Paard gooit alle balken eraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen_B

Paard gooit alle balken eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:01

Het paard is 4 jaar. Zadelmak en met dressuur doet die het netjes. Voor de afwisseling willen we af en toe een sprongetje doen. Eerst begonnen met balkjes lopen. Daar begon het al mee. Hij heeft er gewoon niks om en gaat er midden opstaan. Balkjes op verschillende afstanden gelegd zodat die iets meer op moet letten maar dat helpt echt niks. Week of iets erna klein sprongetje geprobeerd. Kruisje, stijltje. Maar hij gooit gewoon de balken eraf, springt er bijna met z'n knie tegenaan. We hebben al verschillende dingen geprobeerd. Drafbalk ervoor. in draf aanrijden, in galop aanrijden, stijltje, kruisje. Maar het lijkt gewoon alsof hij er niks om geeft. Kwa afstand komt die telkens wel goed uit. Instructrice gevraagd of zij zoiets kende. En toen zijn we op haar advies een keer gaan vrijspringen. En dat pakte die echt super aan Ja Ja 1 keer de balk eraf gegooit, maar dat kwam gewoon omdat die echt niet uit kwam. Ik vind het echt heel apart dat die zo doet. De meeste jonge paarden hebben wel respect voor de balken maar deze duidelijk niet Clown

Zijn er mensen die dit herkennen of tips hebben? Alle ideeen zijn welkom Ja

Edit: even een kleine toevoeging: Het is echt niet zo dat het paard meteen alles perfect moet doen, maar het is gewoon best vreemd dat die zo alles eraf gooit. Ik start dit topic puur of er misschien mensen zijn die dit herkennen en mensen met handige tips/ideeen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Heleen_B op 16-10-08 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Angelaa2

Re: Paard gooit alle balken eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:03

Probeer hem enthousiast te maken en zelf ook enthousiast zijn, beloon hem als ie erover is ook al gooit ie alles eraf Knipoog Gewoon trots zijn en niet te veel in 1 x willen.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:05

Dat doen we eigenlijk al. Elke keer als die het braaf doet heel overenthousiast belonen. Teveel in 1x willen doen we niet. Maar toch bedankt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:07

Hij snapt het gewoon nog niet. Ik denk dat je voor de begrippen van dit paard iets te snel gaat? En inderdaad belonen, al vliegen de balken als mikadostokjes in het rond.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:14

We blijven ook gewoon rustig dooroefenen. Wat opvalt (vind ik) is dat als hij de balk eraf gooit verder geen kick geeft. maarja, dat past misschien ook wle bij zijn karakter, koele kikker *LOL*

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:20

Het paard van mijn zus wist toen hij jong was ook niet hoe hij zijn benen moest optillen en ging ook dwars door een sprongetje heen.
Waarschijnlijk is het voor je paard nog moeilijk om balans te houden met jou op zijn rug en is hij gewoon nog wat slap. Veel oefenen, maak hem in de dressuur sterker dan komt dat springen vanzelf.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:22

mijn pony heeft het ook wel eens (maar al wel wat ouder) als ik hem er dan een keer dicht onzet dat hij oplet gaat het meestal wel beter, ik weet niet of dit bij jou ook helpt Knipoog

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:23

@ Sabine81: Dankjewel Lachen De zadelmaker is er inmiddels ook geweest en die gaat het zadel wat aanpassen. Doordat hij veranderd is in z'n rug lag het zadel niet helemaal lekker meer. Gaan aankomend weekend ofzo weer een sprongetje wagen Lachen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:25

Doet mijn paard ook maar die is zo slim dat hij denkt van hij "valt er toch wel af dan ga ik niet mn voeten echt op trekken"
Bij een boomstam springt hij wel degelijk Tong uitsteken

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:36

Vind je het dan niet eng om vaste hindernissen met hem te springen? We zaten er ook aan te denken om naar een 'crossbos' te gaan(is vlak in de buurt met wat boomstammetjes enzo). Maar waren eigenlijk te bang dat die daar ook niet op zou tillen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:44

Ik vind springen zo wie zo eng, maar als je op buitenrit bent kun je soms niet anders en zeker niet als je met een hele groep op ponykamp bent zoals een jaar geleden. Ga voor de grap eens 2 voertonnen naast elkaar leggen en dan zeg maar met longeren er over heen dan zie je het snel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:47

Ach nee joh Cynthiaapje, zo pak je dat helemaal niet aan. Gewoon flink aandraven en al vliegt een paard eerst wekenlang door de balken heen, geeft niet. Belonen, belonen en belonen.
Vaak krijg je dan de fase dat ze er met de voorbeentjes wel over gaan in plaats van door, maar de achterhand nog niet meenemen. Rustig aan doorgaan, komt ook wel goed.
Het dier moet het eerst gewoon even snappen en er plezier in krijgen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:52

Zo kan het ook suleilitha, maar ik zou dan als hij de balken er af gooit niet belonen, zodra het blijft liggen of je merkt dat hij echt zn best doet belonen.

Ps: fase 1 is met de neus op de hindernis/obstakel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:55

Hij snapt er idd gewoon geen hout van.
Je zou eens 1x per week, of 1x per 2 weken kunnen gaan vrij springen met em. Niet zozeer voor de hoogte, maar puur voor het leren.. krijgt hij vanzelf handigheid in. En hem wel helpen door het mooi pasend te zetten, maar ook weer zelf uit laten zoeken.

Maar eerlijk is eerlijk.. sommige paarden zullen het nooit leren.
En als ze niet naar het hout toe willen zal het ook nooit een springer worden..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:57

Zeer mooi uitgelegd femmefatle Haha! goede oplossing Haha!

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:59

femmefatale1 schreef:
Hij snapt er idd gewoon geen hout van.
Je zou eens 1x per week, of 1x per 2 weken kunnen gaan vrij springen met em. Niet zozeer voor de hoogte, maar puur voor het leren.. krijgt hij vanzelf handigheid in. En hem wel helpen door het mooi pasend te zetten, maar ook weer zelf uit laten zoeken.

Maar eerlijk is eerlijk.. sommige paarden zullen het nooit leren.
En als ze niet naar het hout toe willen zal het ook nooit een springer worden..

Hier kan ik me wel in vinden Ja We hebben de hoop nu ook gelegd op het vrijspringen. Gewoon af en toe oefenen en verder dressuur blijven rijden. En over een tijdje het springen weer oppakken, kijken wat die doet. En idd, misschien wordt het springen wel helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:04

Cynthiaaapje schreef:
Zo kan het ook suleilitha, maar ik zou dan als hij de balken er af gooit niet belonen, zodra het blijft liggen of je merkt dat hij echt zn best doet belonen.

Ps: fase 1 is met de neus op de hindernis/obstakel.

Mijn paard rende eerst door alles heen wat rechtop stond. Zijn fase twee was dat hij alleen van voren sprong en de achterhand niet meenam. Ik ben hem blijven belonen, om te zorgen dat hij toch naar de hindernissen toe wilde. Het zou niet slim geweest zijn om hem niet te stimuleren.
Hij zal nooit een parcours springen, tis een Fries, maar in de les draait hij z'n hand niet om voor dik een meter en dan een stuk of drie. Ik ben het dus niet met jouw aanpak eens Cynthiaapje, en denk dat je nog heeel heel veel moet leren.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:09

Tuurlijk moet ik nog een heleboel leren. Ik heb het in de mijn vorige berichtje over een paard dat gewoon slim is. Voor sommige paarden zijn hindernissen gewoon echt in hun ogen levensgevaarlijk en als ze hun neus (fase 1) er op hebben is dat al een hele overwinning, tuurlijk moet je dat belonen.

In jouw situatie is belonen ook anders aangezien ik nu pas je verhaaltje en voorgeschiedenis van springen lees.

Verder ik raak nooit uitgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:13

Slim is een betrekkelijk begrip bij paarden, Cynthiaapje. Een paardenbrein is totaal anders als dat van een mens, namelijk. Een paard is meer een soort gewoontedier.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:14

Kun je misschien een dichte hindernis maken, een laag muurtje bijvoorbeeld, of een doek over de balk hangen, zodat ie er niet doorheen kan kijken?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:17

Ik weet zeker dat mijn paard slim is. Hij weet wanneer hij wat bij mij kan doen en wanneer hij niet een geintje kan uithalen. Staldeuren openen, halstertouwen los maken, stil blijven staan bij mijn beginnende vriendje. Ga zo maar door.

Maar nu weer ontopic: Ik hoop dat je iets aan de tips en verduidelijkingen hebt TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:17

Animal_ABC schreef:
Kun je misschien een dichte hindernis maken, een laag muurtje bijvoorbeeld, of een doek over de balk hangen, zodat ie er niet doorheen kan kijken?

Of even extra aansporen en stimuleren de sprong te wagen?

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:18

Misschien moet je eerst rustig opbouwen met vrijspringen? Lachen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:26

Lekker vrijspringen met verschillende soorten ongevaarlijke hindernissen lijkt me het beste.

Linnaapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:37

geef wat extra been bij de afzet, meestal maken ze dan echt een sprong. Maar weet ook niet of dat bij dit soort gevallen ook werkt .. :p