te weinig impuls + slecht aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moorke

te weinig impuls + slecht aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 14:29

Ik rij nu een jaar wedstrijden en op bijna alle coupons staat te weinig impuls. Daarbij krijg ik daar ook meestal een 5 op. De laatste tijd gaat het wel een beetje beter, maar ik moet nog steeds heel erg veel doen om het goed vooruit te krijgen waardoor ik meestal ga schoppen onder de proef. Wat de punten ook niet beter maakt. En dan komen we bij het tweede probleem mn paard reageert ook niet goed op mn been.

Zijn er meer die een paard hebben die te weinig impuls heeft, of/en niet op het been reageert? En weten jullie hoe ik hem kan leren dat hij wel op mn been moet reageren? En om de impuls beter te krijgen?

caroline94

Re: te weinig impuls + slecht aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:32

misschien kun je een keertje met een spoortje rijden.. om hem beter aan t been te krijgen..

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 14:34

Dat doe ik al. mn paard was het gewend van de vorige eigenaresse. Ik gebruik ze een paar maand wel en dan weer een paar maand niet. Ik rij er nu dus wel weer mee. Vooral omdat het dan wat makkelijker is met het wijken, en het aanspringen in de galop. Alleen is het nadeel dat ik hem dan veel te vaak ga prikken..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:35

te weinig impuls is een logisch gevolg van dat ie dus slecht aan het been is Knipoog

probeer hem dus eerst beter aan het been te krijgen, en niet door met een spoortje te prikken, dan maak je ze juist slecht voor je been.

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:37

heel, heel veel overgangen.
en been ertegen is weg. dus één keer je been er tegen en hij moet weg zijn. en zo niet tikje er tegen. persoonlijk ben ik geen voorstander van sporen. denk dat het je zonder sporen ook moet lukken. heel consequent zijn en heel veel overgangen.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:38

heeel veel overgangen en schijnovergangen maken, en daarbij je paard het laten weten als hij het goed doet!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:42

magic_lover schreef:
te weinig impuls is een logisch gevolg van dat ie dus slecht aan het been is Knipoog

probeer hem dus eerst beter aan het been te krijgen, en niet door met een spoortje te prikken, dan maak je ze juist slecht voor je been.

Ben ik deels met je eens. Als je steeds gaat lopen schoppen met een spoortje worden ze idd slecht voor je been. Maar soms kan het ook heel goed werken hoor. Idem bij mijn paard. Ook slecht aan het been, dus ook het impuls probleem. Ik reed altijd met een stomp spoortje, ben nu overgegaan op een staaf. Hij loopt al een stuk meer voorwaarts. Prik hem dan ook alleen als hij lui wordt of echt niet door wil lopen. Voor de rest heb ik mijn been lang en zit ik er niet in met die spoor.

Vind het dus niet helemaal kloppen dat je als 'advies' gaat geven dat je absoluut niet met een spoortje moet prikken omdat ze daar slecht van worden. Die vlieger gaat dus niet altijd op. En ik denk dat wel meer mensen het daarmee eens zijn (iig mensen die ik ken).

Rij idd heel veel overgangen. Je been los van het paard houden en als hij niet doorloopt een tikje met je been, reageert hij daar niet op, met je spoortje. Dat steeds herhalen en natuurlijk wel resultaten halen aan je hulpen.

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:43

overgangen overgangen en nog eens overgangen.Stil staan en gelijk weer weg kunnen rijden.Succes

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:45

Ashley: klopt idd over het spoortje, had mijn reactie misschien iets uit moeten breiden,
maar dacht dat er wel gesnapt werd wat ik bedoelde Knipoog

maar zoals ik het hier las moest ze veel schoppen om maar een reactie te krijgen,
als je dat ook met spoortje doet, dan krijg je ze nog slechter aan been.

Als je idd met je kuit drijft, en keer kriebeltje met spoortje waar nodig,
kun je imo prima ermee rijden, en is het ook niet verkeerd Lachen
begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet tegen sporen, rijd er zelf ook mee,
en ook jonge paarden zodra ze het begrip been doorhebben Lachen

In dit geval zal ik de TS eerder aanraden met zweepje te rijden, been = geen reactie = tikje met zweep.
zo leert ie snel dat ie op been gewoon reactie moet geven, en dan kun je daarna prima een spoortje aan doen om de hulpen te verfijnen of eens in te komen mocht dat nodig zijn Lachen

edit: nog even toevoeging
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 05-10-08 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:46

Het ene paard is wat flegmatieker dan het andere, maar door consequent rijden is elk paard voor het been te krijgen.

Altijd of afwisselende periodes met spoor rijden maakt niets uit als je deze ook niet consequent gebruikt.

Mijn voorkeur zou zijn een niet te kleine spoor te gebruiken en heel goed op te passen dat als je been geeft er iets voorwaarts moet gebeuren. Met een kleine spoor kan je ongemerkt toch zitten te prikken, bij een grotere wordt dat vaak toch wel door het paard gecorrigeerd (of hij moet zo flegmatiek zijn).
Let dan ook op dat je nooit de boel voor tegen zit te werken, mocht ie dus een keer te snel/hard wegspringen niet gelijk op de rem maar belonen en na enkele passen weer normale tempo rustig opzoeken.

Ik heb vroeger een instructeur gehad die altijd zei:
een paard voelt een vlieg landen, dus hij voelt ook best wel dat jij zit te drijven. Hij moet moet alleen gemotiveerd worden om daarop voorwaarts te gaan.

- eerst been aanspannen, geen reactie (hier moet ie uiteindelijk voorwaarts op gaan_
- dan schopje/spoor, geen reactie
- direct gevolgt door grote beenhulp, evt 2x (liever teveel dan geen reactie)
als paard wel reageert belonen met braaf zeggen of halsklopje.
vanaf het moment dat je opgestapt bent dit al toepassen (consequent zijn) tot het moment dat je afstapt, ook bij buitenrit.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:46

magic_lover schreef:
Ashley: klopt idd over het spoortje, had mijn reactie misschien iets uit moeten breiden,
maar dacht dat er wel gesnapt werd wat ik bedoelde Knipoog

maar zoals ik het hier las moest ze veel schoppen om maar een reactie te krijgen,
als je dat ook met spoortje doet, dan krijg je ze nog slechter aan been.

Als je idd met je kuit drijft, en keer kriebeltje met spoortje waar nodig,
kun je imo prima ermee rijden, en is het ook niet verkeerd Lachen
begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet tegen sporen, rijd er zelf ook mee,
en ook jonge paarden zodra ze het begrip been doorhebben Lachen

Daarom kun je ook een ander spoortje proberen.

TS: Ik weet niet met wat voor spoortje je nu rijdt??

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 15:00

M'n sporen zijn tussenin denk ik (dus gewone?). Ik heb eerst kleinere gehad, maar deze zijn een beetje langer. En er zit een bolletje op.

Ik moet dus bij een overgang:
-mn been een beetje aanspannen
-dan geen reactie been meer aanspannen (ik denk dat dat wel het beste is) of een schopje, maar daar reageert hij meestal helemaal niet op.
-En dan nog geen reactie, een hele grote beenhulp/grote tik dicht bij het been.
en belonen bij een goede reactie.

Ik denk dat het in elk geval heel erg belangrijk is dat ik daarbij dan heel goed lang ga zitten en mn benen heel erg stil ga houden. Ik zal het morgen oefenen (als het weer het toe laat..) en dan zonder sporen denk ik, want dan wil ik meestal mn benen optrekken om hem te prikken..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:15

Precies, als dat niet werkt kun je eventueel een staafspoortje proberen?

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 15:19

Ik zal in elk geval eerst moeten oefenen om mn been stil te houden. en lang te zitten. Maar met een staafspoortje, voel je dan beter dat je je paard prikt dan met een kleine spoor? En hoe groot moet die dan zijn? of is daar verder geen verschil in?

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:02

ik zou eerst eens je paard op je been maken zonder spoortje.
een spoortje vind ik persoonlijk zowieso niet nuttig.
je moet je paard in principe kunnen rijden op kleine hulpen.
overgangen, overgangen en overgangen.
dat is voor je been rijden. en dan krijg je ook je impuls die je wilt en gaat hij zijn achterhand wat meer onder zijn lichaam plaatsen. en spoortje aflaten en zweepje mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:03

Moorke schreef:
M'n sporen zijn tussenin denk ik (dus gewone?). Ik heb eerst kleinere gehad, maar deze zijn een beetje langer. En er zit een bolletje op.

Ik moet dus bij een overgang:
-mn been een beetje aanspannen
-dan geen reactie been meer aanspannen (ik denk dat dat wel het beste is) of een schopje, maar daar reageert hij meestal helemaal niet op.
-En dan nog geen reactie, een hele grote beenhulp/grote tik dicht bij het been.
en belonen bij een goede reactie.

+, en dat is heel belangrijk, je overgang weer opnieuw rijden, net zo lang tot hij op een kleine hulp al reageert.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:14

Moorke schreef:
Ik zal in elk geval eerst moeten oefenen om mn been stil te houden. en lang te zitten. Maar met een staafspoortje, voel je dan beter dat je je paard prikt dan met een kleine spoor? En hoe groot moet die dan zijn? of is daar verder geen verschil in?

Als je geen stil been hebt begrijp ik sowieso al niet dat je met sporen rijdt. Je been is niet stil, dus eigenlijk spoor je paard constant aan. Probeer idd eerst daaraan te werken.

Staafspoortje werktte bij mij beter omdat hij die iets beter voelde, ik heb wel erg lange, 40 mm, maar je hebt ze ook korter.

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:25

Mijn paard is ook helemaal niet flegmatiek maar het gaat al steeds meer vooruit. Hier worden al goede tips gegeven zoals
- veel overgangen rijden, en opnieuw en opnieuw en opnieuw
- na kleine hulp de hulp (sterk) vergroten zodat hij 'schrikt' en dus ook respect krijgt voor je been
- zeer consequent rijden ten alle tijden
én
- spoor kan zeker helpen, maar je zegt geen stille beenligging te hebben. Dan raad ik je aan om geen lange spoor aan te doen ivm je dan je paard stuk kan rijden door constante wrijving tegen de buik. Ik heb een spoortje met glad wiel dus geen puntwieltjes. Deze spoor rolt over de huid en daar beschadig je je paard niet mee als je geen stille beenligging hebt, maar je hebt er wel het gewenste effect mee als je hem een sterke beenhulp geeft.
Succes!

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:52

Ik ben het deels met de reacties hierboven eens.
Alleen denk ik dat eerst het basistempo goed moet zijn om overgangen te kunnen rijden. Wanneer het basistempo niet constant is heeft het geen zin om tempowisselingen en overgangen te rijden.
Ik heb zelf ook het probleem dat me paard niet aan me been is. Je moet uit een bepaald tempo kunnen schakelen en weer terug kunnen komen op het basistempo. Wanneer het basistempo er niet is wordt dat wat lastig.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 11:56

Wat zou ik dan moeten doen om het basistempo goed te krijgen? (die is te langzaam..)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:58

Heb je al goed les?
Ik denk dat een goede instructie dit probleem beter kan verhelpen dan alle goed bedoelde adviezen hier op bokt.

Het probleem zit m bij jou , niet bij het paard.

Jij moet consequenter worden in je hulpen en in je rijden. Dit kan alleen met een goede instructie in de bak Knipoog

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:03

eerst lijkt het me zelf goed hem aan het been te krijgen door overgangen, en het been stil houden (wat vooral van belang is bij het basistempo lijkt me) zodat hij op zn eigen benen loopt.

Ik heb verder wel goed les, maar zei is van mening dat ik mn paard eerst goed aan de teugel moet hebben en dan pas voorwaarts. (het kan zijn dat je het er niet mee eens bent.. maar ik heb ook wel eens les gehad van iemand die vind dat ik juist heel snel moet. maar dan word het ongeveer voor hem in de krul trekken samen met heel veel been) Nu loopt hij goed aan de teugel dus kunnen we aan de impuls werken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:17

Dan heb jij dus echt geen goede instructie te pakken Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

EERST VOORWAARTS, DAN PAS NEERWAARTS !!

Echt , mijn klomp breekt...
Aan de teugel rijden is een gevolg van een paard dat aan het been is, en goed voorwaarts is, en dus van achter naar voren loopt, ik zou toch sterk, heel sterk twijfelen aan de kunsten van jouw instructie..

Die verlangt dus van jou dat je je paard in elkaar trekt, hij moet van voor in de krul, en achter .. och dat komt later wel Lips are sealed

Het is dus precies andersom...

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:27

Idd zonder voorwaartse drang kun je nooit impuls verwachten. Je moet er eerst van achter uit activiteit inrijden voordat je aan de voorkant kunt gaan sleutelen, doe je dit andersom dan zul je nooit het resultaat "impuls" bereiken.
Een andere instructeur lijkt me dus geen overbodige luxe in dit geval...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:36

Volledig eens met Crossmonster!!!!!
Eerst vooruit, dan pas aan de teugel.

Ik rijd met een paard van mijn vriend dat ook niet vooruit is...
Mijn lesgever (die Prix St.Georges rijdt) doet me vanaf begin in quasi middendraf rijden.
Ik moet altijd over zijn normale tempo heen, tot zelfs 2 vitesses hoger. Indien hij niet reageert voor been, tik met de zweep (hoeft helemaal niet hard te zijn hoor!).

Nu zijn we 3 maanden verder en loopt hij uit zichzelf, van zodra ik de zweep er nog maar bijneem (niet gebruik hé, gewoon als iemand me ze aangeeft terwijl ik erop zit). Als ik ze niet bij heb, durft hij alsnog te profiteren.

Ik rij wel met spoortjes, gebruik ze echter niet, die houd ik voor reserve, als hij niet reageert voor been, dan dus prikje.
Als prikje/beenhulp niet werkt, zweepje...

En op wedstrijd mag zweep niet, dus moet ik me dan wel behelpen met de sporen. Daarom dat ik er ook soms mee train thuis.

Nu hij vooruit is, loopt hij vanzelf aan de teugel, terwijl ik daar int begin veel verzet op kreeg, en hij dikwijls met zijn hoofd wou slaan.

Mijn tip : Eerst consequent vooruit dus, altijd beetje boven je tempo rijden, niet vooruit is reageren!
Veel overgangen, schijnovergangen, en altijd maar opnieuw!!!

Paardrijden = geduldig, consequent en alert zijn.