

nataly_ schreef:
ik heb niet alles gelezen.
want ik moet eigelijk snel gaan, maar de titel sprak me aan.
en daarop wil ik reageren.
Misschien is vrijspringen een optie, daardoor gebruiken ze de rugspieren. enzo kan je ze trainen. Lachen

Ja helpt dat? Dat heb ik nog nooit gedaan Bloos

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:50

Sodeletuut schreef:
Ik vind het echt vreselijk om te horen hoe slecht ik het doe Scheve mond Ik doe zo mijn best maar het lukt gewoon niet.. Ik wist niet dat het er zo slecht aan toe was met mij(n paard) qua rijden. Ze loopt namelijk altijd wel ontspannen, maar valt áltijd op de voorhand.

Nou, zo zou ik niet denken als ik jou was....
Dit soort zaken kan met van alles en nog wat samenhangen. Daarbij loopt bespiering heel snel terug wanneer je niet gelijkmatig traint.
Dat zie ik ook bij de knol die ik rijdt.... je moet altijd blijven leren en alert blijven.
Er zijn mensen wiens paarden 80 (bij wijze van spreken) worden met summiere bespiering. Maar jij wilt het beste voor je paard en gaat daar dus mee aan de slag, helemaal goed toch?!
Ik zeg: petje af voor jou!
Heeft geen zin om je down te voelen (al snap ik dat, ik ben ook zo iemand) en te bedenken wat je allemaal beter en anders had kunnen doen. Je gaat gewoon weer lekker aan de slag, en lekker bezig met je nieuwe instructeur! Dat paardje is piep, piep, piepjong! Komt helemaal goed!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:53

Kun je geen goede les-geefster zoeken die je met dat probleem kan helpen? (niet negatief bedoeld hoor Knipoog)
Maar bij mij heeft het wel geholpen Vork Eerst reed ik altijd maar een beetje rondjes zonder echt op te letten of de achterhand er wel onder was etc., en nu ik les heb gaat het een stuk beter en kan ze der rug ook gaan gebruiken, oké paardje is dan wel geen 4 maar 13 maar alsnog, goede hulp kan eigenlijk nooit kwaad Lachen
En zoals eerder gezegd is, teugels op maat en *lichte* druk hebben en wat bijdrijven, dus actief rijder zonder veel te versnellen, zou ook moeten helpen om die achterhand er onder te plaatsen. Alleen 1 tip, probeer meer met de achterkant bezig te zijn dan met de voorkant Knipoog (deed ik dus ook jaren verkeerd, tot de eigenaresse erop wees dat ze voorover viel en in een valse knik zat Nagelbijten / Gniffelen)

Succes er mee, hoop dat je er enigszins iets aan heb gehad Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 22:54

Ninx schreef:
Sodeletuut schreef:

Nou, zo zou ik niet denken als ik jou was....
Dit soort zaken kan met van alles en nog wat samenhangen. Daarbij loopt bespiering heel snel terug wanneer je niet gelijkmatig traint.
Dat zie ik ook bij de knol die ik rijdt.... je moet altijd blijven leren en alert blijven.
Er zijn mensen wiens paarden 80 (bij wijze van spreken) worden met summiere bespiering. Maar jij wilt het beste voor je paard en gaat daar dus mee aan de slag, helemaal goed toch?!
Ik zeg: petje af voor jou!
Heeft geen zin om je down te voelen (al snap ik dat, ik ben ook zo iemand) en te bedenken wat je allemaal beter en anders had kunnen doen. Je gaat gewoon weer lekker aan de slag, en lekker bezig met je nieuwe instructeur! Dat paardje is piep, piep, piepjong! Komt helemaal goed!

Lieve reactie! Dankjewel, want ik zit me hier echt poedersuiker te voelen met tranen in mijn ogen, arme Misty..
Ik ga gewoon heel erg hard mijn best doen en lekker trainen en dan kijken of het beter word!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:54

Sodeletuut schreef:

Meissie, je moet denken in dat soort termen. Natuurlijk doe je genoeg goed. Je paard vind je lief. Dat is het grootste compliment.
Daarnaast vroeg je wel om tips. Als ik zie hoe je paard gebouwd is (en op de bouw zelf heb jij geen invloed), en hoe ze loopt, dan zeg ik wat ik in dat geval zou doen.
Het gevaar op bokt - als je zelf wat onzeker bent - is dat je veel verschillende meningen krijgt. Ik zou meningen en tips die me wel aanstaan gewoon even in real life toetsen bij iemand die je echt vertrouwt. En een rug sterker maken doe je nu eenmaal niet in het zadel zelf, of soms in combinatie. Maar werk zonder zadel hoort er echt bij, zeker in Misty's geval.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 22:55

angelaatjuh schreef:
Kun je geen goede les-geefster zoeken die je met dat probleem kan helpen? (niet negatief bedoeld hoor Knipoog)
Maar bij mij heeft het wel geholpen Vork Eerst reed ik altijd maar een beetje rondjes zonder echt op te letten of de achterhand er wel onder was etc., en nu ik les heb gaat het een stuk beter en kan ze der rug ook gaan gebruiken, oké paardje is dan wel geen 4 maar 13 maar alsnog, goede hulp kan eigenlijk nooit kwaad Lachen
En zoals eerder gezegd is, teugels op maat en *lichte* druk hebben en wat bijdrijven, dus actief rijder zonder veel te versnellen, zou ook moeten helpen om die achterhand er onder te plaatsen. Alleen 1 tip, probeer meer met de achterkant bezig te zijn dan met de voorkant Knipoog (deed ik dus ook jaren verkeerd, tot de eigenaresse erop wees dat ze voorover viel en in een valse knik zat Nagelbijten / Gniffelen)

Ik heb net een nieuwe instructrice en heb nog maar 3 lessen gehad bij haar, en ze is echt heel goed.
Een valse knik hebben wij geen last van, wij hebben meer last van een onactieve achterhand en op de voorhand vallen..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 22:56

Kukkie schreef:
Sodeletuut schreef:

Meissie, je moet denken in dat soort termen. Natuurlijk doe je genoeg goed. Je paard vind je lief. Dat is het grootste compliment.
Daarnaast vroeg je wel om tips. Als ik zie hoe je paard gebouwd is (en op de bouw zelf heb jij geen invloed), en hoe ze loopt, dan zeg ik wat ik in dat geval zou doen.
Het gevaar op bokt - als je zelf wat onzeker bent - is dat je veel verschillende meningen krijgt. Ik zou meningen en tips die me wel aanstaan gewoon even in real life toetsen bij iemand die je echt vertrouwt. En een rug sterker maken doe je nu eenmaal niet in het zadel zelf, of soms in combinatie. Maar werk zonder zadel hoort er echt bij, zeker in Misty's geval.

Daar heb je gelijk in, en ik laat me heer erg meeslepen door de meningen van anderen en dat neem ik allemaal heel serieus en ik ga me steeds banketstaaf voelen tegenover Misty.
Ik zal aan mijn instructice vragen of ze me ook wil helpen met bespiering krijgen op de grond!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:59

Sodeletuut schreef:
Lieve reactie! Dankjewel, want ik zit me hier echt poedersuiker te voelen met tranen in mijn ogen, arme Misty..
Ik ga gewoon heel erg hard mijn best doen en lekker trainen en dan kijken of het beter word!

Ik snap het wel hoor... je maakt je dan ontzettend veel zorgen en vraagt je van alles af.
Mijn belangrijkste tip: ga lekker aan de slag met je instructrice en laat haar oefeningen bedenken die je kunt doen met Misty... een soort weekplannetje.
Misschien is dat het verstandigste. Je krijgt hier zomaar 10.000 verschillende tips, en dat is naast verwarrend misschien ook wel niet zo goed voor Misty.
Iemand die jou en Misty in real life ziet, en een milde manier van werken met paarden heeft (en dat is klassieke dressuur) gaat jou met sprongen vooruit helpen!

Enne: we klooien allemaal maar wat op onze paarden en hopen heel hard dat we het goed doen! Af en toe onzeker zijn hoort er helemaal bij.
Don't worry.... echt niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:00

Ninx schreef:
Sodeletuut schreef:

Ik snap het wel hoor... je maakt je dan ontzettend veel zorgen en vraagt je van alles af.
Mijn belangrijkste tip: ga lekker aan de slag met je instructrice en laat haar oefeningen bedenken die je kunt doen met Misty... een soort weekplannetje.
Misschien is dat het verstandigste. Je krijgt hier zomaar 10.000 verschillende tips, en dat is naast verwarrend misschien ook wel niet zo goed voor Misty.
Iemand die jou en Misty in real life ziet, en een milde manier van werken met paarden heeft (en dat is klassieke dressuur) gaat jou met sprongen vooruit helpen!

Enne: we klooien allemaal maar wat op onze paarden en hopen heel hard dat we het goed doen! Af en toe onzeker zijn hoort er helemaal bij.
Don't worry.... echt niet.

Dat ga ik doen, ik ga overleggen met mijn instructrice over hoe het beter zal gaan!

Bedankt allemaal voor de berichten! Lachen

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:01

Sodeletuut schreef:
angelaatjuh schreef:

Ik heb net een nieuwe instructrice en heb nog maar 3 lessen gehad bij haar, en ze is echt heel goed.
Een valse knik hebben wij geen last van, wij hebben meer last van een onactieve achterhand en op de voorhand vallen..

Lachen Kijk, ik bedoel je hebt zelf in de gaten dat het iets minder gaat, maar je gaat er iets aan doen, en dat vind ik wel knap Ja Niet veel mensen zouden zo snel iets aan een probleem doen of zien het niet.
En ben het ook eens met wat kukkie zei Knipoog
Laatst bijgewerkt door Angelaa2 op 22-10-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:01

En weet je wat het trouwens ook is?
Als je rondkijkt op bokt zie je zó veel mensen die zo perfect rijden, en die dan bij haw alleen commentaar krijgen van, tenen naar binnen enzo. Daar ben ik dus jaloers op, waarom lukt het mij niet zo goed als anderen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:02

angelaatjuh schreef:
Sodeletuut schreef:

Lachen Kijk, ik bedoel je hebt zelf in de gaten dat het iets minder gaat, maar je gaat er iets aan doen, en dat vind ik wel knap Ja Niet veel mensen zouden zo snel iets aan een probleem doen of zien het niet.
En ben het ook eens met wat kukkie zei Knipoog

Dankjewel! Ik ga heel hard mijn best doen!