Ik wil naar links hij gaat naar rechts, paard luistert niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Ik wil naar links hij gaat naar rechts, paard luistert niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 09:42

Hallo,

Sinds kort heb ik een bijrijdpaard, een kwpn ruin van 1.55 m. hoog en heel lief op stal. Maar onder zadel heeft hij nog zijn testjes.

Bij de stal waar hij staat ligt een open bak(wordt nu omheining geplaatst) van 20x40 m. zonder omheining dus gewoon een zandvlakte. Als ik aan het rijden ben wil hij heel graga het miasveld in of naar de paarden in de wei of zelfs nog verder. Hte is namelijk zo dat als ik bijv. op de rechterhand rijd en ik naar rechts toe wil bijv. op de volte dan gaat zijn hoofd wel rechts maar hij loopt met zijn lichaam aan links toe hij gaat dus gewoon wijken maar dan de richting op die hij graag wil. En als ik m dan met zijn hoof weer naar de bak heb en ik wil aansporen begint hij lichtelijk te steigeren en achteruit te lopen. Ik moet dan afstappen om m in de bak te krijgen. Ik ga nu tegenwoordig naarde binnenbak toe van de ponyclub. Daar luistert hij ook wel redelijk, ben gister voor eht eerst met m in de binnenbak geweest en daar ging hij ok die streken uithalen, maar tja hij kwam niet derder omdat er omheining omheen zat. Toen ben ik naar buiten toe gegaan, de buitenbak heeft een lage omheining die nog maar net onder zijn dikke buik past. Wou hij elkeer overheen, maar tja hij durft neit te springen. Er reed ook een ander paard en hij wou daar alleen maar achterna en hij wou alleen maar bij de uitgang blijven en hij stuurde zichzelf met zijn hoofd de hoeken in en bleef staan. Daarna ging het wel redelijk goed, ik ging toen galloperen op de rechterhand zijn makkelijke kant draaide hij zich halverwege zo om waardoor ik viel. Ik had niks maar was wel ff schrikken. Als hij zoiets doet dus dat irritante gedoe dan tik ik m met de zwep en spoor ik m goed aan en houd zijn hoofd in de rtichting waar ik heen wil maar hij luitsert niet! Ik heb expres iets scherpere sporen omgedaan toen en daar luistert hij ook niet naar. Hij doet zijn ding! De dochter van de pensioneigenaar raadde een slof aan zodat je meer controle hebt. Ik rijd m wel netjes aan de teugel maar als hij iets anders ziet dan klet hij niet meer op mij maar daar op.

Les ga ik nog nemen maar nu niet eerst het paard nog wat kennen.

Heeft iemand suggesties of hulpmiddelen?

Graag neit zeggen van neem les ofzo want dan ga ik wel doen maar wil nu een goede oplossing die ik tot die tijd kan gebruiken.

groetjes susanne

Jasmijn159

Re: Ik wil naar links hij gaat naar rechts, paard luistert niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:49

Als je paard over de buitenschouder weg wijkt, dan heb jij hem te weinig begrensd met je buitenteugel en je buitenbeen. Als jij naar rechts wil en je gaat alleen aan je rechterteugel hangen dan is het voor je paard erg makkelijk om door de buitenteugel heen te lopen. Die moet je dus ook gewoon op contact houden. En je buitenbeen er goed bij!! Zweepje in buitenhand en bijtikken kan ook helpen.
Maar ik ga het toch zeggen: neem les!! Want in je eentje ga je dit écht níet oplossen.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:52

Lotte1990 schreef:
Als je paard over de buitenschouder weg wijkt, dan heb jij hem te weinig begrensd met je buitenteugel en je buitenbeen. Als jij naar rechts wil en je gaat alleen aan je rechterteugel hangen dan is het voor je paard erg makkelijk om door de buitenteugel heen te lopen. Die moet je dus ook gewoon op contact houden. En je buitenbeen er goed bij!! Zweepje in buitenhand en bijtikken kan ook helpen.
Maar ik ga het toch zeggen: neem les!! Want in je eentje ga je dit écht níet oplossen.

helemaal mee eens, juist nu les nemen, want hij neemt of een loopje met jouw of hij snapt je hulpen niet helemaal

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:03

Wat ook wel wil helpen is elke keer dat jouw paard de verkeerde kant op loopt, juist de andere kant opsturen, echt dan ook met 90 graden en zo blijven corrigeren. Houd wel altijd op de rechte lijn je buiten been goed aan.

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:04

en natuurlijk meteen les nemen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:04

Ga vooral niet afstappen.....
Je geeft je paard gewoon zijn zin, niet zo gek dat hij het dan blijft doen Lachen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:07

Ik zou ook inderdaad gewoon nu al les nemen. Wat is het verschil of je je paard leert kennen met les erbij of zonder les? Met les lijkt mij alleen maar beter...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:13

Zonder les gaat dit escaleren maar ik ga toch proberen tips te geven.

1. In de binnenbak rijden tot je volledige controle hebt en niet eerder!
2. Zet desnoods je beide handen op de schoft zodat hij zich niet kan eruit trekken, bij het wenden laat je je buitenhand laag op de schoft staan (en voldoende kort), geef je duidelijk binnenbeen en breng je je binnenhand een beetje naar omhoog en naar binnen (NOOIT NAAR ACHTER). Zodra hij nageeft (en dat moet eigenlijk binnen een pas als je de hulp goed geeft) los je de binnenteugel, maar niet de buitenteugel. Zorg ervoor dat je kijkt naar waar JIJ wilt en dat je niet angstvallig zit te koekeloeren naar waar hij wil rennen.
3. Blijf op grote cirkels werken, werk naar de zachtheid, lossigheid, ontspanning.
4. Laat hem NOOIT meer uitbreken, doet hij het toch => STILTREKKEN en echt volledig terugdraaien naar waar JIJ wou (dus draait hij naar rechts als je links wou dan draai je hem net zolang naar links tot hij in de richting staat waar je heen wou). Vand zodra hij goed staat onmiddellijk terug naar de gang die je bezig was en gewoon doorrijden.
5. Vergeet niet om heel duidelijk en heel zelfzeker benen te geven
6. Blijf er flink aan rijden, wees alert en voel het aankomen, en reageer vroeger.
7. Niet boos worden en geen macht gebruiken.

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:21

Hij is een loopje met je aaan het nemen. Hoe oud is het paard? Is hij voldoende doorgereden? Heb je zelf voldoende ervaring?
Ik zou ook juist nu les gaan nemen zodat je hem beter onder controle krijgt en zelf beter leert hoe hier mee om te gaan.b Het lijkt erop dat dit paard een consequente ruiter nodig heeft. Wij hebben hetzelfde gehad met mijn dochter, nu een goede instrutrice erbij en het gaat al een stuk beter.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:45

Lotte1990 schreef:

Ik heb nog zo gezegt neity zeggen neem les want dat ga ik ook nemen maar is er nog gene plek!!! dus tot die tijd meot ik 't zelf doen! sorry als ik bot overkom maar het staat er overduidelijk

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:48

In je beginpost geef je aan nog geen les te nemen omdat je eerst het paard wil leren kennen. Dus dat mensen je dan aanraden om toch nu al les te nemen vind ik niet zo gek Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:49

yvette46 schreef:
Hij is een loopje met je aaan het nemen. Hoe oud is het paard? Is hij voldoende doorgereden? Heb je zelf voldoende ervaring?
Ik zou ook juist nu les gaan nemen zodat je hem beter onder controle krijgt en zelf beter leert hoe hier mee om te gaan.b Het lijkt erop dat dit paard een consequente ruiter nodig heeft. Wij hebben hetzelfde gehad met mijn dochter, nu een goede instrutrice erbij en het gaat al een stuk beter.

zelf heb ik genoeg ervaring qua streken en paarden maar hier kom ik echt neit uit, heb hellemala kapot meppen met de zweep heeft geen nut een tikje reageert hij niet op vroeg reageren doe ik al minstens 20 m voor de bocht al. Het paard is goed doorgereden het meisje wat m heeft ingereden kon er van alles mee volgens de eigenaresse.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:50

_Tara_ schreef:
In je beginpost geef je aan nog geen les te nemen omdat je eerst het paard wil leren kennen. Dus dat mensen je dan aanraden om toch nu al les te nemen vind ik niet zo gek Knipoog

en als je de beginpost eens goed oorleest weet je dta er staat dat ik WEL les ga nemen en dat er ok staat dat je NIET moet gaan zeggen neem les.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:53

Ja dat zag ik wel staan. Maar door de reden die je gaf, eerst je paard beter leren kennen, snap ik dat mensen reageren met: neem toch les. Als er bij stond dat er nog geen plek is was het al anders geweest Knipoog Bedoel het ook niet vervelend ofzo, wilde het gewoon even zeggen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:56

ik bedoelde het ook neit vervelend was ook vergeten te melden dat er nog geen plek was maar tja als er staat van zge nu neit neem les, want dat gata iedereen zeggen en daar wordt mijn probleem niet mee opgelost omdat ik dat allang weet en ga doen dus dan geven mensne mij de verkeerde hulp.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:11

Suusje92 schreef:
yvette46 schreef:

zelf heb ik genoeg ervaring qua streken en paarden maar hier kom ik echt neit uit, heb hellemala kapot meppen met de zweep heeft geen nut een tikje reageert hij niet op vroeg reageren doe ik al minstens 20 m voor de bocht al. Het paard is goed doorgereden het meisje wat m heeft ingereden kon er van alles mee volgens de eigenaresse.

Teken dat het dus wel degelijk jouw fout is, en ik ken zat paarden die dit testen dus het komt op mij niet over alsof je voldoende ervaring hebt. 1 goed lesje kan al wonderen doen! Ik heb dit probleem zelf al vaak meegemaakt, en het is altijd een fout van de ruiter. Je hebt dus best iemand die meekijkt Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:17

Poes heeft al een aantal nuttige tips gegeven, dit is echt niet zo'n onoverkomelijk probleem; met een duidelijke benadering is het wel zo op te lossen. Zo te lezen weet dit paard gewoon dat hij sneller en slimmer is dan jij, het is nu aan jou om dat weer om te draaien. Wat overigens niet zegt, dat het niet heel link kan worden. Kan de eigenaresse niet eens meekijken?
En ik zou ook aan de hand eens kijken hoe het met de gehoorzaamheid gesteld is. Meestal begint het probleem daar al.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:07

aande hand loopt hij heel braaf mee deinst nergesn voor weg maar zodra hij iemand op zijn rug heeft die hij nog neit e ht goed kent gat hij testen maar ik wil m de baas worden en hoe hij hetnu doet lutk 't neit echt meer Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:10

maar is hij ook echt gehoorzaam aan de hand? meteen stil staan als jij stopt, mee naar links en rechts draaien. terug alleen op een stemcommando?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:18

jep dat doet hij ook hij kan als het ware los lopen en toch me volgen en stil blijven staan(neit dat ik dat doe m los laten lopen). Hij is heel braaf op stal zadel opleggen heeft neit een hekel aan maar tja dat is alleen op stal op de poetsplaats niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:53

ik snap eigenlijk maar weinig van dat laatste bericht, waar heeft hij een hekel aan en wat is er op de poetsplaats anders?

Maar als hij aan de hand dus super gehoorzaam is, zou je ook met je stem eens kunnen waarschuwen weer dreigt uit te breken. Veel paarden weten maar al te goed van "uh", of "nee" betekent en ook onder de man weten ze dan feilloos wat je bedoelt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:08

Dit is wederom een typisch voorbeeld van een meisje dat denkt dat ze veel verder is dan ze werkelijk is, niets van een ander wil aannemen, denkt dat ze zonder les kan en het dan o zo vreemd vindt dat ze deze problemen heeft.

Geloof mij, als er iemand dringend les nodig heeft ben jij het, met of zonder dit paard. Blijkbaar schort er zoveel aan jouw basiskennis dat jij bepaalde dingen als bijv. het begrenzen van een (uitbrekend) paard niet begrijpt. Dit paard is heel verkeerd gedrag aan het aanleren dat binnen de kortste keren gaat uitmonden in gevaarlijke situaties die jij echt niet kan oplossen. Een ander mag straks jouw prutswerk rechtzetten. Er zijn goede tips gegeven maar ik denk dat al deze tips tegen dovemans oren gezegd zijn omdat jij niet de ernst van deze situatie inziet. Jouw paard weet donders goed dat hij de baas is als hij ergens geen zin in heeft en dat hij achter je aan sjokt heeft niets met respect of leiderschap te maken maar puur met zijn eigen belangen. Een paard is een spiegel, het probleem zit bij jou en niet bij dit paard.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:04

daniella74 schreef:
Dit is wederom een typisch voorbeeld van een meisje dat denkt dat ze veel verder is dan ze werkelijk is, niets van een ander wil aannemen, denkt dat ze zonder les kan en het dan o zo vreemd vindt dat ze deze problemen heeft.

Geloof mij, als er iemand dringend les nodig heeft ben jij het, met of zonder dit paard. Blijkbaar schort er zoveel aan jouw basiskennis dat jij bepaalde dingen als bijv. het begrenzen van een (uitbrekend) paard niet begrijpt. Dit paard is heel verkeerd gedrag aan het aanleren dat binnen de kortste keren gaat uitmonden in gevaarlijke situaties die jij echt niet kan oplossen. Een ander mag straks jouw prutswerk rechtzetten. Er zijn goede tips gegeven maar ik denk dat al deze tips tegen dovemans oren gezegd zijn omdat jij niet de ernst van deze situatie inziet. Jouw paard weet donders goed dat hij de baas is als hij ergens geen zin in heeft en dat hij achter je aan sjokt heeft niets met respect of leiderschap te maken maar puur met zijn eigen belangen. Een paard is een spiegel, het probleem zit bij jou en niet bij dit paard.

Sorry hoor maar wie dnek je wel niet dat je bent? mij een beetje de les lezen, je kent me niet!

En die denk dat ze veel verder is dan in werkelijkheid mij beoordelen doe ff normaal. Zla ik eens zo beginnen tegen jou? En btw lieve sgat ik heb allang les allang gewoon manege waar ik heel erg veel leer dan normaal. Dus alsjeblieft beoordeel mij enit als je mij neit kent en die info van jou heb ik geen ene hol aan dus doe ff banketstaaf tegen iemand anders tegen een penny en neit tegen mij en btw ik heb al een oplossing heb m gereden emt slof en daar ging eht al stukken beter mee( heb op de juiste manier gereden hoor dus neit denken dat ik dat neit kan WANT EJ KENT ME NIET!)

dus als je hier nog iets hebt op te zeggen ga je gang maar doe t ff op een andere manier.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:08

Als je eens begint met je tekst leesbaar te typen, inclusief hoofdletters, leestekens en zonder taalfouten, en die grote mond een beetje in te dammen? Daniella zegt precies wat ik al dacht, maar wat vriendelijker verwoordde. Ik heb helemaal geen problemen met het gebruik van een slof, maar het zegt wel een hoop over jouw ervaring als je dit probleem, dat volgens je eigen bericht kennelijk alleen bij jou bestaat, alleen met een slof kunt oplossen. Dat is op zich nog niet eens erg, mits je je wel realiseert dat het dus een tijdelijk hulpmiddel is, en dat het jou aan ervaring ontbreekt (en dat is niet erg) om het gewoon op te lossen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:34

O je hebt al een slof hoor ik. Nou dan heb je geen hulp meer nodig, zal helemaal top gaan vanaf nu... zucht...

Meis het is toch erg dat je een hulpteugel nodig hebt voor zoiets? Dit is een probleem waar elke ruiter wel eens tegenloopt en het ligt puur aan het feit dat de ruiter technisch nog niet sterk genoeg is.... Paard hoeft geen slof die weet het allemaal wel...