Waar ligt dit aan? (dressuur/springen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Waar ligt dit aan? (dressuur/springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:28

Hooij,,

Ik snap iets niet, en denk er elke keer over maar kom er gewoon écht niet uit.. Verward
Ik rijd nu 2 pony's, die rijd ik nu een jaar op wedstrijden.
Dressuur lukt ons gewoon écht niet, elke keer in de 170 en we komen niet verder.. Nagelbijten / Gniffelen
Nou lopen ze ook écht niet de sterren van de hemel, en ik ga geen jury's de schuld geven Knipoog
Maar dat is gewoon dat onze dressuur niet goed is..

Ik heb 1 winstpunt gehaald, dus ik mag iig springen.
Nou in de zomer, augustus.. ben ik met 1 pony (de oudste) beginnen met springen.
Want jah de oefenparcoursen in de privéles gingen goed, dus nu ook maar is door pakken. Gewoon proberen!

En later de jongste pony er ook bij gepakt, en dat gaat eigenlijk met beide pony's gewoon wonderbaarlijk geod Bloos!

De jongste pony gooit nog wel is een keer een balk, of is nog een keer kijkerig maar toch hij springt, hij let op en die balken/weigeringen is ervaring en z'n karakter (heel springerig/kijkerig en snel nerveus) En met die andere pony gaat het gewoon super goed, foutloos.. 2e x ofzo drect al 2e prijs nou super toch?

Máár wat ik dus niet snap, wáárom gaat het springen wel goed? Waarom kan ik daar wel gewoon goed rond rijden en tempo wisselingen en écht mijn ding rijden? De pony's letten dan ook op, denken mee en voelen véél fijner aan. En waarom lukt het bij de dressuur niet? Ze worden chagerijnig als ze de ring in komen, en zo gauw ze thuis door hebben dat we met dressuur bezig gaan komen ze er lekker tegen in onwijs eigenwijs zijn en tjah we komen haast niet verder... Nagelbijten / Gniffelen Ondanks de privélessen, de clublessen dat de eigenaresse altijd helpt en we echt heeeeel vaak aan die dressuur werken want dat moet gewoon goed gaan!

Ik vind gewoon dat we gewoon tussen de 175 en 185 minstens moeten eindigen op concour en niet tussen de 165 en 175... Scheve mond

Maar mijn vraag, wat is het probleem of waar kan het aan liggen?
Moet er misschien wel bij vermelden dat de pony's springgefokt zijn, maar dan zouden ze toch gewoon niet zo chagerijnig moeten worden van de dressuur?

Bij de eigenaresse lopen ze beter, maar die rijdt de oudste ookal v.a. z'n 3e jaar en die is nu 11.. en die zitten gewoon op b-niveau... wel iets hoger als mij maar toch.. de jongste rijdt nu ook iemand anders op en met eigenaresse kan die ook héél vervelend zijn en hij doet eigenlijk precies hetzelfde beide pony's overigens, dus lijkt me sterk dat het aan mijn eigen rijden licht? En dan nog vind ik het vreemd dat dressuur niet gaat, springen wel.

Sorry voor het lange verhaal... Bloos

PreciousViva

Re: Waar ligt dit aan? (dressuur/springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:31

Zijn het dan niet misschien springgefokte paarden?
Dat het bij de eigenaresse beter gaat is logisch, die rijdt ze al zolang en is (denk ik) meer ervarener dan jij bent.
Maar gewoon blijven doorproberen op een gegeven moment lukt het wel!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:37

Je bent al anderhalf jaar bezig, een jaar op concour en niks geen vooruitgang (jah bij die oudere pony wel iets mjah).

Di ejongere heeft eigenaresse zadelmak gemaakt, de basis geleerd toen ben ik er op gegaan. Dus t is niet zo dat zij die véél langer rijdt...

Maar ik wil gewoon weten waar het probleem zit.. En hoe ik dat kan oplossen...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:42

Ben jij niet het probleem? En dat bedoel ik niet vervelend hoor. Maar als jij met weinig inzet je proef in gaat dan wordt het ook niet echt veel logischer wijze. En wat zijn de commentaar punten op je coupon, staat daar iets bij waar je aan kunt werken?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:42

Lekker een jaartje geen proeven rijden op wedstrijd. Thuis gewoon blijven lessen, af en toe wat oefenen maar er vooral plezier in hebben!

Het springen gaat wel lekker, dus zou ik vooral mee doorgaan Ja
En tussen de sprongen thuis kan je ook best een beetje dressuur doen Knipoog

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:54

Vooral doorzetten met dressuur. Misschien hebt het om lessen nemen en blijf oefenen (oefening baart kunst!)
Op later termijn zul je je dressuur echt nodig hebben, óók voor het springen. Dressuur is de basis!

succes Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:06

Ik heb al lessen begrijp dat goed Knipoog Lachen En die stoppen ook écht niet Lachen

Dat ik het probleem ben kan goed zijn, maar zou niet weten wáár het bij mij aan licht? Verward Op de coupons staat vooral: Verzet. Jah en dat komt toch echt van de pony uit lijkt mij, in het begin kreeg ik nog wel is commentaar en tips van rijd is zo en zo en dat heb ik nu eigenlijk niet meer..

Maar is dat wel zo'n goed idee om gewoon alleen te gaan springen op concour en gewoon geen dressuur te doen? Het is toch belangrijk om de dressuur er bij te houden? Bloos (jah zobiezo thuis, en we dressuren véél meer als springen, maar op concour zijn ze toch weer anders..)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:11

Dat is lastig zo te zeggen zonder foto's of wat dan ook.
Toch lijkt het me verstandig meer te concentreren op de dressuur.
Heel fijn dat het in de B goed gaat kwa springen maar ik denk dat als je in een B dressuur proef geen winst kunt rijden dan ga je als het wat hoger word toch problemen krijgen met springen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:16

_Marinke_ schreef:
Dat ik het probleem ben kan goed zijn, maar zou niet weten wáár het bij mij aan licht? Verward Op de coupons staat vooral: Verzet. Jah en dat komt toch echt van de pony uit lijkt mij, in het begin kreeg ik nog wel is commentaar en tips van rijd is zo en zo en dat heb ik nu eigenlijk niet meer..

Kijk hier zit al een probleem.
Als jij goed rijd toont je pony geen verzet. Verzet komt altijd van jou uit, jij doet iets verkeerd en daarom gaat je pony in verzet. Buiten dat als je zulke punten blijft rijden en je instructeur kan niet aangeven waar het aan ligt zal ik opzoek gaan naar een nieuwe.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:21

_Marinke_ schreef:
Bij de eigenaresse lopen ze beter, maar die rijdt de oudste ook al v.a. z'n 3e jaar en die is nu 11.. en die zitten gewoon op b-niveau... o

Na 8 jaar rijden ook nog steeds op B nivo dus? Mss ligt het toch ook aan de manier waarop de eigenaresse de pony traint/heeft getraind. Mss dat de pony's gewoon een goede basis missen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:29

Hmm, ik heb 2 verschillende instructeurs daarbij begeleiding van eigenaresse.. Ligt denk ik niet aan instructeur? Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed, dat verzet waar ligt dat aan dan aan mijn rijden? Of wat is het meest voorkomende, want voor zover ik weet en probeer doe ik het toch op de goede manier. Natuurlijk vebeter punten maar toch. Misschien zie ik iets over het hoofd.. En we ehbben ook verschillende dingen geprobeerd mjah..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:31

Daar is zo onmogenlijk iets over te zeggen. Maar een B proef hoort niet zo veel moeite te kosten. Wat zeggen je instructeurs er over dan?

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:33

Misschien heel raar, maar zit het misschien tussen je oren? Dat je vantevoren al met een bepaalde gedachte op de pony stapt als je dressuur gaat rijden? En dat de pony dat aanvoelt en het van je overneemt?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:35

Dat wou ik ook zeggen aslo Ja
In 8 jaar kun je toch wel meer bereiken..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:59

aslo schreef:
_Marinke_ schreef:
Bij de eigenaresse lopen ze beter, maar die rijdt de oudste ook al v.a. z'n 3e jaar en die is nu 11.. en die zitten gewoon op b-niveau... o

Na 8 jaar rijden ook nog steeds op B nivo dus? Mss ligt het toch ook aan de manier waarop de eigenaresse de pony traint/heeft getraind. Mss dat de pony's gewoon een goede basis missen?

Daar kan het aan liggen. Maar een goede instructeur hoort dit zo te zien en moet op zijn minst kunnen vertellen wat er mis gaat en hoe je het op kunt lossen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:01

Ja dat d8 ik dus ook, nou heeft zij altijd recreatief gereden maar toch weet ze wel hoe ze moet rijden en wil ze toch dat de dressuur goed is.. dus dat ze niet gwn beetje met het hoofd omhoog lopen..
Recreatief, maar toch wedstrijdgericht eigenlijk...

sporter schreef:
Daar is zo onmogenlijk iets over te zeggen. Maar een B proef hoort niet zo veel moeite te kosten. Wat zeggen je instructeurs er over dan?

Nou op de club in die les zegt ze er niet veel van, ze weet het volgens mij niet goed waar het dan aan ligt.
Privé les gaan we vooral keihard aan het werk, en dan is het echt hard werken voor mij.. Hou dat net een halfuurtje/klein uurtje vol maar dan lúkt het wel, of nouja ze loopt beter laat ik het zo zeggen.. En die manier moet ik rijden, maar dat is zoveel spanning dat hou ik niet vol.. en lukt me gewoon echt niet als ik 'alleen' rijd.. Scheve mond

Of ik met een bepaald gevoel op de pony stap? Als ik voor mezelf kijk, dan stap ik met dressuur op van; "Ik ga ervoor!".. elke keer ben ikg ewoon zo gemotiveerd merk ik, dat ik echt voel dat ik graag wil en er graag ook voor wil knokken om het goed te krijgen. Maar als het een hele tijd slecht blijft gaan, in de tijd dat je rijdt.. dan zakt die motivatie snel naar beneden.
Springen; "We gaan gewoon voor foutloos!" En dan heb k er ook zin in, maar merk dat ik dan wat onzekerder ben als met dressuur... en naarmate ik langer rijdt wordt ik zekerder.. Nagelbijten / Gniffelen terwijl met dressuur dus anderssom?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:20

mijn 1e reactie is spanning bij jouzelf, waardoor het verzet komt. Zo te lezen vind je zelf dressuur niet leuk, en dat breng je ongewild over naar je pony's. En je priveles lijkt dat alleen maar te bevestigen.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:15

Ik merk ook dat bij de springlessen mijn soms ruin ook veel losser, soepeler, geconcentreerder en fijner in de hand is. In de dressuurlessen moet hij zich volgens mij meer inspannen/moeite doen voor de oefeningen en pruttelt hij daar wat meer tegen. Ook ben ik bij de dressuurlessen meer bezig op het 'hij moet goed lopen' dat het vaak een averechts effect geeft ipv het ontspannen losrijden tussen de sprongen door.
Gewoon heel veel dressuren Lachen privélessen en het komt wel goed

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:47

Stomme vraag, rij je wel zelf graag dressuur?? of begin je er telkens aan met niet veel zin en een gevoel van "wat gaat er nu mis gaan".
Soms ligt het aan de motivatie van de ruiter, die pony's voelen dat hoor.
Probeer anders in het dressuurwerk springen te mengen. Een sprongetje, iets verder een acht correct rijden, weer een sprongetje...

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:49

vooraf van de wedstrijd uitdaging geven, zodat ze goed op jou letten, en die uitdaging kan ook bestaan uit een paar sprongetjes, zodat je ze in de ring niet het gevoel geeft dat het saai is ofzo..Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:22

Hmm, ik heb altijd dressuur veel leuker gevonden. En wil daar veel liever aan werken, het springen is leuk daar niet van!

Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik er op ga zitten met zo'n motivatie van niks, en dat aan de pony's doorgeven. MOet wel zeggen naarmate ik er langer op zit, en het gewoon echt niet gaat mijn motivatie inderdaad zakt.

Maar gister is de jongste pony eigenlijk ook "geflipt" op concour, bokken op linkerbeen.. en totaal niet luisteren naar binnen vallen etc. M'n punten met hem waren dan ook 149 en 159... (2e keer nu die punten) van een heel jaar concour..
De oudere pony ging beter, en merk dat ik een stijgende lijn zie (heb haar nu in m'n tempo, maarja zo gauw ik haar meer ga vragen wordt ze chaggi) punten waren 170 en 176...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:24

missschien leg je je eigen lat te hoog, je bent te snel ontevreden waardoor je de pony te veel overvraagt waardoor die weer in verzet komt. Ik probeer alleen een oorzaak te vinden want iedere gezonde pony met een gezonde (leskrijgende) ruiter moet toch makkelijk door de B kunnen komen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:58

Maak plezier en wissel je lessen een keer af, verzin een keer iets geks, om niet altijd met of springen óf dressuur bezig te zijn Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 22:02

Hoezo de lat te hoog? Ik bedoel, ik ben echt niet zo dat ie in de krul moet lopen hoor. Ik vraag alleen dat ie gwn normaal doet en naar mij luistert (dus fatsoenlijk m'n tempo loopt, en mijn lijnen). Dat is naar mijn mening gewoon de basis, en daar ben je ook mee bezig als je een pony inrijdt. Maar goed, ik ben het nu kwijt.. en vraag me echt af waar het probleem zit.... Scheve mond

En wil het best bij mij zoeken!! Echt Knipoog Ik wil gewoon weten wát is er mis? Wat kan ik er aan doen?

Heb zo helaas geen duidelijke foto's/filmpjes, die ik heb kan ik wel plaatsen...

@ Angelaatjuh, we rijden ook buiten etc. Knipoog We wisselen naar mijn mening af (longeren/buitenritten/x springen/ x dressuur/x lekker door het land crossen)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:11

Oke Lachen Vind ie iets van het rijden eigelijk leuk? bijvoorbeeld galoperen of lekker hard draven?
Anders kun je hem als ie het goed doet even belonen door m even zn gang te laten gaan Lachen?
Weet niet of het werkt hoor Tong uitsteken