advies nodig! jong paard: lui??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_helena_

advies nodig! jong paard: lui??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:23

Hallo,

Ik heb een vraagje: ik zou een jong paard kopen..ik was al helemaal overtuigd, ze beweegt prachtig in vrijheid, springt goed, goed karakter, goede afstamming, helemaal goedgekeurd klinisch en rontgenologisch...

MAAR de eerste keer dat ik er mee reed, vond ik ze nogal 'lui', en passief, ik bedoel dat ze ipv eerder fel te reageren op hulpen, wat minder reageerde... er had wel niemand meer mee gereden sinds ze zadelmak gemaakt was een paar maanden geleden).
Denken jullie dat dit gewoon het karakter van het paard is, en dat ze zo zou blijven, of denken jullie eerder dat dit met training helemaal kan veranderen?

nodi

Re: advies nodig! jong paard: lui??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:30

Ik denk dat je dit zeker wel met training kan veranderen.
Ze heeft natuurlijk ook nog niet zoveel conditie, dus als dat allemaal wat meer wordt, je ook buitenritten gaat maken, meer afwisseling in het werk etc. Dan is ze al wel minder lui.
Maar het zit natuurlijk wel een beetje in het karakter maar qua rijden moet je haar wel actief kunnen krijgen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:36

Denk er aan dat een jong paard soms niet eens begrijpt wat de hulpen zijn. Sommige jonge paarden worden eerst alleen met iemand in het midden met een longeerzweep gereden. En diegene met de longeerzweep bepaald het tempo, zo hebben wij het eerst ook gedaan. Dan kunnen ze eerst hun eigen balans weer een beetje zoeken voordat ze ook weer overvallen worden door de ruiter die hulpen loopt te geven.

Kan zijn dat ze het gewoon nog even niet snapt en je het haar eerst aan moet leren, hoe lang is ze gereden sinds ze niets meer heeft gedaan?

_helena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:39

Ik hoooop dat het gewoon was omdat ze het niet snapte... Ze had al enkele maanden niets gedaan, sinds het zadelmak maken, en ik heb er ongeveer een kleine 30 minuten mee gereden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:41

_helena_ schreef:
Ik hoooop dat het gewoon was omdat ze het niet snapte... Ze had al enkele maanden niets gedaan, sinds het zadelmak maken, en ik heb er ongeveer een kleine 30 minuten mee gereden...

Dan is een (jong) paard dat na zadelmak maken een paar maand stil heeft gestaan al lang en breed weer moe. Zo'n paard moet nog aan de hulpen komen, moet je nog gaan begrijpen, moet nog op z'n eigen benen leren gaan lopen. Ik heb nog nooit een jong paard meegemaakt dat uit zichzelf lekker voorwaarts en aan je been was. Daar zul je wat voor moeten doen.

Als je dit afschildert als luiheid, vraag ik me eigenlijk af of je niet beter een netjes doorgereden paard kunt kopen...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:06

Ik ben het wel een beetje met Nouks eens. Het zou bij mij niet opkomen dat dit met luiheid te maken zou hebben. Het kan natuurlijk, maar het lijkt me wel heel erg sterk.

Wanneer een paard niet geleerd is wat de hulpen zijn en alleen nog op stem en op een persoon in de rijbaan vooruit geholpen is, is dit een logische reactie.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:17

Je kan er zeker en vast actiever mee leren rijden, het paard moet het ook leren en met véél werk, véél geduld en véél tijd zal dit 99% goedkomen.

Maar mijn ervaring is toch, dat als een paard niet echt vooruit aan het been is, hij/zij toch altijd een beetje lui zal blijven.
Dus maw, zet er een beginnende ruiter op, en het paard zal terugvallen naar zijn oude gewoonte.

Je kan dit wel nog niet zeggen na 1 keer uiteraard...
Geef het paard wat krediet hé!

En het is altijd leuker rijden met zo'n jong paard, dan met 1 die er als een gek met je vandoor gaat int begin. Dat zal jij waarschijnlijk nooit tegenkomen Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:19

heeft niets met luiheid te maken. dat is gewoon de jongheid... is gewoon op te lossen in je training,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:42

Is idd een balans probleem, als je bezig gaat met het rechtrichten door zo de achterhand sterk soepel en dragend te maken dan zal het zeker steeds beter gaan.
Logisch dat hij in vrijheid allles kan laten zien en dat kan ook onder de man, maardat heeft tijd nodig en heeel veel geduld, neem er een paar jaar voor zou ik zeggen, alles heeft zijn tijd nodig , ga niet te hard en te snel , geef het paard de tijd om zijn balans te kunnen veranderen om een ruiter te kunnen dragen, de impuls komt van achter als je dat niet leert aan je paard zal het ook nooit goed gebeuren en krijg je een wat ze dan noemen een lui en passief paard , maar door het trainen voor jou en je paard leuk en fris te houden zul je merken dat het steeds beter en mooier gaat worden.
Ga je eens verdiepen in de techniek , dat helpt echt,. leer waarom en waarvoor je bepaalde oefeningen doet en vooral hoe je ze aanleert, paardrijden is ook heel veel theorie , je kan niet zomaar op stappen en wegrijden ,. zeker bij een jonkie niet, die heeft voorbereiding nodig, zowel lichamelijk als geestelijk, heel belangrijk is dat je paard ook plezier in het werken blijft houden en met te veel druk gaat dat plezier verloren.

lbfginsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:44

_helena_ schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje: ik zou een jong paard kopen..ik was al helemaal overtuigd, ze beweegt prachtig in vrijheid, springt goed, goed karakter, goede afstamming, helemaal goedgekeurd klinisch en rontgenologisch...

MAAR de eerste keer dat ik er mee reed, vond ik ze nogal 'lui', en passief, ik bedoel dat ze ipv eerder fel te reageren op hulpen, wat minder reageerde... er had wel niemand meer mee gereden sinds ze zadelmak gemaakt was een paar maanden geleden).
Denken jullie dat dit gewoon het karakter van het paard is, en dat ze zo zou blijven, of denken jullie eerder dat dit met training helemaal kan veranderen?

Zelf heb ik de ervaring dat flegmatieke paarden steeds actiever worden naarmate je meer overgangen rijdt en dan ook eist dat het paard op de voorwaartse hulp reageert, desnoods door een tik met de zweep. Wel belonen als je de juiste reactie krijgt, en voor los laten! je kunt geen gas geven en remmen tegelijk op een jong paard, als ze wat ouder zijn en meer doorgereden zijn werk je wel met halve ophoudingen en been om meer door te sluiten, maar een eerste vereiste is dat ze onvoorwaardelijk aan het been zijn!

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:21

Ik denk ook niet dat hij/zij lui is. Heb zelf ook een jongpaard die soms er sloom is, het kan bij jonge pony's vaak zo zijn dat ze dingen niet begrijpen of nog te weinig conditie hebben.
Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:26

Wat heb je liever dan??? Een die als een idioot door de baan gaat? Dit is duidelijk een paard met een "koele kop" en dat zijn meestal de fijnste paarden om te rijden. Een paard dat al een paar maanden niet is bereden, net zadelmak is en dan zo reageerd....nou ik persoonlijk zou er direkt voor gaan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:31

Nouks schreef:
Als je dit afschildert als luiheid, vraag ik me eigenlijk af of je niet beter een netjes doorgereden paard kunt kopen...

ben het er helemaal mee eens............. beter niet aan een jong paard beginnen, doe jezelf en het paard een plezier een koop een leuk wat meer doorgereden paard

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:33

Kijk en DAT wou ik nu net niet zeggen, maar dacht het eigenlijk wel.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:25

Nou ja, als TS zich goed laat begeleiden en tijdig hulp inroept, komt het wel goed toch.

Het feit dat het paard een tikkeltje koeler is, is alleszins een pluspunt. Anders zou het allicht minder goed eindigen, voor zowel ruiter als paard...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:15

Ik heb voor mijn huidige paard ook een jong paard gehad, deze is dus weer jong, het vlug aan het been maken, is iets wat je moet oefenen en inderdaad, als je nu al dat niet ziet zitten ga er dan ook neit voor kiezen, want dan ben ik bang dat je van een koude kermis thuiskomt...

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:20

Toen ik net op mijn 3 jarige reed was ze ook niet vel en reageerde bijn aniet op me been maar ik ben nou al een tijdje aan het rijden en merk gewoon dat ze meer spieren en conditie krijgt en daardoor ook sneller en veller word! En dat ze niet snel op je been reageerd kan je echt wel oefenen. Ik zou ook met een jong paard als ze dat leuk vind veel langs de weg gaan en veel galopjes meenemen op stukken waar dat kan! Vinden ze leuk en worden ze ook soms veller van!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:28

Dit is helemaal niet raar..
Een jong paard snapt niet dat jij been geeft dat hij vooruit moet..
ik had dat ook..
geef 1x rustig been reageert hij niet dat iets harder reageert hij nog niet dan tikje met de zweep maar neem je paard gelijk weer terug naar de stap.. en probeer het weer netzo lang tot hij reageert op 1x rustig been..

maar begrijp dat je paard het niet meteeen snapt..
wij snappen ook niet alles in 1x:)

gr

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:37

ik zou zeggen, neem dit paard op proef!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:48

Zal ik het je nog eens anders vertellen, ik ging op een vierjarig paardje zitten(had dus nog nooit iemand opgezeten) en zo braaf bleef gewoon staan. Drukte me benen aan en bleef nog steeds staan. Drukte iets harder en hij stond er maar bij en begreep me niet dat hij moest lopen. Met stem hulpen en hulp van de stalhulp/longeur met een zweep. Later kon ik er alles mee en was er niets meer van te merken. Kan het wel begrijpen dat het paard dat ik reed er niets meer van snapte, had een taal probleem haha hij begreep wel hongaars zodat ik inmiddels een paar extra woorden hongaars spreek. Extra vakantie handicap.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:36

bij goede training kun je dit zeker veranderen
mijn paard was ook slecht aan het been e.d.
ze was toen 10 keer onder het zadel geweest. ik heb er 3 weken over gedaan om haar scherp te krijgen dus het is zeker mogelijk.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:46

Doordat je dit topic start met deze vraag, ga ik me een beetje afvragen hoeveel ervaring jezelf hebt.
Hier is sprake van een 'groen' paard dat eigenlijk zo goed als alles nog moet leren. Het gevaar is dat het straks een bommetje gaat worden.............jij koopt hem, denkt dat ie lui is, gaat meer voeren, paard begint wat conditie te krijgen door jouw training en gaat uit z'n dak..................
Mocht je dit paard kopen, zorg dan dat je goed begeleid wordt met het verder (in)rijden van hem, dan kunnen jullie vast en zeker nog veel plezier van elkaar hebben en gebeuren er geen ongelukken.........of zien we hem binnen de kortste keren weer 'te koop' staan.
Veel wijsheid en natuurlijk niet te vergeten veel plezier met je zoektocht naar een paard (of met het verder rijden van deze)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:57

Jammer dat TS zich niet meer laat horen.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:15

ik vind dat je het haar niet kwalijk kan nemen omdat ze bang is om een sloom paard te kopen.
aan een paard zit je wel dertig jaar aan vast .... ik moet er niet aan denken dat als ik uiteindelijk mijn droom paardje gevonden hebt, het niet vooruit te branden is .... en dat de komende tientallen jaren .... HELP

veel succes met de zoektocht of het nou wel of niet dit paard wordt.... HAVE FUN!

en neem zeker de tips mee in je achterhoofd van al deze mensen met paarden kennis

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:17

Weet je zeker dat 'ie zo jong is? Kan ook moe zijn trouwens, Voedsel wil ook helepen om hem/haar "drukker" te maken Knipoog