pony luistert niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isadora

pony luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:26

Hoi,

Ik heb een new forest pony van 15 jaartjes oud, ik zie haar supergraag, maar ze haalt de laatste tijd het bloed vanonder mijn nagels. Waarom? Wel, borstelen gaat perfect, opzadelen net hetzelfde, maar dan komen de problemen. Aan de longe loopt ze recht naar me toe (met de oren in de nek) en als ik blijf proberen, dan valt ze gewoon aan. Met het berijden zet ze het altijd op een lopen, wil ik naar links, dan gaat zij naar rechts. Als ik wil dat ze draaft of galoppeert, dan wil ze niet vooruit, ze doet altijd het tegenovergestelde van wat ik wil. En het raarste is, dat dit gedrag plots is gekomen zonder enige aanwijzing. Ik zie het niet meer zitten om met haar te werken vanwege haar gedrag, maar ik wil gewoon dat ze terug de aangename pony van vroeger wordt.

MandyR

Re: pony luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:28

Misschien heeft ze ergens pijn. Heb je al een DA en een TA laten komen?

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:29

ik rij zelf een pony diie soms buiee heeft dat ie nikss meer wilt doen en dat trekt dan in een maandje voorbij... (( ps is het een ruin?)) die pony is namelijk ook een ruin en is helemaal gek op 1 van de merrie's daar en nu is die merrie hengstig en wil hij absoluut niet rijden omdat ie daarheen wil

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:30

oow neeh zie dat het een meriie is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:32

isadora schreef:
Hoi,

Ik heb een new forest pony van 15 jaartjes oud, ik zie haar supergraag, maar ze haalt de laatste tijd het bloed vanonder mijn nagels. Waarom? Wel, borstelen gaat perfect, opzadelen net hetzelfde, maar dan komen de problemen. Aan de longe loopt ze recht naar me toe (met de oren in de nek) en als ik blijf proberen, dan valt ze gewoon aan. Met het berijden zet ze het altijd op een lopen, wil ik naar links, dan gaat zij naar rechts. Als ik wil dat ze draaft of galoppeert, dan wil ze niet vooruit, ze doet altijd het tegenovergestelde van wat ik wil. En het raarste is, dat dit gedrag plots is gekomen zonder enige aanwijzing. Ik zie het niet meer zitten om met haar te werken vanwege haar gedrag, maar ik wil gewoon dat ze terug de aangename pony van vroeger wordt.

hoe lang heb je haar en na hoeveel tijd is het begonnen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:35

Jodieee, let aub op je typestijl. Dergelijke typestijl is niet toegestaan op bokt. Lachen

TS: het klinkt inderdaad alsof je pony pijn heeft. Laat een osteopaat / fysio / iemand van http://www.spierproblemen.nl eens naar je pony kijken.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:35

Ik heb haar nu een jaar, bij de vorige eigenaars zijn er op vlak van rijden ook nooit problemen geweest, dit gedrag is ongeveer een maand geleden begonnen. Ze is volledig in orde, heeft geen kwaaltjes wondjes of dergelijke, ze is gewoon van de ene dag op de andere extreem koppig beginnen doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:39

Hoe weet je zo zeker dat ze volledig in orde is? Daar zou ik niet zo maar vanuit gaan. Laat er een expert naar kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:40

Als er niks is veranderd in haar omgeving en jouw manier van doen met je pony, denk ik ook aan pijn. Ookal kan je niks zien, kan er binnenin best iets niet goed zijn. Zou haar zeker laten onderzoeken.
osteopaat of fysio zou ik eerst doen om een idee te krijgen waar het kan zitten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:41

En misschien ook even je zadel en hoofdstel na laten kijken als je dan toch bezig bent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:42

ja en hoe langer ik er over na denk, zouden het goed der tanden kunnen zijn.
longeren met bit zeker?

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:43

dorientjuh schreef:
Hoe weet je zo zeker dat ze volledig in orde is? Daar zou ik niet zo maar vanuit gaan. Laat er een expert naar kijken.

DA is geweest, pony mankeert niets, het gezondste paard op stal, Is kwa gezondheid ook jonger dan haar feitelijke leeftijd, ouderdom is het dus ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:44

als het plotseling is dan heeft het eigenlijk altijd wel een lichamelijke oorzaak.............

wat zegt je instructeur hiervan?

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:48

ze doet het constant als ik met haar wil werken, met hoofdstel en zadel, zonder (dus gewoon longeren met halster) het begint zelfs al als ik aan de hand stap met haar, dan begint ze te trekken en te sleuren, ofwel wil ze niet mee, ofwel trekt ze me gewoon voort naar waar ze wil. Ze heeft nog steeds haarzelfde zadel, een wintec van goede kwaliteit.

Ik volg geen les, ik heb 17 jaar rijervaring, en rij gewoon recreatief, meestal buitenritten. ik rijd niet met sporen, zweep, hulpteugels en dergelijke.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:49

isadora schreef:
DA is geweest, pony mankeert niets, het gezondste paard op stal, Is kwa gezondheid ook jonger dan haar feitelijke leeftijd, ouderdom is het dus ook niet.

Een D.A. kan ook niet door de huid heen kijken, dus daar zou ik niet het volste vertrouwen in hebben..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:51

isadora schreef:
ze doet het constant als ik met haar wil werken, met hoofdstel en zadel, zonder (dus gewoon longeren met halster) het begint zelfs al als ik aan de hand stap met haar, dan begint ze te trekken en te sleuren, ofwel wil ze niet mee, ofwel trekt ze me gewoon voort naar waar ze wil. Ze heeft nog steeds haarzelfde zadel, een wintec van goede kwaliteit.

Ik volg geen les, ik heb 17 jaar rijervaring, en rij gewoon recreatief, meestal buitenritten. ik rijd niet met sporen, zweep, hulpteugels en dergelijke.

Ik blijf toch aan de tanden denken en frustratie daardoor.
trekken en sleuren aan het halster is en begeleiderfout

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:56

Ik weet dat hier op bokt iedereen meteen denkt dat je paard doodziek en dergelijke is, maar ze heeft van de Da volledige check up gehad, bloed genomen noem maar op... aan haar gezondheid ligt het niet! Haar tanden zijn ook in orde!

Ze is altijd wel wat koppig geweest, en heeft nooit respect gehad voor iemand (zelfs niet voor haar vorige eigenares), maar je kon er wel op een normale manier mee rijden. En nu een maand geleden is ze op 1 dag gedraaid. 4savonds lekker stalletje in geen probleem, volgende dag stalletje uit, alles ging goed, ik wil haar buiten longeren, ineens komt ze met haar oren plat naar mij gevlogen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:58

Een pony wat van de een op de andere dag dit gedrag vertoont, wil daar echt iets mee zeggen. Heeft die DA haar gebit, haar wervels e.d. gecheckt????? Ik zou zeggen, laat eens een tandarts of holistisch DA (ik ken er eentje die ook chiropractor is) eens goed naar haar laten kijken, want het zegt wel wat dat ze dit alleen tijdens 'het werk' doet.
Oh, en iemand die verstand heeft van zadels en de juiste ligging e.d., lijkt mij ook best handig. Een zadel kan van prima kwaliteit zijn, maar dat zegt niets over hoe het op haar rug ligt.....

Laat alsjeblieft nog eens goed naar haar kijken door deskundige mensen. Lachen

PS: Een paard wat nog nooit respect heeft gehad voor mensen, tja.... Dan ligt het toch vooral aan de mensen, hoor.
Ga met haar grondwerken, neem er les in (nog beter) en je zult zien dat zo'n paard enorm kan veranderen/verbeteren.
Succes!!!

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:05

waarom vraag ik eigenlijk raad

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:12

Isidora, wat wil je dan horen???? Verward
Mensen proberen mee te denken, te helpen, een oplossing te zoeken, de oorzaak te zoeken.
Verder blijft het gissen, want het is jouw verhaal hier op internet, maar wij zien de pony niet.
Verder zeg je niet of haar wervelkolom e.d. gecheckt is. Er zal maar iets verkeerd zitten. Clown

Hoe je het ook wendt of keert, ik kan het ook zo zeggen, het kan ook heel goed aan jou liggen. Knipoog
Eerlijk gezegd is dat mijn ervaring ook: Heeft het paard fysiek niets, dan ligt het in vrijwel alle gevallen toch bij de ruiter. Ja
Je zegt zelf dat die pony geen respect toont. Dan is de opvoeding dus niet goed. En aan wie ligt dat? Pling

(Maar ik raak steeds meer overtuigd dat het beestje pijn of ongemak heeft van iets..... Verdrietig )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:14

isadora schreef:

misschien moet je dan toch maar eens gaan beginnen met een goede instructuer te zoeken die je ook met deze problemen kan helpen

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:21

Twiggy2008 schreef:
Isidora, wat wil je dan horen???? Verward
Mensen proberen mee te denken, te helpen, een oplossing te zoeken, de oorzaak te zoeken.
Verder blijft het gissen, want het is jouw verhaal hier op internet, maar wij zien de pony niet.
Verder zeg je niet of haar wervelkolom e.d. gecheckt is. Er zal maar iets verkeerd zitten. Clown

Hoe je het ook wendt of keert, ik kan het ook zo zeggen, het kan ook heel goed aan jou liggen. Knipoog
Eerlijk gezegd is dat mijn ervaring ook: Heeft het paard fysiek niets, dan ligt het in vrijwel alle gevallen toch bij de ruiter. Ja
Je zegt zelf dat die pony geen respect toont. Dan is de opvoeding dus niet goed. En aan wie ligt dat? Pling

De reden dat ze geen respect heeft voor mensen (en dat neem ik haar zeker niet kwalijk, ik geef haar zelfs groot gelijk) is omdat ze vroeger (toen ze nog jong was) mishandeld is geweest. Mijn pony is door 3 DA's onderzocht en alle 3 hetzelfde resultaat, pony is prefect in orde, geen ziektes afwijkingen en dergelijke. En ze heeft dit bij eender wie, dus niet enkel bij mij. bokken of steigeren doet ze dus niet!!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:07

isadora schreef:
waarom vraag ik eigenlijk raad

tja, blijkbaar wil je niks horen of aannemen, daarbij laat je en hoop info weg, zoals de 3 dierenartsen, maar ook hun manier van onderzoek. Wat zij dachten en wat de reden was voor 3! dierenartsen om te komen......

respectloosheid komt niet door mishandeling kan ik je melden... ik zou zeggen -zoek het eens op of vraag het aan verschillende dierenartsen Knipoog

Lianne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:11

Ik denk dat het dan niet lichamelijk maar geestelijk is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:14

Isadora, dan nog vind ik het wel heel interessant waarom die pony vooral de laatste tijd zo moeilijk doet (zei je niet 'sinds 1 maand???), als ze altijd al een probleem zou hebben met respectloosheid. Er zijn prima (zelfs paardvriendelijke) oefeningen voor om haar respect bij te brengen, hoor. Knipoog

Verder vind ik het ook best apart dat je het over een 'aangename' pony hebt, terwijl ze blijkbaar geen respect voor mensen heeft. Lijkt mij niet zo heel aangenaam dan. Clown
Wederzijds respect EN wederzijds vertrouwen zijn een vereiste in een goede omgang tussen paard EN ruiter.

Succes ermee.