draaien bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

draaien bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 16:26

Hoi,

zolang als ik weet draait mijn paard bij het opstijgen. Een tijdje heeft hij het niet gedaan, maar nu weer wel.
Zodra iemand de beugel vasthoudt, is het over.
(opstijgen met krukje gaat NIET)

nu weet ik al dat zodra ik naast hem ga staan en hij me niet voelt, hij gaat draaien...

wat denken jullie dat het is en vooral hoe kan ik het hem 'afleren' want elke avond hulp vragen schiet niet op...

alles tips en gedachtes, graag melden, alles kan helpen..
dank je wel...

oja: het is niet lichamelijk, (DA heeft nagekeken, tanden en rug enzo zijn goed) en ook niet tuig en zadel afhankelijk. Hij doet het op beide zadels en op meerdere hoofdstellen...

Lielle

Re: draaien bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:52

Paar losse flarden
- waarom gaat opstijgen met krukje niet?
- al een geprobeerd om wat van je af te laten kijken?
- al eens geprobeerd met een snoepje?
- al eens geprobeerd om na tien minuten af te stijgen, en het dan een paar keer te oefenen?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 17:02

- paard is als de dood voor krukjes... dan gaat hij stijgeren.... en dat is niet af te leren
- al geprobeert over hem heen te kijken en hem aan te kijken, eigenlijk alle kanten al op gekeken (behalve omhoog en omlaag)
- snoepje na opstijgen hielp vroeger, maar nu wilt hij het snoepje niet meer....

optie om op te stijgen en er weer af, maakt geen verschil... gister reed ik eerst binnen en na 1 uur ging ik naar buiten, steeg af en er weer op en weer wilde hij niet.
Hij blijft ook gewoon stug een 30 minuten rondjes lopen...

kwaad worden en lief doen, het maakt niks uit.

Iemand adviseerde om tegen hem te gaan praten, dit ga ik morgen even proberen

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:05

Ik stap ook op met krukje...
Iemand houd het paard dan wel vast, maar blijft wel staan.
Soms stapje opzij.. Dan moet ik eerst het krukje weer verzetten hahaha Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:07

- dan zou ik toch eens beginnen met hem aan krukjes te laten wennen. Voorlopig niet om op te stappen, maar gewoon omdat ik persoonlijk vind dat een gewoon krukje geen reden is om te steigeren, dat is het soort ongehoorzaamheid waar ik niet van houd. Dus als het mijn paard was, ging ik eerst een krukje gewoon in de buurt zetten met poetsen. En honderd keer erlangs stappen. En dan eens wat dichterbij, en dan eens gebruiken om erop te staan zonder dat je iets bij hem doet. En dan een met manen trekken, etc, etc. Ze wennen er vroeg of laat echt wel aan.
- ik bedoel dus dat hij naar rechts kijkt, als jij links opstapt.
- hoe goed staat hij verder stil? kun je hem ergens neerzitten., halt zeggen en dan 5 meter verdeorp gaan staan? Begin even in een afgesloten ruimte als dat niet lukt Knipoog
- al eens geprobeerd met achterwaarts zetten? Niet boos worden, gewoon meer geduld hebben dan hij.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:09

Kapi_Dust schreef:
- paard is als de dood voor krukjes... dan gaat hij stijgeren.... en dat is niet af te leren

Wat een onzin...natuurlijk is dat af te leren! even een uurtje voor inplannen en in alle rust eraan werken, aan de hand dus niet opstappen, lekkers op het krukje leggen, eens op het krukje staan en zo het paard aaien (toiletteer je hem weleens op een krukje?)..echt, zo moeilijk kan dat niet zijn.

Kapi_Dust schreef:
Iemand adviseerde om tegen hem te gaan praten, dit ga ik morgen even proberen

ROFL

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:17

Hem gewoon rondjes laten draaien en doorgaan als hij het zat is, even een zweepje erbij zodat je hem aan kunt tikken als hij stil wil gaan staan. Als je dit 3 dagen volhoud is het bij hem wel afgelopen.

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:20

Misschien ben je een beetje te lief voor je paard.
En moet je duidelijk laten merken dat jij de baas bent.
Hij kan toch gewoon stil blijven staan bij het opstijgen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:22

En aan de rechterkant opstijgen, heb je dat wel eens geprobeerd? Lachen Misschien doet ie het dan niet Lachen . En doet hij het ook al bij het aansingelen of alleen bij het opstijgen? Het kan zijn dat je hem per ongeluk in zijn buik prikt als je gaat opstijgen. Succes ermee iig!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:50

Dit klinkt mij als een verwend en tamelijk onopgevoed paard. Ik ga hier helemaal in mee met Lielle en Beantje en Jesse. Stilstaan bij het opstappen is een basisvoorwaarde en is voor ieder paard te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:54

00Jess00 schreef:

Volgens mij heb jij dan het probleem niet gelezen, dit paard is BANG voor krukjes.

Kapi-dust; weet het paard wat HO is als je hem onder het zadel rijdt, gehoorzaamd hij daarop?

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:57

Chiqa, dat heb ik wel gelezen.
Maar iets waar ze bang voor zijn, kun je ze toch ook aan laten wennen, door er mee te gaan oefenen...
Dat ligt er maar net aan hoe je zelf met je paard omgaat vind ik!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:01

DAt is idd een heel ander verhaal, maar dat zei je net niet leek net of je het niet gelezen had Lachen

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:09

Heb je wel gelezen dan wat ik heb geplaatst??
Ik had het ook niet alleen over het krukje, maar goed...
Geeft verder ook niks...

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:30

Hm, je bent inderdaad te lief voor je paard denk ik.
Het klinkt hard, maar soms moet je hem juist even op zijn donder geven, want dit is gewoon aanstellerij! Een paar keer een tik verkopen en het is klaar. Dan heeft hij het wel door dat het niet goed is wat ie doet. Probeer het ook vaak te oefenen. Ga desnoods een half uur lang alleen op en afstappen. Veel succes!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:06

Chiqa schreef:
00Jess00 schreef:

Volgens mij heb jij dan het probleem niet gelezen, dit paard is BANG voor krukjes.

Kapi-dust; weet het paard wat HO is als je hem onder het zadel rijdt, gehoorzaamd hij daarop?

Voordat iedereen oordelen trekt, hij kent dondersgoed HO en stil staan.
Hij is geheel gehoorzaam, alleen bij opstijgen niet.

Krukjes gaat wel goed, maar zodra je erop staat, vind hij blijkbaar eng dat iets/iemand groter is.

Handig om te vertellen, hij is mishandeld geweest vroeger.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:09

dan zou ik daar eerst eens mee gaan beginnen, er is dan toch iets niet compleet in de opvoeding. Kwestie van herhalen en herhalen, ik heb het net achter de rug met eentje.
Kun je hem stil laten staan en zelf 10 meter verderop iets gaan pakken?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:19

Lielle, dat kan gewoon. en hij blijft netjes stil staan...

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:23

Misschien is het idd een beetje lastig voor ons om precies te snappen wat er nou eigenlijk niet goed gaat.
Hij staat dus wel stil, maar zodra je OP het krukje staat vind hij het eng???
En met invlechten o.i.d gebruik je dan ook een krukje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:24

Ik oordeel niet hoor...Vroeg alleen maar wat.
Als een paard geen HO kent zou het mss ook een probleem kunnen geven vandaar snappie Lachen
Elk paard heeft zijn egwoontes, de een staat stil met losse teugel, de ander tegel over de hals, de ander ietsje aangenomen teugel.
Verschild per paard.
Als ik een draaier heb probeer ik dit allemaal even uit. Krukjes doe ik niet aan, klim er liever zó op of hij moet hoger dan 1.75 zijn.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:31

over dat krukje he misschien kan je eerst op het krukje gaan zitten en dat hij erbij zit. En dan later op je knieen zitten en dan op je knieen lang uit. enzv

Kan je je paard niet ''klem'' zetten? Vraag of bijvoorbeeld 2 mensen aan ieder 1 kant gaat staan zodat ie niet kan draaien..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:38

mmm je zegt dat als iemand de beugel vasthoud hij het niet doet toch?? ik neem aan dat je de beugel aan de andere kant bedoeld en dat daar dan ook wat tegendruk (hangen) wordt gegeven? Dan lijkt het mijn niet zozeer echte ongehoorzaamheid maar meer een paard dat het moeilijk vind om om te gaan met het gewicht dat aan 1 kant hangt

Heb je al eens geprobeerd hem in een hoek te zetten? als je je buitenteugel korter neemt dus hem van je af laat kijken, kan hij in princiepe alleen naar je toe draaien, zo kan je met een beetje handigheid nog wel opstijgen.

wat betreft snoepje, ik geef de mijne er een voor het opstijgen, dan is ze daar mee bezig en kan ik rustig opstappen

verder zou ik toch voorzichtig proberen hem te leren dat iets dat groter is dan hem, niet eng is

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:39

warom denk je zelf dat hij niet stil staat? Als HO een echt bevestigd commando is, zou draaien niet in hem op mogen komen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:11

Ik denk dat het in het verleden mishandeld zijn weinig te maken heeft met dit probleem. Ik zou dit paard als hij wegdraait gewoon ter plekke terugzetten op de plek waar hij stond en dan van voren af aan beginnen net zo lang totdat hij het opgeeft. Dit is een ongehoorzaamheid die is uitgemond in een structurele ondeugd. Desnoods parkeer je hem met zijn boeg tegen de bakrand in de hoek in de richting waarin hij altijd draait maar dit moet zo snel mogelijk worden afgeleerd.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:17

Wat toevallig ik heb ook een paard gehad die dat deed, alleen die rende ook nog weg. Gewoon geruststellen en het 100.000 keer doen totdat hij stilstaat. Erop, eraf, erop, eraf, enz. Buitenteugel er goed bij!
Ik hoop dat het je lukt, succes.