Les geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 16:09

Ik weet niet of het hier goed staat. en de titel is ook een beetje raar maar ik ben daar niet zo goed in. Bloos

Ik geef sinds kort les aan een meisje die op mijn pony rijd, ik wil ook nog even erbij zeggen dat ik totaal niet veel van der verwacht, ik bouw alles rustig met der op en geef haar de tijd om het allemaal goed op te nemen. ik wil gewoon iets leukers voor haar bedenken.

Nou zijn er wat minpunten bvb:
- De voltens gaan moeilijk
- afwenden is lastig
- gebroken lijnen gaan minder.

daar bedoel ik mee dat ze haar binnenbeen niet goed gebruikt bij de voltens, ze leert heel snel en dus de 2e les deed ze het beter, daarna ging het eigenlijk nog beter, tot vandaag. ze was helemaal de draad kwijt. Ik heb haar weer meegeholpen en het op een rustige manier uitgelegt.
Afwenden vindt ze best moeilijk, als ik bvb zeg, bij A afwenden berijd ze dat niet goed voor, ze trekt Killy (zo heet mijn pony) gewoon in 1x om. Ik heb haar al uitgelegt dat je een wending moet voorbereiden, ze snapt het nog niet helemaal.
Bij gebroken lijnen gaat dat het zelfde, ze trekt Killy ook zomaar om.

In de les (we rijden ongeveer een half uur tot 3 kwartier) zijn we heel erg met die punten bezig en met meerdere dingen wat fout gaat. Ze krijgt 2 keer in de week les van mij en 1x om de manege. Ik verdeel het wel, dus de ene keer doen we dit en de andere keer dat, maar toch herhalen. Omdat het ook best saai begind te worden en het best moeilijk is dacht ik: Ik moet het een beetje leuk voor der maken, dus ik ben van plan volgende les wat balkjes neer te leggen en zo het wenden door de balkjes te oefenen als jullie het begrijpen? en dan zo ik allerlei maniertjes, voor de rest wil ik er nog wat aan toevoegen maar ik weet niet wat?

Weten jullie mischien hoe je een leuke speelse les kunt geven, ik wil zoiets 1 of 2x in de maand gaan doen en voor de rest gewoon les (mischien weet iemand ook wel leuke dingen die ik kan behandelen in de les om zo alles te verbeteren en het toch op een leuke manier te doen)

Dus als je iets weet, maak een tekening bij paint ofso of brand hieronder maar los (wel duidelijk graag haha) Lachen

Alvast bedankt Lachen & sorry dat het zo een lang verhaal is geworden, korter kon ik het eigenlijk niet maken.

mara1

Re: Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:04

nou met je balkjes ben je al een heel eind op weg!!
Miss ook wat pionnen of sherrycans (??geen idee of je het goed schrijft) zodat ze daar om heen kan slalommen.
Ga voor de gein daarna eens de tijd met haar op nemen, leuk spelletje Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:05

misschien moet je het lesgeven overlaten aan iemand die het woord voltes kan schrijven...........

jij bent denk ik gewoon niet geschikt om les te geven als je dit er niet doorkrijgt bij je pupil

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:08

Knoop in de teugels en haar de pony rond laten sturen op haar benen en gewicht, dit is altijd een goede oefening.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:14

xmarliez schreef:
[Ik heb haar al uitgelegt dat je een wending moet voorbereiden, ze snapt het nog niet helemaal.

Hoé bereid je een wending dan precies voor? Wat moet je dan doen?
Waarom moet ze haar binnenbeen gebruiken? wat moet de pony dan gaan doen?

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:16

Bij ons op stal worden balken op de grond gelegd die beginners dan moeten volgen en pionnen worden gebruikt om slalommen te oefenen. Verder denk ik dat je niet moet vergeten dat leren tijd kost. De ene keer gaat het beter dan de andere. Wat ze verder ook doen maar dat was meer om het op- en afstappen te oefenen is dat ze op een plaats moeten afstijgen, in 1 hand iets( ei op een lepel bv.) mee moeten nemen en dat naar een andere plek moeten brengen en dan weer opstijgen. (uiteraard pony aan de hand meenemen).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:22

Begin eerst eens met je leerling onafhankelijk te leren zitten. Volte's en gebroken lijnen zijn voor een beginner wel wat veel gevraagd ben ik bang. Denk terug aan je eigen eerste les.
Verder ben ik het eigenlijk wel met KiWiKo eens dat je het beter over kan laten aan iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:23

Kelly_ann schreef:
xmarliez schreef:
[Ik heb haar al uitgelegt dat je een wending moet voorbereiden, ze snapt het nog niet helemaal.

Hoé bereid je een wending dan precies voor? Wat moet je dan doen?
Waarom moet ze haar binnenbeen gebruiken? wat moet de pony dan gaan doen?

Haha test , test . Duivel

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:29

Inderdaad!! Even in het profiel gekeken en daar is ook nog wel het een en ander op aan te merken qua zit en handhouding.
Sorrie TS...het lijkt me eigenlijk beter om eerst zelf les te gaan nemen, voor je iemand anders les geeft en de verkeerde dingen aanleerd. ( niet rot bedoeld)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:36

[quote="aerdenhout1"]Begin eerst eens met je leerling onafhankelijk te leren zitten. Volte's en gebroken lijnen zijn voor een beginner wel wat veel gevraagd ben ik bang. Denk terug aan je eigen eerste les.

Mee eens.
Ik geef ook les aan kinderen en ben eigenlijk vooral bij de beginners bezig met de onafhankelijke zit.
Aan de longeerlijn, knoop in de teugels en zitten maar.
Pas als ik vind dat het kind goed genoeg kan zitten, mogen ze los van de longeerlijn.
Figuren komen bij mij echt pas als het kind goed zit.

Ik vind ook dat je kinderen goed het waarom uit moet leggen. Waarom mag ik de pony niet omtrekken? je leert het best als je het waarom ook weet.
Heel overdreven voorbeelden laten zien werkt ook goed.
Dingen zoals 'licht contact houden' werkt bij kinderen niet.
Ik zeg altijd: houdt je teugels vast als een spons met water, je moet de spons vasthouden maar er mag geen water uitkomen (niet knijpen dus).
Als ik een kind zie knijpen of trekken roep ik standaard: heeeeeeee ik word nat, er komt water uit de spons!
Ik zeg ook vaak dingen als: mooie onderbroeken heb jij aan je waslijn hangen zeg... (teugels in n boogje)
Met zulke ezelsbruggetjes leren kinderen veel sneller.

Slalommen is leuk, een keer de tijd opnemen en een parcoursje bouwen ook, maar dan moet het kind iets verder zijn. Met je ogen dicht rijden werkt ook goed.
Gymmen op het paard (hand op je hoofd, hand naar je teen, hand naar de staart van het paard, rondje draaien op je paard) is ook leuk om te doen met kinderen.
Ik leg vaak stenen op de bakrand (dat moet net kunnen bij je bakrand) en dan moeten de kinderen deze al stappend eraf pakken en weer terug leggen op n andere plek. Daarna dravend. Goed voor de balans.

Leuk is ook om kinderen elkaar les te laten geven. In jou geval misschien een keer haar jou les te laten geven. je merkt dan heel goed wat een kind begrepen heeft uit jou les en wat niet. Hier kun je dan zelf weer verder mee.

Grondwerk en longeren kun je ook met kinderen doen. Is heel belangrijk voor de band tussen kind en pony/paard. En het maakt zoveel duidelijk. Paardentaal leren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:24

Oke mensen, ik had niet verwacht op zulke aanvallende reacties, dit kind is GEEN beginner ze heeft al een aantal jaar les op een manege dus. en ik bedoel een wending voorbereiden dus al aangeven dat je wil wenden, dus NIET omtrekken. En ik heb zelf uiteraard ook les gehad, en haar moeder geeft zelf ook les en die is er gewoon bij, en die legt mij ook dingen uit, ik ben ook aan haar houdig aan het werken en zoals ik al zij IK vraag NIET te veel van haar.

ik vroeg hier om reacties over de les leuker te maken NIET om MIJ af te kraken, kom op he jullie kennen mij niet en denken mischien uit mij verhaal af te lezen dat ik NIET kan les geven. dat meisje kan al goed rijden voor iemand van 10 maar een beetje duidelijkheid brengen en haar de hulpen aanleren kan toch geen kwaad?

iemand het paardrijden wat duidelijker maken is toch geen misdaad? en dat ik het woord voltes niet kan schrijven slaat nergens op, iedereen maakt fouten en ik dus ook. ik schrijf dat woord gewoon niet iedere dag. en dit kind rijd niet alleen maar hoor, ze poetst de pony en help mee met opzadelen, we gaan wel eens even lekker wandelen en gewoon wat leuke dingen doen met de paardjes wat niks met paardrijden te maken heeft, gewoon dat ze ziet dat er meer is dan alleen rijden (zoals op een manege).

en dat kind weet al wat een gebrokenlijn is en wat voltes zijn, natuurlijk vraag ik daarna en leg ik het haar uit, maar als het kind al weet wat het is ga ik het haar niet meer uitleggen, nee dan leg ik haar uit hoe je die het beste kunt rijden en dan vraag ik aan haar hoe doe jij dat en laat het maar eens zien, en dan laat ze het zien en als ik het niet goed vind dat leg ik haar uit hoe ze het moet doen.

en mischien ben ik geen topruiter maar mensen ga even niet zeggen dat ik niet kan rijden, ik heb jaren priveles gehad en heb ook op een manege gereden zoals ieder ander hier, en ga niet iemand afkraken op foto's en een verhaal want dat zegt ook niet alles. laten we het gewoon gezellig houden en met ander commentaar dan waar ik om gevraagt heb hoef je niet aan te komen tenzij het op een aardige, opbouwende manier is Knipoog

en nog, ik ben gewoon aan de longeerlijn begonnen met haar maar naar 2 lessen ging het al zo goed dat het niet meer hoefde, en ik ben niet dom ik weet ook wel hoe je moet beginnen en ik heb het gedaan als jullie nu zeggen, maar als het kind dat allemaal al lang kan en super makkelijk vindt waarom kan ik dan niet een stapje verder gaan?
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 19-10-08 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:26

oke Lachen

hoe bereid je een volte voor dan en hoe rij je hem...........

niemand zegt dat je niet kan rijden, IK (als een van de weinigen) zeg dat jij niet kan lesgeven.......

lesgeven is een heel, heel stuk meer dan iemand vertellen dat ze bij E een volte moeten rijden

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:31

ik ga hier niet vertellen hoe je een gebrokenlijn, volte, slangevolte, of wat dan ook rijd dat kan ik niet op een stukje papier of in dit geval een laptop, dat moet met aanwijzingen, aangeven aan de gene die erop zit hoe het moet.

en ik hoef me niet tege over jou te bewijzen sorry hoor.

en ik weet dat lesgeven meer is maar je kan toch wel beginnen bij een volte rijden bij e? of moet ik gelijk zeggen nou ga voor mij maar even een mooie piaff rijden? ik moest op de manege ook gewoon met voltes en gebroken lijnen beginnen hoor Knipoog

Oja en @ Def, met jou aanwijzingen kan ik wel wat Lachen bedankt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:34

lief als je niet zo even kan zeggen hoe je een volte voorbereid en moet rijden, dan hoef je inderdaad to mij helemaal niks te bewijzen

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:35

Ik vind t knap Kiwiko dat jij uit een verhaal ( en foto's wellicht) kan afleiden dat de TS geen les kan geven Knipoog
Je kan nog zo'n goede instructeur zijn, als je een oliedom kind bij je in de bak hebt die niks snapt of totaal geen gevoel voor paardrijden heeft zul je niet ver komen.

TS; ik denk dat je met balkjes lopen het al leuker maakt met rijden, verder veel afwisseling in de vorm van een spelletje misschien?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:36

als je zo iets simpels als een goed gereden volte er niet uit kan halen bij een leerling, dan doe je inderdaad iets ergens niet goed.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:40

xmarliez schreef:
ik ga hier niet vertellen hoe je een gebrokenlijn, volte, slangevolte, of wat dan ook rijd dat kan ik niet op een stukje papier of in dit geval een laptop, dat moet met aanwijzingen, aangeven aan de gene die erop zit hoe het moet.

en ik hoef me niet tege over jou te bewijzen sorry hoor.

en ik weet dat lesgeven meer is maar je kan toch wel beginnen bij een volte rijden bij e? of moet ik gelijk zeggen nou ga voor mij maar even een mooie piaff rijden? ik moest op de manege ook gewoon met voltes en gebroken lijnen beginnen hoor Knipoog

Oja en @ Def, met jou aanwijzingen kan ik wel wat Lachen bedankt.

Dat kan je ook best vertellen hoor ? Wat zijn die aanwijzingen dan ?

En dat voorbeeld over meteen een mooie piaff rijden gaat natuurlijk nergens over he , het is alleen hoe jij het aanleert . Dus dat je met een volte begint , geen probleem . Maar hoe ? Zeg je gewoon je moet een rondje rijden ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-08 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:40

het kind is niet dom en de voltens gaan al beter dan de eerste keer maar nog niet super, RIJDEN HEEFT TIJD NODIG DIT DUS OOK. ik vroeg hier om reacties over leuke dingen doen met het rijden niet dat het kind geen voltes kan rijden Knipoog wat dat kan ze wel maarja het kan altijd beter he Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:41

jij bent de instructeur! Halloohoo! Kind kan er niks aan doen, jij bent degene die het verteld cq leert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:42

xmarliez schreef:
het kind is niet dom en de voltens gaan al beter dan de eerste keer maar nog niet super, RIJDEN HEEFT TIJD NODIG DIT DUS OOK. ik vroeg hier om reacties over leuke dingen doen met het rijden niet dat het kind geen voltes kan rijden Knipoog wat dat kan ze wel maarja het kan altijd beter he Lachen

We willen alleen maar helpen ? Als jij mij kan uitleggen hoe jij de volte moet voorbereiden , of hoe je het aan dat kind heb geleert . Dat kan ik daar misschien wat aan toevoegen ?
En het kind hoeft niet dom te zijn , maar het kind luisterd natuurlijk wel naar wat jij zegt en of datgene wat jij zegt klopt of niet let dat kind niet op natuurlijk .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:45

ztugwell schreef:
Dat kan je ook best vertellen hoor ? Wat zijn die aanwijzingen dan ?

En dat voorbeeld over meteen een mooie piaff rijden gaat natuurlijk nergens over he , het is alleen hoe jij het aanleert . Dus dat je met een volte begint , geen probleem . Maar hoe ? Zeg je gewoon je moet een rondje rijden ?

tuurlijk zeg ik niet nu moet je een rondje rijden, ik zet altijd 2 pionnetjes in het midden, de eerste les vroeg ik : snap je wat een volte is en toen zij ze ja, toen zij ik: oke laat het maar eens zien, toen liet ze het zien en gebrukte ze haar binnenbeen niet maar stuurde ze alleen met de teugels (mij is altijd geleerd : een volte rijd je niet alleen met de teugels, de teugels moetten er bij blijven maar je gebruikt je binnenbeen om te zorgen dat ze niet naar binnen valt, en je buitenbeen om te zorgen dat de achterhand er bij blijft, aan de buiten teugel probeer je zo min mogelijk te trekken, de binnenteugel wat meer naar binnenhouden (heel overdreven even, naar de knie toe brengen) dan drijf je met je binnenbeen en je buitenbeen achter de singel voor de achterhand) mischien dat het zo goed uitgelegt is? het is mij iig altijd zo geleerd, opbouwend commentaar is welkom maar houd het vriendelijk.

ze moet dus door de pionnetjes rijden, voor een kleine volte. zelf vindt zij dat makkelijker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:48

Dit is heel goed marliez......... alleen vergeet niet dat de buitenteugel begrensd en de binnenhand niet mag belemmeren in de beweging (als de ruiter de binnenhand vast zet kan het paard het binnen achterbeen niet kwijt en kan deze niet een volte opkomen)

Hoe snel is jouw reactievermogen als instructeur, moet jij over dingen nadenken als je wat zegt of flap je het er zo uit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:52

kleine aanvulling........ binnenhand is of je een koelkastdeur opendoet, dus niet naar je knie maar opzij (in ernstige gevallen Haha! ) daarnaast moet het gewicht verplaatst worden van zitbeenknobbel Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:52

ik dnek eerst wat ik wil zeggen, als ze bij E een volte moet rijden begin ik bij M al te zeggen dat ze bij E een volte moet rijden. (volgens mij M het kan zijn dat bij ons de bordjes verkeerd zitten namelijk) dan zeg ik het bij H?? nog een keer, en dan houd ik mijn mond totdat ze bij de pionnetjes is, als de eerste helft van de volte minder was, dan of laat ik haar even halthouden om het uitteleggen of ik geef snel even een hint, als ze de 2e helft van de volte niet goed doet dat laat ik haar halthouden en ga ik samen met haar de volten rijden, (ik loop er dan langs ) en dan laat ik zien hoe het moet en leg ik het haar uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:54

Wou ik net zeggen , je gewicht moet op je binnenzitbeenknobbel en je binnenbeugel zijn .